Wie denkt werkelijk na over fokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

megahaf

Re: Wie denkt werkelijk na over fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:36

Ja, heb dus ontdekt dat die Nabucco-lijn voor de N-lijn is wat Afghan is voor de A-lijn... Ben toch benieuwd welke richting men in Oostenrijk gaat uitgaan, en ook hoe men voor de heropleving van de M-lijn gaat zorgen. Je hebt hier ook nog liz. Belair (staat nu in Nederland geloof ik), maar als je in het verslag van de hengstenkeuring leest dat hij niet echt top is, maar wel gewoon belangrijk voor de voortzetting van de B-lijn, dan denk ik niet dat die veel gaat dekken.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 23:38

Belair staat hier in het dorp. ;) Bij haflingerstal imladris, dekken gaat hij wel genoeg :P Maar niet voor mij, want moeder is een afghanII

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:14

Wat fijn dat ie bij jou in de buurt staat! Heb je Belair al gezien, en hoe is ie?

Om nog even door te gaan over de fokkerij: hoe ver staat men eigenlijk in Italië? Je hoort altijd maar over Oostenrijk praten, iedereen trekt richting Ebbs om hafjes naar hier te halen, maar waarom niet uit Italië? Daar moeten toch ook nog aparte bloedlijnen zitten, is het niet bij de hengsten, dan toch bij de merries?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:15

ik heb dan geen eigen merrie, maar ik denk er zeker wel over na wat ik zou doen als ik er een had.. :=

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 23:20

megahaf schreef:
Wat fijn dat ie bij jou in de buurt staat! Heb je Belair al gezien, en hoe is ie?

Om nog even door te gaan over de fokkerij: hoe ver staat men eigenlijk in Italië? Je hoort altijd maar over Oostenrijk praten, iedereen trekt richting Ebbs om hafjes naar hier te halen, maar waarom niet uit Italië? Daar moeten toch ook nog aparte bloedlijnen zitten, is het niet bij de hengsten, dan toch bij de merries?

Nee ik heb hem nog niet gezien, maar ik ga binnenkort zeker even kijken. :P Ben ook heel benieuwd hoe het met Altjo is :D
Op hun site staan in elk geval nieuwe foto's van Belair: www.haflingerstalimladris.nl

Italië: Tja Italië heeft vooral erg veel Nabucco. Hoe het met de merries daar zit weet ik eigenlijk niet.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:12

De Italianen vallen bij mij onder "niet veel speciaal". Hun topvererver van de laatste jaren is een Oostenrijkse Amadeus zoon (liz. Antinor) en van wat er naar hier komt van hengsten (Almwind-E, Armstrong-E onder andere) ben ik toch niet kapot. Ze zullen wel goede "oude" bloedlijnen hebben, maar echt moderniseren vanuit de eigen basis zit er toch nog niet in, imo. Geef mij maar de lichtere Duitsers!

Belair was 14 februari op de keuring in Oud-Heverlee... Hij heeft een korte hals met een zware hoofd-hals verbinding, een goede schuine schouder en een licht hellend kruis. Aan de hand konden zijn bewegingen allerminst overtuigen; hij zwaait met zijn achterbenen naar binnen uit, wat niet echt elegant oogt, en ervoor zorgt dat hij moeite heeft om achteraan te volgen als hij wat tempo maakt. Ik heb hem niet in vrijheid gezien, dus ik weet niet of het lag aan de voorbrenger/de spanning of dat hij echt zo marcheert. Gezien de draffoto's op de site van de familie Beers en hun mening over zijn bewegingen, zal het wel de eerste factor geweest zijn.

Maar om op de vraag uit het topic te antwoorden: ik heb wel degelijk nagedacht over het fokken met onze merries. Daarom hebben we ook gekozen om enkel de twee "goede" merries te laten dekken en de oudste gust te laten. Die heeft tot nu toe nog maar één veulen gehad en die sprong er niet echt uit, hoewel het een Alpenstern was. Dat de hengst die we voor Dore uitgekozen hebben hier 10 minuten verder staat en niet veel kost, was alleen maar mooi meegenomen. Het is wel een zoon uit een bekende A-lijn, maar zijn klassieke nederlands/belgische moederlijn maakt hem interessant en bovendien zijn de combinaties in de vaderlijn behoorlijk belgisch, zodat het geen doorslagje van de zoveelste oostenrijker wordt. Voor de andere merrie (van Abendstern) denk ik aan liz. Wildfire omdat hij Afghan-vrij is (en Nabucco-vrij) en omdat het een Winterstein zoon is. Dat laatste is misschien niet origineel, maar ik vind dat je wat Winterstein meebrengt moeilijk kunt afschrijven. Wildfire geeft imo goede paarden, dus wil ik eens zien hoe hij combineert met mijn merrie.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:30

Ze hebben ook wel B-lijners (Big Babol, Benno, Boras-Z) maar daar houdt het inderdaad op. Ze halen nu ook veel materiaal uit Noord-Tirol. Het moderniseren zal nog wel even duren: vroeger werd de "Aveligneser" toch als een aparte, zwaardere versie van de Haflinger beschouwd? (in m'n paardenencyclopedieën stonden er altijd 2 exemplaren naast elkaar afgebeeld... :D )
Duitsland heeft wel kwaliteit in huis, ook veel sporthafs natuurlijk. Al vind ik die superlichte haflingers soms toch wel te ver gaan.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 00:35

Bij mijn weten zijn Avelignesers hetzelfde als haflingers. Was hier op bokt ooit eerder een vraag over, maar ze hebben dezelfde hengsten in hun stambomen staan. Big Babol en Benno ken ik niet, Maar Boras vind ik echt geen verbetering :=

Bravour Imladris vind ik dan wel een vooruitgang, Stamt af van Bajaan, zonder Afghan, maar gekocht door oostenrijk. Baumeister vind ik een enorm leuk dier, maar Afghan. Bergamo is ook een leuke. Ik had nog een aantal hengsten op de pc staan, maar volgens mij zijn die afgekeurd in oostenrijk de afgelopen keuring: Barriton, Bergdorf en Burgund.
Kan de foto's wel even uploaden

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:37

Het hoeft voor mij niet naar superlicht te gaan, maar voornamelijk die zware halzen vind ik niet mooi. Ik heb ze graag sportief en rond de anderhalve meter. Een dekhengst moet wel een veredelaar zijn voor onze massalere belgische merries, dus die mag wat smaller zijn. Het is de bedoeling om dan ergens tussenin op het ideale dier uit te komen.

Waar hangt Bravour tegenwoordig uit? En waar is Watson gebleven na zijn afwijzing in België?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 00:41

Watson staat hier nog ;)
Gaaf beest :D
Afbeelding
Ze weten nog niet wat ze nu met hem gaan doen.

Bravour staat als het goed is nog in oostenrijk

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 00:50

Afbeelding
Baumeister
Afbeelding
Bergamo
Staan in duitsland

Afbeelding
Barriton
Afbeelding
Bergdorf
Afbeelding
Burgund
Waren 3 jarigen op de afgelopen keuring in oostenrijk.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:52

Ja, maar waar in Oostenrijk?

Wat ik hoorde van Watson, was dat hij weinig uniform fokte en dat je een goede merrie nodig had om er iets goeds uit te halen... Wat denk jij?

Bergdorf is, voor zover ik op de site van het fohlenhof kan zien, wel degleijk ggk.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 00:54

Nee, ben ik het niet mee eens. Het jaar nadat hij hier afgekeurd was, liepen bijna al zijn nakomelingen van dat jaar aan kop op de keuringen. Evita, een dochter van Ewalda heeft 3 nakomelingen van hem gehad. Vond ze alle 3 leuk. 2 ervan staan op de site in mijn profiel mocht je zelf willen kijken ;)

Waar in oostenrijk weet ik niet. Weet ook niet of hij nog dekt. :n

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 00:55

Ow dat kan :j Ik wist het zo niet meer uit mijn hoofd :D

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:32

Mag ik jullie mening vragen over Belarex en Barolo? Beide van Barkas?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 12:17

Belarex vind ik een leuk dier. Barolo vind ik helemaal niets. Hij heeft een mooi hoofd maar voor veel merrie's is hij toch wat te klassiek. Daarnaast is hij een echte drammer.

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:46

Maar het zijn volle broers, hoe kan het dan dat je de ene niks vind en de ander wel?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 17:50

Omdat ze er anders uit zien, anders lopen etc? :+