Is dit een arabier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Is dit een arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 04:31

De kleur geeft wel een klein aanknopingspunt, de kans dat één van beide ouders vos is is 75%.
Maar ze kan ook bruine of zwarte ouders hebben gehad, dan is de kans dat daar een vosveulen uit komt wel kleiner.
Zowieso zitten er vossen in de familie, als de ouders zelf niet vos zijn hebben ze vossen in hun voorouders omdat ze beide drager moeten zijn van de vosfactor om een voskleurig kind te kunnen krijgen. Dus als de ouders zelf niet vos zijn zijn wss de opa en/of oma dat.
Maw; als je een bruine hengst/merrie ziet en denkt; die lijkt erop; check de afstamming, zit er in de eerste 2/3 generatie's geen vos dan is de kans erg klein dat het de vader of moeder van jouw paard is.

Fredlover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 05:57

goeroe schreef:
Heb je een foto waar ze helemaal op staat? Er zou zo maar eens Balaton achter kunnen zitten, die geeft ook vaak die kleur vos met een kol. Maar het hoeft inderdaad helemaal niet zo te zijn. Gissen heeft eigenlijk weinig zin, maar het is wel leuk. ;)

Ja inderdaad, ik heb hem opgezocht op Google.
En deze foto kwam ik tegen:
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:44

Ze heeft wel wat minder uitstraling dan hem vind ik, maar de foto die je hebt geplaatst is ook in wintervacht en zonder schmink dus op zich logisch.
Balaton maakt een goede kans denk ik, dan heb je nog een leuke afstamming ook.

Ik zou toch proberen om de vorige eigenaren op te sporen, dat is de enige manier om het zeker te weten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:59

Dat is geen foto van Balaton, maar van een kleindochter van hem. ;)

Zoals eerder gezegd heeft gokken eigenlijk niet zoveel zin, omdat je het toch niet zeker zult weten. Er zijn genoeg paarden die helemaal niet op hun vader lijken of zelfs niet op één van beide ouders. MAAR, als ik dan toch moet gokken blijf ik bij Balaton. Ik vind namelijk dat je paardje wel Arabische uitstraling heeft. Niet iedereen zal dat met me eens zijn omdat men ze tegenwoordig vaak liever iets extremer (bedoel ik niet negatief) en met meer dish ziet. Ze zou heel goed een halfbloed kunnen zijn maar een volbloed acht ik niet geheel onmogelijk. Balaton (of wellicht een zoon van hem, bijvoorbeeld Abakan) komt naar mijn mening in aanmerking omdat hij zelf ook niet zoveel dish had en die kleur in combinatie met de kol iets is wat je bij zijn kinderen en kleinkinderen regelmatig terugziet. Bovendien lopen er in Nederland redelijk wat van rond en in combinatie met de leeftijd van je merrie is het mogelijk. Ondanks dat is de kans dat ik er compleet naast zit natuurlijk altijd nog vele malen groter dan dat het echt zo is. ;) Ik zou nog steeds graag een foto willen zien waar ze helemaal op staat. :)

Balaton:
Afbeelding

Afbeelding

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:20

Ze lijkt nog meer op Scapino BB!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:46

Ik vind van niet. :o Mijn merrie is een halfzus van Scapino BB en die uitstraling en kleur is echt anders. Een goede standfoto en eventueel een filmpje zouden erg nuttig zijn, want die hengsten verschillen erg in type en beweging! ;) Scapino heeft trouwens veel minder nakomelingen verwekt als ik het goed heb en ik weet ook niet of hij toen wel al dekte. De oudste nakomelingen die van hem op allbreed staan zijn van 1996. Weet je zeker dat je merrie 15 is TS? Misschien kun je het AVS een e-mail sturen met de vraag in welke jaren Scapino BB, Balaton en Abakan in Nederland gedekt hebben. :)

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:53

Misschien kun je hier een advertentie zetten?
[OV] Opsporing verzocht
wellicht kent iemand van bokt haar en weet je op die manier meer van haar achtergrond.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:11

anneliesdj schreef:
De kleur geeft wel een klein aanknopingspunt, de kans dat één van beide ouders vos is is 75%.
Maar ze kan ook bruine of zwarte ouders hebben gehad, dan is de kans dat daar een vosveulen uit komt wel kleiner.
Zowieso zitten er vossen in de familie, als de ouders zelf niet vos zijn hebben ze vossen in hun voorouders omdat ze beide drager moeten zijn van de vosfactor om een voskleurig kind te kunnen krijgen. Dus als de ouders zelf niet vos zijn zijn wss de opa en/of oma dat.
Maw; als je een bruine hengst/merrie ziet en denkt; die lijkt erop; check de afstamming, zit er in de eerste 2/3 generatie's geen vos dan is de kans erg klein dat het de vader of moeder van jouw paard is.

Oke super dank je wel, hier leer ik echt wat van +:)+

;)
Laatst bijgewerkt door Xantaatje op 22-11-09 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:18

goeroe schreef:
Dat is geen foto van Balaton, maar van een kleindochter van hem. ;)

Zoals eerder gezegd heeft gokken eigenlijk niet zoveel zin, omdat je het toch niet zeker zult weten. Er zijn genoeg paarden die helemaal niet op hun vader lijken of zelfs niet op één van beide ouders. MAAR, als ik dan toch moet gokken blijf ik bij Balaton. Ik vind namelijk dat je paardje wel Arabische uitstraling heeft. Niet iedereen zal dat met me eens zijn omdat men ze tegenwoordig vaak liever iets extremer (bedoel ik niet negatief) en met meer dish ziet. Ze zou heel goed een halfbloed kunnen zijn maar een volbloed acht ik niet geheel onmogelijk. Balaton (of wellicht een zoon van hem, bijvoorbeeld Abakan) komt naar mijn mening in aanmerking omdat hij zelf ook niet zoveel dish had en die kleur in combinatie met de kol iets is wat je bij zijn kinderen en kleinkinderen regelmatig terugziet. Bovendien lopen er in Nederland redelijk wat van rond en in combinatie met de leeftijd van je merrie is het mogelijk. Ondanks dat is de kans dat ik er compleet naast zit natuurlijk altijd nog vele malen groter dan dat het echt zo is. ;) Ik zou nog steeds graag een foto willen zien waar ze helemaal op staat. :)

Balaton:
Afbeelding

Afbeelding

Dank je wel ik ga even kijken vanavond voor een foto waar ze helemaal op staat

Ik kan inderdaad even een oproepje plaatsen in opsporinbg verzocht, misschien wel leuk. Maar nogmaals we zijn gewoon nieuwsgierig hoor, het is geen moeten achter komen zeg maar :D Ik denk ook niet dat ze helemaal arabier is, maar zeker wel 1 van de ouders. Het gekke is dat ik wel een aantal keer een aanbieding heb gehad om haar te laten dekken, en dat waren mensen met arabieren dus wel een eer toch? :D

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:40

StillAngel schreef:
Lijkt mij ook wat welsh bloed hebben ;)

Deed het mij ook aan denken, vooral op de laatste foto's waar ze helemaal op staat. In Welsh zit natuurlijk ook arabier, dus dat dat is niet zo vreemd op zich .....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:56

Deze foto's sterken me in mijn overtuiging. Eerlijk gezegd zie ik maar één overeenkomst met Scapino BB en dat is de kol. :+ Kenmerken die ik zou verwachten bij een Scapino BB:

- Minder strakke bovenlijn, vooral als de foto's vrij recent zijn. Als ze op de foto nog maar 3 was is het een iets ander verhaal.
- Stevigere en meer gewelfde hals.
- Andere manier van bewegen, meer van de grond en andere hoofd/halshouding.
- Bij een vos een diepere kleur, meer richting koffievos, zonder echt koffievos te zijn, donkerdere manen.

Neemt niet weg dat ze wel van Scapino BB kan zijn, maar dan vind ik dus niet dat ze op hem lijkt. Nogmaals, weet je zeker dat je merrie 15 jaar is? Want dan zou ze dus in 1993 verwekt moeten zijn. Scapino is van 1990, dus die zou dan pas 3 jaar zijn geweest. Bij het NRPS is hij meer gebruikt dan bij het AVS, maar daar is hij pas erkend in 1995. Als hij in 1993 al dekte zullen het er waarschijnlijk echt maar een paar zijn geweest. Hier moet wel achter te komen zijn.

Ik denk dat ze best een volbloed kan zijn, weliswaar van een ouderwets type. Welsh zie ik er niet zo gauw in. Als ze een NRPS'er is is ze waarschijnlijk nooit in het stamboek opgenomen, want in die tijd kregen ze bij stamboekopname een brandmerk en die heeft ze niet (toch?).

Ik denk nog steeds aan Balaton want naast wat ik eerder al schreef heeft die wel meer kinderen en kleinkinderen die een beetje pony-achtig aandoen. Als je wilt kan ik je per pb wel een paar foto's sturen van volbloeden waar ze qua bouw als je het mij vraagt veel van weg heeft. Ook qua beweging en wat je schrijft over haar karakter past ze naar mijn mening binnen dat plaatje. Kunnen ze je van het horse team in Urk niet wat meer vertellen? Bijvoorbeeld hoe lang ze daar heeft gestaan of van wie zij haar hebben gekocht.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:07

goeroe schreef:
Deze foto's sterken me in mijn overtuiging. Eerlijk gezegd zie ik maar één overeenkomst met Scapino BB en dat is de kol. :+ Kenmerken die ik zou verwachten bij een Scapino BB:

- Minder strakke bovenlijn, vooral als de foto's vrij recent zijn. Als ze op de foto nog maar 3 was is het een iets ander verhaal.
- Stevigere en meer gewelfde hals.
- Andere manier van bewegen, meer van de grond en andere hoofd/halshouding.
- Bij een vos een diepere kleur, meer richting koffievos, zonder echt koffievos te zijn, donkerdere manen.

Neemt niet weg dat ze wel van Scapino BB kan zijn, maar dan vind ik dus niet dat ze op hem lijkt. Nogmaals, weet je zeker dat je merrie 15 jaar is? Want dan zou ze dus in 1993 verwekt moeten zijn. Scapino is van 1990, dus die zou dan pas 3 jaar zijn geweest. Bij het NRPS is hij meer gebruikt dan bij het AVS, maar daar is hij pas erkend in 1995. Als hij in 1993 al dekte zullen het er waarschijnlijk echt maar een paar zijn geweest. Hier moet wel achter te komen zijn.

Ik denk dat ze best een volbloed kan zijn, weliswaar van een ouderwets type. Welsh zie ik er niet zo gauw in. Als ze een NRPS'er is is ze waarschijnlijk nooit in het stamboek opgenomen, want in die tijd kregen ze bij stamboekopname een brandmerk en die heeft ze niet (toch?).

Ik denk nog steeds aan Balaton want naast wat ik eerder al schreef heeft die wel meer kinderen en kleinkinderen die een beetje pony-achtig aandoen. Als je wilt kan ik je per pb wel een paar foto's sturen van volbloeden waar ze qua bouw als je het mij vraagt veel van weg heeft. Ook qua beweging en wat je schrijft over haar karakter past ze naar mijn mening binnen dat plaatje. Kunnen ze je van het horse team in Urk niet wat meer vertellen? Bijvoorbeeld hoe lang ze daar heeft gestaan of van wie zij haar hebben gekocht.

Ze is echt 15 jaar :D nee ze heeft geen brandmerk verder. De foto's zijn van ongeveer een jaartje terug , ze is neigt meer naar de koffievos toe, maar is inderdaad geen koffie vos. Ik vind haar nu wat donkerder dan afgelopen jaar.

Dat zou heel leuk zijn als je foto's wil sturen..

Nee bij het horse team konden ze niets vinden dan alleen dat ze bij hun een paar maanden is geweest. Toe ik belde en mailde zaten ze ook net in een verbouwing.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:33

Ik had je al een persoonlijk berichtje gestuurd, maar ik zie dat je die nog niet gelezen hebt, misschien heb je het nog niet opgemerkt. :)

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:33

Dat klopt haha je hebt nu pb terug ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:57

Ben het niet helemaal met je eens Goeroe, als ik eens afga op de foto die je hier plaatst van Balaton en wat ik gezien heb van Scapino vind ik haar juist meer van Scapino hebben, die is wat forser en rondgeribder, precies als de pony van TS. Enige punt is de hals, die strookt totaal niet met die van Scapino.

Maar de foto die je van Balaton hebt geplaatst is een oude, daar zal hij wss 3 of 4 jaar zijn? Nogal onbespierd dus, lastig te vergelijken met de foto's van TS waar duidelijk een erg complete pony op staat, goed gespierd (muv de hals) en ook goed gevoerd, dat is hengst van 3 vergelijken met een merrie van 15, moet je goede ogen voor hebben om daar wat uit te halen.

Maar ik heb verder weinig ervaring met beide genoemde hengsten, ik ga dan ook grontendeels af op foto's ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:02

Als je alleen naar de foto's kijkt kan ik me voorstellen dat je dat zegt. Ik heb echter een aantal nakomelingen gezien van Scapino BB en zijn vader Gomel (mijn merrie is er ook eentje van Gomel) en ik heb er een behoorlijk aantal gezien van Balaton, dus mijn mening is vooral op die ervaringen gebaseerd. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:12

Dus Balaton fokt wat zwaardere type's?
Kun jij aan een recente foto komen van hem want ik ben toch wel nieuwsgierig.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:16

Ik kan wel even kijken, maar het zal niet meevallen omdat hij zijn laatste jaren in Rusland heeft doorgebracht. Ik zal je zo ook even een pb sturen. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:18

Maar als je eens kijkt naar deze foto van Scapino lijkt ze daar toch wel ernstig op;
Afbeelding

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:02

Nou inderdaad zeg :wow:

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:31

hallo allemaal!

ik ken Xanta in het echt en dan lijkt ze erg veel op Kais (Pakistan x Proba v. Balaton)
Ik vind dat hele luxe wat ze in haar hoofd heeft op deze foto's niet overkomen.
Kais, en ja dus ook Balaton maar het kan van alles zijn. Zeker weten doe je het pas als je DNA laat onderzoeken.
De leeftijd van de merrie is ook niet helemaal duidelijk dacht ik? Dus verder is het echt gissen!
In het echt lijkt ze inderdaad NIET op Scapino BB. ;)

Groetjes,

Amber

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:34

Xantaatje schreef:
Nou inderdaad zeg :wow:
Vind je?? Je doet het hoofdje van je merrie wel een beetje te kort hoor. ;)

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:28

He amber :D inderdaad heeft xanta een fijner hoofdje , de ogen en blik vind ik wel vergelijkend.

De leeftijd is door 2 veeartsen en john (paarden tandarts) geschat op toen 14 jaar dus zou ze nu 15 a 16 jaar zijn ;)

Amber kent inderdaad Xanta goed, het blijft gissen maar blijf het leuk om suggesties te horen hoor

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:01

Ik heb inderdaad ook aan Kais gedacht, zie deze foto bijvoorbeeld maar. Echter, als Xanta inderdaad 15 is dan was Kais nog maar één jaar toen zij werd verwekt, dus dat lijkt me niet zo waarschijnlijk.

Weet iemand trouwens hoe dat nu precies zit met zo'n DNA-test? Stel je voor dat je het DNA van Xanta zou laten vergelijken met dat van bijvoorbeeld Abakan. Als hij de vader is zouden ze dat moeten kunnen zien neem ik aan. Maar als hij nou niet de vader is, maar Balaton, dan zijn ze dus niet vader en dochter maar halfbroer en halfzus. Kunnen ze die verwantschap dan wel zien? Eigenlijk ben ik er gewoon zo van overtuigd dat ze een kind of kleinkind van Balaton is dat ik best de helft van de DNA-test wil betalen (mits de 40 euro die JaneJansen noemt klopt!) als blijkt dat er geen enkele verwantschap is. :o