Merrie te beschermend, niet uit de box te krijgen, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:47

Ok grof geweld is wat overdreven maar een beschermende merrie haalt heel snel uit en als veulenlief dan net verkeerd staat is het snel met ze afgelopen.

Merrie en veulen lopen toch naar een andere box als er uitgemest wordt?! ze dan uit elkaar halen is niet zo'n probleem. Echt klemmen met de strobaal hoeft niet eens als ze nog 10cm extra ruimte hebben kunnen ze nog geen kant op en kan je ze zonder gevaar voor eigen leven pakken.
Dit is trouwens ook zonder gevaar voor de merrie, ook vind ik dit diervriendelijker als wanneer je moet gaan jagen en slaan.

Hawai

Re: Merrie te beschermend, niet uit de box te krijgen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:08

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:15

Romy18 schreef:
Ok grof geweld is wat overdreven maar een beschermende merrie haalt heel snel uit en als veulenlief dan net verkeerd staat is het snel met ze afgelopen.

Merrie en veulen lopen toch naar een andere box als er uitgemest wordt?! ze dan uit elkaar halen is niet zo'n probleem. Echt klemmen met de strobaal hoeft niet eens als ze nog 10cm extra ruimte hebben kunnen ze nog geen kant op en kan je ze zonder gevaar voor eigen leven pakken.
Dit is trouwens ook zonder gevaar voor de merrie, ook vind ik dit diervriendelijker als wanneer je moet gaan jagen en slaan.

En hoe ga je de volgende keer de merrie en het veulen pakken? Eenmaal in de wei krijg je ze nooit meer te pakken en dan?

Ik blijf erbij dat de methode van even doorpakken door een doortastend persoon de beste is om dit probleem op te lossen. Sterker nog; op het moment dat ik tante truus de box uit had zou ik gelijk even duidelijk maken dat ze ook als ze een veulen heeft normaal te luisteren heeft. Daar hoef je helemaal geen hele toestanden van voor te stellen maar gewoon even poetsen waarbij ze gewoon op moet letten dat ze de benen aan de grond houdt en de tanden binnenboord. Daar hoef je geen hulpmiddelen of toestanden bij voor te stellen. Even een velletje pakken of een por op het juiste plekje is genoeg.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 00:44

@FrankvdT: Eten uit je hand is geen probleem, voor eten doet ze een hoop, totdat je er een halster bij hebt, helaas is deze dame niet achterlijk. Ze is niet bang voor ons, ze is bang haar veulen kwijt te raken.

@Nikki_L: De merrie komt bij een handelaar vandaan, daar heeft ze slechts 3 weken gestaan en van de eerdere eigenaar niets bekend.

@Anne_GTI: Ik ben niet snel onder de indruk van een paard en sta heel stevig in mijn schoenen. Uiteraard was het bij mij ook al opgekomen om gewoon de box in te lopen en resoluut een halster om te doen, maar met slechts een half been binnen was mijn neus er al zowat af. Misschien sta jij nog wat steviger in je schoenen, dan nodig ik je bij deze uit, maar geloof mij, je komt er niet heel vanaf. Wij zijn geen onervaren paardenmensen en ik heb vaak zat met bijtende en slaande paarden te maken gehad, maar dit slaat alles.

@Hawai: Ik hou de site in gedachten en leg het aan de eigenaren voor, wie weet als we er echt niet uit gaan komen.

De tranquigel was ook geen succes, ik heb haar de laatste keer het maximale gegeven wat ze mocht hebben van de DA ivm het veulen, daar werd ze wat rustiger van, maar in de buurt komen ho maar, dan was het ineens weer even uitgewerkt. Volgens een dierenartsenpraktijk die de eigenaar heeft gesproken zou het na een paar weken wat minder worden, maar ik vind dat ze nu al te lang op de box staat. Het veulen barst van de energie en wil rennen, dat merk je. Met uitmesten en overbrengen naar de andere stal tegenover gaat het veulen nu vaak als eerste en soms blijft de merrie in de eigen box staan. misschien even proberen wat ze doet als we ze even uit elkaar kunnen krijgen, misschien laat ze zich dan wel pakken.

Voor de duidelijkheid wil ik er nog even bij zeggen dat de merrie niet van mij is. Ik heb dus ook geen band met het paard, de eigenaar ook niet omdat de merrie er nog niet zo lang is en we zijn geen leken, dus de gangbare truukjes als gewoon resoluut op haar aflopen etc, zijn al geprobeerd. Ik heb niet de mooiste neus, maar wil hem graag houden, evenals mijn vingers en andere ledematen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 01:13

Misschien een dom voorstel... maar om even in te gaan op het over de hals gooien van een halstertouw: kan je haar niet "vangen" door gebruik te maken van een stok+touw combinatie?
Je kan het een beetje vergelijken met zo'n stok waar ze gevaarlijke honden mee vangen, maar dan anders. Ik heb er zo ooit een paard mee uit de box gekregen die steeds de kont naar je draaide en begon te meppen zodra de deur open ging. Zodra ik haar hoofd te pakken kreeg, kon ik echter gemakkelijk een halster om doen en was er niets meer aan de hand.

Je neemt gewoon een stok (type bezemsteel, lang genoeg dus) waarbij je een stevig dik touw vast maakt aan het uiteinde. Aan het uiteinde van het touw maak je een schuifknoop, die gemakkelijk over de bezemsteel heen schuift. En die schuifknoop hang je ongeveer halverwege de bezemsteel. De lus die zo ontstaat kan je van een veilige afstand over het hoofd van de merrie krijgen. Als je dan aantrekt, schuift de lus dicht en kan je het paard naar je toehalen zonder dat de lus weer van het hoofd schiet. Ik zou wel nog ergens een stop-knoop halverwege het touw leggen, anders krijg je een stropeffect en waarschijnlijk ook een paniekerig paard.

Ik weet natuurlijk niet of het een optie is in jouw geval. Bij mij bleek het heel gemakkelijk te werken, dus misschien is het het overwegen waard?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 04:44

Is er eigenlijk al eens echt tijd in deze merrie gestoken? En dan bedoel ik: er bij gaan zitten, een band opbouwen, laten merken dat je geen gevaar bent. Contact met haar maken zonder dat ze de dreiging heeft dat je aan haar kind komt? :) Rustig met haar praten, uit de hand voeren (als dat kan, desnoods uit een emmer die je vast hebt, dan kan ze iig al niet in je hand bijten) en van daaruit verder proberen te gaan om te kijken of je haar kan aanraken? :)

Al weet ik niet of ze niet te nerveus/gespannen is om te eten als jullie er zijn.. Maar voer is iig het beste paaimiddel voor de meeste paarden.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:09

Citaat:
Met uitmesten en overbrengen naar de andere stal tegenover gaat het veulen nu vaak als eerste en soms blijft de merrie in de eigen box staan. misschien even proberen wat ze doet als we ze even uit elkaar kunnen krijgen, misschien laat ze zich dan wel pakken.

Ze scheiden zodat ze elkaar wel kunnen zien.
Heeft ze een onderdeur die dicht kan, anders een pallet er voor.
Ze zal eerst heel gek gaan doen, maar misschien als je vol hou met een halster voor haar neus dat ze inziet dat dat de enige manier is om bij haar veulen te komen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:36

Anne_GTI schreef:
Ik blijf erbij dat de methode van even doorpakken door een doortastend persoon de beste is om dit probleem op te lossen. Sterker nog; op het moment dat ik tante truus de box uit had zou ik gelijk even duidelijk maken dat ze ook als ze een veulen heeft normaal te luisteren heeft. Daar hoef je helemaal geen hele toestanden van voor te stellen maar gewoon even poetsen waarbij ze gewoon op moet letten dat ze de benen aan de grond houdt en de tanden binnenboord. Daar hoef je geen hulpmiddelen of toestanden bij voor te stellen. Even een velletje pakken of een por op het juiste plekje is genoeg.

Hier worden de paarden echt wel aangepakt als ze iets verkeerd doen, maar een merrie die haar veulen écht wil beschermen.....daar pas je wel voor op hoor. Mijn man is geen doetje, doet ook altijd de lastige paarden, zeg maar, maar voor een kersverse ponymoeder had hij heilig respect.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 10:07

pharagirlke schreef:
Is er eigenlijk al eens echt tijd in deze merrie gestoken? En dan bedoel ik: er bij gaan zitten, een band opbouwen, laten merken dat je geen gevaar bent. Contact met haar maken zonder dat ze de dreiging heeft dat je aan haar kind komt? :) Rustig met haar praten, uit de hand voeren (als dat kan, desnoods uit een emmer die je vast hebt, dan kan ze iig al niet in je hand bijten) en van daaruit verder proberen te gaan om te kijken of je haar kan aanraken? :)

Al weet ik niet of ze niet te nerveus/gespannen is om te eten als jullie er zijn.. Maar voer is iig het beste paaimiddel voor de meeste paarden.

Toen het veulen er nog niet was is de merrie gewoon elke dag in de hand geweest. De eerste week is er zelfs gewoon op gereden, omdat niemand wist dat ze drachtig was, tot we toch wel dachten dat ze raar dik werd en iemand de buik zag bewegen, toen hebben we haar op laten voelen. Daarna is ze elke dag lekker buiten geweest, geen problemen. Uit je hand eten doet ze ook, ook geen probleem, maar zodra ze merkt dat je wat anders van plan bent, wordt het een pitbull. We gaan vanavond weer even het een en ander proberen, ik laat weten of het gelukt is (als ik nog vingertjes heb om mee te typen ;) )

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:13

Mag ik vragen hoe groot haar stal is?
Mijn merrie heeft altijd in haar eigen stal gestaan, en wij dachten toen om het goed te doen, om haar in het lekkere ruime stal te zetten. Dit was dus niet goed, deze merrie wilde ook niet gepakt worden, en idd net als wat jij zegt, flink uithalen.

Als het veulen in de buurt was, hebben we een touwtje gepakt, en het zo te pakken gekregen. Vangen eigenlijk dus ;)
Dat hielp en sindsdien hebben we de merrie in haar eigen stal gezet, en heeft niets meer gedaan.

Het was gewoon teveel ruimte!

Als ik jou was, zou ik de merrie eerst in een kleinere stal zetten, en dan als je wat contact met het veulen heb, in de wei gooien, anders krijg je de merrie zowiezo niet te pakken! En als het veulen niets van je af weet, doet het net zo hard mee :D

Ik hoop voor je dat het gaat lukken! ;)

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 00:57

Urielle schreef:
Kunnen jullie het veulen wel te pakken krijgen of wordt dat helemaal afgeschermd door de moeder? Misschien als je eerst het veulen vangt en buiten de box haalt, dat je dan de moeder wel gevangen kunt krijgen? Of dat ze iig doorkrijgt dat een veulen wat de box uitgaat ook weer snel terug is?

Nou Urielle, bedankt voor de gouden tip. Veulen met mesten snel kunnen scheiden van de moeder en merrie was handelbaar. Heeft nu een halster om en hebben ze lekker los kunnen gooien vandaag, het veulen wist niet wat hem overkwam, echt een koddig gezicht en er zit nog een mooie draf in dat vuilnisbakkie ook! Morgen gewoon op dezelfde manier nog een keer naar buiten, dan krijgt ze hopelijk door dat we het beste met haar voor hebben. Net was ze terug op stal weer gelijk de hondsdolle pitbull, maar we geven natuurlijk niet op!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 01:15

Anouska schreef:
Urielle schreef:
Kunnen jullie het veulen wel te pakken krijgen of wordt dat helemaal afgeschermd door de moeder? Misschien als je eerst het veulen vangt en buiten de box haalt, dat je dan de moeder wel gevangen kunt krijgen? Of dat ze iig doorkrijgt dat een veulen wat de box uitgaat ook weer snel terug is?

Nee, als we naar het veulen kijken wordt ze al link. Ze schermt het helemaal af. En het vervelende is dat ze niet alleen bijt, maar ook uithaalt. Echt een bloedlinke situatie dus.

En als je nu net als bij het uitmesten de box tegenover open zet, een van beide zal dan eerst moeten gaan, dan kun je snel tussen merrie en veulen de deur dichtdoen en ze mss afzonderlijk pakken?

Edit; ik zie dat je het al zo hebt gedaan, gelukkig is het opgelost. Is ze nu ook handelbaar met het veulen in de buurt?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 01:20

Ja wij hebben er ook z'n een gehad.
En wij hadden het nog leuker, want veulen mocht niet drinken.
Elke aanraking aan uier en beest duwde het veulen weg of liep zelf een pas opzij of beet het veulen.

Dus enigste optie: Merrie vast pakken met z'n 2en tegen de muur aan drukken (kont tegen de muur en 1 zijde tegen een muur)
En de ander het veulen helpen bij het uier.
Heel leuk als je merrie om 11 uur 's avonds bevalt en je dus elk uur je nest uit moet en eerst moet vechten om levend de merrie te pakken.

Wij deden het ook zonder aarzeling en met bravoure.
We probeerden de merrie af te leiden door 1 persoon, dan de ander de box in en met veel bravoure zonder enige aarzeling boem touw om de hals (later lieten we uiteraard het halster zitten)
Als we haar maar eenmaal hadden dan ben je veiliger.
Dit was trouwens in het normale leven ook een dominante merrie.
Als ie vervelend was (wat ze heel goed kon (bijten dreigen met achterbenen) en je gaf er een tik dan sprong ze niet bij je vandaan, maar naar je toe.

Ik heb echt wel eens half doodsangsten uit gestaan met dat beest in een nauwe was plaats.

Leuk he paarden? ;) haha
Maar fijn dat het bij jou gelukt is.

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:37

dat is heel herkenbaar onze merrie was hier ook nog niet zo lang toen ze haar veulen kreeg.
we konden de stal ook niet meer inkomen uiteindelijk inderdaad een touw om haar nek gegooid en ja hoor toen was het over.
het halter dan maar op gehouden en met z'n tweeen de stal in ( ze wist dan niet meer wie ze het eerst moets aanvallen en dan hadden we haar voor ze dat had beslist.)

onze hengstenboer had er een haak voor die was omwikkeld met stof zodat je de merrie niet verwond en kon je van buiten de stal aan het halter van de merrie haken en dan was het meestal ook goed (hij had een trekpaardmerrie die ook een aanslag op je deed zodra je naar het veulen keek.
deze hebben wij gelukkig niet nodig gehad.

maar misschien een troost onze merrie heeft nu een aantal veulens gehad en nu vertrouwd ze ons genoeg om bij haar en het veulen te kunnen komen (tenminste vorig jaar)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:55

Anouska schreef:
Urielle schreef:

Nou Urielle, bedankt voor de gouden tip. Veulen met mesten snel kunnen scheiden van de moeder en merrie was handelbaar. Heeft nu een halster om en hebben ze lekker los kunnen gooien vandaag, het veulen wist niet wat hem overkwam, echt een koddig gezicht en er zit nog een mooie draf in dat vuilnisbakkie ook! Morgen gewoon op dezelfde manier nog een keer naar buiten, dan krijgt ze hopelijk door dat we het beste met haar voor hebben. Net was ze terug op stal weer gelijk de hondsdolle pitbull, maar we geven natuurlijk niet op!

+:)+ +:)+ +:)+
Toppie!
Idd volhouden op deze manier. Merrie moet waarschijnlijk gewoon vertrouwen in jullie vinden dat jullie haar kind geen kwaad doen.
Nu Lekker genieten voor het veulentje. Leuk hoor! *D

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:02

Ben een stille meelezer en heb hier ook weer van geleerd. Harstikke fijn dat het jullie gelukt is en dat merrie en veulen eindelijk hun benen hebben kunnen strekken. Veel succes de komende tijd en zoals Eowyn al schreef: nu ervan gaan genieten!! ;)

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:21

We gaan ze er zo weer uit laten, ik zal proberen wat foto's te maken.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:17

Anouska schreef:
We gaan ze er zo weer uit laten, ik zal proberen wat foto's te maken.

:j :j leuk!!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:14

Leuk ben benieuwt hoe merrie en veulen eruit zien. Nu ze een beetje ontdooit is en te pakken is.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:26

Hoi Hoi,

Is het vanavond ook gelukt?

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 23:09

Ja, wederom gelukt! Ik zal zo een filmpje neerzetten, voor foto's was het jammer genoeg iets te donker al.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:14

Ben benieuwd naar het filmpje
Fijn hoor dat het op deze manier wel lukt, nu maar hopen dat ze snel in gaat zien dat jullie het alleen maar goed bedoelen.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 23:37