[H][wb] Odermus R x Ulft (Tina D stam)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karennnn

Re: [H][wb] Odermus R x Ulft (Tina D stam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:53

Inderdaad een van de weinige topics waar de keuze van meerdere bokkers toch richting 1 bepaalde hengst gaat :) goed teken? ;)
Indoctro geeft ook niet altijd amateurspaarden, daar kan je best ook wat rekening mee houden.

laat ons zeker weten welke hengst het geworden is ;)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 17:23

@ Karennnn: Een unicum met Unaniem, als dat geen uniek ding ding wordt waarvan de meningen unaniem zijn ghihi. Goed genoeg voorpret dus!
Hopelijk mag het inderdaad een goed teken zijn. Burggraafjes blijven mijn aandacht ook nog even trekken, en de ontwikkelingen rondom stempelhengsten & jong grut houd ik nog even goed in de gaten voor de komende jaren. Mijn familie wilde zich alsnog even buigen over enkele bewezen verervers... Waaronder dus Indoctro, echter sla ik daar gevoelsmatig nu de plank volledig mee mis... Een leuk amateur-sportpaard willen fokken met een stempelhengst uit een (zelfspot) 'flut' merrie (waar ik overigens wel heel veel vertrouwen in heb), en al van start gaan met zo'n immens dekgeld bedrag. Dus Unaniem behoud mijn zegen...

Tegen de tijd dat de beslissing definitief is, laat ik het zeker even weten :)

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:24

Veelzijdigheid is voor mij een pluspunt. Ik als amateur zie graag een paard wat leuk loopt, maar ook leuk springt. Als je in beide disciplines leuk mee zou draaien in de basissport is het voor mij goed.
Daarnaast vind ik het fijn als ze dan ook nog gewoon mee kunnen voor een rondje bos, strand oid.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:22

Patricia schreef:
Veelzijdigheid is voor mij een pluspunt. Ik als amateur zie graag een paard wat leuk loopt, maar ook leuk springt. Als je in beide disciplines leuk mee zou draaien in de basissport is het voor mij goed.
Daarnaast vind ik het fijn als ze dan ook nog gewoon mee kunnen voor een rondje bos, strand oid.

Ik denk dat dit een mening is die de gemiddelde ruiter weerspiegeld en dat je nét daarom goed zit bij unaniem! ;)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 08:58

Na nog wat research te hebben gedaan naar nakomelingen van Unaniem, gaan we het definitief met hem proberen in 2010!

Dan de merriekeuringen & 1e nakomeling afwachten... en beslissen of we ons voor een volgend veulen aan een keur/stempelhengst wagen. T.z.t. Zien jullie me ongetwijfeld weer verschijnen voor advies :+

Heel erg bedankt voor jullie reacties :)

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:33

Fijn dat je een keuze hebt kunnen maken! Heel veel succes met insemineren etc en hopen op een kleine Unaniem in 2011! :)

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:12

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 11:02

@ Alikesflame: Lijkt op het oog inderdaad wel goed te passen, als ik ook het afstammelingenrapport mag geloven. Echter geloof ik dat hij erg verkleinend kan fokken? Mijn merrie heeft haar maat echt te danken aan Odermus, Tina D-stam fokt van nature geen kastelen en een stokmaat achter in de 1.60/begin 1.70 acht ik toch wel wenselijk.
Daarbij heb ik vernomen dat hij homozygoot schimmel is... Een goed paard heeft geen kleur, maarja... :n

En ondanks dat het gangbaar is, sta ik zelf toch een beetje huiverig op lijnenteelt/inteelt in de 3de/4de generatie. Gevoelsmatig heb ik daar te weinig know-how van, om dat als beginnend fokker al aan te durven.

Toch heel erg bedankt voor het meedenken! Wellicht dat Casco over een paar jaar alsnog mogelijkheden biedt.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:26

Je moet weten welke hengsten je wel en welke je beter niet meerdere keren terug kan laten komen. Wil je er meer over weten mijn pb-box staat open. Heb zelf met Ramiro teruggefokt. En dat is zeer goed uitgepakt tot 3 keer toe inmiddels.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:43

Pinda_Dipje schreef:
Veulen in in 1e instantie bestemd voor de handel, ik overweeg springgericht te fokken, en wellicht terug op het holsteinerbloed. Belangrijk vind ik dat het correcte karakter behouden blijft, doel is een fijn sportpaard te fokken voor de gemiddelde wedstrijdruiter.
Bij voorkeur een bewezen hengst, met meer kap & expressie, en sterke bewegingen. Merrie heeft een stokmaat van 1.68, en een behoorlijke onderhals van nature, en had wat meer expressie mogen hebben.

Casco lijkt mij erg goede hengst, maar niet voor de wensen van TS. Zij wil een veelzijdig paard fokken en zoekt een hengst met sterke bewegingen (buiten de galop, is casco niet echt een bewegingswonder).
Verder wil zij zeker het karakter van haar merrie behouden en Casco heeft toch wel wat karakter, welke hij ook door zou fokken. Verder denk ik ook niet dat je meer expressie gaat fokken met Casco, de nakomelingen die is zo ken en tegen ben gekomen in het 'opzoeken' missen naar mijn mening die expressie.
Maar desalniettemin vind ik Casco een heel erg fijn springpaard en als ik een merrie had met maat, lengte en een braaf karakter zou ik hem zéker overwegen!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:54

had jij niet al unaniem overwogen?!? en wat je zegt over de tina d stam dat er geen kastelen van komen is niet hele maal waar.. mijn paard zijn oma IS tina d en hij is 1.75m ;) terwijl het een kennedy is en kennedy nou ook meestal niet heel groot fokt :D hihi

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:31

Ja ik denk dat unaniem al vrij unaniem beslist was door TS ;)
Tina zelf is wel geen kasteel, misschien dat er wat afwisseling in de maat zit. Maar ik begrijp TS wel en met Casco heb je misschien wel kans op een 'iets' kleiner paard dan met unaniem (al wordt het afwachten natuurlijk)

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:41

Karennnn schreef:
Pinda_Dipje schreef:
Veulen in in 1e instantie bestemd voor de handel, ik overweeg springgericht te fokken, en wellicht terug op het holsteinerbloed. Belangrijk vind ik dat het correcte karakter behouden blijft, doel is een fijn sportpaard te fokken voor de gemiddelde wedstrijdruiter.
Bij voorkeur een bewezen hengst, met meer kap & expressie, en sterke bewegingen. Merrie heeft een stokmaat van 1.68, en een behoorlijke onderhals van nature, en had wat meer expressie mogen hebben.

Casco lijkt mij erg goede hengst, maar niet voor de wensen van TS. Zij wil een veelzijdig paard fokken en zoekt een hengst met sterke bewegingen (buiten de galop, is casco niet echt een bewegingswonder).
Verder wil zij zeker het karakter van haar merrie behouden en Casco heeft toch wel wat karakter, welke hij ook door zou fokken. Verder denk ik ook niet dat je meer expressie gaat fokken met Casco, de nakomelingen die is zo ken en tegen ben gekomen in het 'opzoeken' missen naar mijn mening die expressie.
Maar desalniettemin vind ik Casco een heel erg fijn springpaard en als ik een merrie had met maat, lengte en een braaf karakter zou ik hem zéker overwegen!

Het gaat om de combinatie van genen. Als je daar niet op let kan je idd verrassingen krijgen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:46

Alikesflame schreef:
Het gaat om de combinatie van genen. Als je daar niet op let kan je idd verrassingen krijgen.

Maar de combinatie van bepaalde genen is ook niet voldoende: een mooi papier garandeert geen degelijk paard. En ook al sluit de bloedlijn van Casco heel mooi aan, je moet ook naar andere dingen kijken, zoals TS vroeg: karakter, expressie, maat, beweging... Met enkel een goede bloedaansluiting worden deze dingen zeker niet gegarandeerd in dit geval.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:50

Als je weet welke genen je gebruikt en wat er klinkt kan je een heleboel narigheid voorkomen. Hoe homogener het type hoe minder kans op strooien.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 12:59

Alikesflame schreef:
Als je weet welke genen je gebruikt en wat er klinkt kan je een heleboel narigheid voorkomen. Hoe homogener het type hoe minder kans op strooien.

Mijn persoonlijke ervaring leert toch dat zelfs professionele fokkers, menig keer mis grijpen bij op 'genen' imo papiergefokte paarden. "Oh gutjes zulk mooi bloed" True... Maar de gebruiksaanwijzing van het dier mag je zelf schrijven. Voor mij als 'beginnend fokker' lijkt het me al helemaal niet verstandig me nu bezig te gaan houden met terugfokken, genenselecties enzovoorts. Waarom niet? Ik heb een jonge (onbewezen) merrie, er lopen al genoeg ezels rond die rijp zijn voor de worstenfabriek... Ik verwacht nu geen veilingtopper te fokken, die een olympische sportcarriére tegemoet zal gaan... Ik wil gewoon een fijn sportpaard fokken, met correcte mentaliteit.
Casco lijkt mij op het oog mooi, en ik waardeer je meedenken enorm, maar ik heb te weinig know-how om mijn hengstenkeuze in zijn geval te onderbouwen/klakkeloos aan te nemen dat het een passende combinatie zou vormen. Misschien voor later... Voor nu...

Unaniem in 2010 ;)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:23

Pinda_Dipje schreef:
Alikesflame schreef:

Mijn persoonlijke ervaring leert toch dat zelfs professionele fokkers, menig keer mis grijpen bij op 'genen' imo papiergefokte paarden. "Oh gutjes zulk mooi bloed" True... Maar de gebruiksaanwijzing van het dier mag je zelf schrijven. Voor mij als 'beginnend fokker' lijkt het me al helemaal niet verstandig me nu bezig te gaan houden met terugfokken, genenselecties enzovoorts. Waarom niet? Ik heb een jonge (onbewezen) merrie, er lopen al genoeg ezels rond die rijp zijn voor de worstenfabriek... Ik verwacht nu geen veilingtopper te fokken, die een olympische sportcarriére tegemoet zal gaan... Ik wil gewoon een fijn sportpaard fokken, met correcte mentaliteit.
Casco lijkt mij op het oog mooi, en ik waardeer je meedenken enorm, maar ik heb te weinig know-how om mijn hengstenkeuze in zijn geval te onderbouwen/klakkeloos aan te nemen dat het een passende combinatie zou vormen. Misschien voor later... Voor nu...

Unaniem in 2010 ;)

ik kon het niet beter zeggen ;)

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:29

Hoe verschillender de types en genen zijn hoe meer kans je krijgt op strooien. Dus wat je nu zegt klopt niet helemaal. Dus nu zou je geen ezel kunnen fokken. Dat gaat niet op.
Ben het er wel mee eens dat je moeten weten waar je mee bezig bent.

Weet je wat het allerbelangrijkste is voordat je uberhaubt dekt?
Dat je de hele stam uitgeplozen hebt en weet welke ouderdieren er in je paard zitten. Welke van hen vind jij gewenst en welke niet. En ook welke eigenschappen vind je gewenst en welke niet. Heb je dan een hengst gevonden wat jij denkt dat past, doe dan het zelfde bij de hengst. Krijg je overwegend te veel de slechte eigenschappen of juist de gewenste? Dat is fokken.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:16

Alikesflame schreef:
Hoe verschillender de types en genen zijn hoe meer kans je krijgt op strooien. Dus wat je nu zegt klopt niet helemaal. Dus nu zou je geen ezel kunnen fokken. Dat gaat niet op.
Ben het er wel mee eens dat je moeten weten waar je mee bezig bent.

Ik bedoel meer; Er zijn in mijn ogen iets teveel mensen die voor 'de leuk' een veulen fokken, zonder voldoende besef van de eventuele gevolgen. Ik denk dat we mede hier aan een onmiskenbaar aantal 'ezels' rond hebben lopen, die anno 2009 de paardenfokkerij geen goed doen. Voor mij als beginnend fokker is het zo vreselijk gemakkelijk om met een onbewezen merrie diezelfde fout te maken. Natuurlijk heb ik met Unaniem evengoed kans op een 'ezel', maar qua type & nafok van beiden denk ik safe genoeg te zitten voor een overtuigende 1e poging.
Een hengst als Casco lijkt mij vooralsnog interessant, maar behoeft een 'strategie' waar ik (nog) niet voldoende van weet. En ik betwijfel ten zeerste of mij dit voor 2010 nog gaat lukken. Ik doe heel hard mijn best, maar ik moet eerlijk bekennen dat het tegen valt direct de juiste weg te vinden.

Nogmaals thanks!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:45

Het gaat mij niet om de hengsten Unaniem of Casco. Zowle met Unaniem als met Casco ben je met lijnenteelt bezig!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 13:11

Oke ;)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 11:31

:D ATTENTIE ATTENTIE :D

Ik zou het erg fijn vinden als jullie toch nog een keer met mij mee willen denken over een hengstenkeuze. De merrie is nu enige tijd onder het zadel, maar is een stuk temperamentvoller en bloederiger dan we hadden verwacht, waardoor ik sinds enkele weken aan het twijfelen ben geslagen mbt mijn hengstenkeuze voor Unaniem.

Eisen voor de hengst blijven in principe hetzelfde. Ik wil gewoon graag wat meer ideen horen.