Wat te doen met veulen tijdens rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Re: Wat te doen met veulen tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:47

Wat ik zeker niet zou doen is meelopen. Ik heb daar al een keer een hele nare, -net-goed-afgelopen-situatie van maagemaakt: Moeder raakte overstuur door omstandigheden op het terein. Ze raakte nogal heet, en dan laat ik haar vaak even lopen en werk haar rustig terug, meteen ingerijpen had een averrechts effect, maar het veulen begon te racen en mama dus ook omdat het veulen overstuur raakte. In die dollemansrit heb ik het veulen achterop gehad en had ze meerdere malen d'r neus bijna door de teugels gestoken, ik kon het alleen voorkomen door de teugels omhoog te halen, langs de hals/hoofd omhoog, en zo mijn houding te verneuken (naar voren zitten) en het contect verbreken. Not a pritty sight! Ik kon het alleen redden door in een "veilig" moment van de merrie te spingen en haar aan de teugels om te draaien...

Nee een veulen laten meelopen: liever niet! 99 van de 100x gaat het goed, maar voor die ene keer... :n

Wat je kan doen is langzaam opbouwen: eerst het veulen in de box laten en de merrie on het zicht gaan poetsen. Poetsen langer laten duren, een keer afsluiten met een rondje over het slalpad, om een gegeven moment naar buiten etc.

232425

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:26

Mijn veulen is inmiddels 2 maanden oud en heb nu 2 keer weer gereden. De eerste keer liep iemand anders met het veulen mee (heb de 1e keer gewoon even langs de weg gereden). En de tweede keer hebben we het veulen gewoon op stal gelaten, met een ander paardje in de stal ernaast. Wel hebben we daarvoor eerder even geoefend om ze te scheiden.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:28

ik laat mijn veulen nooit meer in de stal, wij hebben zo'n V vormige stal en die kleine is er 1x bijna uitgekropen
hij zat er al met 1 been door..
was even echt stressen, liefst gewoon bij de rest van de kudde in de wei.