Nuage schreef:Aan de andere kant denk ik ook dat als jouw merrie enorm veel scheelt qua zwaarte van de hengst dat je je moet afvragen of je eigenlijk wel met die merrie wilt fokken. Want als er zóveel dingen gecorrigeerd moeten worden, is het dan wel een goede fokmerrie voor wat jij zoekt?
Voorgaande stukje begrijp ik niet helemaal geloof ik
Voor zover ik weet, zijn er verschillende groottes en types binnen zowel het tinkerstamboek als het ICS en dus in ieder geval in de Nederlandse tinkerwereld (of je daar nou voor of tegen bent
). Dus wat zou er dan gecorrigeerd moeten worden in jouw ogen? Of bedoel je te zeggen "hoe zwaarder hoe beter" en als de betreffende merrie daar niet aan voldoet, dan kan je beter niet met deze merrie fokken?
Het is toch niet meer dan logisch dat je eerst naar het type en de grootte van je merrie kijkt om daar vervolgens een juiste hengst bij te zoeken?
Ik denk dat weinig mensen over de perfecte tinker/cob beschikken (in hun eigen ogen natuurlijk wel maar uit rastypische oogpunten, whatever that me be
) en met fokken probeer je toch de juiste/correcte (of de graag door jezelf geziene) eigenschappen te benadrukken en de wat mindere punten te verbeteren?
En je laaste zin is natuurlijk ook persoonlijk "een goede merrie voor wat jij zoekt"; de een vindt het belangrijker hoe de nakomeling eruit ziet, voor de ander zijn gebruikerseigenschappen misschien weer belangrijker, persoonlijk dus (even los gezien van het rastypische verhaal)