Wat een leuke merrie heb je trouwens
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Je kan nooit weten wat er uit komt en hoe het uitgroeit.Def schreef:Ik vraag me dan af, of daar een paardje uitkomt wat groot genoeg gaat worden...
Die van mij is 1.53, dat is voor jou ook nog niet echt groot vind ik.
Die komt uit n combi van 1.43 x 1.65
Die van jou zou dan komen uit n combi van 1.40 x 1.66, niet erg veel verschil denk ik, misschien wordt het veulen zelfs iets kleiner nog.
Korte pasjes.Rukaro schreef:Die van mij komt uit een merrie van 1.34 en heeft een papa van 1.66. Hijzelf is 1.54 geworden. Volgens mij is de bevalling vlekkeloos gegaan maar goed, dat verschilt erg per paard natuurlijk.
Wat een leuke merrie heb je trouwens

SeBart schreef:fokken is gokkenJe kan nooit weten wat er uit komt en hoe het uitgroeit.
Heb het met mijn eigen merrie meegemaakt. Gekocht als bijna 2jarige met de mededeling dat beide ouders max 1.65m waren. Zelfs nog iets kleiner. Vond ik een mooi maatje.
Nu is de merrie uitgegroeid tot 1.76m. Ik ben er nu aan gewend en zou niks anders meer willen. Toen heb ik nagezocht en zat er een voorouder van 1.77m in het papier.
Nu heeft zij een veulen gekregen van een kleinere maar compactere hengst. Ik hoop dat het veulen compacter uitgroeid en hoeft ook niet zo groot, maar je weet het nooit.
Ik zou zeker even overleggen met de dierenarts. Maar als je graag een groter paardje wil om op te rijden is het dan niet beter om er een te kopen (als dat gaat )? Je hebt zo nooit de zekerheid dat je de juiste maat pony/paard krijgt.

)
Daarbij komt dat een Iberisch paard ook een gouden karakter heeft, dus dat match mooi met die van jou merrie 

Marloez schreef:Ik wil echt dat het allemaal zonder risico is.
Het is bepaald niet ondenkbaar dat het veulen niet of nauwelijks groter wordt dan de moeder, ook al is de vader dat wel. Als je volgend jaar een veulen wilt zou ik sowieso snel de knoop doorhakken als ik jou was. Vooral met een merrie die al wat ouder is en de laatste jaren geen veulens meer heeft gehad kun je er niet zonder meer vanuit gaan dat het in één keer raak is en voordat je het weet zit je aan het einde van het dekseizoen. 
Er kan altijd iets mis gaan met het veulen en/of de merrie. In het ergste geval verlies je beide. Natuurlijk wil je daar liever niet aan denken, maar het kan altijd gebeuren. Als je voor een grote en brede hengst kiest is het risico nog iets groter, maar zonder risico kun je wel vergeten, ook al zou je voor een Shetlander kiezen.
Surface schreef:25cm. is wel een behoorlijk verschil.
Maar als je er toch voor zou gaan zou ik geen 'zwaar' barok type nemen, maar een wat lichter/smaller gebouwd paard, zodat het toch wat meer bij jou merrie aansluit, anders word het misschien wat gecompliceerder bij de geboorte.
Wel een leuke merrie!