Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

janderegelaa schreef:Volgens mij kun je beter een hengst gebruiken die laag is in het dekgeld maar die wel past op de merrie, dan een dure hengst die totaal niet op de merrie past. En helaas zie ik dat vaker gebeuren
janderegelaa schreef:Volgens mij kun je beter een hengst gebruiken die laag is in het dekgeld maar die wel past op de merrie, dan een dure hengst die totaal niet op de merrie past. En helaas zie ik dat vaker gebeuren
manueeltje84 schreef:Als je op dekgeld moet bezuinigen dan ben je in mijn ogen niets bezig.
En als ze dan toch zo graag een veulen wil, laat er dan 1 of andere vuilnisbak op kruipen.
En een veulen van een niet goedgekeurde hengst kan altijd ingeschreven worden in het kwpn(het grijgt dan reg A papier. (blauw papier)
CdC schreef:Hoewel ik alle reacties hier begrijp en ze grotendeels onderschrijf vind ik dit wel heel erg vanuit 1 perspectief gedacht.
Dat de kennis van de TS op zoek is naar een hengst in het 'goedkopere segment' (want wat is 'goedkoop' ?) wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat ze niet doordacht te werk gaat.
En het wil ook niet zeggen dat een lager budget voor dekkosten inhoudt dat er ook geen geld zou zijn voor eventuele dierenartskosten.
En tenslotte ben ik het ook niet eens met de stelling dat ze perse een veulen zou moeten fokken van een hengst met 'populair bloed' omdat ze mogelijk op enig moment in de situatie zou kunnen komen dat ze het veulen moet verkopen, en het anders onverkoopbaar zou blijken te zijn...
Dat is nog altijd een afweging voor de eigenaar van het paard zou ik zo zeggen.
Als je die redenatie door zou trekken dan kan er alleen nog maar gefokt worden met Ferro's, Flemminghs, Jazzen enz., want iedereen kan in de positie komen dat ie op enig moment zijn paard moet verkopen door onvoorziene omstandigheden.
Als zij graag een veulen wil fokken uit haar merrie waar ze dol op is, en niet bereid is enorme bedragen neer te tellen voor sperma omdat ze gewoon een leuke nakomeling wil voor eigen gebruik... dan kan ik me zo voorstellen dat je er andere normen op na houdt dan de schrijver in dit topic.
Het is misschien een vreemde gedachte voor sommigen, maar een veulen fokken is niet het exclusief recht van diegenen die financieel 'privileged' zijn volgens mij.
Als ik dan opmerkingen lees als 'wat maakte die paar 100 euro meer dan uit' o.i.d., dan vind ik dat merkwaardig.
Niet iedereen heeft onbeperkt geld tot z'n beschikking. En daarbij, afhankelijk van het doel wat je hebt met het fokken zul je al dan niet bereid zijn daar meer geld aan uit te geven.
Persoonlijk vind ik het niet ondenkbaar dat er mensen zijn die hobby-matig een veulen willen fokken voor eigen (recreatief of licht sportmatig) gebruik en daar bijv een fijne allround hengst voor willen uitzoeken in een wat lagere prijsklasse. Uit het bovenstaande is m.i. gebleken dat het niet de doelstelling is om er een toekomstige topper mee te fokken.
Dat wil helemaal niet zeggen dat ze zou fokken ten koste kwaliteit/ gezondheid etc. Volgens mij is er een beperkt aantal ggk hengsten in dit land en je kunt me niet wijsmaken dat alle andere paarden die rondlopen per definitie minder kwaliteit hebben.
Als je ziet wat er nodig is om je hengst ggk te krijgen kan ik me voorstellen dat niet iedereen in de positie is om een hele goede hengst naar de keuring te brengen (om maar een voorbeeld te noemen).
En daarbij... wat is goed? Is een gezonde hengst die leuk in de sport loopt en een mooie exterieur enz. heeft dan minder goed? In context van het hierboven geschrevene volgens mij niet...
Ik vind de reacties in dit topic nogal vooringenomen eigenlijk.
) om een jonge hengst te gebruiken, deze zijn niet duur en wellicht krijg je toch een heel best (misschien wel uitmuntend) veulen. Dit omdat een oudere hengst niet voor niets 'goedkoop' is. Als je een exterieurfoto van de merrie hebt, kunnen we met z'n allen misschien eens kijken welke jonge hengst zou kunnen passen. Iorrr schreef:Ze vraagt gewoon advies qua hengst, punt! Als ze wou weten of het verstandig is dan had ze daar wel om gevraagt!