Maakt mijn fries nog kans op goedgekeurde dekhengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 08:41

nee oke gitzwart wordt niet rood/voskleur, maar wel valer/lichter door de zon bedoel ik.

horseyfries

Re: Maakt mijn fries nog kans op goedgekeurde dekhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:12

Nee, dat is dus vaalzwart! ;)

Echte gitzwarte paarden blijven dezelfde kleur houden in de zon. Wij hebben zo een aantal exemplaren op stal staan, het verschil is echt groot met de vaalzwarten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:13

Maar hou je hem sowieso hengst ookal gaat hij niet naar de keuring?

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 13:12

Ja ja hij blijft idd hengst, hij is goed te hanteren en braaf in de hand en ik heb geen merrie`s op stal staan waar hij kriebels van krijgt om op te springen.
Hij wordt 31 juli 2 jaar en een lief manneke, ik denk mede omdat hij de laatste veel in de hand is geweest en zo ziek was dat hij zich maar overgaf aan me.
Hij is wel wakker, maar heeft veel respect voor me ( voor een ander wat minder ) omdat hij me goed kent en vertrouwd.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:47

Bedenk wel dat de hormonen in een tweejarige nog niet volop "in de brand" staan en dat je dus nu niet kan voorspellen hoe hij zich zal gedragen als hij als drie, vier, vijfjarige het voorjaar in de bol krijgt.
Dus ipv "hij is braaf", is het beter te zeggen "hij is NU NOG braaf", dan houd je namelijk rekening met het feit dat dit kan veranderen en dat in je achterhoofd houden is bij een hengst heel belangrijk.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:00

In 90"% van alle gevallen die hengst zijn komen de hengstengedragingen pas tussen de 2 en de 3 jaar.
DA's zeggen niet voor niks dat als je geen hengstengedrag in je paard wilt hebben je ze uiterst tussen de 2 en de 3 jaar moet laten casteren zodat je het gedrag voor blijft.
Dus het wil nog niks zeggen dat hij nu nog braaf is, uiteraard kan dat blijven maar ik zou er neit vanuit gaan en let op.

Verder is het natuurlijk wel een groot pluspunt dat er geen merries in de buurt staan waaraan hij zich kan meten, hierdoor komt dat gedrag natuurlijk veel minder naar boven en word het niet aangemodigd.
er zijn voldoende paarden die altijd hengst blijven en goed te hanteren zijn, het zal ook een gedeelte opvoeding zijn wat dit moet uitwijzen.

Verder vind ik wel dat mensen zich moeten afvragen wat de meerwaarde is om een paard hengst te laten welke toch niet ''goed'' genoeg is voor legitieme dekdienst?
Het houd voor het dier alleen maar levenslange beperking in en hormonale periodes waarin ze lastig zijn en zichzelf ook voor de voeten lopen met hun natuurlijke gedrag.
En juist bij de fries vind ik het belangerijk er niet ''wild'' word gefokt met niet goed gekeurde hengsten, of ben je zowieso niet van plan om met hem te gaan dekken?

Verder vind ik het wle echt een plaatje en mooi lux gebouwd en hoog op de benen.
Maar voor de keuring zal hij vanwege die pinnen niet goed genoeg zijn.
Ik hoop dat hij helemaal zuiver in de gang word want nu loopt hij wel korter achter op het filmpje, maja wat verwacht je ook zo kort na de opratie he ;)
Ben erg benieuwd hoe het er over enkele maanden uitziet!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:06

Wat leuk, Evalien H zit ook in de lijn van mijn 2-jarige Fries! :)

Verder kan ik je niet veel vertellen over het wel of niet ggk dekhengst worden. Alleen weet ik dat je echt een onwijze topper moet hebben (en een hoop geld) om zo ver te kunnen komen.

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:54

yep horsey i know ik spreek ook uit ervaring van 25 paarden om me heen en gelukkig ik heb een 7 jarige hengst die ook goed opgevoed is en die ook gedekt heeft, met een mooi uitgesproken karakter, maar dat is per paard verschillend.
We hebben ook een ruin die een nerveuse spring in het veld is en veel moeilijker te hanteren is dan de hengst.( van Teunis )
Ik denk dat het ook de vraag/kunst is hoe voed je je paard op en tot hoever laat je de grens gaan van wat wel of niet acceptabel is, want uiteindelijk ben je altijd nog met dieren bezig en of het nu hengsten merrie`s of ruintjes zijn ieder kan een keer uit zn bol gaan.
En mocht het niet te doen zijn met auke laat ik m misschien wel ruinen, maar zoals het voorlopig is blijven zn ballen en ook omdat hij zich dan meer toont en lekker door kan revalideren ipv weer een operatie aan zn lijf. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:08

Loes'sCorner schreef:
In 90"% van alle gevallen die hengst zijn komen de hengstengedragingen pas tussen de 2 en de 3 jaar.
DA's zeggen niet voor niks dat als je geen hengstengedrag in je paard wilt hebben je ze uiterst tussen de 2 en de 3 jaar moet laten casteren zodat je het gedrag voor blijft.
Dus het wil nog niks zeggen dat hij nu nog braaf is, uiteraard kan dat blijven maar ik zou er neit vanuit gaan en let op.

Verder is het natuurlijk wel een groot pluspunt dat er geen merries in de buurt staan waaraan hij zich kan meten, hierdoor komt dat gedrag natuurlijk veel minder naar boven en word het niet aangemodigd.
er zijn voldoende paarden die altijd hengst blijven en goed te hanteren zijn, het zal ook een gedeelte opvoeding zijn wat dit moet uitwijzen.

Verder vind ik wel dat mensen zich moeten afvragen wat de meerwaarde is om een paard hengst te laten welke toch niet ''goed'' genoeg is voor legitieme dekdienst?
Het houd voor het dier alleen maar levenslange beperking in en hormonale periodes waarin ze lastig zijn en zichzelf ook voor de voeten lopen met hun natuurlijke gedrag.
En juist bij de fries vind ik het belangerijk er niet ''wild'' word gefokt met niet goed gekeurde hengsten, of ben je zowieso niet van plan om met hem te gaan dekken?

Verder vind ik het wle echt een plaatje en mooi lux gebouwd en hoog op de benen.
Maar voor de keuring zal hij vanwege die pinnen niet goed genoeg zijn.
Ik hoop dat hij helemaal zuiver in de gang word want nu loopt hij wel korter achter op het filmpje, maja wat verwacht je ook zo kort na de opratie he ;)
Ben erg benieuwd hoe het er over enkele maanden uitziet!

dat wilde ik dus ook zeggen. Die van mij was ook zo mak als een lammetje met 2 jaar. Maar daarna niet meer hehe....
Ookal voed je hem nog zo goed op, soms hebben ze die hormomen niet helemaal in de hand. Maarja, het is uiteraard iets wat je helemaal zelf moet weten :)

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 14:11

Ja loes hij loopt idd heel erg kort achter het geblesseerde beentje is langer in de afwikkeling van zijn pas dan het linker en het loopt nog lang niet goed zoals men wil zien.
Volgens de dieren arts kan het zeker nog een jaar duren voor hij rad loopt.
Maar gezien zijn problematiek laat ik hem nog wat langer zijn eigen gang gaan en lekker lopen op de wei voordat er iets van hem gevraagd wordt.
Hij had een flinke achtertstand in groei en ontwikkeling en dat is langzaam aan het bijkomen moneteel.
Hieronder zie je een foto van eind november 2009 toen we auke hebben gekocht op een paardenmarkt.
Mijn andere hengst is ook een echte man maar geen hormonenbonk en het valt inderdaad reuze mee met zijn lente kriebels, maar nogmaals dat is per paard weer verschillend zoals mijn nog ruin erger is dan mijn hengst en ik heb verschillende rassen staan.
Mijn arabier was ook hengst en die heb ik wel laten ruinen want die was gewoon zielig liep steeds op 5 benen te schreeuwen naar een merrie ppfff ik kon er amper mee aan de hand omdat hij zo hyper was opgefokt en alleen maar dacht aan dekken en toen stond hij nog niet eens bij mij ik had m net gekocht als hengst.
Toen hij goed geheeld was heb ik hem naar mijn stal laten komen.
Hij is nu ruin en stukken rustiger, maar blijft een poolse volbloed arabier dus erg gevoelig en nerveuser dan een fries.
Mijn 7 jarige hengst is een fries zonder papier waar men volgens mij ook gekruist heeft met arabier en terug gefokt met fries, want zijn hoofd is mooi fijn met een lichte dish en hij is vrij kort en compact gebouwd.
Auke en Jelle ( v Teunis ) zijn wel volle friezen met papier.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:17

Citaat:

Raar dat men bij merries nou nooit zo denkt en die staat toch ook gewoon onder invloed van hormonen.
Als een paard gewoon netjes opgevoed is, hoefje helemaal geen last te hebben van hormonale oprispingen, want ook paarden kunnen leren dat in bedwang te houden. Het zijn meestal de eigenaren die niet zo goed er mee omgaan, waardoor de problemen groter worden.
Er zijn hengsten die agressief worden door de hormonen en dat is gevaarlijk, maar een sexdrive op zich niet echt als je daar juist mee opmgaat.
Er zijn ook ruinen, en dat is hierboven genoemd, die gewoon lastig zijn. En dan kun je niet de schuld geven aan het hengst zijn.
Ik vind niet dat het onze plek is om te zeggen dat TS maar moet laten castreren.

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 14:19

hier auke in november 2009
Afbeelding

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 14:35

thnx lusitana
Nee ik vind het onkul om idd alle hengsten/paarden over een kam te scheren en zoals ik al weer schrijf mijn 7 jarige friese hengst heeft gedekt en geen kuren hij is gewoon goed opgevoed door zijn vorige eigenaar, maar net als auke door omstandigheden vroeg in de hand gekomen bij mensen en netjes opgevoed.
Ik denk dat het idd ook aan opvoeding ligt en ik kan best wel een paardje aan, maar een beginneling zou ik geen hengst aanraden want je moet hoe dan ook bij elk paard allert blijven.
Mijn vriend zit pas 2 jaar in de paarden en die geef ik auke niet snel mee in de hand, want hij is niet consequent en streng genoeg en laat auke dan nog voor hem op lopen omdat auke dit zelf wil volgens hem??? Niks ervan luisteren moet hij.......bij mij moet hij achter me lopen op zeker een meter afstand maar ik zeg dit ook omdat auke wel voor mij respect heeft en nog niet zoveel bij anderen omdat ik er dagelijks mee bezig ben.
Ik snap wel dat jullie me waarschuwen maar ik weet gelukkig wel wat ik doe en als ik merk dat het niet te doen is met auke dan kijk ik wat de beste optie is in het belang voor hem natuurlijk, maar een paard ballen hoeven niet altijd voor problemen te zorgen dat wil ik er ook mee laten weten.
De vraag was meer of auke nog wat kon met zijn papier, maar ik ben alweer een stap verder hij heeft als veulen ook geen premie gehad wel ingeschreven in het stamboek dus ik denk dat volgens de kenners hij als veulen zich niet goed genoeg geshowt heeft dus ondanks zijn super ouders hoeft t geen toppertje te worden.
Je paard moet toch wel aan veel eisen voldoen en geen mankementen hebben zoals de mijne.
Want het was eigenlijk mijn vriend die de vraag stelde of dat auke ooit nog een goede dekhegst kon worden ondanks zijn blessure........... antwoord Nee ,maar hij istoch gewenst ;) We hebben hem gewoon van de ellende weg gehaald en m laten helpen en daar ging het mij meer om als een goed papier :(:)
P.S. dankjewel voor jullie info allemaal ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:26

Ik hoop voor je dat hij supergoed herstelt en hij uitgroeit tot een heel fijn paard waar je veel plezier aan beleefd, dat verdien je echt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:44

@Lusitana, iuk weet zeker dat het merendeel van de hengsten en hinder van ondervind.
Helaas zijn niet alle hengsten zo mak als een klammetje, en als ze dan om die reden nooit in een kudde kunnen, nooit samen kunnen spelen of wat dan ook dan hebben ze er wel degenlijk hinder van.

Luister, mijn andalusier was ook hengst, maar die kon met een merrie in de wei zolang die niet hengstig was, maar ook ik spreek uit ervaing en dit geld niet voor de meeste hengsten.
dus het is kul om te zeggen dat ik ze over een kam scheer, of dat ik zulke dingen niet over merries zeg want er zijn ook merries die imo wat zouden moeten krijgen voor hun hormoonhuishouding omdat ze er last van hebben!

Het karakter speelt zeker een grote rol, vaker ligt het aan het karakter maar als ze dan ook nog eens overspeolt worden door hormonen dan word het een ander verhaal en dan krijg je de ''lastige'' hengsten en daar komt vaak bij dat mensen vaker simpelweg niet overweg kunnen met zo'n dier en en dan word het dier de dupe en is het te laat voor actie.

Ik vind gewoon dat je ongeintresseerd voor welk ras ook moet kiezen voor de bestwil van het paard, kijk een dekhengst is een dekhengst en die leiden nu eenmaal vaker een ander leven dan de andere paarden, maar ieder paard staat graag tussen soortgenoten en helaas zijn er meer hengsten die dat niet kunnen dan wel.
En dat is gewoon wat ik met mijn verhaal wilde vertellen, en hiermee wilde ik niet voor TS beslissen wat ze wel en niet moet doen want ik liet mijn hengst toendertijd ook hengst omdat ik dat wilde.
Dus ik vul niks voor anderen, dus vul jij dan ook niks voor mij in ;)

@TS, ik denk idd ook wel dat dat korte lopen achter voor merendeels weggaat zolang het van binnen goed geneest.
Wel denk ik dat veel beweging dit bevorderd maar zoals je al zegt niet aan het werk.
Ik ben erg benieuwd hoor, want hij is knap :9
Verder heb je zo te lezen meer dan genoeg ervaring met hengsten en paarden om zelf een goed besluit te nemen en te zien wat wel en niet kan!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:54

Maar wat ik mij nu afvraag; waarom zou hij afgekeurd worden omdat hij een blessure heeft gehad?
Dat doet toch niets af aan zijn kwaliteiten als dekhengst?

Op het filmpje op de vorige pagina valt me wel op dat hij heel korte passen maakt maar ik neem aan dat dat komt door de operatie?

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 17:26

Ja klopt, maar hij liep voor de operatie heeeel erg kreupel en sleepte zijn kapote been beetje mee omdat hij een fikse blessure had waar hij toen al maanden lang mee heeft gelopen en hij zijn gang/loopje heeft aangewend omdat alles niet meer op zijn plaats zat.
Na de operatie hebben ze zijn kroonbotje vastgezet met pinnen( dit gewricht gebruiken ze minimaal volgens de DA , zie ander tpoic)
Hij heeft toen ruim 8 weken met gips op stal gestaan gips eraf en toen weer 6 weken ( eigenlijk moesten het er 8 zijn ) maar hij werd zo hyper dat ik hem liever buiten had als over de kop in de stal continu.
Als hij over een paar maanden goed is aangesterkt en we hebben een laatse controle foto gemaakt dan mag hij idd gerust veel gaan lopen ( eventueel in een grote stapmolen ) om zijn gang een beetje te kunnen verruimen.
Het liefste had ik hem in de opfok, maar gezien zijn operatie kan dat helaas niet hij staat nu vaker samen met een oudere pony van ons dus hij verveeld zich niet :+: en hij vind hem ook nog heel leuk en boeiend en ons oudje is wel streng voor m maar niet gemeen,hij zet de jonge heer wel op zijn plaats :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:24

anneliesdj schreef:
Maar wat ik mij nu afvraag; waarom zou hij afgekeurd worden omdat hij een blessure heeft gehad?
Dat doet toch niets af aan zijn kwaliteiten als dekhengst?

Op het filmpje op de vorige pagina valt me wel op dat hij heel korte passen maakt maar ik neem aan dat dat komt door de operatie?

Omdat er nu eenmaal strenge eisen zijn om er zo zeker mogelijk van te zijn dat een goedgekeurde dekhengst daadwerkelijk verbetert en iets toevoegt aan je fokkerij. Je fokt immers om te verbeteren en niet om te vermeerderen?
Als een paard door een blessure van buitenaf niet meer getest kan worden op die eisen, wil dat idd niet zeggen dat hij niet goed ZOU KUNNEN vererven.
Je kunt aan de andere kant echter ook niet meer vaststellen of hij zonder die blessure wél aan je eisen zou voldaan hebben, dus valt hij daarom buiten de boot. Als er helemaal geen andere hengsten werden aangeboden ter goedkeuring zou je kunnen overwegen zo'n hengst te laten dekken, maar er worden jaarlijks vele honderden hengsten aangeboden ter goedkeuring en dus zijn de eisen streng en worden er geen uitzonderingen gemaakt.
Voor hem niet tien anderen, maar honderden anderen!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:17

Waarom zou je hem niet kunnen testen op zijn kwaliteiten dan? Als hij verder gewoon prima presteerd, goed loopt, meedoet in de sport, gezond is en goed sperma leverd dan maakt het toch niet uit of er een pinnetje in zijn been zit?

Kijk als hij niet rad is of ondermaats beweegt is het natuurlijk wat anders maar een super paard ga je toch niet afkeuren op een blessure die verder geen invloed heeft?
Bij mijn weten doen ze dat bij andere stamboeken ook niet, bij het AVS bijvoorbeeld heb je een DA-verklaring nodig en dan is het goed.

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 23:02

Ik denk dat het ook een hele lange dure weg zal worden ( lid worden van het friese stamboek en alles overschrijven e.d.)en ik denk niet dat het t geld waard is om deze weg te bewandelen gezien het feit dat er wel honderden andere voor Auke zijn en ja mijn DA en sommige anderen zeggen dat je idd met een verklaring van hem er anders voor staat, maar zou het de moeite zijn gezien hij hier al zo afgeschreven wordt het dan wel in werkelijkheid te doen???? ik peins er niet meer over want ik denk dat ik veel teleurstellilngen zou krijgen en stel hij zal zijn stap niet verruimen en niet meer 100 % rad lopen maar geen pijn hebben ???? maar wel kunnen rijden dan heb ik toch nog een mooi rijpaard.
Ik ben blij dat ik hem er toen heb weggehaald op die markt en daar ging het mij uiteindelijk om.....maar of ik het ooit nog eens zou doen??
Het heeft mijn vriend toch een aardig centje gekost, maar wel met liefde en plezier met een goed hart voor dit dier en we zijn al blij dat hij geen pijn meer heeft want we krijgen genoeg liefde en vreugd van hem terug :D :o

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:44

anneliesdj schreef:
Waarom zou je hem niet kunnen testen op zijn kwaliteiten dan? Als hij verder gewoon prima presteerd, goed loopt, meedoet in de sport, gezond is en goed sperma leverd dan maakt het toch niet uit of er een pinnetje in zijn been zit?

Kijk als hij niet rad is of ondermaats beweegt is het natuurlijk wat anders maar een super paard ga je toch niet afkeuren op een blessure die verder geen invloed heeft?
Bij mijn weten doen ze dat bij andere stamboeken ook niet, bij het AVS bijvoorbeeld heb je een DA-verklaring nodig en dan is het goed.

Dan ben je toch niet goed op de hoogte van het reilen en zeilen bij andere stamboeken want veel stamboeken hebben net als het KFPS röntgeneisen.
Als een paard geopereerd is en ook nog een pin in zijn been heeft kun je geen betrouwbare röntgenuitslag meer krijgen, je weet immers niet hoe de situatie VOOR de operatie was. En hij moet niet alleen uiterlijk, maar ook innerlijk SUPER zijn!

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:07

Ik denk dat het idd aan het opvoeden ligt.
Mijn paard is klophengst en heeft af en toe ook goed last van zijn hormonen, maar is goed te hanteren, terwijl er bij ons een ruin staat, die zo ontzettend vervelend is en nooit luisterd.
Onopgevoed noemen we die.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:40

horseyfries schreef:
anneliesdj schreef:

Dan ben je toch niet goed op de hoogte van het reilen en zeilen bij andere stamboeken want veel stamboeken hebben net als het KFPS röntgeneisen.
Als een paard geopereerd is en ook nog een pin in zijn been heeft kun je geen betrouwbare röntgenuitslag meer krijgen, je weet immers niet hoe de situatie VOOR de operatie was. En hij moet niet alleen uiterlijk, maar ook innerlijk SUPER zijn!

En dan wordt ie afgekeurd op het feit dat er een pen in zijn been zit? Kijken ze dan niet gewoon naar de foto van het andere been?

Ik weet niet hoe het bij het avs zit met pennen maar als je paard littekens ed heeft is een doktersverklaring genoeg.

celtja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:41

misschien kun je op jouw vraag op het friese paarden forum meer informatie vinden over de gang van zaken m.b.t goedkeuring van hengsten, keuringen en afstammelingen. over afstammeling gesproken de moeder van de goedgekeurde hengst sibald 380 is een volle zus van evalien h.
(jammer idd dat de meeste nakomelingen van evalien h niet gekeurd zijn)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:57

Ze kunnen toch niet op een foto van het andere been zien of het ene been goed zou zijn geweest??
Nogmaals, er worden zo'n 800 hengsten aangeboden die dit soort problemen niet hebben, daarvan worden er een stuk of zes goedgekeurd uiteindelijk.
Waarom zou je dan in vredesnaam overwegen een hengst met een pin in zijn been goed te keuren??