[TI] help?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:48

repede schreef:
het nadeel is dan weer : dat hier altyd! meisjes van 13 - 14 reageren op : bijrijdster gezocht.

ik ben zuinig op mijn paard en materiaal..... en ik vind een "kind " want dat is het in mijn ogen , dan te jong

verder zijn er weinig die op stal op repede willen klimmen.
ook ivm het "ho! verhaal haha.
dat blijkt tinker eigen....

repede is nu een week of 3 niet meer bereden.
en ik ben een beetje aan het twijfelen of ik haar niet beter een andere baas kan gunnen..
1 waar ze wel mee kan wat zij wil..
lekker crossen door het bos...
en vol gas door de duinen...

en dat ik dan langzaam ga kijken voor die ene " slome sukkel " die met mij wil stappen.....

O ,joh als je eens wist hoe vaak ik heb gedacht : En nu gaat hij de grote gele pagina die Mp heet op........

Maar wat ben ik achteraf blij dat ik het niet gedaan heb!
Als een hondje zo trouw volgt hij me nu,HO is HO en ruuuuussstig is een versnelling lager. :D
Wat betrefd dat nadeel van een bijrijdster,ik heb echt lang gezocht en heb op een gegeven moment iemand waarvan ik dacht zij is goed haar vertrouw ik mijn hele hebben en houden toe [mijn tink] gemaild met de vraag of ze mijn b ijrijdster wilde zijn.
En dan heb ik het niet over een kind want 13 /14 jaar zou ik ook niet met mijn tinker de straat op zien gaan.
Nee zo ie zo wilde ik iemand ouder dan 16 [het werd dus iemand van 19 met het nodige verantwoordelijkheids gevoel]

Niet weg doen hoor,tenzij je echt geen klik met haar hebt.
Het paardje wat je toen heb moeten verkopen is niet te vergelijken met je tinker.
Gun het wat tijd.................

binky

Re: help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:57

Waar een tinker [tenminste die van mij :)] erg gevoelig voor is is ze prijzen,blijven roepen dat ze braaf is als ze iets goed doet.
Ik zie die van mij dan groeien en denken als ik het zo doe word ik veel meer gewaardeerd. [klinkt stom he,maar hoe meer ik straffen ging hoe gekker hij werd,hoe meer ik prijs hoe liever hij is]

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:11

HEb je er misschien weleens aan gedacht dat ze juist heel onzeker is. Zeker als jouw vertrouwen weg is, moet ze het dus alleen doen; resultaat.. Rennen(of andere gaan juist stilstaan). Ik ben heel benieuwd wat je in de bak doet, want op een emmertje Zitten en een goed gesprek voeren gaat jullie niet helpen. Duidelijk zijn, haar baas willen zijn wel. Geloof me, heb er ook zo 1ntje. Ik heb al vaker de gedachte gehad om mensen te gaan helpen die juist buiten angstig zijn. Dit jaar de orun voor de verzekering en dan zou ik je zo komen helpen;). Ik denk echt dat jouw houding het allerbelangrijkste is. Klinkt afgezaagd, maar degelijk grondwerk kan je veel gaan helpen, instructie dus! Succes! (had zelf ook zo'n tante, voor mij was de ommezwaai er toen ik meer naar mezelf ging kijken; ik dacht een supertetsende tante te hebben,is ook wel gevoelig typje, maar de grootste tetser bleek eigenlijk ikzelf....)

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:43

1 hele belangrijke tip die al een paar keer voorbij is gekomen is: Stop met die brokken!

Tinkers hebben hele andere behoeftes dan warmbloed paarden. Veel hooi/gras (niet te veel eiwitrijk gras) En geen brokken. Of een handje na het rijden als beloning.

Tinkers kunnen heel druk worden van brokken, die van mij kunnen dan ook ineens overal van schrikken terwijl ze dat normaal niet doen!

2 maanden is veel te kort om aan elkaar te wennen!

Ik reed eerder op een oud maisland wat we helemaal aangerolt hadden. Geen afrastering er omheen e.d. Mijn ruin was toen nog hengst (Klophengst) en de eerste maanden rende hij zo de "bak" uit, in volle galop de beton op. (eng!) Wat is nou het hele eieren eten? Rangorde en harmonie worden niet in korte termijn bepaald/bereikt. Nu ben ik super trotse eigenaar van een schat van een ruin die zowel onder het zadel als voor de wagen super braaf is. En dat is nog steeds dezelfde tinker als die van 5 jaar geleden!

Longeren voor het rijden wil ook nog weleens helpen.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:25

Ik vind ook dat je wel heel veel voert. En als ze daarnaast nog eens 3 weken niet meer bereden is. Dan snap ik dat ze pittig is buiten.

Als ik mijn tinker 3 weken stil laat staan en zo veel voer, dan heb ik een gigantische stuiterbal die overal van verschiet. Gewoon niet te rijden eigenlijk. Zélfs niet in de rijbak.
Het voer drastisch minderen en zet haar eerst eens aan het werk in de rijbak, rij haar echt goed moe. Lekker intensief aan het trainen. En als ze goed moe is, dan ga je haar gewoon lekker buiten uitstappen. Zo bouw je het op.

Vaak zijn paarden die lange tijd niet buiten zijn geweest de eerste paar keer extra fris. Als ze de dag ervoor nog buiten hebben gereden, dan zijn ze vaak al weer een stuk rustiger.
Als je het uitstappen steeds wat langer en het rijden in de rijbak steeds wat korter maakt kun je haar op een gegeven moment gewoon uit de wei plukken en direct op buitenrit gaan.

Maar als je haar zo veel voert, en zo weinig rijdt en gewoon direct uit de wei plukt dan moet je niet verwachten dat ze rustig blijft buiten. Dat is niet reeël.

Mijn tinker is normaal gesproken echt super braaf buiten, lekker betrouwbaar en je kan met lange teugel prima rondstappen, draven en galloperen. Tenzij andere paarden in naastliggende weides gaan rennen, dan wil meneer ook rennen. Maar als ik hem stevig heb gevoerd, een tijd niet gereden, een lange tijd niet meer buiten gereden en het dan toevallig ook nog lente is. Dan mag ik hopen dat ik levend weer thuis kom. Dan rij ik bokkend, steigerend, achteruit lopend of in volle rengalop door de omgeving. Niet echt een pretje zeg maar.

Je moet daarin natuurlijk wel gewoon realistisch blijven. Je kan van haar niet verwachten dat ze rustig blijft als je haar zo vol met energie hebt gestopt en het er in de afgelopen tijd ook niet hebt uitgereden. Probeer dat eerst eens aan te pakken, als je dan na een lange tijd nog steeds geen verbetering ziet, dan kun je altijd nog besluiten om haar te verkopen.

Daarnaast wil ik ook nog zeggen, als jij ontspannen bent, is je paard dat vaak ook. Dus zorg ervoor dat je zelf ook ontspannen op buitenrit gaat. Als jij meer ontspannen bent als er iemand mee fietst, loopt of te paard meegaat. Dan moet je dat regelen. Want jou gemoedstoestand heeft grote invloed op die van je paard.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 08:18

ik heb gisteren de stoute schoenen aangestrokken....
en omdat ik stiekem toch bang was een thiedemann aangedaan..
daar had ze geen last van zolang ze ontspannen liep... alleen bij het opgooien van dr hoofd...

en we zijn weer naar buiten geweest.
de eerste 300meter en het erf af was even met turboaandrijving.....maar daarna hebben we met losse teugel gestapt....

zelfs toen het andere paardje wat erbij was.. bedacht om een een sprint te trekken...kon ik repede goed terugnemen en bij me houden....

vnvnd gaan we het weer proberen , maar dan zonder thiedemann...omdat ik daar eigenlijk geen voorstander van ben....

maar nu ging het prima...... _/-\o_

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:00

Ik ben zelf ook helemaal geen voorstander van hulpteugels, maar als het met thiedeman erg goed ging, dan zou ik deze er voorlopig nog even aanhouden zodat jij je zelfvertrouwen in het paard weer terug kan krijgen. Zodra jij weer vertrouwd op jouw paard stapt kun je de hulpteugel er altijd weer afhalen. Fijn dat je er weer een beetje plezier in lijkt te krijgen!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:30

repede, je geeft geen reactie op de tip van de brokken... wat vind je daar zelf van dan?

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:57

Ik zou ook zeker stoppen met de brokken. Als je dr graag wilt geven, misschien gewoon appeltje, broodje ofzo?!?

Toen ik (supermakke en superbrave) Indy nog niet zo gekke lang had begon hij mij ook uit te testen. Ik ben werkelijk een mega schieterd :D ...en ook niet zo'n sterruiter ;) ... 2 of 3x dr afgedonderd en zoooo bang toen. Toen ben ik hem gaan rijden met m'n Liverpool stangbit van het mennen. Ook niet zo fraai en vriendelijk, maar goed, t was OF dat OF einde oefening paard en ik ;)
Zo ben ik zo'n beetje iedere avond met manegelessen mee naar buiten gegaan. Hij moest achterblijven van me, dus HO was HO, mocht niet meelopen/rennen/drammerig doen als de groep een eindje weg liep. Ik weet het, allemaal niet zo leuk voor m, maar goed, nogmaals, t was het 1 of het ander ;)
Toen ik merkte dat ik hem bij me kon houden en HO ook HO was en als ik aangaf te gaan draven dan gingen we draven en niet in galop etc. Ik reed gewoon met losse teugel met die Liverpool stang, maar wist dat als ie zou gaan en ik m op zou pakken hij bij me zou blijven.
Zo is m'n vertrouwen teruggekomen en het "probleem opgelost". Daarna weer met m'n gewone bit gaan rijden en nooit dit probleem meer gehad!

Gewoon tijdje volhouden denk ik en als het echt niet gaat en je voelt je er echt niet fijn bij, ja dan kun je natuurlijk altijd een beter passende baas zoeken!

Succes ermee! +:)+

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:15

Hier ook 1 die vind dat je de brok af moet schaffen, of gewoon omdat je het wil geven omdat de andere paarden wel krijgen en de jouwe dan zo sip niks krijgt (anders krijg je misschien voernijd ofzo) niet meer dan een handje geven.

Verder zag ik ergens staan dat iemand had gezegd dat je haar moest laten dekken, dat moet je sowieso niet doen als je niet zeker weet of je haar wel wilt houden. Tevens heeft ze zomerexceem dus dekken zou ik niet doen, dat is alleen maar vermeerderen en paarden met zomerexceem op de wereld zetten. Noa wordt wel heel lief als ze drachtig is, dus misschien dat zij dat ook wordt hoor, maar om nou gelijk dat risico te nemen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:30

Exceem kan ook komen door (en zeker versterkt worden door) verkeerd voer (teveel suikers)
Dus nog een extra reden om minder of geen brok meer te voeren :D

Bridget24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:17

Ik heb precies ditzelfde probleem gehad in het begin. Als meneer iets zag in de verte (persoon, menwagentje) maakt allemaal niet uit, in volle galop erop af, En sloot of heg, geen probleem daar ging meneer wel overheen. Verschillende bitten geprobeerd, hulpteugels, (heb een hele collectie liggen) Maar het maakt geen verschil, als ze willen gaan, gaan ze toch wel.

Toen na een paar zulke onverwachte akties zijn we het anders aan gaan pakken, Manlief mee op de fiets, halstertouw eraan. En dat weken gedaan. Telkens als hij ervandoor wilde gaan, kon hij hem rustig houden met dat halstertouw, en ik zei dan gewoon, Hoho... En bleef zelf ook rustig doordat ik wist dat hij toch niet wegkon :)

Toen dat een tijdje zo goed ging, ben ik het weer alleen gaan proberen. En rijd sindsdien bijna elke dag alleen buiten :) En sindskort ook in groepen.

Geduld is een schone zaak!!!

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 09:58

gisteren heb ik weer gereden..
wel in de buitenbak maar naast mn vriendin met haar tinker.

compleet losse teugel alleen op zit terug genomen..
ging perfect!

ze is nu van de 2kg naar 1kg brok... ( alleen savonds)
en krijgt van mij wat subli zonder...na t rijden.

paardenmeel krijgt ze om de 2dagen....omdat ze wat mager was toen ze van de oude eigenaar afkwam...
en ik haar toch graag wil laten dekken als alles zo goed blijft gaan...

ik ben van mening dat exceem niet overdraagbaar is....
heb voor repede een merrie gehad met extreme exceem.. en die fokte veulens die nergens last van hadden ( oudste veulen is nu 10 )

repede dr veulen heeft voor zover ik het nu uitgevogelt heb ook nergens last van.....

het gedeelte met de brok / exceem daar geloof ik wel in...
ik denk dat ik voor rep eens ga kijken naar tinkerbrok..inpl van de brok die ze nu krijgt...

en deze dan ga voeren.....

verder gaat het nu redelijk goed..... we houden vol!!!!

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:03

toch ken ik heel dichtbij me al 2 merries waarvan de veulens ook steevast eczeem krijgen.
Eerlijk...mijn Shathu heeft ook eczeem, niet zwaar hoor, geen open plekken etc. Maar lastig en vervelend is het wel, zowel voor jezelf als zeker ook voor het paard.
Niet banketstaaf bedoeld, maar ik zou, als ik wist dat een merrie eczeem heeft, er nooit voor kiezen om daar een veulen van te kopen.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 11:01

repede heeft geen exceem in de vorm van hard schuren en kale plekken..

alleen haart staart word bovenaan een beetje "ontploft" als ze zonder deken staat..

haar manen zijn zelf al 2 cm gegroeid sinds ze bij mij staat

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:04

Als je een goede andere brok zoekt dan moet je eens kijken naar de brokken van Dodson & Horrell.
Ik (en veel andere tinkermensen) voeren de Safe & Sound van D&H. Daar zit extra weinig suiker in, geen melasse, en daardoor heel goed voor paarden die overgevoelig zijn voor suikers en paarden die exceem hebben of hoefbevangen zijn geweest.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 11:12

ik ga t eens opzoeken..

weet je toevallig een leverancier in brabant?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:35

Ik ga altijd naar de Dommelsche Molen in Dommelen (bij Valkenswaard)
Moet je wel vantevoren even bellen of ze nog zakken in voorraad hebben.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 15:39

daar haal ik ook mn meel....

zal ze morgen eens bellen.. rijd ik er zaterdag langs.

thnx!

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:25

Voer je haar brok bij omdat jij vind dat ze dat nodig heeft omdat ze te mager is ?
Mijn tinker staat nl nu dag en nacht op het land en die krijgt alleen een heeeeel klein handje na het rijden,verder niets.
En ik moet zeggen dat dat hartstikke goed gaat.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 21:28

ik voer haar brok omdat ze wat aan mocht komen.
ze kwam uit ene volle wei ( tot aan dr knieen gras)
en bij ons op stal moet je de gras sprietjes zoeken in de "" wei ""

het zijn meer paddocks.( hele grote!).want gras staat er eigenlijk niet.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:02

Om aan te komen kan je toch beter veel ruwvoer geven en geen krachtvoer. Teveel krachtvoer uit zich niet snel in gewicht maar komt eruit in het gedrag.
Ik zou tinkerbrok persoonlijk afraden. Het voer wat al genoemd is kan geschikt zijn (ik ken het niet) maar zelf heb ik goede ervaringen met Pavo Basis en Condition X.
Toch denk ik dat bij deze merrie de brok er misschien even helemaal uit zou kunnen en vervangen worden met muesli zonder haver. Max. 1kg per dag krachtvoer (biks en/of muesli) echt niet meer dan dat. Geef dan maar een peen na het rijden als je per se iets wilt geven

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:02

En eerlijk gezegd zou ik op zoek gaan naar stalling waar weidegang is. Voor ieder paard, maar zeker een tinker, is weidegang toch wel een must!

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 11:48

ja dat is makkelijker gezegt dan gedaan..
alle weilanden hier zien er zo uit..

bij dekkers , teunissen , davids en ga zo maar door...

ik wil toch wel binnen 20min bij mn paard kunnen zijn , voor als dr wat aan de hand is

de weilanden zijn heel groot hier.. er staat alleen weinig gras op..
maar buiten komt ze elke dag ruim!

Bridget24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:54

Maar dat weinige gras is toch maar voor even?
Jouw paard komt toch binnenkort aan huis te staan met een mega weide????