Scandik

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:47

chantal1 schreef:
Heb ik geen behoefte aan.
Lees de andere reactie's ook maar eens.
Wie is trouwens "we" ?

We zijn de mensen hier op bokt die deelnemen aan dit forum

Als je niet wil/kan uitleggen wat je bedoelt kan je ook niet aan een discussie deelnemen.

En ik lees ieders reactie hoor, daarom dus

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:49

Als jij niet goed kan lezen is dat jou probleem en ik heb de andere mensen niet horen klagen...
Ik wist niet dat je voor de andere forumdeelnemers sprak?

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 17:50

Ik ga helemaal met Sarabande mee, eerst die veulens zien. Een goede ruiter kan veel verbeteren, maar een paard vererft wat hij van nature kan en die ruiter krijg je er niet bij. Ik heb hem laatst op een hengstenshow gezien en in de ring lieten ze de stap niet zien, maar ik kon ook goed de inrijring zien en daar stapte hij wel en nog steeds niet goed, ook maait hij met een voorbeen. Het is echt wel een imponerend paard, maar ik vind het een groot minpunt, wat zeer zeker zal vererven. Overigens is Scandic deze winter goedgekeurd en laat hij pas volgend jaar veulens zien.

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:04

Fokken blijft gokken

en om nou weer met 400 man naar Special D te rennen en dat het later tegenvalt (Zoals al vaak is gebeurd!) lijkt me ook niet het beste plan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:16

Ondanks die slechte stap is Scandic toch goedgekeurd, ik denk dat dat is omdat hij ruim voldoende tot veel aanleg heeft voor dressuur (volgens eindexamen najaarstest).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:33

_Rick schreef:
Fokken blijft gokken

en om nou weer met 400 man naar Special D te rennen en dat het later tegenvalt (Zoals al vaak is gebeurd!) lijkt me ook niet het beste plan Lachen

Zoals redelijk vaak ben ik het eens met Rick. Special D vind ik een stuk minder. Maar mensen gaan er wel naar toe.

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:18

We krijgen over een paar jaar misschien toch wel gelijk he Pipo Haha!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:24

O, mag ik dan mee doen?

Ben het met de reactie's vanaf Lovely zeker eens...

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:26

_Rick schreef:
Fokken blijft gokken

Om nou naar een hengst te gaan waar niet heel de horde heen gaat, zoals jullie zeggen bij Scandic. Wat is het verschil met Special D. San Remo, alle andere hengsten van de S jaargang.

Het kan even hard tegenvallen. Laat ons hopen van niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:30

Special D komt uit een lijn, waarbij ik van alle hengsten gewoon niet gecharmeerd ben. Je weet dat ik Painted Black een goede vind ( ondanks dat daar ook ferro in zit) Een Rubels, Krack C dat zijn paarden die ik goed vind. De veer die ze in het lijf hebben zie ik graag in een goed dressuurpaard.

Special D mist dat, net als bijna alle Ferronazaten. Het zijn plaatjes om te zien, maar missen de souplesse in het lopen. En daarbij een te kort voorbeen!!

Daarom....................nee dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:30

_Rick schreef:
We krijgen over een paar jaar misschien toch wel gelijk he Pipo Haha!

En dat terwijl we van die broekies zijn............. Haha!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:31

Ik vind trouwens fokken met een jonge hengst even gevaarlijk als met een oudere hengst zoals pakweg Ferro, Flemmingh, ... of elke andere gevestigde waarde.

Terug gaan naar een oudere hengst is in mijn ogen terugfokken. Deze oudere hengst heeft ZICHZELF verbeterd op jongere hengsten. Of die jonge hengst die verbetering die hij meekreeg van zijn vader nu ook nog gaat doorgeven, dat is afwachten natuurlijk. Maar gaat elke hengst die gevestigd is verbetering doorfokken. Het risico is in mijn ogen hetzelfde.

Daar komt dan nog bij dat die jonge hengst ook nog eens het bloed voert van de gevestigde hengst. En als je de regels van de genetica volgt, kan het goed zijn dat je veulen in spé zelfs nog niets mee krijgt van die jonge of gevestigde hengst. Ieder voorouder geeft aan vaderszijde en moederszijde een gen door, dat kan perfect een voorouder in de derde generatie zijn

Het blijft altijd een gokspel, zelfs als je al meer informatie hebt over de desbetreffende hengst, zoals bijvoorbeeld eigen prestaties, afstammelingen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:37

Jan_VT schreef:
Het blijft altijd een gokspel, zelfs als je al meer informatie hebt over de desbetreffende hengst, zoals bijvoorbeeld eigen prestaties, afstammelingen....

Daarom ook zo'n leuk spel!!!! ( helaas wel duur Haha! )

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:12

Precies, ook Special D loopt te weinig met zijn lijf en teveel met zijn benen.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:14

laten we ieder zijn voorkeur eens uitproberen, da zien wie volgend jaar wie de beste heeft

Knipoog Knipoog Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:17

Jan_VT schreef:
laten we ieder zijn voorkeur eens uitproberen, da zien wie volgend jaar wie de beste heeft

Knipoog Knipoog Knipoog

Zou in jou geval toch nog steeds voor Jetset D gaan Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:57

Pipo schreef:
Special D komt uit een lijn, waarbij ik van alle hengsten gewoon niet gecharmeerd ben. Je weet dat ik Painted Black een goede vind ( ondanks dat daar ook ferro in zit) Een Rubels, Krack C dat zijn paarden die ik goed vind. De veer die ze in het lijf hebben zie ik graag in een goed dressuurpaard.

Special D mist dat, net als bijna alle Ferronazaten. Het zijn plaatjes om te zien, maar missen de souplesse in het lopen. En daarbij een te kort voorbeen!!

Kort voorbeen maakt geen zak uit als ze dat compenseren. Rubels en Krack zijn echt aparte paarden, evenals painted Black. Die kunnen geweldig lopen en hebben (bijna) alles mee. Maar het zijn eindproducten.

En heb je de bouw van Rubels bekeken??? Over kort voorbeen gesproken zeg!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:00

Missouri"]
[quote="Pipo schreef:

Kort voorbeen maakt geen zak uit als ze dat compenseren. Rubels en Krack zijn echt aparte paarden, evenals painted Black. Die kunnen geweldig lopen en hebben (bijna) alles mee. Maar het zijn eindproducten.

En heb je de bouw van Rubels bekeken??? Over kort voorbeen gesproken zeg!!!!
[/quote]

Ja maar hij compenseerd dat...................Special D niet, precies zoals jij hierboven al zegt. Bij Rubels valt het niet op, omdat hij fantastisch kan bewegen. SPecial D beweegt te weinig, daardoor valt het wel op.

En noem jij Krack een eindproduct? Heb je zeker niet gezien wat er van hem is doorgestuurd naar de bezichtiging!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:04

Ja okee, Krack dan minder dan de andere. Als iedereen rommel blijft dekken met Krack komt er ook veel rommel van hem... maar dat is met iedere hengst. Ik ben sowieso niet zo'n gelderfan (op enkele uitzonderingen na natuurlijk).

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:05

Ik vind Special D dus wel goed bewegen, samen met Negro de enigste Ferro met souplesse.
Ik heb het idee dat er nog wel eens vergeten wordt dat we het over paarden van nog geen 4 jaar oud hebben. Ooit wel een Gribaldi als 4 jarige zien lopen? Zat ook weinig gummi in hoor.

En Scandic, ik heb die dus geruime tijd zien stappen en dat was echt voor een voldoende hoor, je kon duidelijk zien dat het geneigd heeft naar telgang maar het dier is wat sterker geworden... Et Voilà.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:12

Sjuimpje schreef:
Ik vind Special D dus wel goed bewegen, samen met Negro de enigste Ferro met souplesse.
Ik heb het idee dat er nog wel eens vergeten wordt dat we het over paarden van nog geen 4 jaar oud hebben. Ooit wel een Gribaldi als 4 jarige zien lopen? Zat ook weinig gummi in hoor.
.

Volgens mij weet jij heel goed dat ik daar doorheen kijk! Gummi hebben ze of niet, en je kunt ze aparter rijden, maar het loopje van Special D, is de manier waarop ferros lopen..................Sir Sinclair is ook 4, maar beweegt met veel Schwung. Scandic is ook jong, maar beweegt ook met veel afdruk en lossigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:16

Missouri schreef:
Ja okee, Krack dan minder dan de andere. Als iedereen rommel blijft dekken met Krack komt er ook veel rommel van hem... maar dat is met iedere hengst. Ik ben sowieso niet zo'n gelderfan (op enkele uitzonderingen na natuurlijk).

Inderdaad is dat met iedere hengst zo, maar ik ben ook geen gelderfan, houdt van luxe paarden, met veel beweging en veer.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 05:03

Ben ik helemaal niet mee akkoord. Schwung, dat heeft die Special D echt wel. Kijk maar eens goed. op de hengstenkeuring zag ik hem voor het eerst met enkele andere gereputeerde fokkers. Jonge, we waren allemaal gecharmeerd.

En vergelijk Rubels niet met Special D, Rubels is echt super, maar heeft inderdaad een kort voorbeen. Maar wat is die hengst reeds doorgereden. dat je Special D daar mee durft te vergelijken??????????? Een vierjarige met een veel oudere ontwikkelde hengst vergelijken, die verder is doorgereden???????

En euh... pas op, ik vind Rubels een leuk sportpaard, maar heb je zijn rug al eens bekeken zonder zadel, net een schip....????????????????

En euh ... hoe kan je weten, dat Special D zijn zogenaamde korte voorbeen in de fokkerij niet compenseert??? Er zijn geen nakomelingen van...????????????

En Sir Sinclair, sorry maar zoals die voorgesteld werd op de hengstenkeuring. Zo overhaast gereden. Hij moest het laten zien, maar in mijn ogen kon hij het niet laten zien. Ik vind het mooi als een paard, zoals Special D dat in mijn ogen als vierjarige wel reeds kon, al eens kan terugkomen. Die Sir Sinclair, zoals die werd voorgesteld, voorgestuwd, door zijn ruiter, laat dat paard als vierjarige toch eens gewoon zijn gangen zien.

Sorry, maar als ik die amazone met Special D zag, dan denk ik die werkt naar de toekomst. Ik laat hem gewoon lopen, zei die, ik duw er niet aan. Laat die hengst is in de training gaan. Als die gaat zitten, en dat kan hij met zulk een achterhand (zie Negro) dan zal hij wel naar boven komen in zijn voorhand.

De manier hoe ze Sir Sinclair reden, maar ook bijvoorbeeld San Remo, en ook een beetje Scandic, zo overhaast, in mijn ogen werkte dat vervlakkend.

Pas op, dat die Krack's echt speciaal zijn, daar kan ik echt niet om, dat is ook mijn voorbeeld van een dressuurpaard. Dat is één van de redenen waarom ik met KWPN-paarden fok. Zalig die Krack's maar de hengst is zo duur.......???? Verward Verward Verward

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 08:58

Ik sluit me helemaal bij JanVT aan.

Ik zie in Special D vooral Zandigo terug en helemaal geen Ferro.
Special heeft in mijn ogen wel dat laatste beetje extra aan bewegen en dat komt duidelijk bij Amor vandaan.
Nu ben ik zowiezo niet vies van Amor en dat zal ook wel 1 van de redenen zijn waarom hij mij zo aanspreekt.

Sir Sinclair werd bedroevend voorgesteld, verder heb ik hem nog nergens anders voorgesteld zien worden dus ik durf er nog geen oordeel over te vellen. Ik weet wel dat er geen spoortje schwung te bekennen was.

Overigens was die opmerking van mij, dat er vergeten wordt dat het om jonge paarden gaat, algemeen bedoelt...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 09:05

Het is zowiezo uit fokkersoogpunt een zinloze discussie om de manier van voorstellen van een hengst in relatie tot zijn mogelijke nafok te zien. Dan zou alles waar b.v. Edward Gal op zit een topvererver zijn. Het is dus wijs om wanneer je een hengst bekijkt als fokker dit te doen met de merrie in het achterhoofd en wetenschap van de afkomst en de vererving van zo'n hengst.