[H] [HAFL] Welke WARMBLOEDhengst voor mijn zesjarige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Re: [H] [HAFL] Welke WARMBLOEDhengst voor mijn zesjarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:07

def @ bokt heeft een merrie uit een haflinger merrie en een groninger hengst (mats) .. Dat is een heel mooi veelzijdig paardje.. doet het volgens mij ook wel fijn in de dressuur..

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 17:28

hm, jammer vn gorki, mss volgend jaar wel al goedgekeurd ;)

fitchivalry, zal eens in profiel spieken ;)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:43

In het HK topic de Halflingers kun je verschillende kruisingen bekijken..

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 18:27

heb eens gekeken ginder...
kruising met groninger is wel nogal kloek, denk dat ik voor iets fijner type van hengst zou gaan, mn merrie is al breed genoeg, al is het een moderne...
maar idd wel een tof beestje.

nog iemand tips?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:17

Wat dacht je van deze http://www.allbreedpedigree.com/sun+champagne+charly
Werd mij vorig jaar aangeraden voor één van mijn merries. Kennis van mij heeft er ondertussen een veulen van dus bij haar kan je zeker terecht voor meer info.
Hij brengt alleszins veredeling, is langgelijnd en heeft toch behoorlijk wat maat.
Bovenaan kan je ergens op gaan staan zodat je een foto te zien krijgt.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 19:37

Is nt mis, mr ben bang dat de hoeveelheid arabisch bloed voor een heet beestje gaat zorgen en dat is niet de bedoeling (mn merrie waant zich ganse dagen een bloedbeest, is ze ook wel beetje, met haar papa én mama met zoveel bloed).

Maar toch bedankt voor de tip eh! ;)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:08

Als ik me goed herinner had hij een super braaf karakter. De merrie waarvoor men hem mij suggereerde, is een sensitief en pittig beestje dus ;)

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 11:04

bedankt voor de tip, maar denk dat het zowiezo niet raadzaam is om een arabje (al ist nen partbred) op nen haflinger te zetten die 'nogal' heet is.
blijft uiteindelijk een arabier e, en dat blijven bloedbeestjes...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:31

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:02

saariewaarie schreef:
bedankt voor de tip, maar denk dat het zowiezo niet raadzaam is om een arabje (al ist nen partbred) op nen haflinger te zetten die 'nogal' heet is.
blijft uiteindelijk een arabier e, en dat blijven bloedbeestjes...

Hoeft niet altijd zo te zijn he, Hafjes staan er dan weer voor gekend om rustig te zijn van temperament en jij omschrijft de jouwe als een hevig ding dus :D :D

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 13:18

hhm, zoveel kalme hafjes ken ik eigenlijk niet, maar zijn wel de sporttypekes die ik bedoel en daar ken ik redelijk wat hevige
en de meeste nakomelingen van haar papa (Astral Van t Hooghof) zijn nogal zotjes...

maar is altijd overwegen waard ;)

nen barokke hengst is mss ook nog iets ja, veulen kan dan allicht niet in een of ander stamboek ingeschreven worden denk ik, maar dat is nu eenmaal zo met mixpaardjes e ;)

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:46

Jawel, je kan dan crusado-papieren aanvragen :)

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 09:47

ok, thx voor de info ;)

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 15:32

nog iemand tips?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:52

http://www.breemeersen.be/all/paarden.p ... 76&taal=nl
hier staat toch echt dat Gorki goedgekeurd is :? "de goedkeuring van Gorki was een grote gebeurtenis... eerste goedgekeurde zoon van adorado ..."
dat effe terzijde dus :P

ben helemaal geen kenner Saar maar ga wat volgen en meekijken/denken ;)
Crescendo lijkt mij ook een goeie match, voor zover te zien op het springfilmpje ook helemaal geen misse gangen. En een héél knap ding om te zien natuurlijk ;)

barokke paarden zie ik zo niet direct zitten op een haf, lusitano en andalusier zijn nu ook niet direct het fijne moderne waar je volgens mij naar op zoek bent? (hoewel die Marialva en dergelijke wel heel knap zijn :o maar daarom niet direct een verbetering op je haf)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:01

Tja Sofie, anders moeten we es nr BWP gaan kijken.

De 3de fase en laatste fase was rond 20/03/2009, en toen werd hij niet voorgesteld.

K zal IK da keer vragen, als ik volgende week Anulena laat scannen op drachtigheid msch?

Ofwel moet Saar zelf maar keer bellen nr Breemeersen, msch krijgt ze voor hem al een gunstig tarief, als die toch nog gekeurd is... (msch ook helemaal niet beschikbaar, maar dan weten we het toch)

Maar t is feitelijk toch een dek vr volgend jaar, dus tg dan zal hij ook wel door de keuring geraken!

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 16:21

denk idd dat ie tegen volgend jaar wel door de keuring zal raken (gaat gelijk over nen auto)

sofie, je hebt gelijk ivm barokke types, dat gaat voor niet veel 'verbetering' zorgen in type.
Marialva is mooi en karakter ziet er echt wel goed uit, maar mijn struikelblok is idd het feit dat het nen barokke is...
en arabiertjes gaan volgens mij niet veel maat doorgeven, niet dat ik een reus moet hebben natuurlijk...
en nen arabier blijft nen arabier en denk persoonlijk dat dat geen goede match is op frauke...
nen coole bwp oid kan wel goe zijn denk ik...

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:31

dacht net hetzelfde als ik het neerschreef

Maar da's van met nen garagist samen te wonen, vrees ik ;)

Ik zou in jouw plek toch zeker opteren voor een BWP (of andere warmbloed, KWPN/Duitse, zelfs Franse stamboeken) met maat hoor!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:33

Anders eens kijken naar Aaron, staat ter dekking in Kontich op Pronkenberg bij Ronny Livens. Is een Florencio zoon en werd vorig jaar op de hengstenkeuring door velen genoemd als de beste beweger maar velen vonden hem ook nog wat iel aandoen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:34

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 22:45

bedankt voor de tip, ben je op de hoogte vn de dekvoorwaarden?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:25

Nee ;)

Ik heb ook zitten te bedenken dat ik het niet zo'n super goed idee vind eigenlijk. Alé, niet dat ik tegen kruisingen ben of zo, maar, ik vraag me af of je uit een Haflinger kan fokken wat jij wil hebben.
Je wil wat vergroten en verfijnen maar er mag niet te veel bloed inzitten en het moet goede dressuurbewegingen hebben. Om te verfijnen ga je sowieso wat bloed nodig hebben voor mijn gevoel en voor een hengst die echt wat kan toevoegen qua bewegingen, ga je toch redelijk wat dekgeld kwijt zijn.
Dus denk ik dat je aan het einde van de rit een veulen gaat hebben, wat toch wel aardig wat zal gekost hebben om het op de wereld te zetten, maar waarbij de kans toch redelijk is dat het niet beantwoordt aan je vooropgestelde doel.

Toch nog één optie waar ik daarstraks aan dacht. Tornado van de Hazebergen, dekt voor het Royal Belgian Palomino en is zelf 1.73m groot. Is een palomino en heeft een redelijk mooie afstamming. Heeft met succes deelgenomen aan de wedstrijden jonge paarden dressuur.
Spijtig genoeg is de site van het RBP recent veranderd, maar niet duidelijker geworden.
Dit is de info die er over hem te vinden is op de site

Citaat:
TORNADO VAN DE HAZEBERGEN (SBS) PERHAPS (BWP) X FALCO(RBP)
1,73 Palomino, Grootvader JUS DE POMME , Moederlijn CADMUS XX x KEBIR II OX..
Basis prijs 550 euro niet R.B.P. merries
Basis prijs 450 euro merries R.B.P.
R.B.P. merries R.B.P. programma 300 euro
Vruchtbaarheids en levensgarantie:ja

http://www.allbreedpedigree.com/tornado ... hazebergen
Een merrie kan op basis van haar kleur bij dit stamboek worden opgenomen, mijn vosse merrie bvb nemen zij op, je kan altijd eens informeren of ze Hafjes opnemen. Het veulen heeft dan RBP papieren.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 08:31

Balte, bedankt voor je commentaar...
Die tornado heeft wel iets (idd rare site van het RBP ;) )
Nu, persoonlijk denk ik dat ik adhv een goedgekozen dek ga kunnen verfijnen ed...
mijn haflingermerrie heeft (voor een haf althans ;) ) mooie bewegingen, maar door blessure zijn haar bewegingen gevoelig verkort.
ik ben er ook wel vn overtuigd dat als ik er mee fok, de mama haar bewegingen gaat doorgeven.
Ik moet geen toppaard hebben, dat is nooit mijn bedoeling geweest om dat zo te doen lijken,
maar ik wil wel een paardje dat goed kan bewegen en cool is in de kop.
Vandaar dat ik op dit moment een bwphengst bovenaan op mijn lijstje heb staan, Crescendo. gestald op nog geen 10 km van mij en oke, is een springhengst, maar dat geeft niet. Qua prijs valt het heel goed mee en je hebt er wel al wat voor terug vind ik.
Crescendo ah werk op keuring

Als er nog tips zijn, altijd welkom ;)

merrie is op dit moment bij hengstenhouder.
haar Date, Nanos
had nog een hafjesdek te goed...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:14

Voor 50 euro meer dek je met deze http://www.youtube.com/watch?v=J889giuE74s ;)

Topppaard of niet, ik vind persoonlijk dat er achter zo'n keuze een heel gerichte filosofie en denkoefening moet achter zitten. Het veulen wat er uitkomt, moet alle kansen krijgen om zo goed mogelijk te beantwoorden aan wat jij voor ogen had en om daardoor ook op de markt (indien nodig) toch kansen te hebben.
Je moet je dus zeker ook verdiepen in exterieur, dit om ervoor te zorgen dat het toekomstig veulen ook qua lichaamsbouw datgene zou aankunnen wat je van het dier vraagt.
Het exterieur van Cresecendo hierboven zou mij bvb al niet zo direct aanspreken als ik richting dressuur fokken zou denken. Bovendien stamt hij uit zeer zeer degelijke Duitse bloedlijnen, Salieri leverder twee deelnemers op de OS in twee verschillende discplines, maar zie ik er vooral ook vrij veel stevige gebouwde paarden bij zitten, dus vraag ik me af waar je daar je verfijning gaat halen.

Je hebt nog een jaar de tijd als ik het goed begrepen heb, dus ik zou me gedurende dat jaar bezig houden met heel veel te lezen, heel veel te kijken, heel veel na te denken en dan pas te kiezen ;)

Spijtig eigenlijk dat je per se wat wil verfijnen, anders zou de hengst die ik voor één van mijn merries in gedachten heb, de geknipte partner geweest zijn. Geen exuberante gangen maar een zeer sterke en goed gebouwde achterhand en een karakter om u tegen te zeggen, super super braaf!
Ik hoop er volgend jaar een veulen van te hebben, dat wordt mijn paardje voor mijn "oudere" dag :D

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 09:51

Mijn keuze staat ook helemaal nog niet vast, ik hou mijn ogen en oren open en ga echt wel op veel plaatsen informeren..

crescendo was nu eenmaal een van mijn favorieten tot nu toe, maar daar kan altijd verandering in komen.
Ik heb maandag bij mijn merrie last minute toch nog beslist om er een andere hengst op te zetten, na ze beiden nog eens in de hand gezien te hebben en nog een beetje over de karaktertrekken gepraat te hebben met de eigenaar.

veel mensen zeggen altijd: fokken is gokken, maar ik wil niet gokken hoor... ik ga een weldoordachte beslissing nemen...
vandaar dat ik ook raad vraag aan Bokt ;)

Ik zou wel graag verfijnen ja, dat is nu eenmaal wat ik graag zie ;)