Welk ras voldoet hieraan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:07

Ik riep Connemara; ik heb gewoon gegoogled en kwam meteen bij het Connemara-stamboek terecht :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 20:10

Sjolvir schreef:
fjorden niet allemaal wildkleur!
Pas op!!!
je hebt roblakke, isabel en grey gniffel!!!!

Dat is toch wildkleur maar dan elk met een andere basiskleur, of ben ik dan gek? :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:17

Lyonesse schreef:
Sjolvir schreef:
fjorden niet allemaal wildkleur!
Pas op!!!
je hebt roblakke, isabel en grey gniffel!!!!

Dat is toch wildkleur maar dan elk met een andere basiskleur, of ben ik dan gek? :D

oke, jij wint, en ik ook.
En het zijn halve zebra's want ze hebben zebra strepen.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:23

Connemara!

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:25

Connemara zou ik zelf voor gaan, of een luxe type fries of haflinger.. Off misschien zelfs nog een, kwpn-er?
Die zijn niet heel dun, gespierd.. en je kan ze heerlijk laten lopen?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:28

Connemara?
Krusingen?
Mijne is een kruising tussen Welsh Cob & Connemara
Een wat stevigere sportpony.

Lyonesse

Re: Welk ras voldoet hieraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 21:01

Fries en haflinger valt af vanwege uiterlijk en 1 kleurig, kruising valt af wegens geen papieren. KWPN kan het ook worden, maar dan wel een E-pony uitgevallen kwpner.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:03

Lyonesse schreef:
De lusitano/lipizaner/andalusier zijn idd ook heel passend in de beschrijving, helaas ook best duur als je ze zoekt met papieren voor het fokken, vandaar dat die afvallen. :+
@ Shan: De meeste zwaardere ponyrassen vallen af omdat er geen kleurvariatie in zit. Haflingers zijn allemaal vos, fjorden allemaal wildkleur, tinkers allemaal bont etc. En omdat het de bedoeling is dat er ook meegefokt gaat worden (vandaar de papieren) is wat meer kleuren pony's beschikbaar wel leuk, naast het feit dat je bij de 1 kleurige ponyrassen ook nog zit met het wel/niet toestaan van aftekeningen, stekelharigheid enz terwijl dat er in principe helemaal niet toe zou moeten doen, maar wat het fokken niet echt bevorderd. Welsh cob zou op zich kunnen, maar die dan wel een slag moderner als de standaard cob. Eigenlijk zou een new forrest perfect zijn, ware het niet dat die over het algemeen te klein zijn.
Ik zag ook nog ergens connemara staan, maar hoe makkelijk is daaraan te komen?

Maar als je wilt fokken gaat het toch niet alleen om de kleur?
Het gaat er toch om dat je een pony fokt die voldoet aan de raskenmerken en het doel waarvoor hij geschikt is?

Shetlander dan? Komen alle kleuren voor. :D

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 21:07

Ik denk niet dat een shet geschikt is voor een ruiter van 1,70 en 70 kilo die sportambitie's heeft :D Je zegt het zelf al, het gaat niet ALLEEN om de kleur. Maar alles wat niet toegestaan is in de 1 kleurige ponyrassenfokkerij speelt wel mee. Bij meerkleurige pony's heb je daar geen last van. Fok je met een haf een superpony die toevallig stekelharig is, is hij meteen een stuk minder super, terwijl stekelharigheid genetisch gewoon mogelijkis zonder dat je rare dingen doet, snap je wat ik bedoel? :)

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:08

Lyonesse schreef:
. KWPN kan het ook worden, maar dan wel een E-pony uitgevallen kwpner.

mijn vriendin heeft ook een E maat kwpn , maar is nog slanker dan mijn Welsh.
het is denk ik ook wel in een ras per paard verschillend.

maar zoals velen zeggen zou Connemara wel iets kunnen zijn denk ik :D

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:47

Misschien een sport type welsh cob? Heerlijk karakter maar kunnen toch ook veel hebben qua gewicht.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:56

En een wat grotere ijslander?
Ze hebben temprament, een leuk karakter en zijn in ongeveer alle kleuren te vinden behalve Appaloosa dan.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 15:38

Een ijslander is ook niet echt type sportpony :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:43

Lyonesse schreef:
De lusitano/lipizaner/andalusier zijn idd ook heel passend in de beschrijving, helaas ook best duur als je ze zoekt met papieren voor het fokken, vandaar dat die afvallen. :+
@ Shan: De meeste zwaardere ponyrassen vallen af omdat er geen kleurvariatie in zit. Haflingers zijn allemaal vos, fjorden allemaal wildkleur, tinkers allemaal bont etc. En omdat het de bedoeling is dat er ook meegefokt gaat worden (vandaar de papieren) is wat meer kleuren pony's beschikbaar wel leuk, naast het feit dat je bij de 1 kleurige ponyrassen ook nog zit met het wel/niet toestaan van aftekeningen, stekelharigheid enz terwijl dat er in principe helemaal niet toe zou moeten doen, maar wat het fokken niet echt bevorderd. Welsh cob zou op zich kunnen, maar die dan wel een slag moderner als de standaard cob. Eigenlijk zou een new forrest perfect zijn, ware het niet dat die over het algemeen te klein zijn.

Wat een ongelovelijk vooroordeel zeg! Niet alle tinkers zijn bont! Er zijn er zat die effen zijn!
Misschien iets meer verdiepen in paardenrassen en hun kenmerken voor je met zulke oordelen gaat smijten ;)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:45

Misschien een draver? En dan de amerikaanse draver, die zijn over het algemeen wat steviger gebouwd. Verder voldoet dit ras aardig aan haar eisen: temperamentvol & ponykarakter. En nee, ze kunnen niet alleen maar hard en plat door de bocht ;) :D

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:51

Gewoon gaan kijken voor een e-pony, want het ras maakt niet uit toch? Vaak heb je paard gefokte pony's, dus e-pony's en daar kunnen hele leuke tussen lopen. Marktplaats op gaan en dan e pony intikken bij zoekopdracht.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:19

Evelli schreef:
Lyonesse schreef:

Wat een ongelovelijk vooroordeel zeg! Niet alle tinkers zijn bont! Er zijn er zat die effen zijn!
Misschien iets meer verdiepen in paardenrassen en hun kenmerken voor je met zulke oordelen gaat smijten ;)

Wat denk je waarom ik deze vraag stel? Er staat zelfs in de beginpost dat ik geen verstand heb van ponyrassen :')
Zou een effen tinker fokkerij mogelijk zijn btw? Want volgens mij hebben die net zo goed bonte genen.

Maar goed ontopic: Tinkers vind ze dus niet mooi en koopt ze dus niet, plus dat het geen model sportpony is.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:19

Amerikaanse draver zal ik even googlen :p

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:21

Wat dacht je van een Groninger?
Wel wat steviger, maar er lopen er genoeg in de Z en zo ken ik er ook een die subtop loopt.
Stokmaat is tussen de 1.50 en de 1.65.

xJolijn

new forest kwam in me op!

xNursiex

volgens mij is het al geroepen, maar werd er toen niet op ingegaan.
Maar een Merens kwam het eerste bij mij op!
Al weet ik niet of die dan groot genoeg zijn :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:25

Lyonesse schreef:
Wat denk je waarom ik deze vraag stel? Er staat zelfs in de beginpost dat ik geen verstand heb van ponyrassen :')
Zou een effen tinker fokkerij mogelijk zijn btw? Want volgens mij hebben die net zo goed bonte genen.

Maar goed ontopic: Tinkers vind ze dus niet mooi en koopt ze dus niet, plus dat het geen model sportpony is.

Ja hoor dat is best wel mogelijk :) moet je alleen wel uitzoeken of je merrie en de hengst die je uitzoekt alleen maar effen veulens zal geven.
Maar goed, ze vindt het toch geen mooie paarden dus ga me verder niit inspannen om je dit uit te leggen :)

Maar iets minder vooroordelen over bepaalde rassen kan geen kwaad hoor :)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:27

ik denk dat een new forrest wel wat is.. een wat grotere new forrest dan.. het zijn sterke pony's met best wel wat stevigheid.. hebben die lekkere pony streken en zijn toch zeer goed voor sport

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:40

Met kruisingen kun je ook fokken hoor... Een kruising hoeft geen vuilnisbak te zijn! Ik heb een Welsh Cob x Engels Volbloed merrie, geregistreerd in Engeland en Nederland als Welsh Part Bred, gewoon met papieren dus, kan ik mee naar keuringen en mee fokken. Haar dochter heb ik ook, is ook in NL geregistreerd als Welsh Part Bred en een heel leuke sport- en fokpony, wel aan de stevige kant en zeker geen vuilnisbak!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:53

Maar dan heb je dus wel een welsh nodig om mee te beginnen :Y)

Merens: geen idee, zal ik doorgeven hoewel dat wel weer een 1 kleurig ras is.