Hoe leeft jouw Haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Hoe leeft jouw Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:27

Mijn hafjes:
2 jarige hengst
-24/7 op het land, bij weinig gras wordt er hooi bijgevoerd en 'z winters ook kuil.
- handje muesli zonder haver bijvoeding omdat hij anders niets krijgt en een ander wel.
-mineralen liksteen ter beschikking

3 jarige merrie
-gelijk aan de hengst maar krijgt een halve kilo muesli bij. Is nog wat schraal.

Beide doen verder nog niets, merrie gaat wel is mee wandelen enz. maar wordt nog niet beleerd omdat ze nog niet voldoende uitgegroeid is.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:39

ohja, in de stal hang ook nog een liksteen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:58

hiphopje schreef:
ik verbaas me dat ik hier lees dat veel haflingers in mijn ogen veel krachtvoer krijgen. Dat hoef ik die van mij echt niet te geven, die heeft aan haar hooi gras en een beetje kuil genoeg. Verder krijgt ze geregeld een beetje oud brood en wat groente en fruit. Alleen een handje brok, omdat de stalhouder het anders zielig vind dat ze niks krijgt als hij de andere paarden gaat voeren.

dat vind ik dus ook ...

die van mij krijgt nu dan zo veel omdat ze drachtig is... Maar anders krijgt ze ook echt niet meer dan een kwartje muslie.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:49

In de zomer staan mijn haflingers in de wei, en als we naar de les zijn geweest krijgen ze meestal beetje bix.
In de winter staan ze op het zand en krijgen ze smorgens en savonds kuil.

Marique waar staat jou haflinger? :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:31

Linda gaat elke ochtend rond 9 uur de wei in, weekends 10 uur, zowel zomer als winter.
Om 5/6 uur word ze op stal gezet waar ze een pluk kuil vind.
En ze krijgt alleen voer als ze wat gedaan heeft :D

zorrohvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:13

Mijn verzorghalfingers staan 24 uur buiten en krijgen niks bijgevoerd.
Alleen als ze gereden hebben een klein beetje biks (denk 1/5 kg.)

's winters krijgen ze twee keer per dag een plak hooi en 2 keer 3/4 biks.
Verder staan ze overdag in de wei

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:36

De mijne krijgen ook nooit krachtvoer.
Ze staan 24/24 u per dag in de weide. In de winter kan het wel gebeuren dat ze een tijdje naar binnen moeten (hangt af van de toestand van de weide en hoe koud of nat de winter is, intussen hebben we een stuk weiland kunnen bijkopen dus misschien kunnen ze nu langer buiten blijven). Dus dan krijgen ze 3 à 4x per dag hooi + een liksteen.
Momenteel staan ze ook weer op hooidieet, door het malse voorjaarsgras zijn ze weer kilo's aangekomen dus dat wordt weer effe op "dieet" (er is er eentje gevoelig aan hoefbevangenheid, dus het moet wel). En reken maar dat ze ook met deze "sobere" voeding nog voldoende voorwaarts zijn!

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:43

die van mij leeft door te ademhalen :P

marique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 13:49

best verschillend allemaal :+

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:01

@ marique,wat doe je allemaal met je pony? 1 kilo brok is meer dan genoeg voor een haflinger.
Toen ik met Miranda begon, reed ik haar ook 6 x in de week ook zeker een uur. L2 dressuur en M springen en ze stond toen gewoon op een halve kilo van de goedkoopste basis brok die er is.

Een haflinger is een sober ras. En heeft dus niet veel nodig. Ken zelfs 1 die al spierbevangen werd van 1 kilo basis brok en 5x licht/middel zwaar werk.

Maar weer ff back on topic
Ik rij miranda nu 6 x per week een 1/1,5 uur . (M2 en L spr)
Ze staat 24/7 buiten op de wei. Daarnaast krijgt ze nog 2 plakken hooi en over 2 keer verspreid 1 kilo sportbrok. De deur van de stal staat altijd open dus daar kan ze zo in.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:04

Mijn haflinger staat van ongeveer 9 tot 17-18 op de wei, en krijgt op stal hooi, en 1 pavo koek per dag.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:08

Mijn haflingerhengsten van bijna 3 en 2 jaar krijgen in de ochtend een halve summerfitkoek en een grote pluk hooi op stal dan gaan ze om 8.30 uur de wei op de ene dag op een volle wei en de volgende dag op een karige wei met hooi bijgevoerd........ben nl aan het opbouwen.
En als ze op stal gaan krijgen ze een halve kg condition van pavo en grote plukken hooi.
En als het warmer gaat worden gaan ze 24/7 op de wei.

marique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 18:55

Photography schreef:
@ marique,wat doe je allemaal met je pony? 1 kilo brok is meer dan genoeg voor een haflinger.
Toen ik met Miranda begon, reed ik haar ook 6 x in de week ook zeker een uur. L2 dressuur en M springen en ze stond toen gewoon op een halve kilo van de goedkoopste basis brok die er is.

Een haflinger is een sober ras. En heeft dus niet veel nodig. Ken zelfs 1 die al spierbevangen werd van 1 kilo basis brok en 5x licht/middel zwaar werk.

Maar weer ff back on topic
Ik rij miranda nu 6 x per week een 1/1,5 uur . (M2 en L spr)
Ze staat 24/7 buiten op de wei. Daarnaast krijgt ze nog 2 plakken hooi en over 2 keer verspreid 1 kilo sportbrok. De deur van de stal staat altijd open dus daar kan ze zo in.

jody loopt 2 uur per week in de groepsles.. dus 2 x. dan op maandag heb ik een half uurtje les, maar dat is wel flink werken.
dan word ze nog van de wei afgehaalt 1 a 2 x per week om een uurtje voor de kar te beleren. meestal wel x per week.
en dan rijd ik soms nog gewoon vrij.

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:13

mijn haffie's staan 24/7 buiten.
Als er voldoende gras staat worden ze niet bijgevoerd behalve als ze aan het werk zijn dan krijgen ze na het werk een kwart schepje musli
staat er niet voldoende gras dan krijgen ze hooi bijgevoerd
in de winter krijgen ze bijna onbeperkt kuilvoer bij gevoerd.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:21

Mijn merrie is ook drachtig en moet nog 1 maand en 3 dagen dragen tot de uitgerekende datum.

Vanaf 28 april staat ze overdag op het land ( 8 uur ) en savonds en snachts op stal.
Door griffelbeenbreuk wordt ze al goed 10 maanden niet gereden. En vanwege drachtig worden, goed 12 mnd niet meer in het werk.

Zij kreeg bij terug komst van de hengstenhouder, 2 keer per dag een handje luzerne met voedingsuplement en savonds 150 a 200 gram zemelenpapje.
Dit hebben we langzaam opvoert naar 200 a 250 gram per keer, en vanaf de 6e maand kreeg ze 3e per dag luzerne en elke avond zemelenpapje.
Ze kreeg daarnaast haar plakken hooi en stond een dag deel in een kampje ( op zand ) in kudde verband.

Vanaf 28 april staat ze dus 8 uur op het land en krijgt ze ipv de 750 gram luzerne op een dag, 2x per dag een handje brok ( = ongeveer 75 gram per keer ) en uiteraard savonds haar zemelenpapje, haar voedingssuplement is naar de avond verplaatst omdat het brok te weining is om het door heen te doen.
Daarnaast krijgt ze nog een plakhooi voor de avond / nacht en verder maait ze de hele dag door grasjes. En wordt verder niet bijgevoerd met merriebrok ect.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:26

Mijn haf gaat sochtends rond 10u naar buiten, savonds rond 20u gaat ze weer op stal. Ze krijgt 3x daags flink wat hooi, sochtends krijgt ze 1/4kilo brok, als ze op stal gaat krijgt ze een bak wortels, en savonds laat krijgt ze een Pavo-vitaminekoek. Door alle 3 'maaltijden' krijgt ze een paar handjes lucerne, omdat ze anders alles in 2sec opheeft :P Ze is een heeeeeel klein beetje aan de dikke kant, maar ach. Ik rij 3 of 4x in de week, 2 of 3u per keer, in het bos. Ze is echt superfanatiek, dus we crossen op zich best veel.

Mascha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:34

Mijn haf staat 24/7 op t land (ze word in augustus 1) samen met de koeien en de logeerhaf.
Ze word dus ook niet bijgevoerd.
In de winter gaat ze snachts op stal en moet ze het doen met 2 keer per dag hooi van zeer goede kwaliteit en overdag lekker het land op. De tijdsduur van de weidegang is een beetje afhankelijk van het weer maar de planning is dat ze iig tot oktober 24/7 op de wei staat

chriss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:44

Mijn haflinger staat sinds deze week dag en nacht op het land t/m september waarschijnlijk. Vanaf maart stonden ze overdag weer in de wei en 's ochtends en 's avonds kregen ze hooi. Wordt zo'n 4/ 5 x per week gereden

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:24

Die van mij gaat van 10 tot 5 op het land,
en krijgt 2x perdag 1/4 è bix.
Ze rijd 4xperweer buiten 1x perweek in de bak 1xperweek
longeren en 1x inde week rust :)

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:46

Mijn haflinger Harold staat 24/7 op de wei met 2 ander paarden.
Geen brok of iets anders.

Omdat hij nu nog maar 2 is wordt hij soms aan de longeerlijn getraind..

Meer niet..lekker paarden leven dacht ik zo

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:13

Mijn Haf staat in de wintermaanden op stal met onbeperkt hooi geschikt voor pony's en gaat dan iedere dag een uurtje of 4/5 het paddock in met alle pony's uit zijn stal. (weer of geen weer ze gaan gewoon naar buiten)
Daarbij krijgt hij 2x 1/2 biks en na het werken (ligt aan de intensiteit) een 1/2 (na het longeren) of 1 maatschep (na een intense onder de man sessie) muesli.

In de weide periode gaat hij de hele dag het land op.
Krijgt hij alleen in de ochtend zijn 1/2 biks en beetje hooi en zodra ze van het land binnen komen krijgt hij ook 1/2 biks en rond een uurtje of 9 nog een pluk hooi.

Persoonlijk vind ik dat een goed uitgebalanseerd schema.

Hij werkt 3 tot 4 dagen intensief onder de man en de rest longeren en/of werken aan de hand.
1 dag per week is hij vrij.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:06

Sinds ik ben verhuisd en hij aan huis staat:
sochtends vroeg : op de uitloop/paddock met wat hooi.
smiddags: nog wat hooi of zn speelbal (gevuld met halfje biks)
eind v/d middag : Op de wei van ong. 4/5 tot uur of 9 savonds.
savonds/snachts: Als hij van de wei komt of na het rijden (rij altijd eind v/d avond ivm. zomereczeem) gaat ie op stal met een plukje hooi voor het idee. Halfje biks en halfje meusli.

(In de winter is het enigste verschil dat ie per dag 2 1/2 a 3 plakken hooi krijgt ipv. 1)

Vraagje:
Nou komt mijn haf best snel aan. En wordt gauw te dik. Krijgt hij nou teveel eten naar jullie mening ?
*Momenteel rij ik gem. maar 1/2 keer in de week. Maar wil dit weer gaan oppakken naar min. 4/5 keer.
Dan zal het 3 keer dressuur training worden en verder voor de kar of buitenrit.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:08

Mijn haflinger:
-'Sochtends rond 7 uur een plak hooi en een halve schep brok.
-'Sochtends rond half 11 zetten wij hem op de wei. We mesten hem daarna meteen uit.
-'Smiddags staat hij op de wei tot ongeveer 4 uur.
-'Savonds arbeid.
-'Savonds krijgt hij ook nog een plak hooi (ligt meestal al klaar in zijn stal als hij uit de wei komt) en krijgt hij een halve schep brok en een halve schep muesli.

Voor de rest is hij in (zeer) goede conditie. :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:29

dus in totaal anderhalve schep krachtvoer. dat is gewoon netjes voor een paard dat ik neem aan dagenlijks getraint word.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:00

Sidneey, mss moet je eens naar het hooi kijken.
Je heb natuurlijk ook hooi waar niets in zit... Ik weet niet wat je geeft.

Die van mij staat haast op een kale weide... en krijgen speciaal hooi voor pony's waar niets in zit en meer om te knabbelen is