Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
goeroe schreef:Heb je een foto waar ze helemaal op staat? Er zou zo maar eens Balaton achter kunnen zitten, die geeft ook vaak die kleur vos met een kol. Maar het hoeft inderdaad helemaal niet zo te zijn. Gissen heeft eigenlijk weinig zin, maar het is wel leuk.

Ik zou nog steeds graag een foto willen zien waar ze helemaal op staat. 

Mijn merrie is een halfzus van Scapino BB en die uitstraling en kleur is echt anders. Een goede standfoto en eventueel een filmpje zouden erg nuttig zijn, want die hengsten verschillen erg in type en beweging!
Scapino heeft trouwens veel minder nakomelingen verwekt als ik het goed heb en ik weet ook niet of hij toen wel al dekte. De oudste nakomelingen die van hem op allbreed staan zijn van 1996. Weet je zeker dat je merrie 15 is TS? Misschien kun je het AVS een e-mail sturen met de vraag in welke jaren Scapino BB, Balaton en Abakan in Nederland gedekt hebben.
anneliesdj schreef:De kleur geeft wel een klein aanknopingspunt, de kans dat één van beide ouders vos is is 75%.
Maar ze kan ook bruine of zwarte ouders hebben gehad, dan is de kans dat daar een vosveulen uit komt wel kleiner.
Zowieso zitten er vossen in de familie, als de ouders zelf niet vos zijn hebben ze vossen in hun voorouders omdat ze beide drager moeten zijn van de vosfactor om een voskleurig kind te kunnen krijgen. Dus als de ouders zelf niet vos zijn zijn wss de opa en/of oma dat.
Maw; als je een bruine hengst/merrie ziet en denkt; die lijkt erop; check de afstamming, zit er in de eerste 2/3 generatie's geen vos dan is de kans erg klein dat het de vader of moeder van jouw paard is.
goeroe schreef:Dat is geen foto van Balaton, maar van een kleindochter van hem.
Zoals eerder gezegd heeft gokken eigenlijk niet zoveel zin, omdat je het toch niet zeker zult weten. Er zijn genoeg paarden die helemaal niet op hun vader lijken of zelfs niet op één van beide ouders. MAAR, als ik dan toch moet gokken blijf ik bij Balaton. Ik vind namelijk dat je paardje wel Arabische uitstraling heeft. Niet iedereen zal dat met me eens zijn omdat men ze tegenwoordig vaak liever iets extremer (bedoel ik niet negatief) en met meer dish ziet. Ze zou heel goed een halfbloed kunnen zijn maar een volbloed acht ik niet geheel onmogelijk. Balaton (of wellicht een zoon van hem, bijvoorbeeld Abakan) komt naar mijn mening in aanmerking omdat hij zelf ook niet zoveel dish had en die kleur in combinatie met de kol iets is wat je bij zijn kinderen en kleinkinderen regelmatig terugziet. Bovendien lopen er in Nederland redelijk wat van rond en in combinatie met de leeftijd van je merrie is het mogelijk. Ondanks dat is de kans dat ik er compleet naast zit natuurlijk altijd nog vele malen groter dan dat het echt zo is.Ik zou nog steeds graag een foto willen zien waar ze helemaal op staat.
Balaton:
Ik denk ook niet dat ze helemaal arabier is, maar zeker wel 1 van de ouders. Het gekke is dat ik wel een aantal keer een aanbieding heb gehad om haar te laten dekken, en dat waren mensen met arabieren dus wel een eer toch?
Kenmerken die ik zou verwachten bij een Scapino BB:goeroe schreef:Deze foto's sterken me in mijn overtuiging. Eerlijk gezegd zie ik maar één overeenkomst met Scapino BB en dat is de kol.Kenmerken die ik zou verwachten bij een Scapino BB:
- Minder strakke bovenlijn, vooral als de foto's vrij recent zijn. Als ze op de foto nog maar 3 was is het een iets ander verhaal.
- Stevigere en meer gewelfde hals.
- Andere manier van bewegen, meer van de grond en andere hoofd/halshouding.
- Bij een vos een diepere kleur, meer richting koffievos, zonder echt koffievos te zijn, donkerdere manen.
Neemt niet weg dat ze wel van Scapino BB kan zijn, maar dan vind ik dus niet dat ze op hem lijkt. Nogmaals, weet je zeker dat je merrie 15 jaar is? Want dan zou ze dus in 1993 verwekt moeten zijn. Scapino is van 1990, dus die zou dan pas 3 jaar zijn geweest. Bij het NRPS is hij meer gebruikt dan bij het AVS, maar daar is hij pas erkend in 1995. Als hij in 1993 al dekte zullen het er waarschijnlijk echt maar een paar zijn geweest. Hier moet wel achter te komen zijn.
Ik denk dat ze best een volbloed kan zijn, weliswaar van een ouderwets type. Welsh zie ik er niet zo gauw in. Als ze een NRPS'er is is ze waarschijnlijk nooit in het stamboek opgenomen, want in die tijd kregen ze bij stamboekopname een brandmerk en die heeft ze niet (toch?).
Ik denk nog steeds aan Balaton want naast wat ik eerder al schreef heeft die wel meer kinderen en kleinkinderen die een beetje pony-achtig aandoen. Als je wilt kan ik je per pb wel een paar foto's sturen van volbloeden waar ze qua bouw als je het mij vraagt veel van weg heeft. Ook qua beweging en wat je schrijft over haar karakter past ze naar mijn mening binnen dat plaatje. Kunnen ze je van het horse team in Urk niet wat meer vertellen? Bijvoorbeeld hoe lang ze daar heeft gestaan of van wie zij haar hebben gekocht.
nee ze heeft geen brandmerk verder. De foto's zijn van ongeveer een jaartje terug , ze is neigt meer naar de koffievos toe, maar is inderdaad geen koffie vos. Ik vind haar nu wat donkerder dan afgelopen jaar.
inderdaad heeft xanta een fijner hoofdje , de ogen en blik vind ik wel vergelijkend.