Welk ras zou geschikt zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Welk ras zou geschikt zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:16

Een quarterhorse, lief, betrouwbaar cool in de kop. Wel duurder.
Een haf of een tinker: zolang ze hun 'koudbloedstreken' hebben afgeleerd. Want die zijn niet persé makkelijk. Wel cool en betrouwbaar als ze hun "kwartje op, ik doe dit niet meer' al hebben afgeleerd.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:19

@anya: precies mijn idee, koudbloeden zijn leuk, maar misschien dat ze voor iemand met fybromialgie wel een beetje te "sterk" zijn.
bij veel tinkertjes e.d. moet je er toch wat meer energie in steken om ze aan het bewegen te krijgen om het zo maar te zeggen...
een paard wat iesiepietsie heftiger is, is dan misschien ook wel prettig....
en koudbloeden hebben ook nog wel eens last van bakspoken e.d.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:26

:j
Ik heb zelf chronische ziekte van Lyme en die ervaring bij sommige koudbloeden ook. Je krijgt ze er wel doorheen, maar het vergt voor mij eigenlijk meer van mijn lijf dan ik nog beschikbaar heb. Als ze wat ouder zijn en het hebben afgeleerd is het niet meer zo'n probleem.

Bij de grotere paarden kun je ook de KWPN-gelders rijtypische richting proberen. Ik heb twee gelderse paarden en beiden zijn cool in de kop en betrouwbaar. Zo zijn ze niet begonnen. Beiden waren behoorlijke mormels en er zat een behoorlijke kop op.

Dus ik zou ook zeker kijken naar een wat ouder paard. Die hebben zoveel meer ervaring. En als ze goed opgevoed zijn, dan zijn ze vaker ook betrouwbaar.

Dit dus los van het ras.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:09

Maar ook in dat schrikken verschilt elk paard. M'n eerste Paint 'bevroor' als ze schrok en was 't eerste kwartier niet meer in beweging te krijgen. Lastig maar safe.
Haar dochter sprong weg zonder op te letten waarheen, zette een spurt in en was dan na zo'n 200 meter met een 'whoa' stil te zetten. Hoewel ze dus niet écht aan de kletter ging, was 't wel genoeg om er af te kunnen stuiteren of bijv. voor een auto te springen. Dit zelfde paard was op wedstrijden weer nérgens bang voor terwijl haar moeder één grote 'mental basketcase' werd op shows. Je kunt zulke dingen niet vantevoren voorspellen door naar het ras te kijken.
Ik zou dus gewoon op zoek gaan naar een niet te jong, braaf, netjes ingereden, safe en bombproof paard, ongeacht welk ras.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 17:34

Denk dat dat het ook wel moet gaan worden! Wat ik nu ervaar met de fjord waar ik nu dus een paar keer op gereden heb is dat ik hem de heenweg dus steeds in beweging moet houden, net wat siskeh zegt, en dat kost mij een hoop energie. Op de terugweg loopt ie altijd lekker vlot door en dat vind ik wel weer erg prettig. Dus het moet ook geen sloom paard zijn ;).

Wat ik trouwens met de 'grotere' paarden wel heb is dat ze qua lichtrijden zo sloom gaan en dat ik dat niet zo'n lekker ritme vind (misschien beetje rare omschrijving). De pony-achtigen vind ik altijd veel lekkerder rijden.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:50

Ik heb het perfecte paardje voor je ;) (maar spijtig genoeg verkoop ik haar niet :o )
Het is een appaloosa (betwijfel of ze helemaal "raszuiver" (appaloosa is appaloosa als ze de kenmerken heeft, maar zou niet kunnen zeggen of het een amerikaanse is of gewoon op goed geluk met 1 app ouder gemixt is geweest ;) ) is, maarja :P)

Ze is extreem gevoelig op alle hulpen, been-, zit- en teugelhulpen, dus als je teveel aandrukt, dan gaat ze wel in heel snelle draf, maar dat is ook snel gedaan door op je zit te werken ;)
(1st had ik ook tinker voorgesteld, maar na myca haar post begrijp ik dat je best geen "hard" paard nodig hebt), maar door die gevoeligheid is ze goed en braaf te rijden (ze is koppig en eigenwijs, maar niet stout, je moet gewoon consequent zijn)
Kan heel de tijd buiten en als ze schrikt, is dat 1 meter vooruit, dan moet je teugels vieren en ze stopt, dus ook geen mogelijkheid tot ongelukken ;)

Ik weet natuurlijk dat dit karakter niet rasafhankelijk is, maar ik zou als ik jou was, dus wel zo'n paard zoeken, want ze is (mits consequentie) makkelijk te rijden, helemaal niet stout en springt niet weg. Ik zou dus zeggen, heel veel gaan kijken en proberen voor je definitief koopt!

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 18:06

Goed advies Biebabeloeba! ;)

Enne... ik moest wel even lachen hoor, 'ik heb het perfecte paardje voor je..... maar ik verkoop haar niet' hahahaha.... En je hebt nog groot gelijk ook ;).

Nee ik zoek echt een paard waar je niet teveel op hoeft te werken qua aansporen zeg maar en wat gewoon goed betrouwbaar is. Dat is gewoon het allerbelangrijkste.... Maar mijn eigen voorkeur (echt smaak) gaat uit naar niet te groot en meer de 'pony-achtigen' zeg maar, ik vind stoere paarden geweldig, maar alles wat platenbont is ook.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:30

Oh, dan is mijn paardje nog superder :o (enja, het is een tijd heel moeilijk gegaan, maar ben nu heeeeel blij met haar :) )
Is juist paardhoogte en paardhoofd en -bouw en al (1.52, in België is dat een paard ;) ), maar ze heeft ponypassen :P Loopt dus echt sneller als mijn vriendin, en mijn lesgeefster hun paarden :P

Karakter is iig het allerbelangrijkste: een betrouwbaar, gevoelig paardje :) (met gevoelig bedoel ik natuurlijk niet de hittepitten zoals de meeste arabieren enzo e ;) )

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 18:37

't Hoeft natuurlijk ook geen dribbelaar te zijn hè, dat ik er op zit te stuiteren :D. Maar een beetje doorrijden vind ik best prettig ;).

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:45

Nou ik ben er uit hoor.... ik ga op zoek naar een Tinker, omdat ik die gewoon hardstikke mooi vind... en ik ga dan bewust op zoek naar eentje die bij mij past en dat mag dus gerust ook een oudere tinker zijn ;).

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:50

Je hebt de knoop dus doorgehakt. Ik hoop dat je een geschikte Tinker vindt, ééntje die zich niet zo sterk maakt, dan kunnen jullie samen nog lang genieten!

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:51

Een welsh cob :))

cool in het hoofd, super gevoelig aan de hulpen en 100% bomproef.
kunnen rustig een tijd stilstaan, opzadelen en wegrijden!

Maar tinkers zijn ook super gaaf! veel succes ermee! :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:52

@TS: leuke keuze!
sta je ook open voor kruizingkjes?
(wil mijn knol niet kwijt hoor! maar vroeg het me af...)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:59

Ik sta op zich wel open voor kruisinkjes maar voorkeur toch naar een volle tinker ;). Had je trouwens mijn PB nog ontvangen laatst Siskeh?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:05

woeps!

ik ga nog ff beantwoorden zo...
kruizingen zijn er in alle soorten en maten natuurlijk, de een wat knapper als de ander( en natuurlijk is die van mij de knapste)
maar het grootste voordeel is toch wel de prijs

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:09

Ja dat is ook zo, de prijs scheelt een hoop dan, en als hij de uitstraling van een Tinker heeft hahhha.... en ik vind die van jou prachtig! ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:15

@TS: wacht maar tot je hem in het echt ziet, is hij vele malen knapper!

en ook net zo "onhandelbaar als een tinkie af en toe....