nakomelingen van man'o war

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:51

@ozzyhorse: Een vraag als je veel van fokkerij weet: wat ik niet zo goed begrijp aan de warmbloedfokkerij is die volbloedpercentages. In mijn ogen voert alleen een warmbloed met een volbloedmoeder of vader 50% volbloed. Maar soms zie ik percentages volbloed voorbij komen (67% ofzo) terwijl er dan pas in de derde generatie volbloed zit. Hoe komen ze toch aan die percentages? In mijn ogen zijn die warmbloeds echt geen halve volbloeds.

ozzyhorse

Re: nakomelingen van man'o war

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:59

Ik denk dat dat heel wat rekenwerk gaat opleveren. Verder zijn die percentages een optelsom van OX en XX. En bijna elke warmbloed staat momenteel toch flink hoog in het bloed.
Maar een sluitend antwoord kan ik je niet echt geven.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:56

Mijn fokmerries hebben allemaal Man in the Moon xx in de afstamming, deze gaat via zijn vader Buckpasser en via zijn moederlijn terug op MOW bloed. Ook Native Dancer zit in dit lijntje.

quadripes

Re: nakomelingen van man'o war

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:36

nog even over die percentages. Een warmbloed die in de tweede generatie aan een zijde volbloed heeft zitten, die staat toch niet hoog in het bloed?

Ik lees zo vaak dat er van warmbloeds wordt gezegd dat ze 60% volbloed voeren, terwijl er dan ergens in de tweede of derde generatie een volbloed zit. Dat percentage is dan toch klinkklare onzin? Je krijgt pas 50% volbloed als de vader of moeder een volbloed is. 75% is als drie van de ouders volbloed zijn. En er zijn echt niet zoveel KWPN'ers die 50 of 75% volbloed voeren, er wordt nauwelijks meer gefokt met volbloedhengsten.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:58

quadripes schreef:
nog even over die percentages. Een warmbloed die in de tweede generatie aan een zijde volbloed heeft zitten, die staat toch niet hoog in het bloed?

Ik lees zo vaak dat er van warmbloeds wordt gezegd dat ze 60% volbloed voeren, terwijl er dan ergens in de tweede of derde generatie een volbloed zit. Dat percentage is dan toch klinkklare onzin? Je krijgt pas 50% volbloed als de vader of moeder een volbloed is. 75% is als drie van de ouders volbloed zijn. En er zijn echt niet zoveel KWPN'ers die 50 of 75% volbloed voeren, er wordt nauwelijks meer gefokt met volbloedhengsten.

Dit wordt over alle genraties berekend niet alleen de tweede generatie. Twee halfbloeden geven ook weer een halfbloed (50%).