Nut van Hengstenshows

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 20:40

EmEm schreef:
Nu zal de hengst in het dat hele grote aanbod van hengsten, zelfs uit het buitenland, toch een beetje op moeten vallen en daarbij hoort ook adverteren.

Precies en dat is een vicieuze cirkel waar ze allemaal aan mee moeten doen. Te dure hengsten kopen en vervolgens veel reclame maken om die te dure hengsten aan de man te brengen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 21:02

Het is gewoon vermaak.
Als ruiter vind ik het de grootste onzin. Een beetje je hengst daar uit elkaar jagen terwijl je net maanden training achter de rug hebt om hem goed op achter te krijgen. En het moet alleen maar groter en spectaculairder want anders vinden de mensen het niet meer leuk. Hoe groter en gaver hij gaat des te harder klappen ze...
En of hij dan gespannen is of sterk is in de hand ofzo, boeit niet. Daar gaat je training. Probeer ook maar eens normaal de dressuurring in te rijden dan met een hengst die hengstenshow ervaringen heeft.
Hengstenshows zijn slopend voor je training. Het heeft niks met rijtechnisch te maken.

Toch zou dit anders moeten vind ik. Fokkers met verstand moeten zo´n hengst willen zien in het sluitwerk en in het schakelen en in de gewonere training en niet alleen in de passage en uitgestrekte draf.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 21:03

Ellen Bontje rijdt daarom een clinicachtige hengstenshow...
Vooral Silvano scheen er nogal onder te leiden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 22:51

Suzanne F. schreef:
Toch zou dit anders moeten vind ik. Fokkers met verstand moeten zo´n hengst willen zien in het sluitwerk en in het schakelen en in de gewonere training en niet alleen in de passage en uitgestrekte draf.

Dus gewoon in de wedstrijd of hengstencompetitie en niet in de show, ik ben het helemaal met je eens en jij praat zelfs vanuit de praktijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 22:53

Tja, moet eerlijk zeggen dat ik me ook erger aan het over het tempo jagen van zo hengst tijdens een show, zie liever een show waarbij de hengsten dressuurmatig goed voorgesteld worden, daarbij kan je veel meer zien wat zo hengst kan.

Maar ja, om ze allemaal te zien, en weer te zien lopen is leuk. Maar mocht ik kiezen dan hadden we hengstenshows waarbij er ook een stuk clinicachtig zoals ellen bontje gereden werd.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 23:09

sarabande"]
[quote="EmEm schreef:
Nu zal de hengst in het dat hele grote aanbod van hengsten, zelfs uit het buitenland, toch een beetje op moeten vallen en daarbij hoort ook adverteren.

Precies en dat is een vicieuze cirkel waar ze allemaal aan mee moeten doen. Te dure hengsten kopen en vervolgens veel reclame maken om die te dure hengsten aan de man te brengen.
[/quote]

Kijk, AH, Super de Boer, Spar, Edah enz. maken ook reclame voor hun produkten. Die reklame betalen wij ook allemaal terug aan de supermarkten. Dat is nix vreems aan, toch Verward . Waarom zou je een hengstenstation niet kunnen vergelijken met een supermarkt??? Het hengstenstation maakt reclame via advertenties en via shows. De shows kan je weer vergelijken met een nieuw produkt dat getoont of geproeft kan worden in een supermarkt. Niks vreems dacht ik zo. Dat zien we dagelijks. En we betalen er zelf allemaal aan mee!!
En wat is een te dure hengst?? Het ligt eraan wat JIJ er voor over heb!! Wat de ene duur vindt, vindt de ander normaal of goedkoop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 23:16

Volgens mij zijn die marges helemaal niet zo heel groot op die hengsten. Ik zou wel eens willen weten wta een hengstenboer nou echt werkelijk als nettomarge over houd aan een rietjes sperma, en dat dan omgerekend in manuren.

Denk niet dat het heel erg veel is.

En ook bij hengstenshows is het zo, de aanbod en de vraag. En als er geen vraag is naar dit soort shows, dan hadden ze dat ook niet gedaan.

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 23:22

We hebben laatst nog een keer 5 euro moeten betalen voor k*thengstenshow...
Of niet Pipo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 23:25

obsession schreef:
We hebben laatst nog een keer 5 euro moeten betalen voor k*thengstenshow...
Of niet Pipo??

Ja die was echt niet leuk. Maar ja..........volgende keer beter Haha!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 23:41

Pipo schreef:
Volgens mij zijn die marges helemaal niet zo heel groot op die hengsten. Ik zou wel eens willen weten wta een hengstenboer nou echt werkelijk als nettomarge over houd aan een rietjes sperma, en dat dan omgerekend in manuren.

Denk niet dat het heel erg veel is.

En ook bij hengstenshows is het zo, de aanbod en de vraag. En als er geen vraag is naar dit soort shows, dan hadden ze dat ook niet gedaan.

Ik weet van een bekende hengstenhouder, dat ze per dekking zeer veel moet afdragen aan het KWPN. Dat is meer en deel de reden van de dure dekgelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 23:44

PhiaBink schreef:
Ik weet van een bekende hengstenhouder, dat ze per dekking zeer veel moet afdragen aan het KWPN. Dat is meer en deel de reden van de dure dekgelden.

En van een betrouwbare bron, heb ik gehoord dat die afdrachten wederom verschrikkelijk verhoogd zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 23:51

Nou daar hoef je geen betrouwbare bron voor te raadplegen hoor dat staat gewoon gepubliceerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 23:53

Ja daarom zeg ik ook, betrouwbare bron!!! Aangezien ik het gepubliceerde toch heel betrouwbaar vind.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 10:25

Nou in eerste plaats wil ik in ieder geval de hengst gezien hebben waar ik mee dek!
Daarnaast is het gewoon een leuk uitstapje. En ik vind als er goede nakomelingen zijn je die ook mag zien.
Als je alleen op die nakomelingen je keus basseert is natuurlijk niet slim maar ik denk dat er maar weinig fokkers zijn die dat doen. Fokkers lopen niet alleen hengstenshows af maar komen ook op keuringen en veilingen etc. nakomelingen tegen van verschillende hengsten. Dus ik neem aan dat ze zelf al een aardig beeld hebben van de kinderen. De hengstenkeuring vind ik wat dat betreft dan hetzelfde. Want in den bosch zie je de 'slechte' nakomelingen ook niet meer. Natuurlijk wordt daar nog wel een selectie gemaakt van de nog betere maar een totaal overzicht krijg je dus gewoon niet. En daarnaast is het ook nog eens de smaak van de jury welke er door komt.
Een hengstenshow vind ik naast een leuk tijdverdrijf ook nog eens een goede zaak. Je ontmoed andere fokkers en bekenden maar de hengstenhouder kan zo ook laten zien wat ie in huis heeft en onderhoud het contact met zijn klanten. Na mijn mening zijn fokkers goed genoeg op de hoogte van wat voor nakomelingen bepaalde hengsten fokken. Daarvoor hebben we ook nog eens wedstrijden zoals bijv de pavo cup etc. Ik denk dat als je het zo nagaat veel mensen hun keus van een hengst puur op de show baseren. De show kan wel de doorslag geven. Als de nakomelingen bevallen wil je toch graag de hengst zien. Bevalt die ook nou dan is de keus zo gemaakt!...
Dus in mijn ogen is een hengstenshow een goede zaak.
Daarnaast ga ik via school een onderzoek doen naar de dekgelden etc. Maar waar ik nu al achterben is dat het bedrag wat de hengstenhouder lang niet zo groot is als men denkt. Ik denk dat de echte bedragen vooral in de handel etc liggen. Hengstenhouders zijn niet voor niets alleen maar hengstenhouders, maar ook handelaars, opfokkers etc..

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 10:32

sarabande"]
[quote="Suzanne F. schreef:

Dus gewoon in de wedstrijd of hengstencompetitie en niet in de show, ik ben het helemaal met je eens en jij praat zelfs vanuit de praktijk.
[/quote]
De show is een bijzaak, ik weet namelijk ook toen suzanne stravinsky reed er veel fokkers zijn wezen kijken naar haar en stravo in de training zelf.
Daarnaast zijn er toch keuringen, hengstenkeuring, veilingen, pavocup, sportwedstrijden etc waar veel fokkers een beeld op doen van de nakomelingen van hengsten en van de hengsten zelf. In het tijdsbestek van 4 maanden heb ik sommige hengsten al een keer of 5 gezien. Het is dus niet alleen het beeld dat je vormt op een hengstenshow.
Nogmaals in mijn ogen bestaat er geen fokker die zijn beslissing puur op de hengstenshow baseert. En ik denk dan ook dat het merendeel van de fokkers hier in nederland behoorlijk wordt onderschat wat dat betreft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 10:49

De show is geen bijzaak de show is hoofdzaak. Mijn stelling is of het het wel waard is om steeds groter en mooier en duurder te zijn dan de anderen terwijl de realiteit in de huidige maatschappij en ook bij de paarden en veulenprijzen steeds minder is. Vraag eens wat een dubbele kleurenpagina advertentie kost in alle paardenbladen?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 10:52

Als een hengstenhouder dat nodig vind dan vind deze dat nou eenmaal nodig. Het is net een onderneming als alle andere ondernemingen. Dan zou je een algeheel verbod moeten uitvoeren op promotie materiaal.
Wat ik dan niet snap is dat je dan wel een pint ga pakken op een hengstenshow (dus niet voor de hengsten gaat), dat kost anderen immers weer geld Knipoog
Misschien mensen die niet tegen dit soort zaken kunnen moeten in een hutje op de hei gaan leven, immers gaat het in het hele bedrijfsleven zo...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 11:06

chantal1 schreef:
Als een hengstenhouder dat nodig vind dan vind deze dat nou eenmaal nodig. Het is net een onderneming als alle andere ondernemingen. Dan zou je een algeheel verbod moeten uitvoeren op promotie materiaal.
Wat ik dan niet snap is dat je dan wel een pint ga pakken op een hengstenshow (dus niet voor de hengsten gaat), dat kost anderen immers weer geld Knipoog
Misschien mensen die niet tegen dit soort zaken kunnen moeten in een hutje op de hei gaan leven, immers gaat het in het hele bedrijfsleven zo...

Ik betaal mijn eigen pint als ik die drink en ik weet dat je alles wat ik ook zeg omdraait, maar ik heb het over het steeds groter worden van deze wijze van reclame maken. Dat is niet in het belang van de FOKKERS. Maar die zie ik hier niet reageren.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 11:19

Hmm, volgens mij hebben er toch redelijk wat fokkers gereageerd?
Woorden omdraaien, nee hoor. Jij weet ook dat je die daar niet moet betalen (iig, een bepaalde tijd)....
Op de HK is er ook show, overal is er show, waarom die ene x in het jaar dat hengstenhouders hun hengsten voorstellen niet? Het publiek vraagt er zelf om, anders zou het niet komen.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 11:25

Adverteren, hengstenshows, folders, dat hoort er nu eenmaal bij. Inderdaad net als bij een andere onderneming. Hengstenhouders worden steeds professioneler, en alles wat daarbij hoort dus ook. Ik heb daar totaal geen problemen mee. Ik geloof ook niet dat deze dingen de dekgelden zo hoog maken. Ook de dekgelden zijn een kwestie van vraag en aanbod. Populaire hengsten zijn veel duurder.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 11:40

Ik ben het volledig met je eens EmEm, over het algemeen ging je vroeger naar een hengstenhouder en die had misschien 1 of 2 hengsten staan, meestal ging je dan als fokker toch wel in je eigen regio en er rond kijken. Tegenwoordig is er KI hierdoor kan je van elke hengst die je maar wilt hebben sperma laten komen. Dat is ook gegroeid in de loop der jaren, net als de folders, de hengstenshow enz. Persoonlijk zie ik niet in waarom je dat de nek om zou draaien? Kijk ik kan me wel voorstellen dat het op rijtechnisch gebied niet alles is voor de berijder, maar er wordt immers ook niet voor niks op die hengsten gereden en dan weet je dat de hengst aan zulke evenmenten deel neemt.
Maar een hengstenhouder zou moeten stil staan met de tijd omdat een paar enkele fokkers het onnozel vinden dat er aan PR wordt gedaan? Nee dat vind ik absoluut niet nodig. Het fokken heeft toch ook niet stil gestaan en is mee gegaan met zijn tijd?
Als ik me trouwens niet vergis waren er vroeger ook niet van die hengstencompetitie's.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 13:32

sarabande schreef:
De show is geen bijzaak de show is hoofdzaak. Mijn stelling is of het het wel waard is om steeds groter en mooier en duurder te zijn dan de anderen terwijl de realiteit in de huidige maatschappij en ook bij de paarden en veulenprijzen steeds minder is. Vraag eens wat een dubbele kleurenpagina advertentie kost in alle paardenbladen?
Ik zie het punt niet zo. Welke shows worden duurder, mooier en groter. Ik kom elk jaar bij verschillende hengstenhouders en elk jaar is de opzet ongeveer hetzelfde veel verschil zal er niet inzitten. Daarnaast maakt het mij niet uit wat zo'n advertentie kost want dat hoef ik niet te betalen. (en daardoor wordt het dekgeld niet met vele euro's verhoogd) Daarnaast moeten de fokkers de mogenlijkheid krijgen de paarden te kunnen bezichtigen. En ook juist door advertenties krijgen fokkers het aanbod van de hengsten te zien.
Ik vind het juist goed dat men steeds meer marketingbewust wordt in de paardenhouderij. Stel dat er geen shows zouden zijn en geen advertenties. Dan zou men een stuk minder goed op de hoogte zijn wat er waar te verkrijgen was. En dan gaan we weer terug naar vroeger dat we maar weer gaan dekken bij de buurman, want die zit om de hoek. Als de shows geen nut hadden werden ze niet zo veel vuldig bezocht. En blijkbaar worden dus ook de advertenties veelvuldig bekeken. En juist in deze "economisch slechte" tijd moet de hengstenhouder de kans krijgen zijn product te promoten.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 13:33

chantal1 schreef:
Ik ben het volledig met je eens EmEm, over het algemeen ging je vroeger naar een hengstenhouder en die had misschien 1 of 2 hengsten staan, meestal ging je dan als fokker toch wel in je eigen regio en er rond kijken. Tegenwoordig is er KI hierdoor kan je van elke hengst die je maar wilt hebben sperma laten komen. Dat is ook gegroeid in de loop der jaren, net als de folders, de hengstenshow enz. Persoonlijk zie ik niet in waarom je dat de nek om zou draaien? Kijk ik kan me wel voorstellen dat het op rijtechnisch gebied niet alles is voor de berijder, maar er wordt immers ook niet voor niks op die hengsten gereden en dan weet je dat de hengst aan zulke evenmenten deel neemt.
Maar een hengstenhouder zou moeten stil staan met de tijd omdat een paar enkele fokkers het onnozel vinden dat er aan PR wordt gedaan? Nee dat vind ik absoluut niet nodig. Het fokken heeft toch ook niet stil gestaan en is mee gegaan met zijn tijd?
Als ik me trouwens niet vergis waren er vroeger ook niet van die hengstencompetitie's.

Precies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:47

De paardenwereld gaat steeds meer commercieel en bedrijfsmatig modern worden, een product wat verkocht moet worden moet reclame mee gemaakt worden, heel simpel.

De paardenwereld en fokkerij is steeds meer interesse voor, mede door shows, Anky en ga zo maar door. Als al die reclame en promotie er niet zou zijn, zou het snel gebeurd zijn met de paardensport!! Juist promotie geeft je sponsors, en daar kan je weer beter van leven.

En al die fokkers vinden het volgens mij machtig mooi! Hier en daar zit altijd wel een zeurpiet ertussen die het niet goed vind of niet goedgenoeg. Maar die zitten overal.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:55

Blijkbaar is het nodig, want de hengstenshows worden erg druk bezocht Haha!
Zelf ga ik ook wel een keer naar een hengstenshow kijken, maar ik kijk liever naar de hengst buiten een show om, dus gewoon een keer op stal en even los om de beweging te bekijken. Dat is toch weer veel dichterbij en krijg je toch weer een andere kijk op de hengst.
Voor mij hoeft het hele opgeklopte zooitje niet zo, je krijgt dan ook nog eens allerlei hengsten te zien waar je geen belangstelling voor hebt Haha!