Het wordt....D-day

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:21

Ja, en er zijn ook lieve Amors... maar goed zo blijf je bezig.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 22:25

Lisenka wilde we vorig jaar laten dekken. Het probleem was, dat ze niet echt goed hengstig werd. Lichamelijk was ze nog niet echt goed. Nu is ze al bijna een half jaar regelmatig en goed hengstig. Dit is een teken dat ze weer helemaal oke is.
We hebben de ruimte en een goede merrie staan, dus waarom niet een keer een veulentje fokken. Dat is altijd een droom van ons geweest.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 23:06

Welke hengst heb je uitgezogd voor de pion merrie?
Of word die niet gedekt?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 23:17

Ik heb zat hengsten voor haar uitgezocht. Maar ze wordt niet gedekt.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 23:30

Waarom niet?
Je was zo vreselijk enthousiast over die merrie !
Had verwacht dat je haar ging laten dekken.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 13:36

Ik ben nog steeds heel enthousiast over die merrie. Ik geloof dat wij zelf uitmaken welke van de 2 merries gedekt wordt. Je heb zeker niet aan het kostenplaatje gedacht. Haha!

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 19:53

PhiaBink schreef:
Ik ben nog steeds heel enthousiast over die merrie. Haha!

Waarom staat ze te koop dan?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:06

ik weet niet of dat nu on-topic is????
Ieder doet z'n zin met z'n paarden zeker???

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 21:43

Zannekin schreef:
ik weet niet of dat nu on-topic is????
Ieder doet z'n zin met z'n paarden zeker???

Extreme duivel Zeg dat wel. Al zet ik mijn hele hebben en houwen te koop, daar hebben jullie geen donder mee te maken.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 21:49

Veel succes met het dekken en dat er volgend jaar maar vooral een mooi gezond veulen uit de merrie mag komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 21:52

Ach het gaat hier om de mededeling dat ze D day gaat gebruiken, dat er een ander wel of niet te koop staat, is volgens mij niet echt interessant!!

JSpringer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 15:08

Sjuimpje schreef:
Maar de moeder van D Day is ook 1.60 en D Day staat erom bekend klein te fokken, mij zou het risico veel te groot zijn.
Maar die discussie is al eerder gevoerd.

De meeste D Days die ik ken hebben maat genoeg. De merrie is zelf groot genoeg en ik elke merrielijn zitten een paar kleinere paarden.

Als je zo gaat denken kun je beter helemaal je paarden niet laten dekken.
De een vindt het naar als het een klein veulen (terwijl er ook vraag is naar kleinere rijpaarden en niet altijd naar reuzen van 170+) wordt.
De ander vindt het naar als het een vos wordt (de voskleur vindt niet iedereen chique), dus als je dan de kleurengenetica gaat bekijken en er kan een vos uitkomen kun je beter niet ermee fokken omdat het risico te groot is?

Dit is een stomme vergelijking en komt op hetzelfde neer. Er zijn ook zat hengstenmoeders die niet boven de 164m uitkomen maar wel groot fokken.

Succes met het drachtig krijgen van de merrie want de merrie is super gefokt. Wat zitten er voor predikaten in de merrielijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 23:32

Ik ken meer kleine dan grote D-Days. We hebben hier 2 E-pony's staan (al bestaat die maat hier niet) uit grote merries. Een volle broer van een van die 2 heeft wel weer voldoende maat.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 06:16

Zover ik weet is D-Day helemaal niet gebruikt maar een jonge AES hengst.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 08:05

In Zweden wordt die hengst blijkbaar regelmatig gebruikt. Wij zijn er daar ook ééntje tegen het lijf gelopen: een toch wel groot paard.

JSpringer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 08:34

Iedereen doet wat hij zelf wilt met zijn merrie, en laat de merrie dekken door de hengst die hem of haar aanspreekt.
Want met al dat commentaar op elkaar kunnen we beter zeggen dat we het fokken aan de echte fokkers kunnen overlaten. Want wie zijn wij om nog meer paarden te fokken? Er lopen er al zat rond die te koop staan.
iedereen fokt dus met zijn merrie omdat ze in de merrie geloven en de hengst die ze daar bij kiezen. Dat is hobbymatig fokken.
En ik zie dat er hier een aantal mensen zelf ook hobbymatig fokken maar wel veel commentaar op PhiaBink hebben, kijk eerst na jezelf want iedereen heeft een ander smaak qua hengst, paard etc.
En als amateur mag je nog steeds paarden fokken en dat gebeurt ook. En dan zit er weleens een goede en een slechte bij maar dat is ook bijde echte fokkers zo.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 08:37

denk dat het absoluut geen nut heeft om een 'welles nietes' spelletje te spelen:
ik ken 5 d-days die te klein zijn, oh , maar ik ken er 6 die groot zijn!

we kijken in blijde verwachting uit naar volgend jaar.
fokken is nog steeds (een beetje) gokken. want anders liepen der enkel toppers rond, toch?

succes met je veulentje hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 08:39

JSpringer schreef:
Iedereen doet wat hij zelf wilt met zijn merrie, en laat de merrie dekken door de hengst die hem of haar aanspreekt.
Want met al dat commentaar op elkaar kunnen we beter zeggen dat we het fokken aan de echte fokkers kunnen overlaten. Want wie zijn wij om nog meer paarden te fokken? Er lopen er al zat rond die te koop staan.
iedereen fokt dus met zijn merrie omdat ze in de merrie geloven en de hengst die ze daar bij kiezen. Dat is hobbymatig fokken.
En ik zie dat er hier een aantal mensen zelf ook hobbymatig fokken maar wel veel commentaar op PhiaBink hebben, kijk eerst na jezelf want iedereen heeft een ander smaak qua hengst, paard etc.
En als amateur mag je nog steeds paarden fokken en dat gebeurt ook. En dan zit er weleens een goede en een slechte bij maar dat is ook bijde echte fokkers zo.

Klopt, maar je vergeet een ding, het is een forum waarop gediscusseerd word. Als we het altijd met elkaar eens zouden zijn, zou er geen discussie meer komen en word een een saaie boel!!!

Dus als je dingen plaats kan het zijn dat je er commentaar op krijgt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 08:39

Ze heeft de merrie door een AES hengst laten dekken die deed het gratis dus deze hele discussie is overbodig. Dat heb je als je oude topics naar boven haalt.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 18:11

Ben blij dat het nog eens iemand met me eens is. Kijk, van alle hengsten zijn er grotere en kleinere nakomelingen. Verder kan je veel bepalen als fokkers goed naar hun merriemateriaal kijken, van wat ik zie wordt dit nog wel eens vergeten.
D-day kan in mijn ogen zeker een toevoeging zijn voor de juiste merrie (ik heb hem al eens verdedigd in een ander topic dus daar ga ik nu niet weer mee beginnen), maar dat geld voor elke merrie/hengst.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 22:02

IK maak zelf uit door WELKE hengst MIJN merrie wordt gedekt. Al laat ik haar door een shetlander dekken, dat maak IK uit. Ben je het er niet mee eens, dan hou je gewoon je mond en reageer dan niet. Het zijn steeds dezelfde die commentaar leveren, het is nooit goed, nooit een compliment of nooit een positief geluid, het meer en deel is negatief.

En ja de plannen zijn veranderd. Ik heb een GRATIS dekking, ja wel GRATIS van een AES hengst. Ze is 12 april geinsimineerd en na 2 dagen weer scannen was het raak. Vanmorgen weer gescand, maar helaas geen vrucht te bekennen. Baarmoeder zag eruit alsof ze wel drachtig zou zijn en er was ook geen eitje, dus niet hengstig. Vrijdag 13 juni weer scannen en dan kijken of ze hengstig is.

Nogmaals het is mijn keuze en wat een ander daar van vind, kan me geen donder schelen. Extreme duivel

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 22:13

Nou ja das helemaal mooi, kun je je andere merrie toch ook laten dekken!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 22:26

Ik heb maar 1 merrie box.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 22:28

Haha, straks gaan ze je hier nog verplichten een extra merriebox te bouwen....

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 22:31

Ja, dat zou het zijn!!!

Maar ik zou me door niets verplicht voelen hoor!!! Soms beginnen de mensen gewoon te discussiëren onder elkaar, dat is net zo leuk aan bokt. Vaak heeft het nog weinig te maken het topic.

Ik zou er niet te zwaar aan tillen!!!