Merrie met 3 jaar dekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 00:58

Het gaat dan wel over een drie-jarige, maar ik vond mezelf nou niet echt off-topic gaan, aangezien ik vertelde wat ik over twee-jarige wist, ook jonge merries dus, en ik denk dat dat de informatie die ik over het paarden proef bedrijf gaf, iemand wel kan helpen bij het beslissen om wel of niet een drie jarige te laten dekken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 01:36

En waarom wil je je merrie laten dekken?
Bedenk dat het je paardje kan veranderen...(zijn de meningen ook over verdeeld, vandaar KAN)
Als het puur voor jezelf is, bedenk dan dat het opvoeden/grootbrengen ook handenvol geld kost (meestal op termijn meer dan er eentje kopen)
Is het om het veulentje, ga dan af en toe is kijken bij fokkers, veulentjes blijven niet klein en schattig....
Of op 3 jarige leeftijd dekken kan.... ligt aan de merrie (zoals eerder gezegd, is ze "volwassen" en vooral aan je eigen verstand....bekijk je merrie kritisch, als jij denkt ze is er aan toe, dan wel, twijffel je, niet doen)

Flempy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 14:18

jeddah schreef:
en ik denk dat dat de informatie die ik over het paarden proef bedrijf gaf, iemand wel kan helpen bij het beslissen om wel of niet een drie jarige te laten dekken.

zeker! dat is idd nuttige info.

Verder nogmaals merci voor alle reactie`s. Uiteraard blijf ik gewoon goed in de gaten houden hoe m`n paard zich ontwikkeld,zowel lichamelijk als geestelijk. Maar het is me wel duidelijk dat de leeftijd opzich dus niet zo`n groot probleem is,bedankt daarvoor! Lachen
Dat was ook mij eigen idee maar het is altijd prettig om het ook van anderen te horen!

Overigens wil ik haar natuurlijk niet laten dekken om het "schattige veulentje". Het is gewoon de bedoeling om een rijpaard voor onszelf te fokken. En vanuit dat oogpunt is het gewoon handig om dat op drie/vier-jarige leeftijd te doen,ze staat dan immers "toch nog maar te staan".
Laatst bijgewerkt door Flempy op 07-04-03 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Flempy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 14:24

Alane schreef:
Als het puur voor jezelf is, bedenk dan dat het opvoeden/grootbrengen ook handenvol geld kost (meestal op termijn meer dan er eentje kopen)

Daar zeg je wat;OP TERMIJN. Maar mijn portemonnee kan het niet aan om ineens een goed sportpaard (want daar hoop ik natuurlijk op) te kopen. En op deze manier de kosten spreiden is dus ook een belangrijke reden om de merrie een keer te laten dekken.
We hebben zelf thuis genoeg ruimte,dat scheelt al heel veel in de opfokkosten.

groetjes

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:39

een merrie is wel klaar denk met 3 jaar, maar ik hou er persoonlijk niet van. wil ze graag eerst onder het zadel hebben en dan er een veulentje uit fokken.

estherjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:39

Na zoveel berichtjes,toch nog even mijn mening, een driejarigenkan je makkelijk dekken,net zoals een tweejarige,ik ken een fok bedrijf waar ze al jarenlang merries op hun tweede dekken en heb er nog geen gezien die hierdoor heeft geleden. Dus als je volgend jaar een veulentje wilt,lekker dekken!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 22:31

estherjames schreef:
Na zoveel berichtjes,toch nog even mijn mening, een driejarigenkan je makkelijk dekken,net zoals een tweejarige,ik ken een fok bedrijf waar ze al jarenlang merries op hun tweede dekken en heb er nog geen gezien die hierdoor heeft geleden. Dus als je volgend jaar een veulentje wilt,lekker dekken!

Wat voor soort fokkerij en waar is dat

estherjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 08:22

Dat is bij stal roelofs in Den Ham

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:43

estherjames schreef:
Dat is bij stal roelofs in Den Ham

Dat zijn geen amateurs, daar heb je gelijk in. Misschien commerciele redenen??

Ben wel nieuwsgierig wat de filosofie erachter is Ik zal het Roelofs eens vragen als ik hem tegen kom op een keuring of zo.