D-merrie laten dekken daar A-hengst ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:32

Citaat:
Daffie, dat is alweer terug gedraaid als ik het goed heb, B-bloed mag wel.
Al zal het niet zo vaak voorkomen gezien de meeste B's erg luxe zijn om C/D te fokken.

Gelukkig dan maar, niet dat ik haar (zal binnenkort een fotootje van haar maken) niet had laten dekken door onze hengst hoor, maar het is fijn dat als daar een C uit zou komen, die ook als C ingeschreven mag worden.
Ik moet me af en toe echt wat meer bezig gaan houden met alle regelementen :o Doe meestal gewoon wat mijn gevoel me ingeeft en wat ik leuk vind en zie dan wel...

Citaat:
Mij lijkt een kleine D x A zo verkeerd niet voor een C.

Als je ziet wat voor merrie ik er uiteindelijk van heb, nee dan idd niet nee...

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:48

wij hebben op het moment een nakomeling van Betty Boo in het land lopen om te dekken. Vader Danahak RS geloof ik. Mist toch voor een C echt wel het gewenste pony model vind. Zeker de breedte diepte. Kunt dan wel weer zien dat het cob bloed een beetje naar bovenkomt vind ik.

patrick76

Re: D-merrie laten dekken daar A-hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:50

en van Grouse is het bekend dat hij nog wel eens klein fokte. Komt dus eerder van Grouse zijn kant denk ik, dan van Betty Boo haar voorouders

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:52

patrick76 schreef:
wij hebben op het moment een nakomeling van Betty Boo in het land lopen om te dekken. Vader Danahak RS geloof ik. Mist toch voor een C echt wel het gewenste pony model vind. Zeker de breedte diepte. Kunt dan wel weer zien dat het cob bloed een beetje naar bovenkomt vind ik.

Inderdaad, mist Bethan ook, vind haar in vergelijking met haar moeder, weinig Cob-type bevatten, behalve dan haar gangen (echte super) en karakter.

Vandaar ook bewust de keuze om haar dit jaar te laten dekken door een D-hengst, uit een C/D lijn. (zelfde vader als van in onderschrift veulens) Deze vind ik aan de veulens te zien wel Cob-typisch nageven bij iig die van Boo.

Bethan is inmiddels drachtig gescanned en klinkt misschien gek; maar ik verwacht er op de een of andere manier heel wat van...

Welke van Boo heb jij er lopen?

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:58

patrick76 schreef:
en van Grouse is het bekend dat hij nog wel eens klein fokte. Komt dus eerder van Grouse zijn kant denk ik, dan van Betty Boo haar voorouders

Hmmm... Toch vind ik de nakomelingen van Boo allemaal wel iets kleiner als zijzelf. Bethan daarentegen is 10 cm kleiner! Laten we het dan maar op een combinatie van houden?

LYSANNO

Re: D-merrie laten dekken daar A-hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:27

Ik denk dat het wel kan.
Een D-hengst laten dekken door een A-merrie is een ander verhaal vind ik.
Maar ik heb de geen verstand van, dusja. :')

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:56

LYSANNO schreef:
Ik denk dat het wel kan.
Een D-hengst laten dekken door een A-merrie is een ander verhaal vind ik.
Maar ik heb de geen verstand van, dusja. :')

Haha, hengs door een merrie laten dekken :P..
Grapje. Snap wat je bedoelt.

Denk alleen niet dat dat heel goed gaat omdat het veulen dan te groot is voor de merrie. Kan complicaties opleveren.

Onze merrie is toen om door Grouse gedekt. Zie de naam en weet jet weer.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:48

AnnetB schreef:
Denk alleen niet dat dat heel goed gaat omdat het veulen dan te groot is voor de merrie. Kan complicaties opleveren.

Nee hoor, kan heel goed. Het veulen past zich aan aan de merrie.
Ik ken een shet die los was gebroken en een klein jaartje later een veulen kreeg van een fries. Was een hele luie en wilde anders nooit dekken maar dit maatje had hij toch de moeite voor genomen om er op te klimmen... :D
Heb zelf een veulen bij mijn (grote) A-merrie van een New Forest. Ging ook prima!
A-merrie x D-hengst gebeurt vaak, zelfs natuurlijk.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:45

Van Betty Boo hebben wij Bernice op het moment in het land lopen. En inderdaad zoals Black Devil zegt veulen past zich aan naar de ruimte die er is binnen in de merrie. Zo hebben wij onze A merrie laten dekken door een Cob hengst. Voor de zekerheid wel via KI gedaan

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:10

Door welke cob heb je haar laten dekken ?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:50

darwin schreef:
Door welke cob heb je haar laten dekken ?

New Challenge Pierrot is een zoon van Thondenpark Prince ;)
Excuses voor schrijffouten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:20

Ja dat wist ik , maar ik dacht dat hij haar nu weer had laten dekken door een cob, maar das dan een misverstandje ;)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:43

Bernice, voor de duidelijkheid een sectie C!!!!, is gedekt door onze sectie C hengst New Challenge's Pierrot. Pierrot is ook een kruisingsproduct uit een A merrie en een Cob vader. Hopen dat Pierrot op Bernice meer breedte en diepte zal geven. Of het ook het gewenste pony type zal geven is natuurlijk afwachten.

Miraza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:43

Je zou het best kunnen proberen maar ik weet niet wat voor een maatje eruit komt :P

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:22

Vast en zeker een C. En idd dan maar hopen op een Cobby-type.
Maar dat is het leuke van C-fokken vind ik....
Afwachten en hopen dat het geeft wat je had verwacht....

Bij die van Boo is dat dit jaar zeker het geval en nu maar hopen dat ie binnen de maat blijft, wat ik dan weer betwijfel :o