Geschikt voor merrie keuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:50

stalmiracle schreef:
dan word ze helemaal niet gedekt.
een hengstenboer is er ook om paarden keuringsklaar te maken en om zijn mening aan jou te geven niet alleen om te dekken haha.

Dat lijkt me een vrij naieve kijk op de hengstenhouder. Ze maken over het algemeen alleen een merrie keuringsklaar die ze ook dekken en zullen echt niet het advies geven om niet te dekken.
Dat is namelijk hun brood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 06:50

daantjuhhh schreef:
eilander schreef:
Ik kan je nu al vertellen dat als ze ongelijke voorvoeten heeft je net zo goed thuis kunt blijven want dan wordt ze niet opgenomen in het stamboek!!!
Sneu voor je ,maar het scheelt je een teleurstelling!! :(:)

pfff... dan heb jij nooit goed rond gekeken op de keuring.
Het moet allemaal wel behoorlijk dramatisch zijn als je niet eens opgenomen word in het stamboek.
Een vriendin van mij heeft een in stamboek opgenomen merrie gehad waar bijna alles scheef aan was.

Daarbij heb ik het bewijs thuis staan.

ik heb een stermerrie met ongelijke voetjes.
Is het verder ook wel een goede merrie om.

Ik ben wel eens met het feit dat je het beste naar iemand kan gaan die weet hoe je een paard juist voor brengt.
En ook daar vraagt of het de moeite is.
Van een foto kan ik weinig zeggen.

Maar ik ben het oneens met het feit dat je paard perfect moet zijn.
Als je ziet wat er soms doorkomt???
Nou ik zou het nog niet eens in een achter schuurtje willen hebben staan.

Een paard mag best iets afwijkends hebben als het maar goed gemaakt word met de rest.
Mijn paard heeft bijvoorbeeld ongelijke voor voetjes en ze is een beetje strak in de lendenen, maar de merrie maakt het wel weer goed met de rest van het exterieur.

Ik weet niet over wat voor keuringen jij het nu hebt, Daantjuh :D
De keuringseisen worden strenger en strenger, ik zou graag weten hoe jij een volkomen krom paard nog in het stamboek krijgt, of gaat het niet meer over paarden maar over parkieten, hamsters, cavia's o.i.d.?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:09

Citaat:
Maar ik ben het oneens met het feit dat je paard perfect moet zijn

Zie je mij ergens zeggen dat een paard perfect moet zijn????
De dingen die ik op de vorige blz heb genoemd stapt men niet overheen!!!
Het kan wel zo zijn dat als je paard net is bekapt en op nieuw op ijzers staat de ongelijke voorvoeten bijna niet meer zijn te zien.
Je hoefsmit kan wel iets verbergen zo vlak voor een keuring.
Echter bij een duidelijke afwijking kun je het rustig vergeten.
Er bestaat geen perfect paard!!!!
Bij ieder paard kun je iets vinden wat men liever anders had willen zien.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:24

Ik zou ook niet de moeite nemen om naar de keuring te gaan met de beschijving van de ts :o
Vorig jaar bij het kwpn waren ze erg zuinig met punten en dan zeg ik het nog aardig...
Alles wat je paard tekort komt aan bouw, moet ie met springen weer compenseren. Dus dan moet de TS een geweldig springpaard hebben die ontzettend naar het hout toetrekt incl goede techniek, anders kom je er niet...

pantarhei

Re: Geschikt voor merrie keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:41

kwpn heeft ook adviesdagen waar enkele keuringsmensen komen om je van advies te voorzien, daarbij geven ze zowel exterieur als bewegingsadvies en kan je ook nog fokadvies krijgen in de zin welke verbeterpunten en sterke punten je paard heeft. En inderdaad er wordt behoorlijk streng gekeurd en je paard moet passen in het hedendaagse fokplaatje zowel qua exterieur als beweging/springmanieren, zo niet dan jammer. Dat kan dus zijn dat je een oudere merrie hebt die wel een predikaat heeft, maar nu niet meer in aanmerking komt omdat de fokkerij eisen zijn aangescherpt

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:16

sarabande schreef:
stalmiracle schreef:
dan word ze helemaal niet gedekt.
een hengstenboer is er ook om paarden keuringsklaar te maken en om zijn mening aan jou te geven niet alleen om te dekken haha.

Dat lijkt me een vrij naieve kijk op de hengstenhouder. Ze maken over het algemeen alleen een merrie keuringsklaar die ze ook dekken en zullen echt niet het advies geven om niet te dekken.
Dat is namelijk hun brood.

dat is helemaal niet waar.
wij hebben elke keer andere friezen en dan bellen we wat hengstenhouders om ze te laten kijken of ze denken dat de merries ster kunnen worden.
en de merries laten we nooit dekken.
er komen zelfs hengstenhouders waar wij nooit de merries laten klaar maken.
zo ook met de welsh pony's hier.
voor het keuringsklaar maken alleen krijgen ze ook geld hoor, dus of je dan wel of niet bij hun dekt maakt ze echt niet uit.
heb ook wel eens een welsh merrie klaar laten maken terwijl we haar bij een andere hengstenhouder hebben gedekt.
en ik moet toegeven dat de hengstenhouders heel eerlijk zijn in hun adviezen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:32

stalmiracle schreef:
wij hebben elke keer andere friezen en dan bellen we wat hengstenhouders om ze te laten kijken of ze denken dat de merries ster kunnen worden.
voor het keuringsklaar maken alleen krijgen ze ook geld hoor, dus of je dan wel of niet bij hun dekt maakt ze echt niet uit.
heb ook wel eens een welsh merrie klaar laten maken terwijl we haar bij een andere hengstenhouder hebben gedekt.

Zoals gewoonlijk ligt het misverstand weer bij het feit dat wanneer ik reageer op iemand die een vraag over een KWPN paard stelt, ik er met mijn domme hoofd ook vanuit gaat dat de reacties daarop met KWPN paarden en niet met Friezen of Welshjes te maken hebben.

Dus ter verduidelijking, als je aan een KWPN hengstenhouder advies gaat vragen, zal in 99% van de gevallen het advies zijn de merrie te dekken en als klantenbinding en wanneer de merrie goed genoeg is zullen sommige van die hengstenhouders ook bereid zijn de merrie voor de keuring te trainen en voor te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:33

In principe is elke hengstenhouder wel bereid een merrie keuringsklaar te maken, mits je maar genoeg betaalt, Sarabande.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:42

sarabande schreef:
als je aan een KWPN hengstenhouder advies gaat vragen, zal in 99% van de gevallen het advies zijn de merrie te dekken

Precies! Tuurlijk adviseren ze om je merrie te dekken, hun willen ook een boterham!

Maar ik vind dat je altijd beter een keer naar een keuring kunt gaan alvoor je gaat fokken. Zo weet je of jij een goed beeld hebt bij je paard en wat de verbeter punten zouden kunnen zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:52

suleilitha schreef:
In principe is elke hengstenhouder wel bereid een merrie keuringsklaar te maken, mits je maar genoeg betaalt, Sarabande.

De grote KWPN hengstenhouders hebben het zo druk dat ze zich niet snel een voor merrie zonder enige binding met hun station zullen inspannen.

Maar goed laat ts maar eens een rondje gaan bellen langs de HH

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 14:03

Jeeeetjeee wat een berichten ineens haha!
Nou als ik even terug ga kijken naar wat jullie gezegd hebben..
Ik zal beginnen bij het ongelijke voeten gedeelte :
Lynn heeft hier echt een klein beetje last van, in haar passen is dit duidelijk NIET te zien, ze loopt normaal en als je het niet zo weten zou je het geen eens zien.
Ze heeft mooie ruime passen wat ze op de keuring ook wel willen zien als ik eens op internet kijk.
Lynn heeft sinds kort een probleem aan haar hoefgewricht, dit heeft ook helemaal niks te maken met haar ongelijke hoeven.
De vorige eigenaar heeft haar te veel op de voorhand gereden waardoor een 'belasting' is ontstaan en dit is geen hoefkatrol.
Ze staat nu op rust, ander beslag en medicijnen.
Juni moeten we terug komen en zal de DA er naar kijken, augustus kunnen we weer beginnen met rijden en opbouwen enz.
Dit probleem kan zeker verholpen worden.
Uhmm wat werd er nog meer gezegd?
Ik zag ook ergens staan dat de merrie niet helemaal perfect hoeft te zijn, want ik ken ook merrié's waarbij het voorbeen meer dan duidelijk scheef staat en die wel een premie heeft gekregen.
Lynn is kwpn, maar haar vader is zangersheide.
Nou weet ik niet precies hoe het zit met haar vader want die heette eerst OMNI STAR en is later veranderd door zangersheide in QUINCY Z.
Lynn is gewoon kwpn en dit staat in het paspoort.
Paar berichten hierboven werd verteld dat je voor het dekken beter eerst keuring kan doen, dit vind ik ook fijner.
Ik vind mijn paard en natuurlijk mooi uit zien maar wat zal er in de toekomst gebeuren en kunnen er mooie veulens uit komen?
En wat eilander zei : er bestaat geen perfect paard.
Ieder paard heeft wel 'wat'.
En het lijkt me echt leuk om mijn merrie eens voor te brengen op een keuring, halen we geen ster? jammer, maar ik heb wel eens een keuring met mijn merrie gedaan.
Snappen jullie? Maar ik zal, wat hier veel genoemd word, eens gaan kijken op de oefenavonden.
Die mensen weten er alles van en kunnen mij dan ook tips geven.
Iig bedankt voor alle reacties die gegeven zijn.
Lynn is nu 7 en tegen de tijd dat ze wat ouder is en al wat wedstrijdjes heeft gelopen willen we haar wel laten dekken.
Maar er zit veel risico aan.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 14:05

daantjuhhh schreef:
eilander schreef:
Ik kan je nu al vertellen dat als ze ongelijke voorvoeten heeft je net zo goed thuis kunt blijven want dan wordt ze niet opgenomen in het stamboek!!!
Sneu voor je ,maar het scheelt je een teleurstelling!! :(:)

pfff... dan heb jij nooit goed rond gekeken op de keuring.
Het moet allemaal wel behoorlijk dramatisch zijn als je niet eens opgenomen word in het stamboek.
Een vriendin van mij heeft een in stamboek opgenomen merrie gehad waar bijna alles scheef aan was.

Daarbij heb ik het bewijs thuis staan.

ik heb een stermerrie met ongelijke voetjes.
Is het verder ook wel een goede merrie om.

Ik ben wel eens met het feit dat je het beste naar iemand kan gaan die weet hoe je een paard juist voor brengt.
En ook daar vraagt of het de moeite is.
Van een foto kan ik weinig zeggen.

Maar ik ben het oneens met het feit dat je paard perfect moet zijn.
Als je ziet wat er soms doorkomt???
Nou ik zou het nog niet eens in een achter schuurtje willen hebben staan.

Een paard mag best iets afwijkends hebben als het maar goed gemaakt word met de rest.
Mijn paard heeft bijvoorbeeld ongelijke voor voetjes en ze is een beetje strak in de lendenen, maar de merrie maakt het wel weer goed met de rest van het exterieur.

Ja, dit bedoel ik.
Mijn merrie heeft dan ietwat ongelijke voetjes máár kan goed showen en ze kan daarbij ook een erg leuke sprong maken!!
Hierbij valt er toch veel goed te maken tegenover de ongelijke voeten??

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 14:07

eilander schreef:
Citaat:
ik moet zeggen dat ik het ook zeker niet vriendelijk vond

Dit heeft niets met vriendelijk zijn te maken.
Hoe moet je het anders brengen???
Nogmaals ,het is niet onvriendelijk bedoelt!!!
TS vraagt toch zelf wat men er hier op Bokt van vind??
Nou,dit vind ik dus!!

Je kunt idd een bloedmooi paard hebben maar als er bv ongelijke voeten ,reebeen ,hazehak en noem maar op aan zit wordt dit dier niet opgenomen!!!
Maar wat maakt het uit als men gelukkig is met zijn of haar dier???

Ik ben meer als gelukkig met mijn dier haha!

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:26

http://www.kwpn.nl/uploads/File/pdf-doc ... zinvol.pdf

Hier een artikel van de KWPN-site over ongelijke voeten bij (keurings-)paarden. Misschien interessant om even door te lezen. Gelukkig is een paard meer dan alleen maar ongelijke voeten, dus een kundige fokker naar je paard laten kijken kan inderdaad nooit kwaad.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:35

Citaat:
Mijn merrie heeft dan ietwat ongelijke voetjes máár kan goed showen en ze kan daarbij ook een erg leuke sprong maken!!

Je mag idd wel eens wat meer info gaan winnen want showen is nou net wat ze niet willen zien!!!
Men wil een paard zien met een ontspannen natuurlijke bewegingsafloop en niet een die met haar hoofd in haar nek en staart op haar rug door de baan heen dendert.
Een leuke sprong is nooit weg.

Uni star (of was het Omni star???)heb ik idd van gehoord en is idd KWPN dus dan zou je geen rontchen en cornage onderzoek hoeven doen en geen merrietest.
Dat scheelt alweer!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:40

pretletter17 schreef:
http://www.kwpn.nl/uploads/File/pdf-doc ... zinvol.pdf

Hier een artikel van de KWPN-site over ongelijke voeten bij (keurings-)paarden. Misschien interessant om even door te lezen. Gelukkig is een paard meer dan alleen maar ongelijke voeten, dus een kundige fokker naar je paard laten kijken kan inderdaad nooit kwaad.

Interessant stukje!!
Cardento heeft trouwens ook ongelijke voeten!!!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 14:41

eilander schreef:
Citaat:

Je mag idd wel eens wat meer info gaan winnen want showen is nou net wat ze niet willen zien!!!
Men wil een paard zien met een ontspannen natuurlijke bewegingsafloop en niet een die met haar hoofd in haar nek en staart op haar rug door de baan heen dendert.
Een leuke sprong is nooit weg.

Uni star (of was het Omni star???)heb ik idd van gehoord en is idd KWPN dus dan zou je geen rontchen en cornage onderzoek hoeven doen en geen merrietest.
Dat scheelt alweer!

Het paard moet zich wel wat kunnen showen en met showen bedoel ik wel de aandacht trekken en niet de dingen die jij net noemde.
En ze is geen paard die door de baan dendert al weet ik niet hoe ze gaat reageren op alles daarzo.
Daarom was ik ook aan het kijken of er amateurkeuringen waren, dit is niet voor een ster maar wel erg leuk. Er zijn dagkampioenschappen enzo.
En dit is zeker goed om eens te oefenen zeg maar!

Het is omni star, dit was vroeger zo, nu is het quincy Z.. Ze hebben het veranderd, beetje raar maar de hengst staat nu bij zangersheide en er is geen sperma meer te bestellen van de hengst. (geloof ik hoor!)
Als je zoekt op zangersheide en dan goedgekeurde hengsten staat hij onder de naam quincy Z.
Er is ook een springfilmpje van hem te zien.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:42

Wat bedoel je met amateur keuringen????

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 14:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was volgens mij vorig jaar in september.
Hier hadden we haar nog niet zo lang.
Ze is nu al wat afgevallen omdat ze iets te zwaar was.
Binnekort komt er een fotoshoot en de foto's zal ik wel even sturen.
Ik zal ook een foto van haar hoeven maken.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 14:53

sarabande schreef:
Wat bedoel je met amateur keuringen????

Dit zijn keuringen die niet voor premie zijn.
Ik was vorige week op een volbloed arabier keuring en dat was amateur.
Iemand moet de merrie voorbrengen, hetzelfde als gewone keuring en je kan ook nog kiezen voor andere rubriek, dat heet liberty en gaat de merrie los.
Hierbij kan de merrie de passen laten zien als ze vrij is.
Het zijn leuke keuringen, geen premie, niks in het stamboek maar gewoon eens kijken hoe je paard het doet.
Er liepen wel veel paarden mee die ook landelijke keuringen ofzo deden hoor, dus die werden wel 1e.
Maar er zijn wel echt mensen die er verstand van hebben en op het einde gaan ze je merrie ook beoordelen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:58

Een arabierenkeuring gaat idd om show ,veel meer als op een KWPN keuring.
Haal de dingen diet door elkaar!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 15:04

eilander schreef:
Een arabierenkeuring gaat idd om show ,veel meer als op een KWPN keuring.
Haal de dingen diet door elkaar!

Ja klopt,
ik had op youtube gekeken naar keuringen en die zijn wel beheersd.
In Juni is er vlakbij een keuring waar ik naar toe ga.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:11

Hier kun je een heleboel informatievinden over de richtlijnen voor de merriekeuring: http://www.kwpn.nl/content_nl.php?line=006-024

Natuurlijk kun je vrijblijvend meedoen aan de reguliere merriekeuring van het KWPN, maar een amateurkeuring zoals bij het arabierenstamboek kent het KWPN naar mijn weten niet.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:38

sarabande schreef:
stalmiracle schreef:

Zoals gewoonlijk ligt het misverstand weer bij het feit dat wanneer ik reageer op iemand die een vraag over een KWPN paard stelt, ik er met mijn domme hoofd ook vanuit gaat dat de reacties daarop met KWPN paarden en niet met Friezen of Welshjes te maken hebben.

Dus ter verduidelijking, als je aan een KWPN hengstenhouder advies gaat vragen, zal in 99% van de gevallen het advies zijn de merrie te dekken en als klantenbinding en wanneer de merrie goed genoeg is zullen sommige van die hengstenhouders ook bereid zijn de merrie voor de keuring te trainen en voor te brengen.

mm zo oke sorry nu begrijp ik je reactie.
maar dan zijn het alsnog geldvretende hengstenhouders want een aantal hengstenhouders die hier komen om de friezen en pony's te beoordelen hebben ook grotendeels kwpn'ers.
maargoed als je je kwnp merrie niet wil laten dekken, dan zeggen ze heus niet dat ze de merrie niet keuringsklaar willen maken, want daar alleen al verdienen ze een hoop poen mee.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:50

Geef je gewoon op voor de merriekeuring, het kost helemaal niet zoveel. Je gaf immers al aan dat je het voor de ervaring wilt doen. Je kunt dan meedoen met de oefendagen, daar zullen ze je wijzen op wat dingen en kun je je alsnog terugtrekken. Probeer haar gewoon mooi in conditie te krijgen en inderdaad al wat te oefenen met vrijspringen. Als ze je op de oefendagen 'raar' aankijken, kun je je altijd nog terugtrekken. Ik heb ook 'voor de lol' meegedaan en je leert er veel van. Ik heb ook het keuringsklaar maken zelf gedaan en ik vond het heel spannend en je leert ook veel over je paard.