waar is Uptown???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:12

@Jan: Help me, wat is een 'truldop'???

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:50

voyou schreef:

Ik wil maar zeggen, dat hij eigenlijk helemaal 'doordraaide' onder het zadel, kon het werk niet verwerken in zijn hoofd.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:20

Komt dat door:
- te snelle stappen in zijn training
- karakter
- lichamelijke redenen, bv pijn waardoor het werk onmogelijk werd

Wat zou de reden zijn?
Misschien kunnen we hier iets over gaan zeggen als de nakomelingen oud genoeg zijn om te beoordelen(de oudste zijn nu 3 jaar). Als zij in karakter/lijf het werk wel aankunnen heeft het misschien aan de intensieve training op jonge leeftijd gelegen..
Mijn driejarige van hem heeft wel karakter en is in eerste kennismaking met wat nieuws erg terughoudend, maar als ze het eenmaal snapt doet ze weer heel erg koel. Koeler dan haar moeder (een Jazz)! Maar je kunt van een driejarige natuulijk nog niet zeggen hoe ze het werk aan zal kunnen op latere leeftijd.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:05

ik denk dat het een combinatie van is..
maar zijn karakter werkt er absoluut niet in mee!

Elisa2

Re: waar is Uptown???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:20

Hm..er is daar ook een andere hengst weggegaan laatst die dit soort "karaktertrekken" vertoonde.
Ik kan er niet over oordelen of Uptown echt een slecht karakter heeft of dat het omgevingsfactoren en vroegere ervaringen een rol spelen.Maar ik houd het wel in mijn achterhoofd dat er dus meerdere hengsten op dezelfde manier via de achterdeur weg zijn gegaan bij eenzelfde bedrijf.

Mischien hengsten die het gewoon strontzat zijn behandeld te worden als een volgend nummertje die alleen maar geld op moeten leveren voor hun eigenaren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:27

Wat zei het verrichtingsonderzoek eigenlijk van het karakter?

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:47

Ik vind dit allemaal wel interessant om te lezen.

Heb zelf een Uptown x Houston x Wisconsin jaarling merrie. Echt een schat en een knuffel. Verder makkelijk in de omgang, voor zover je natuurlijk wat doet met een jaarling ;)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:55

Zijn vader Kennedy heb ik jaren geleden in Haps bezocht en die was superbraaf. Op stal leek die net een merrie zo rustig. Aan de longe werd hij wat wakkerder en aan de hand op het pad werd die pittig. Maar daarna net zo makkelijk weer af te spuiten en braaf met terug zetten op stal. Ook jammer dat Kennedy destijds ook ineens uit beeld was.
Ik weet dat hier een Kennedy topic is waarin veel eigenaren aangeven dat ze behoorlijk pittig zijn, maar gemeen???? Sensibel geloof ik meteen, heb er twee gefokt waarvan 1 (een merrie) echt met beleid aangepakt moest en moet worden en de ander (hengst) wat makkelijker is, maar pittig onder het zadel.
Ik vermoed dat het in dit geval wellicht, en dan druk ik me echt voorzichtig uit, een combinatie van factoren is, opvoeding van veulen af, inrijden, misschien te vroeg te veel om te kunnen verwerken etc.
Het is in elk geval jammer dat men nu zo'n moeite moet doen om de hengst nog te vinden omdat men er mee wil fokken.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:57

Dit is de tekst van het verrichtingsonderzoek.
Onderzoekrapport:
Uptown is een eerlijke, betrouwbare hengst met een goede instelling.
De hengst heeft veel bereidheid tot werken en laat zich goed bewerken.
De stap is zuiver en heeft een goede ruimte en souplesse.
De draf is lichtvoetig en heeft veel souplesse. De hengst heeft veel zelfhouding.
Het achterbeen treedt ruim voldoende onder, maar zou meer kracht mogen hebben.
Uptown heeft veel balans in de galop, is daarbij lichtvoetig en heeft souplesse.
In galop kan Uptown goed schakelen.
Uptown heeft veel tot zeer veel aanleg als dressuurpaard en geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel.

Stalgedrag: Eerlijke betrouwbare hengst, fijn om mee te werken, makkelijk in de omgang.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:58

Dank je Voyou, dat is toch een heel ander muziekje?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:09

Wij hebben nu een drie jarige uptown x vincent op stal. Super fijne merrie om mee te werken. Vind niets eng, en als ze echt onder de indruk is dan kijkt ze 1 keer en loopt ze door.
Als ze aan het werk is is het een paard wat geconcentreerd ergens mee bezig is. Bijna niet af te leiden.
Werk haar nu aan de dubbellonge (ze gaat naar de keuring) en pakt alles fantastisch aan.
Benen opscheren, geen probleem, kan alles zonder praam of vasthouden.

Echt een superpaard!
Dus dat 'slechte' karakter heeft ie in ieder geval niet doorgegeven aan die merrie!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:53

Eerlijk gezegd geloof ik niets van een slecht karakter. Dat het vertrouwen in mensen ontbreekt geloof ik zeker wel en dat daarom sommige paarden de aanval kiezen als verdediging, dat begrijp ik ook.
Maar goed, inmiddels is nog steeds niet bekend waar Uptown beschikbaar is.......

monnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:15

Waarom belt niemand met Toine Hoefs? Hij praat Nederlands, en lijkt me als mede eigenaar de juiste persoon. Als je geïnteresseerd bent om mee te dekken, is de vraag toch geoorloofd? (Ook als je niet van plan bent om mee te dekken hoor).
Maar goed, volgens mij gaven de dekstatistieken al aan dat hij niet veel gedekt had. Dus wellicht castreren en als sportpaard inzetten? Zo maar een idee hoor :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:32

Diane65 schreef:
Eerlijk gezegd geloof ik niets van een slecht karakter. Dat het vertrouwen in mensen ontbreekt geloof ik zeker wel en dat daarom sommige paarden de aanval kiezen als verdediging, dat begrijp ik ook.
Maar goed, inmiddels is nog steeds niet bekend waar Uptown beschikbaar is.......

dan hebben we toch een andere mening over goed karakter ;) ik ben blij als ik met een hengst (en ja wij hebben ook dekhengsten (nu maar 1)dus ben wel wat gewend) gewoon door stal kan lopen en gewoon aan de hand kan lopen en laten zien, dat de hengst betrouwbaar is zonder ineens een voorbeen in m n nek gekregen te hebben..

en monnes, denk je dat je van toine echt het antwoord krijgt wat zijn "slechte" eigenschappen zijn? hahahah sorry, dan heb je toine nooit gesproken ;)

je kunt ook nog "bevestiging" vragen aan degene die uptown voorgebracht hebben (o.a vorrig jaar bij de dalhoeve) nee sorry, mij kan je absoluut!!! niet overtuigen van een goed karakter...:S

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:46

Essiesilly, was hij als veulen ook al zo?
Ik heb ook gehoord waarom ze twee jaar terug bij Van Uytert de hengst ook niet hebben voorgesteld, dus mij is het hele verhaal niet onbekend. Alleen blijf ik mij verbazen over het hengstenrapport ten aanzien van zijn bewerkbaarheid en stalgedrag ten opzichte van jouw ervaringen. Ik geloof best dat je die hebt en dat het een draak van een hengst kan zijn, maar voor fokkers is het belangrijk om te weten of hij deze eigenschappen al als veulen had of dat hij zich zo heeft ontwikkeld. En voorts rijst bij mij dan de vraag of hij zich in het negatieve heeft ontwikkeld in de periode van na de hengstenkeuring tot twee jaar geleden of dat hij het al in zich had tijdens de hengstenkeuring.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:51

Diane65 schreef:
Essiesilly, was hij als veulen ook al zo?
Ik heb ook gehoord waarom ze twee jaar terug bij Van Uytert de hengst ook niet hebben voorgesteld, dus mij is het hele verhaal niet onbekend. Alleen blijf ik mij verbazen over het hengstenrapport ten aanzien van zijn bewerkbaarheid en stalgedrag ten opzichte van jouw ervaringen. Ik geloof best dat je die hebt en dat het een draak van een hengst kan zijn, maar voor fokkers is het belangrijk om te weten of hij deze eigenschappen al als veulen had of dat hij zich zo heeft ontwikkeld. En voorts rijst bij mij dan de vraag of hij zich in het negatieve heeft ontwikkeld in de periode van na de hengstenkeuring tot twee jaar geleden of dat hij het al in zich had tijdens de hengstenkeuring.

dat weet ik niet, heb m niet gefokt ;)
maar waarom verbaas je je daarover als je het hele verhaal al kent..:S die snap ik ff niet..
en ik ben een fokker, en ken vele fokkers en als ik een henst uitkies moet hij ten aller tijde normaal in de kop zijn, en niet alleen als veulen zijnde dus dat vind ik een beetje onzin..

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:04

Omdat ik denk dat omgevingsfactoren, zoals onder andere de wijze waarop het paard is in-en doorgereden, een oorzaak kunnen zijn voor een verknipt karakter. Een dier wordt niet verknipt geboren, of wel??? Volgens mij weet je best hoe op sommige stallen met paarden wordt omgegaan als het gaat om inrijden en presteren en de enorme druk die daar op wordt gelegd. Dat daar hengsten aan ten onder gaan vind ik dan niet vreemd, maar in en intriest. Dat die paarden dan geen enkel respect meer tonen voor de mens vind ik ook niet gek. Ik ga hier niet uit de doeken doen over wat ik over de hengst heb gehoord, dat was een ander verhaal dan wat jij uit eigen ervaring hebt verteld, maar kwam wel in grote lijnen op hetzelfde neer. Ik vind het overigens dan ook nog eens schokkend om bij sommige topics te lezen dat men hoopt dat ruiter x het paard y toch vooral met beleid en voorzichtig zal gaan rijden zodat het een lange carriere in de sport kan hebben...

En inderdaad, ik kies liever een hengst die misschien wat minder spectaculair wordt voorgesteld, maar die wel al langer meegaat. Gelukkig geeft een aantal eigenaren van Uptown nakomelingen in dit topic toch ook aan dat hun paard niet die negatieve eigenschappen vertoont.
Tot slot, ik ga zeker niet met Ferrobloed dekken, dat heb ik al eens gedaan, dus dat ga ik met mijn huidige merrie niet weer doen. ;-)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:14

daar ben ik het gedeeltelijk wel met je eens, hoe sommigen mensen met hun paarden omgaan is gewoon triest, zeker kunnen paarden daar "gek" van worden, maar 1 ding weet ik 100% zeker, als veulen kan je al zoooo veel van het karakter zeggen!!!
een paard die de druk niet aan kan en een super karakter heeft zal het anders laten merken dan een paard wat het niet aankan met een rot karakter.. snap je mij ook een beetje?:)
laat ik het zo zeggen dat ik het geen fijn meewerkende hengst vind om hem zo te zien, en net als met een paard kopen, je eerste indruk is altijd de beste;)
bij mij moet het meteen kloppen en anders niet. tuurlijk bekijk ik ze een aantal keer! een hengst kan altijd een offday hebben maar nee haha

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:17

Jan_VT schreef:
voyou schreef:

Ik wil maar zeggen, dat hij eigenlijk helemaal 'doordraaide' onder het zadel, kon het werk niet verwerken in zijn hoofd.

Heb jij hem gereden Jan? :(:)
Hij staat bij Nicolette van Lierop..Marjolein zal hem wel rijden.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 07:38

ceasario schreef:
Heb jij hem gereden Jan? :(:)
Hij staat bij Nicolette van Lierop..Marjolein zal hem wel rijden.

Nee, dat niet, maar wel zeer vaak bezig gezien naast de ring.

Een paard dat zo hectisch wordt, omdat men even een klein beetje wenst te verzamelen. Mmmmm... :n
Dan beschrijf ik even: overdreven staartgebruik, oren naar achter, een overdreven snel beengebruik, zodat het paard zelf niet meer weet welke passen hij nu aan het zetten is.
Dat noem ik nu niet bepaald doorlaatbaar.
Draai het of keer het zoals je wil, maar zoiets moet dat computertje in het hoofd verwerken, en van de keren dat ik hem zag, sloeg dat duidelijk tilt.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:02

Nee, okee, daar heb je gelijk in. De reactie op de druk zegt ook wel wat.
Mijn vorige merrie ging bijvoorbeeld liggen als het allemaal te veel werd en ging het gevecht ook regelmatig aan, maar werd dan niet gemeen. Ik denk dat je dat bedoelt?

Het eerste Kennedyveulen wat uit die merrie is geboren was als veulen en volgens mij nu nog steeds, ook heel complex van karakter. Eigenlijk veel te 'vrij' en wilde ook niet 'gebonden' worden. Als veulen wilde ze al niet in een box staan als ik met haar moeder even ging rijden en ik hoorde later dat ze ook regelmatig over het erf van de eigenaar liep en vanuit wei naar stal ging eigenlijk ook nooit echt netjes, want ze moest perse overal buurten. Daar maak ik dan 'te vrij' van, terwijl ik haar toch echt goed heb opgevoed. Haar volle broer had dat trouwens helemaal niet, dat was en is een superlief paard.

Dan kan ik mij in het verlengde van wat jij stelt en mijn ervaring met het merrieveulen van Kennedy, ook wel voorstellen dat met het veulen Uptown misschien wel al vooraf ingeschat had kunnen worden hoe hij zou reageren op pressie. Maar goed, dat is nu achteraf gepraat en ik ben dan toch blij voor de eigenaren van zijn nakomelingen die hier hebben gepost dat zij tot nu toe niet van dat rare gedrag hebben meegemaakt. Gelukkig geeft de moeder toch ook veel mee, wordt elke keer weer bewezen zo :D .

essiesilly schreef:
daar ben ik het gedeeltelijk wel met je eens, hoe sommigen mensen met hun paarden omgaan is gewoon triest, zeker kunnen paarden daar "gek" van worden, maar 1 ding weet ik 100% zeker, als veulen kan je al zoooo veel van het karakter zeggen!!!
een paard die de druk niet aan kan en een super karakter heeft zal het anders laten merken dan een paard wat het niet aankan met een rot karakter.. snap je mij ook een beetje?:)
laat ik het zo zeggen dat ik het geen fijn meewerkende hengst vind om hem zo te zien, en net als met een paard kopen, je eerste indruk is altijd de beste;)
bij mij moet het meteen kloppen en anders niet. tuurlijk bekijk ik ze een aantal keer! een hengst kan altijd een offday hebben maar nee haha

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:14

Ik vraag me in dit verband wel ernstig af hoe je dan de resultaten van het verrichtingsonderzoek moet zien hoor?

Spiegelen ze het ons nou mooier voor dan het is dan? :?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:25

Verzameling zoals sommige mensen het menen te vragen gaan wel meer paarden van stuiteren.Als zo'n dier het niet kan verwerken in zijn lijf dan vind ik het niet gek dat ie gaat protesteren.Zouden veel meer paarden moeten doen..

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:47

Ik vind het wel interessant om allemaal te lezen.

Maar ben echt heel erg blij dat onze jaarling tot op heden een super vriendelijk en toegankelijke merrie is. En dan heeft zij nog wel Houston aan moederskant zitten :P

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:57

Dat kan ik niet beoordelen, ik heb regelmatig bij het stalgedrag ook wel bij hengsten zien staan dat ze brutaal zijn. Wat de commissie daar dan mee bedoelt, weet ik ook niet :+ , maar ik heb er wel zelf een invulling bij. Ik denk dat het veel transparanter is om maar gewoon op te schrijven wat dat brutale gedrag dan inhoudt. Kunnen mensen zelf bewust kiezen voor een pittig vaderdier. Toch??
Het zou me niet verbazen als ze alles wat afvlakken en ik kan me ook voorstellen dat wanneer zo'n 3 jarige hengst wordt gebracht die in een hele korte tijd van alles moet leren, dat dat dier totaal overdonderd letterlijk alles over zich heen laat gaan en daar dus op latere leeftijd mee in de knoei komt.

LDRD schreef:
Ik vraag me in dit verband wel ernstig af hoe je dan de resultaten van het verrichtingsonderzoek moet zien hoor?

Spiegelen ze het ons nou mooier voor dan het is dan? :?