Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Loes'sCorner schreef:In 90"% van alle gevallen die hengst zijn komen de hengstengedragingen pas tussen de 2 en de 3 jaar.
DA's zeggen niet voor niks dat als je geen hengstengedrag in je paard wilt hebben je ze uiterst tussen de 2 en de 3 jaar moet laten casteren zodat je het gedrag voor blijft.
Dus het wil nog niks zeggen dat hij nu nog braaf is, uiteraard kan dat blijven maar ik zou er neit vanuit gaan en let op.
Verder is het natuurlijk wel een groot pluspunt dat er geen merries in de buurt staan waaraan hij zich kan meten, hierdoor komt dat gedrag natuurlijk veel minder naar boven en word het niet aangemodigd.
er zijn voldoende paarden die altijd hengst blijven en goed te hanteren zijn, het zal ook een gedeelte opvoeding zijn wat dit moet uitwijzen.
Verder vind ik wel dat mensen zich moeten afvragen wat de meerwaarde is om een paard hengst te laten welke toch niet ''goed'' genoeg is voor legitieme dekdienst?
Het houd voor het dier alleen maar levenslange beperking in en hormonale periodes waarin ze lastig zijn en zichzelf ook voor de voeten lopen met hun natuurlijke gedrag.
En juist bij de fries vind ik het belangerijk er niet ''wild'' word gefokt met niet goed gekeurde hengsten, of ben je zowieso niet van plan om met hem te gaan dekken?
Verder vind ik het wle echt een plaatje en mooi lux gebouwd en hoog op de benen.
Maar voor de keuring zal hij vanwege die pinnen niet goed genoeg zijn.
Ik hoop dat hij helemaal zuiver in de gang word want nu loopt hij wel korter achter op het filmpje, maja wat verwacht je ook zo kort na de opratie he
Ben erg benieuwd hoe het er over enkele maanden uitziet!
Citaat:Het houd voor het dier alleen maar levenslange beperking in en hormonale periodes waarin ze lastig zijn en zichzelf ook voor de voeten lopen met hun natuurlijke gedrag.
We hebben hem gewoon van de ellende weg gehaald en m laten helpen en daar ging het mij meer om als een goed papier 

en hij vind hem ook nog heel leuk en boeiend en ons oudje is wel streng voor m maar niet gemeen,hij zet de jonge heer wel op zijn plaats
anneliesdj schreef:Maar wat ik mij nu afvraag; waarom zou hij afgekeurd worden omdat hij een blessure heeft gehad?
Dat doet toch niets af aan zijn kwaliteiten als dekhengst?
Op het filmpje op de vorige pagina valt me wel op dat hij heel korte passen maakt maar ik neem aan dat dat komt door de operatie?
anneliesdj schreef:Waarom zou je hem niet kunnen testen op zijn kwaliteiten dan? Als hij verder gewoon prima presteerd, goed loopt, meedoet in de sport, gezond is en goed sperma leverd dan maakt het toch niet uit of er een pinnetje in zijn been zit?
Kijk als hij niet rad is of ondermaats beweegt is het natuurlijk wat anders maar een super paard ga je toch niet afkeuren op een blessure die verder geen invloed heeft?
Bij mijn weten doen ze dat bij andere stamboeken ook niet, bij het AVS bijvoorbeeld heb je een DA-verklaring nodig en dan is het goed.
horseyfries schreef:anneliesdj schreef:Waarom zou je hem niet kunnen testen op zijn kwaliteiten dan? Als hij verder gewoon prima presteerd, goed loopt, meedoet in de sport, gezond is en goed sperma leverd dan maakt het toch niet uit of er een pinnetje in zijn been zit?
Kijk als hij niet rad is of ondermaats beweegt is het natuurlijk wat anders maar een super paard ga je toch niet afkeuren op een blessure die verder geen invloed heeft?
Bij mijn weten doen ze dat bij andere stamboeken ook niet, bij het AVS bijvoorbeeld heb je een DA-verklaring nodig en dan is het goed.
Dan ben je toch niet goed op de hoogte van het reilen en zeilen bij andere stamboeken want veel stamboeken hebben net als het KFPS röntgeneisen.
Als een paard geopereerd is en ook nog een pin in zijn been heeft kun je geen betrouwbare röntgenuitslag meer krijgen, je weet immers niet hoe de situatie VOOR de operatie was. En hij moet niet alleen uiterlijk, maar ook innerlijk SUPER zijn!