paardentram, fjordjes zien er slecht uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:20

Ik zou eerst even kijken hoe hij de paarden behandeld, en als hij ze gewoon goed behandeld (ik bedoel niet schoppen, slaan met stokken, etc.) misschien even vragen waarom ze dan zo schraal zijn..
En als hij ze niet goed behandelt, de DB bellen!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:24

Wij zijn 3 weken geleden ook in Orvelte geweest en hebben deze huifkarren ook gezien. Ik vond ook dat de ponys er niet goed uitzien en er gaat ook gewoon een volle huifkar weg met maar 1 fjord ervoor... de beestjes stonden wel netjes op de hoeven en hadden goed beslag maar totaal geen vlees aan hun lijf en de wintervacht er nog gedeeltelijk aanhangen. Wel worden ze netjes behandeld en gereden, met losse leidsels en tongklikken. De ritjes gaan ook alleen in stap.
We hebben even met de eigenaar van het tweespan gesproken en die verhuurt ook fjorden compleet met huifkar voor vakanties. Nou ben je lekker mee als je zoiets aantreft.. Het zijn inderdaad veelal oudere fjorden. Het was er niet het type persoon naar om een gesprek over de conditie van de paarden aan te gaan tenzij je uit bent op een flinke ruzie. De huifkarren horen ook een beetje bij het hele touristengebeuren in het dorp, ze wijzen allemaal winkeltjes en dingen aan en vertellen waar je wat kan kopen.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:28

Ik heb ze paar jaar geleden ook gezien ,volgens mij zagen er zo toen ook uit maar ik ken me het niet goed herinneren.

manie

Re: paardentram, fjordjes zien er slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:08

Voor de duidelijkheid, ik heb deze paarden niet in het echt gezien, maar oordeel over hetgeen ik hier op de foto's zie.
Echt fraai ziet het er niet uit, ik zou mijn spul er niet zo bij willen hebben lopen. Maar echt heel slecht vind ik op basis van de foto's niet terecht.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:18

Op zich is er met touwstrengen misschien niet direct iets mis, als je er een licht wagentje achter hebt hangen. Maar het tuig ziet er niet goed onderhouden uit, en er hangt wel een enorme zware kar aan met een kluit mensen erin. Ik vind het er niet veilig uitzien.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:24

Ik kan het niet zo goed zien, maar hangt de dissel nou aan hun hoofd/nek?? Dat heb ik echt nog nooit gezien. Lijkt me ook niet fijn voor ze :n
Ze zijn wel wat schraal idd.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:26

toverpaardje schreef:
Op zich is er met touwstrengen misschien niet direct iets mis, als je er een licht wagentje achter hebt hangen. Maar het tuig ziet er niet goed onderhouden uit, en er hangt wel een enorme zware kar aan met een kluit mensen erin. Ik vind het er niet veilig uitzien.

Dit is onzin.
Werkpaarden voor de ploeg lopen allemaal met touwstrengen, als er iets sterk is, dan ik zijn het touwstrengen.
De borsten zijn simpele boeren werk borsten.
Knap dat je vanaf hier kunt zien dat ze niet goed onderhouden uit.
De borsttuigen hangen keurig op de juiste hoogte, dit is pas echt van belang voor trekpaarden.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:29

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:30

karev schreef:
heb je toestemming om die foto's te plaatsen? Ik vind het nl niet erg netjes om zomaar een foto van iemand anders te plaatsen.
De fjordjes zien er idd niet super in conditie uit, die donkere vind ik nog enigsinds mee vallen. Ik denk dat je er ook een beetje raar tegen aan kijkt door de dikke vacht die ze nog hebben

Die laatste zin is zo onlogisch. Een wintervacht maakt dat paarden er vaak dikker uit zien dan ze zijn, als ze er zelfs met wintervacht iel uit zien is er iets mis. Kijk naar de plek boven de flank op de eerste foto, dat mag nooit dermate ingevallen zijn. En ik kan me toch echt niet voorstellen dat een eigenaar die om zijn paarden geeft ze er op die manier uit laat zien. Die blik in hun ogen zegt ook al genoeg, doet me een beetje denken aan die van reeds uitgebluste manegepaarden.. En het is dan mischien niet netjes om zonder toestemming de foto's te plaatsten, maar als je kijkt waar het om gaat kan ik het goed begrijpen. TS, mischien kun je eens bij de dierenbescherming informeren wat ze er aan kunnen doen...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:33

ik ben heel wat jaartjes geleden in orvelte geweest (ruim 2 weken) en toen was dit ook al zo. Al die paardjes van die mensen zien er niet geweldig uit.

Zo'n beetje iedereen in orvelte kent die mensen en zijn er niet echt over te spreken...
Laatst bijgewerkt door malih op 16-05-09 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:33

ze zien er inderdaad niet goed uit.

Dierenbescherming zou ik ook niet direct inschakelen
Misschien eerst eens gaan kijken/vragen hoe ze behandeld worden e.d.
Hulp inschakelen kan altijd nog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:35

karev schreef:
heb je toestemming om die foto's te plaatsen? Ik vind het nl niet erg netjes om zomaar een foto van iemand anders te plaatsen.
De fjordjes zien er idd niet super in conditie uit, die donkere vind ik nog enigsinds mee vallen. Ik denk dat je er ook een beetje raar tegen aan kijkt door de dikke vacht die ze nog hebben

Toestemming? TS heeft keurig alle gezichten gewist. Niks mis mee dus.

De fjordjes zien er idd niet zo goed uit. Op zich zijn veel fjordjes te dik, dus dat ze wat minder vet hebben, is niet zo verkeerd. maar het i onderhand half mei en als een paard nu nog niet door zijn wintervacht is, is hij niet in goede conditie.

Dat de paardjes niet even netjes getoiletteerd zijn, is op zich niet erg, maar ik denk wel dat het iets zegt over hoe dit bedrijf verder met zijn paardjes omgaat.

Overigens meen ik mij te herinneren dat 1 of 2 jaar geleden dit bedrijf ook al negatief in het nieuws gekomen is. Ik weet het niet meer precies hoe het zat...
Laatst bijgewerkt door beantsje op 16-05-09 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:36

Lara_Silver schreef:
karev schreef:

Die laatste zin is zo onlogisch. Een wintervacht maakt dat paarden er vaak dikker uit zien dan ze zijn, als ze er zelfs met wintervacht iel uit zien is er iets mis. Kijk naar de plek boven de flank op de eerste foto, dat mag nooit dermate ingevallen zijn. En ik kan me toch echt niet voorstellen dat een eigenaar die om zijn paarden geeft ze er op die manier uit laat zien. Die blik in hun ogen zegt ook al genoeg, doet me een beetje denken aan die van reeds uitgebluste manegepaarden.. En het is dan mischien niet netjes om zonder toestemming de foto's te plaatsten, maar als je kijkt waar het om gaat kan ik het goed begrijpen. TS, mischien kun je eens bij de dierenbescherming informeren wat ze er aan kunnen doen...

Ik vind dierenbescherming erg zwaar hoor...

Het beste is dat TS met de eigenaar van deze paarden gaat praten, denk ik.

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 22:08

Pfoe, wat een hoop reacties zeg :o

Ik woon zelf niet onwijs dicht in de buurt van Orvelte, maar ik kom er wel als ik weer in het vakantiehuisje van m'n ouders ben (zie onderschrift :D )
Dus zodra ik weer in Orvelte ben, wil ik best eens met de eigenaar gaan praten, maar als er iemand is die dichter bij Orvelte woont en het ook eens wilt proberen, graag!

Het idee om eens aan te bieden om ze te toiletteren vind ik trouwens ook een erg goed idee!! :j

Groetjes Marlous

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:39

@beantsje: in de orginele post niet hoor, stonden alle mensen er duidelijk op!

@lara-silver: door de wintervacht zien ze er wat rommelig en plukkerig uit, dar doelde ik op!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:00

Een gezond paard is nu al lang door zijn wintervacht heen. Juist het feit dat ze de wintervacht er nog zo dik op hebben, is een teken dat ze niet 100% zijn.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:10

Misschien is de foto niet gisteren genomen, maar op een moment dat ze nog aan het uitharen waren? Zo op het oog zijn ze idd schraal MAAR je kunt hier pas goed over oordelen als je ook het zij-aanzicht kunt zien. Wb touw-strengen, lijkt me absoluut geen probleem.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:10

Aan de bladeren aan de bomen te zien, is de foto behoorlijk recent.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:12

Juist niet, de bomen erachter lijken me eikenbomen en die komen als 1e in bloei te staan. Het boompje aan de voorzijde is een boom die op dit moment allang helemaal groen is en uitgebloeit. Maar misschien dat TS dat kan aangeven wanneer ze gemaakt zijn?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:16

Het zegt ook niet altijd wat over de algehele conditie.
Mijn oude pony is op zich super gezond, maar het duurt wel tot 1/2 juni voor ze haar winterhaar kwijt is.
Wanneer deze fjorden ook niet meer zo jong zijn, kan dat dus ook de oorzaak zijn.
Ik blijf het lastig vinden om te oordelen vanaf deze foto's

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:18

hee daar ben ik nog geweest in de vakantie!
Er was toen 1 fjord... en die wisselde met een andere gedurende dag, ik vond het er niet super onverzorgd uitzien... paarden kregen ook een deken op als ze moesten wachten in de regen oid. ;) maar daardoor heb ik idd niet de vacht kunnen zien :P

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:21

Tja wat kan ik hier voor een zinnigs overzeggen..
Heel veel maar ik doe het maar niet daar ik dit verhaal nu al zo'n 15 jaar ken.
Woon op korte afstand van Orvelte, weet waar de paarden staan, weet hoe de eigenaar is ect ect.

Late we het erop houden dat ik nooit van mijn leven een paard van hem zou willen zijn en er gaat ook geen paard van mij naar hem toe.

In het verleden was het wel beter gesteld met de dieren maar vind het niet eerlijk om hier online de boel af te branden.

Iedereen die met de eigenaar gaat overleggen wens ik heel veel succes ;)

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 13:27

Ik heb de foto's met pasen gemaakt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:20

dat was eind maart ofzo dacht ik. Toen had de mijne ok nog een vachtje hoor. Maar goed ze zien er idd niet goed uit. Als ik ou was zou ik met die man gaan praten, wil ie niet luisteren, dan de Db bellen.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:00

Pasen was dit jaar in april, 12 en 13 april om precies te zijn.

Ik woon nu zo'n 17 jaar in deze omgeving en heb het daar nooit anders gezien en er ook nooit iets positiefs over gehoord. maar het zal allemaal wel net goed genoeg zijn voor de DB. Die kennen dit vast wel.