[TI] Medisch inlegvel paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:18

Frenia dat mutatie document is ook eigendom bewijs en ook het bewijs dat ze voor menselijke consumptie zijn of niet.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:14

frenia schreef:
edit: onze paarden zijn ook standaard aangegeven voor menselijke consumptie.
als je ze uitsluit hiervoor kan je je paard ook nooit meer laten slachten!
en ik vind het wel belangrijk dat dat kan indien nodig!
je kan een paard wat oorspronkelijk voor slacht is aangegeven, wel laten wijzigen en laten uitsluiten voor slacht als (nieuwe) eigenaar
maar omgekeerd (dus eerst uitgesloten) kan niet.

Waarom is dat belangrijk? Wanneer is het nodig?
Dat is namelijk juist de reden dat ik het erin heb gezet :D Voorkomen dat ze ooit geslacht kunnen worden, ook door nieuwe eigenaar niet. Geldt trouwens alleen voor Maddox en Nuala.

frenia

Re: Medisch inlegvel paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:00

ik heb in mn leven al veel paarden gezien die zich plots zo erg bezeren dat het enkel humaan is ze zo snel mogelijk uit hun lijden te verlossen. (bv op jumping heb ik een paard door zijn eigenaar de keel zien oversnijden...gruwelijk...maar het paard was tenminste snel en doeltreffend uit zijn afschuwelijke lijden verlost) je kan dan een noodslachting doen
als ze niet mogen geslacht worden kan dat niet

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:19

juist daarom Frenia, wil ik dat mijn paarden nog geslacht kunnen worden.. De slager zit op nog geen kilometer afstand.. De dierenarts doet er 45 minuten over om hier te komen.. Ze hoeven dan niet opgegeten te worden, maar als er nood aan de man is, kunnen ze wel afgeschoten worden, hoe cru ik het ook zeg..

En aan de andere kant, dood is dood, in stukjes gehakseld door de rendac of in lappies in de vitrine van de slager..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:24

Ik zou altijd de VA bellen bij een ongeluk en nooit de slager. Het gaat volgens mij ook enkel om slachten voor menselijke consumptie.

Dood is dood, maar de weg naar de dood verschilt enorm. Het is voor iedereen persoonlijk en een eindeloze discussie, maar bij mij gaat er geen paard naar de slacht.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:27

Daar verschilt iedereen in denk ik.. Als er echt iets ernstigs gebeurt, wil ik niet dat het lijden gerekt wordt omdat IK wil dat ze een spuitje krijgen omdat dat humaner voor mijzelf is..

Heb ook ooit een keer een hert aangereden (nou ja, het hert mij, want hij sprong op mijn motorkap terwijl ik stilstond).. Ik heb niet de dierenambulance gebeld, maar de jachtopzichter.. Beestje had door de klap een soort epileptische aanval en kwam ook niet meer bij..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:32

Gaat juíst niet om mezelf Dianne...
Net wat ik zeg, iedereen heeft andere ervaringen en dus andere normen over wat eerlijker is tegenover je paard.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:33

Ter illustratie: ik heb mensen een kreupel ziek paard een trailer op zien duwen en trekken omdat hij naar de slacht moest. Dat was makkelijker en goedkoper. Paard compleet over de zeik en de laatste reis was een echte hel voor dat diertje.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:13

Nuage schreef:
Ter illustratie: ik heb mensen een kreupel ziek paard een trailer op zien duwen en trekken omdat hij naar de slacht moest. Dat was makkelijker en goedkoper. Paard compleet over de zeik en de laatste reis was een echte hel voor dat diertje.

Die paarden zullen nu dan normaal niet meer geslacht kunnen worden. OF ze moeten echt heel plost kreupel worden zodat ze nog geen pijnstilling hebben gehad.

Wij hebben zou ooit een ezelt 75km moeten vervoeren voor naar een dierenklinkiek te gaan. We hebben haar met 4 man op de treailer gezet gehoffen. met pijstiller. En dit omdat het ezeltje een trap had gekregen op haar schouder van een tinker. De schouder was volledig verbrijzelt. En ze as ondernarcose voor de platen en echo's toen we beslist hebben haar niet meer te laten wakker worden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:22

Ging om een hoefbevangen paardje ragna. Die had wel medicijnen gehad geloof ik maar die waren dan wel toegestaan volgens mij...

Een noodslachting zoals dat heet zal neem ik aan ook nooit voor menselijke consumptie meer kunnen. Dus dan gaat het ook buiten dit verhaal om. Ik zou trouwens niet weten wie ik moet bellen om mijn paard even snel af te schieten.. ik bel dan toch gewoon de VA

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:29

Hier mag nood slachting wel nog menselijke consumptie in, maar dit moet gebeuren door een slager/slachter.

En nog een leuk iets voor mensen die paardenvlees mogen. het meeste van dit vlees dat wij eten komt van dieren in Spanje en Portugal.

ja nuage dat van dat hoefbevangen dan zou ik ze ook alten inslapen!!! Dan zijn die beestjes van hun zeer verlost.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:37

We wijken misschien een klein beetje af van het oorspronkelijke onderwerp.

Maar waarom heeft de huidige veearts geen schietmasker meer bij zich om een dier snel uit zijn lijden te kunnen verlossen.

Hele zieke dieren verlangen naar de dood.
Maar een gezond dier, wat bijvoorbeeld een ernstige beenbreuk oploopt zal zich heel heftig verzetten tegen de zgn euthanasie spuiten.
2 keer meegemaakt, en zellfs een huilende DA hierdoor gehad omdat het veulen zich bleef verzetten.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:29

hier ook, weliswaar een hond, want tot hiertoe zijn alle paarden geslacht bij ons
die hond heeft 4x opnieuw een prik moeten krijgen, vréselijk is dat om dat te moeten aanzien ;(

nuage: uiteraard heeft iedereen daar zijn eigen mening over :)
ik vind het gewoon fijn om beide mogelijkheden open te laten, dan kan je nog steeds kiezen als het moment er is en zeg je dan niet van "had ik maar"

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 11:21

Ik heb het ook nog open hoor, ik heb nu te weinig ervaring (gelukkig) met het beslissen voor paarden.
Mocht het moment daar zijn dan wil ik graag alle mogelijkheden open hebben ten gunste van het dier zelf.
Bovendien heb ik overigens aan de vorige eigenaresse van mijn paintje (even geen tink ;-)) dat ik haar niet zou laten slachten maar inslapen indien nodig. Daar probeer ik ten volle aan te voldoen maar dan moet het wel paardwaardig zijn op dat moment. Het liefst zou ik echt ze allemaal laten cremeren naderhand maar dat geld heb ik niet...
Oftewel, het blijft bij mij open zolang het kan.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:29

Nuage schreef:
Een noodslachting zoals dat heet zal neem ik aan ook nooit voor menselijke consumptie meer kunnen. Dus dan gaat het ook buiten dit verhaal om. Ik zou trouwens niet weten wie ik moet bellen om mijn paard even snel af te schieten.. ik bel dan toch gewoon de VA

Maar wat als de dierenarts zegt dat hij met geen mogelijkheid binnen een uur er kan zijn? en jij staat daar met je paard met gebroken been. Misschien dat de slager er met een kwartier kan zijn voor een noodslachting...

*maar even op 't onderwerp terugkomen*
Ik ga eens kijken hoe 't bij mijn paspoorten zit met t inlegvel...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:37

Ik heb hier 4 veeartsen zitten, dus ik vertrouw er wel op dat er eentje meteen kan komen.
Zou het wel vreselijk vinden, maar mensen moeten soms ook lang wachten tot er pijnstillers worden gegeven... ik wil ook geen kogel door mijn kop..
Ik weet dat het niet compleet rationeel is wat ik zeg hoor, maar zo voel ik het gewoon.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 11:41

Ieder voor zich. Toen ik verging van de pijn wilde ik zelfs liever dood zijn, om maar van die pijn af te zijn. Nu ben ik een mens en heb ik een mond en nog bleef de pijn te lang.....veel te lang..

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:54

Ik heb een paar weken geleden de bijlage getekend samen met mijn een dierenarts.
Omdat mijn paarden ook mee gaan naar het buitenland voor wedstrijden worden de paspoorten vaker gecontroleerd en wil ik discusie voorkomen (zeker als het in het Frans moet)

Ik had trouwens ook begrepen dat als je aan geeft dat je paard geslacht zou (kunnen) worden, dat je dan een logboek moet gaan bij houden van alle medicatie die je geeft, dus ook wormenkuren omdat daar ook wachttijd op zit.
Dat is best een belangrijk iets om mee te nemen in een besluit denk ik.