Lengte en gewicht ruiter op Haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:53

En waar nou iedere keer weer het idee vandaan komt dat je boven de 80 kg minstens een 20" zadel nodig hebt ??
Niet iedereen heeft alle kilo's meteen aan zijn of haar r**t
Die % vind ik ook onlogisch, hoe groter het paard hoe minder hij in verhouding aankan :?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:54

coydog schreef:
En waar nou iedere keer weer het idee vandaan komt dat je boven de 80 kg minstens een 20" zadel nodig hebt ??
Niet iedereen heeft alle kilo's meteen aan zijn of haar r**t
Die % vind ik ook onlogisch, hoe groter het paard hoe minder hij in verhouding aankan :?

hihi heb ik wel, buik valt nog mee maar ass is huge :Y)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:54

Haflingers zijn geen mietjes, nee, maar persoonlijk zou ik ervoor bedanken een ruitergewicht van rondom 100 klg op een haflinger een paar uur het bos in te laten gaan. Kan ie op dat moment mischien wel lopen als een trein, maar op den duur is er wel eerder kans op rugblessure

Edit; minder percentage bij grotere paarden; pak eens een lange plank en een korte plank. Ga er eens op zitten, en kijk welke het verste door buigt ;) Zelfde principe bij de paardenrug, vandaar dat een paard in verhouding minder aan kan als een shet

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:01

StillAngel schreef:
Staat je netjes dergelijk taalgebruik.... dit komt een zinvolle discussie wel ten goede, ahum....
Zie overigens dat je een normaal gebouwde man bent... en visueel lijkt er alvast niet veel aan de hand te zijn.

zin volle discussie????nou weinig zinnigs gelezen eerlijk gezegd. haflingers zijn geen mietjes en kunnen veel hebben . denk je dat je te zwaar bent moet je er maar naast gaan lopen of een fiets kopen , kan je wat meer lucht in de bandjes pompen als je zwaarder wordt :7[/quote]

Goed gezegd ! :Y)[/quote]

Dank je ;) :D

StillAngel

Re: Lengte en gewicht ruiter op Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:03

Sorry kan niet goed quoten maar had het tegen de andere :) Maar ik vind eigelijk dat jullie alle 2 wel punten hebben. Misschien verwoord hij het te hard, maar het is wel degelijk waar ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:05

StillAngel schreef:
Sorry kan niet goed quoten maar had het tegen de andere :) Maar ik vind eigelijk dat jullie alle 2 wel punten hebben. Misschien verwoord hij het te hard, maar het is wel degelijk waar ;)

Weet ik wel ;-)
Maar vond het wel grappig.....

Enfin, hij is een 'atletisch' type... en dit is wel iets anders dan iemand met een ernstig overgewicht.
Spierweefsel of vetweefsel 'gedragen' zich 'in beweging' volstrekt anders....

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:12

Juut schreef:
Haflingers zijn geen mietjes, nee, maar persoonlijk zou ik ervoor bedanken een ruitergewicht van rondom 100 klg op een haflinger een paar uur het bos in te laten gaan. Kan ie op dat moment mischien wel lopen als een trein, maar op den duur is er wel eerder kans op rugblessure

Edit; minder percentage bij grotere paarden; pak eens een lange plank en een korte plank. Ga er eens op zitten, en kijk welke het verste door buigt ;) Zelfde principe bij de paardenrug, vandaar dat een paard in verhouding minder aan kan als een shet

Dan zou je op beide planken met hetzelfde gewicht testen en niet met een percentage.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:18

Ninx schreef:
StillAngel schreef:

Weet ik wel ;-)

Enfin, hij is een 'atletisch' type... en dit is wel iets anders dan iemand met een ernstig overgewicht.

Ja vandaar ook.. Meeste mannen vind je echt niet onder de 75 kg hoor! ;)

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:20

Dat ligt heel erg aan hoe de haf gebouwd is.
Qua lengte vind ik dat de enkels en voeten naast de buik moeten zitten, dus die mogen er niet onder hangen.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:44

Ninx schreef:
Enfin, hij is een 'atletisch' type...
dit topic wordt ook nog leuk :P
_O- dank je voor het compliment :+ maar als je op internet je lengte en gewicht invult in zo'n tabel heb ik ook overgewicht.
maar als je die tabel volgt dan mogen alleen maar kinderen op een haflinger en laat eerlijk zijn ,haflingers zijn geen kinderpony's.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 00:52

Zelf heb ik absoluut geen probleem qua grootte met mijn 1m50 en 45kg op mijn haf van 1m47.
Mijn vriend rijdt ook regelmatig met haar (1m80 en 75 kg), en dat lijkt me ook geen probleem te zijn. Qua zicht gaat het nog nét (maar nu moet ik toegeven dat ik heel gevoelig ben aan grote ruiters op kleinere paarden, in mijn ogen ben je al heel snel te groot), maar qua gewicht zie ik geen probleem.
Ze kunnen inderdaad best wel wat hebben ;)

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 00:54

Hallo,

Ik had gehoopt iets meer nuttige info te krijgen op mijn vraag.
Maar ik heb het antwoord denk ik al, ik met mijn 1.76 en net over de 80 kg kan wel op een haf. Heb 1 op het oog van 1.53. Dus denk dat dat wel goed komt.

Toch bedankt, slotje erop? of willen jullie nog verder met dit goede gesprek?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:22

Ninx schreef:
StillAngel schreef:

Weet ik wel ;-)

Ja, maar het scheelt ook of de ruiter kan rijden of niet. Een atletisch gebouwd iemand van 75 kg die niet kan rijden is in mijn ogen nog steeds belastender dan een steviger gebouwd iemand (met meer vetweefsel dus) van 75 kg die jaren rijervaring heeft en goed kan rijden.

Soraya: dat past wel hoor :j

Ikzelf ben 1.65, niet de lichtste en rijd op een haf van over de 1.50. Een barok gebouwde haf, dus niet te slank. En ik geloof niet dat hij er last van heeft. Hij loopt fijn over de rug, achterbenen erbij en trekt af en toe uit een lolletje een sprintje met soms een flinke bok (idee: oren erop en gaan :D). Ik rij 4x per week een half uur in de bak. En verder wandelen we en longeer ik hem. Ook vrijheidsdressuur is een leuke afwisseling.

Overigens is mijn zadel er op aangepast. Ik heb inderdaad het meeste vet op mijn achterwerk zitten :+
Daarom ben ik voor een Massimo trail gegaan. Heb nu een 18,5 inch met een vlakke zit, waardoor ik mijn achterwerk kwijt kan zonder mijn paard in de weg te zitten. Het zadel is zo gemaakt dat het met een grotere inchmaat dan standaard nog steeds niet voorbij de achterste rib komt. Plus dat het bredere kussen en tussenkannal heeft voor een betere drukverdeling. Zelfs de zadelmaker werd enthousiast, terwijl hij bij elk zadel van mijn bijrijdpaarden opmerkte dat het echt maar net kon.

Foto: http://img66.imageshack.us/img66/4053/img0027m.jpg

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:47

Dat is inderdaad een mooi kort zadeltje Amanda. Leuke Haf ook :-)
Zadel ligt misschien iets teveel naar voren, beetje op de schouder? Of lijkt dat maar zo?
Fijn dat je zo'n goed zadel hebt kunnen vinden...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:54

Ik ga van de zomer als alles goed verloopt zelf mijn haf inrijden.
Ze meet ong. 145 en ik ben zelf 168. Voor het plaatje kan het dus prima.
Weeg 72 kg, lijkt zwaar maar verhoudingsgewijs ben ik niet dik. Heb alleen door het vele sporten enorme spiermassa's opgebouwd waardoor ik zwaarder ben met kledingmaat 38 dan toen ik 8 kg lichter was en nog maar net in mt 40 kon.
Is dus een beetje moeilijk beoordelen vind ik op gewicht/lengte zonder iemands bouw te kunnen zien.

Kom met tuig en alles toch richting de 80 kg. Zal het gaan lukken denken jullie.
Denk persoonlijk van wel maar goed, sta open voor andere meningen.
Foto's van Brandy staan in mijn profiel.

edit: typo

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:57

Ninx schreef:
Dat is inderdaad een mooi kort zadeltje Amanda. Leuke Haf ook :-)
Zadel ligt misschien iets teveel naar voren, beetje op de schouder? Of lijkt dat maar zo?
Fijn dat je zo'n goed zadel hebt kunnen vinden...

Ja, het ligt hier iets te ver naar voren :j
Moet ook weer nagekeken worden, want ik heb het idee dat het wat schuift.
En bedankt voor het compliment :D

Maar voor de mensen die wat steviger zijn, maar toch een haflinger (of fjord, of tinker) willen rijden is dit zadel echt een uitkomst! Door de open en vlakke zit kun je je achterwerk in kwijt, de druk wordt mooi verdeeld en het is toch vrij kort.
En het ligt gewoon super op ronde paarden :j
Het is overigens wel even wennen zo'n open zit. Je wordt echt geconfronteerd met je houding en balans. Je hebt wel wat steun aan de wrongen, maar niet in de zitting.
Toch heb ik in nog niet 1 zadel zo recht gezeten als in dit zadel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:15

Miepie1980 schreef:
Ik ga van de zomer als alles goed verloopt zelf mijn haf inrijden.
Ze meet ong. 145 en ik ben zelf 168. Voor het plaatje kan het dus prima.
Weeg 72 kg, lijkt zwaar maar verhoudingsgewijs ben ik niet dik. Heb alleen door het vele sporten enorme spiermassa's opgebouwd waardoor ik zwaarder ben met kledingmaat 38 dan toen ik 8 kg lichter was en nog maar net in mt 40 kon.
Is dus een beetje moeilijk beoordelen vind ik op gewicht/lengte zonder iemands bouw te kunnen zien.

Kom met tuig en alles toch richting de 80 kg. Zal het gaan lukken denken jullie.
Denk persoonlijk van wel maar goed, sta open voor andere meningen.
Foto's van Brandy staan in mijn profiel.

edit: typo

Leuke Haf Miepie1980....
Lijkt me dus echt geen enkel probleem! Ik zou je er iig geen seconde druk om maken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:25

cowboyberend schreef:
Ninx schreef:
Enfin, hij is een 'atletisch' type...
dit topic wordt ook nog leuk :P
_O- dank je voor het compliment :+ maar als je op internet je lengte en gewicht invult in zo'n tabel heb ik ook overgewicht.
maar als je die tabel volgt dan mogen alleen maar kinderen op een haflinger en laat eerlijk zijn ,haflingers zijn geen kinderpony's.

Ze gaan uit van 80 kilo voor een Haflinger... er zijn niet veel kinderen die 80 kilo wegen! Hahaha!
Volgens mij heb jij wel een zeer grote haflinger en zo te zien rijdt je hem ook nog eens erg netjes, lijkt me dat jij geen zorgen hoeft te hebben ;-)

Tja je hoort natuurlijk niet iedere dag dat je atletisch gebouwd bent he?! Hahaha! Nou, steek die maar in je zak dan!
Leuke website heb je trouwens!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:31

Ninx, thanks voor je reactie. Maak me ook niet echt zorgen maar je weet hoe dat gaat hè. Hoe meer je leest hoe meer je toch wat gaat twijfelen.

(ga nu even op de website van Berend kijken, je hebt me nieuwgierig gemaakt) :+

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:32

Heb niet het hele topic gelezen, maar reageer even op de TS ;)

Ik ben 1.80 en weeg 60 kg..
Mijn hafje is maar 1.43, maar ook erg breed ook 1.43 :')

Moet zeggen dat ik me altijd wel te groot voel, maar op foto's komen mijn voeten nauwelijks onder haar buik uit..
Ik moet ook een erg kort zadel hebben want ze heeft een hele korte rug.. Nu een 16" en daar pas ik gelukkig nog in..

Tabelletjes met hoe zwaar en je mag/moet zijn vind ik een beetje onzin. Het is een goede richtlijn maar je voelt het zelf echt wel aan of het kan of niet

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:51

Nou, daar zit em het gevaar in... veel mensen weten dat dus niet zelf.
Onlangs zag ik op een wedstrijd een meisje van rond de 90 kilo op een zeer fijn gebouwde, en zeer kleine arabier rijden... beestje zal hooguit rond de 1:45 gemeten hebben.
Je zag het dier worstelen, was bereid van alles te doen... maar trok het dan gewoon niet meer.
Gelukkig had madame een flinke zweep tijdens het warmrijden, dus de angst voor klappen was net iets groter dan de angst voor in tweeën breken.

Enfin, deze dame kan natuurlijk wel rijden... maar waarom kiest ze nou zo'n fijn gebouwd klein beestje? Ik was echt witheet en ben weggelopen... ik kon het gewoon niet aanzien.
Dat dit ook gewoon mag op een wedstrijd vind ik schandalig.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:46

Tja. daar heb je wel gelijk in je ziet vreemde dingen voorbij komen.. Dat soort paardjes worden toch al vaak onderschat omdat ze wat "heter" en energieker ogen (zeg niet dat haflingers dat niet kunnen zijn, integendeel :D )

Maar dat de TS het zichzelf al afvraagt of het zóu kunnen vind ik toch wel getuigen van dat ze er wel over nadenkt.. :)

ligt er echt aan hoe de haf gebouwd is.. misschien een foto?

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:00

ik ben 1.80 en ong 70 kg.
En vind dat dat prima kan op mn klassieke verzorg haf van ong. 1.45

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:01

Juut schreef:
Lengte vindt ik minder van belang; zolang de ruiter nog niet mee kan lopen is het goed :P Gewicht vind ik wel belangrijk. Om echt te gaan rijden zou ik zeggen max. 70 kilo. Maar dan doel ik dus op oa buitenritten van uren ;)
En dan is het weer afhankelijk van de pony; hoe sterk gebouwd is hij, heeft hij geen zwakke rug, en meer van dat.

70 KG is wel belachelijk weinig. Ik ben nu 16 jaar, 1.76 lang, en weeg 66 Kilo. Dus iets aankomen en jij vind dat ik er al te zwaar voor bent.

Ik vind dat het helemaal aan combinatie ligt. Kan je niet op deze manier bepalen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:20

_Mel schreef:
Juut schreef:
Lengte vindt ik minder van belang; zolang de ruiter nog niet mee kan lopen is het goed :P Gewicht vind ik wel belangrijk. Om echt te gaan rijden zou ik zeggen max. 70 kilo. Maar dan doel ik dus op oa buitenritten van uren ;)
En dan is het weer afhankelijk van de pony; hoe sterk gebouwd is hij, heeft hij geen zwakke rug, en meer van dat.

70 KG is wel belachelijk weinig. Ik ben nu 16 jaar, 1.76 lang, en weeg 66 Kilo. Dus iets aankomen en jij vind dat ik er al te zwaar voor bent.

Ik vind dat het helemaal aan combinatie ligt. Kan je niet op deze manier bepalen.

Zie vet gedeelte ;) Het is ook míjn mening, als jij een andere hebt, prima.