[WN] nakomeling van Smart Like Merada!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: nakomeling van Smart Like Merada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:05

ik hoop voor je dat geen cent meer hebt betaald voor hem vanwege zijn 'vader' want dit klink naar 'he's not my daddy'

sjoukjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 23:08

het is voor de rest echt een super paardje en hij heeft zeker iets van een quarter maar ja welke dan? dan zou hij toch raak hebben geschoten.. als hij wel de vader zou zijn, anders kan het niet.

sjoukjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 23:13

nou ja ik heb in elk geval een leuk en mooi paardje, en wie de vader dan wel of niet is dat maakt dan ook niet zo veel uit hij is ontstaan en ja hoe of wat? dat zal dan allemaal wel haha!
dan moet ik dan maar eens uitzoeken voor de verandering:P

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:27

heb je live of ki dekking gedaan?
heeft de hegsten houder nog andere potentiele vaders staan of allleen deze hengst.
ik zou er meer van willen weten, quarabs zijn in de vs al hot dus dat kan hier dus ook nog komen, m.i. is alle info megenomen.

sjoukjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 23:32

de mensen waar ik jack van heb gekocht hebben jack al vanaf zijn geboorte zijn moeder was ook een van hun paarden hoe dat met zn vader allemaal zit weet ik verder ook niet daar was ik niet bij ik heb hem net gekocht toen was hij 3 hij is nu net 4 geworden..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:39

was het geen verkoop-praatje? een halve quarter verkoopt beter als een "vuilnisbakkie"(niet de jouwe hoor!) of iig een half-arabier...

sjoukjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 23:44

ach ik maak me er ook eigenlijk helemaal niet druk om om wie nou wel of niet de vader is ik heb in elk geval een leuk paardje en je kunt volgens mij wel duidelijk zien dat er quarter in zit en al was het een half arabier dan was ik er ook tevreden mee, ik ben al lang blij dat er toch nog quarter in zit dit had ik nooit gedacht dat ik nog eens een leuk paardje zou tegen komen waar ook quarter in zit:) dus ik ben wel tevreden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:47

en dat is het belangrijkste!! :j

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:51

vindt ik ook sjoukje wij hebben vandaag lol met je knol gehad haha racen

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 00:20

Volgens mij is zijn vader wel een quarter. Als ik het goed gevolgt heb toen is de vader van Jack Little Banty Rooster. Daar heeft die man dat jaar al zijn merries door laten dekken. Dus hij is wel van een quarter. Kon hij makkelijk doen als er geen papieren bij komen. :(
En dan zeggen dat het Merada was! :D

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 00:23

Voor als je niet weet wie de ouders zijn,
Wednesday, June 3, 2009
Did you get her a fake ID and a new SSN too?

I've frequently extolled the benefits of buying a horse with registration papers from a major breed registry, one of which is the opportunity to know your animal's genetic history. You know if there are any genetic defects the horse is afflicted with or at risk of passing on and you know the bloodlines so that if you choose to breed, you can make a good decision. You can verify the parentage via DNA so that you know you got what you paid for and nobody switched papers on you.

Sometimes, however, a registered horse suddenly becomes a mystery horse because the seller is trying to cover something up. A breeder whose stallion produces a high percentage of parrot mouthed foals may dump those foals at an auction with no papers, for example, in order to cover up her stallion's flaw. Or a stolen horse may be auctioned without papers to decrease the odds that he will ever be found again. In today's case, we have a mare selling without papers to mask her HYPP positive status.

Blog on HYPP if you don't know what it is.

In August 2007, I blogged about a "sport horse" breeder selling a HYPP N/H AQHA mare. She admitted the mare was N/H in her ad but claimed she was "asymptomatic." I pointed out all the problems with that argument - there's really no such thing, plus she was breeding her to a Clydesdale to create more potentially HYPP positive ticking time bomb grade horses. 'Cause the only thing more fun to deal with than a halter-type QH having a seizure on the ground is a part-Clydesdale doing the same!

Now this same mare is being marketed as a beginner safe trail horse. I don't know about you, but I do not want to put a beginner on a trail horse who may fall over without warning. Hell, I do not want to get on that myself!

The ad states "Not registered due to her color, though she is 100% QH; no papers will be provided, no registration possibility whatsoever." Oooh, nice try on the lying! It is true that in 2001, the year this mare was foaled, perlinos were not yet eligible for AQHA registration (that started in 2003 - prior to that, they had to be registered with APHA). But what Sheila the Sleazy Seller is really trying to hide is the mare's HYPP N/H status.

In fact, she is so determined to do so that she has invented a whole new pedigree for the mare - one that has no cross to Impressive and could not possibly result in a HYPP positive horse! According to her Craigslist ad "papers are not available now or ever." Of course not! Sleazy Sheila probably already burned the evidence.

As I frequently note, I do not make people put these things on the Internet! Compare the pictures between my original blog entry and the EquineNow ad - that is indisputably the same mare. It's the same seller. Only now, two years later, the bloodlines are different and the papers have gone poof? What a crock! If you can't sell them with their flaws, just lie about them - problem solved!

This is the sort of thing that makes honest horse breeders and sellers tear their hair out. Some poor beginner family is gonna buy this mare. And maybe they will get lucky and the mare will remain asymptomatic. Or maybe they will wind up having an experience like this one described on Bringing Light To HYPP:

"On Saturday, July 19th of this year I found myself in the back of an ambulance with my daughter in a neck brace strapped to a board. What possibly could have gone wrong to cause her horse to behave in such a manner. She was loping slowly, Dottie's head dropped suddenly and she seemed to "suck back" to try to stop herself. The local website reports "It was the worst crash I'd ever seen" and "the helmet saved her life". Thankfully, my daughter's neck was not broken. She fractured her shoulder in two places and had a cut inside her mouth down to the jaw bone. A sort of explosion in her mouth from the impact. The next few days were a series of doctors appointments. Orthopedic surgeon first. Oral surgeon next. We were told she needed oral surgery to repair the cut in her mouth."

The owners soon learned that Dottie was HYPP N/H. Her first attack put her young rider in the hospital. Dottie was eighteen years old and to the best of everyone's knowledge, had never had a previous attack. There is no such thing as asymptomatic...there are horses who have not had an attack YET.

Now, Sheila, it was one thing to sell a HYPP N/H mare in foal, like you were trying to do two years ago. That was merely a sign that you were yet another irresponsible breeder who was knowingly perpetuating a potentially fatal disease. But falsifying the pedigree and lying about a known HYPP status is a whole different thing, and if that mare's next owner winds up hurt or dead, you're going to have a lot of explaining to do. You can bet I've screen capped the evidence.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:26

@MidnightPSan : en dit zijn precies het soort verhalen waarom ik altijd op mijn haverkist klim als er weer eens een paard zonder-papieren-maar-overduidelijk-een-quarter wordt besproken.
Het is te triest voor woorden dat er op deze onverantwoorde manier met mensen (en dieren) wordt omgegaan puur voor het geld.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:05

ja, en dit is helaas een van de velen....
en een van de redenen waarom ik papier wel belangrijk vind!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:23

@ MidnightPsan

Ook een fan van FHOTD? ;)

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:40

FindingJack schreef:
Volgens mij is zijn vader wel een quarter. Als ik het goed gevolgt heb toen is de vader van Jack Little Banty Rooster. Daar heeft die man dat jaar al zijn merries door laten dekken. Dus hij is wel van een quarter. Kon hij makkelijk doen als er geen papieren bij komen. :(
En dan zeggen dat het Merada was! :D

Ik vind dat jouw berichten over dit paard (wat hij wel of niet zou mankeren) en oude? eigenaar nogal negatief en insinuerend zijn.....
Niet helemaal correct.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:47

als die hengst onvruchtbaar is, en paarden verkoopt als zijnde van die hengst, is er geen positieve insteek....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:03

ja precies spicegirl!

sorry hoor maar wat een BS.
een pard verkopen als quarab, onofficieel merada als vader opgeven (eigen fok!!!) vervolgens blijkt deze helemaal niet te kunnen voortplanten en dan is het ineens een andere quarter vader?
ja, vind ik inderdaad ook verdacht ja.
waarom dit niet meteen aangegeven?

en TS: je begint dit topic om meer over zijn vvader te weten te komen en nu 'maakt de vader ineens niks uit?
snap ik niet helemaal...

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:10

In dit geval heb ik het niet alleen over het steriel zijn of niet van de hengst maar er worden nog een aantal andere dingen genoemd. Als we dat allemaal voor waar aan moeten nemen omdat 'FindingJack" dat zegt........

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:12

Wat ik niet snap...

Als ik als vaderpaard zou kunnen kiezen uit Little Banty Rooster en Smart Like Merada dan zou ik met de eerste ook niet ontevreden zijn :D
En als er toch al een papierloospaard uit gaat komen, waarom dan zo moeilijk doen en evt liegen om welke hengst het nu geweest is.

sjoukjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 11:59

thillie schreef:
vindt ik ook sjoukje wij hebben vandaag lol met je knol gehad haha racen

haha ja idd :P

er staat ook boven nakomeling van smart like merada..
en omdat mij gezegt is dat dit zijn vader is ging ik daar vanuit,
wist ik veel dat dat paard helemaal niet kan dekken, dus als er nu allemaal verhalen naar voren komen waaruit blijkt dat hij waarschijnlijk nniet de vader is van jack, dan weet ik ook niet wie wel. maar het ging dus om een nakomeling en niet over wie de vader nou wel of niet is... dan had ik er ook wel 'smart like merada kan wel dekken' neer kunnen zetten, het gaat hier nog steeds om een nakomeling dus dan horen eigenlijk bij dit topic wat jullie dan van deze nakomeling vinden en nu kunnen we beter een topic gaan openen met ''kan smart like merada nou wel of geen veuelens verwekken?''
haha ;)
wat zit de wereld ook vreemt in mekaar :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:42

sjoukjuuh schreef:
wat zit de wereld ook vreemt in mekaar :P
Een waarheid als een }:0 , maar je mist 'the point' even.
ALS jouw paard niet als vader heeft die ze zeggen dat het is dan loop je een kans dat je genetisch gezien iets 'mee' krijgt waar je niet op zit te wachten. Zie de post van MidnightPSan.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:19

Ik vind het jammer dat Gisela vind dat ik deze dingen niet mag insinueren (weten). De TS zegt een nakomeling te hebben van Merada. Ik weet dat het niet zo kan zijn en mag dat niet zeggen?? Ik weet nog veel meer maar dat is niet relevant in dit topic. Ik denk dat ze de waarheid mag weten. Ik zou het in ieder geval wel willen als iemand iets wist wat ik niet weet.
Er worden zulke vieze spelletjes gespeeld in de fokkerij en ik vind het mijn plicht om iemand te waarschuwen dat het misschien niet helemaal zo is als ze denkt. Niet om vuil te spuien maar ze zal het toch een keer te weten komen. En dan ben ik ook weer iemand die het wist maar niets dorst of mocht zeggen??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:32

@FindingJack : ik ben het wel met je eens hoor, zeker de risiko's die valse informatie tot gevolg kan hebben.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:35

:j
zeker!
de verkoper heeft doelbewust misleid. daar was ie al mee bezig toen ie hengst B op de merrie zette, en verkocht als zijnde van hengst A.zelfs als t paardje zonder papier is (had imo ook wel als quarab geregistreerd kunnen worden als t geheel had geklopt!), is eerlijkheid een must...

sjoukjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:01

zijn vader staat niet in zijn paspoort alleen zijn moeder, maar wat maakt het dan uit wie de vader is? het is een mooi paard en hij rijdt goed, wat is dan verder het probleem? als ze vragen wie de vader is ja dan weet ik daar verder ook geen antwoord op, en als ze dat dan wel zo nodig willen weten moeten ze dat maar uitvinden.. ik snap het probleem niet helemaal? als het paard verder gezond is en niks mankeert dan is dat toch goed? het paard gaat er heus niet mank van lopen dat ie niet weet van wie die eigenlijk afstamt. toch??