Zolang er gefokt wordt, zullen er ook doodgeboren veulens zijn. Dat is niks nieuws volgens mij.
Enten tegen rhino geeft geen 100 % bescherming tegen abortus. Heeft alleen maar zin als alle paarden in de omgeving ook ge-ent zijn, en dan nog heb je geen volledige bescherming. Daarbij zijn er meer oorzaken dan rhino alleen. Voor mij reden om het niet te doen en de merries gewoon apart te houden van de jonge dieren en niet mee te nemen naar de rijvereniging.
Hier in het hoge noorden nog geen schrikbarende dingen gehoord.Maar hier is die rhinouitbraak volgens mij ook niet geweest. In ieder geval niet op de stallen waar ik kom of de mensen wel ken.
Erg triest voor de eigenaren. Zeker als het om veel veulens gaat. Is toch een dure grap.
lientjeds
Geplaatst: 24-04-09 10:51
@Janne: daar heb je wel gelijk in natuurlijk, zolang er gefokt wordt, komen zulke dingen voor.
Ik heb altijd gehoord dat statistiek zegt 7/10 ok, 3/10 haalt het niet, ofwel voor de geboorte al spontane abortus, ofwel tegenslag bij het veulenen...
En dan moet je nog 3 jaar afwachten en het gezond houden, vooraleer je een echt paard hebt!
Fokken wordt veel te vaak onderschat, het is en blijft gokken en risico's nemen.
Ikzelf heb het al allemaal meegemaakt intussen. Jaarling verloren met accident op de weide, merrie en veulen verloren op einde dracht en veulen verloren, en ik ben dan nog een zeer kleinschalige fokker, met 1 merrie. Je moet al deze risico's toch incalculeren en kunnen financieren...
Met 3/10 bedoelen ze volgens mij vanaf de merrie gescand is op 3 (of 6 weken), want dat gebeurt ook nog vrij vaak, drachtig gescand en dan al snel terug leeg.
Nuage
Geplaatst: 24-04-09 16:01
Ik heb vorig jaar een dood veulen gehad hier en een levend veulen. Dus ik koppel dit niet aan rhino.
Ik ent ook niet tegen rhino. Tegen de bewuste variant is niet te enten. Deze enting is me afgeraden door meerdere veeartsen inclusief iemand uit Faculteit Utrecht
Vorig jaar heb ik ook een dood veulen gehad. Oorzaak Rhino. Dit jaar de merrie laten enten tegen Rhino, merrie is rond 16 juni uitgerekend. HOPEN DAT HET DIT JAAR EEN GEZOND EN LEVEND VEULEN IS.
Hier gaat t ook met veel tegen slag dit jaar, reeds 2 verworpen 1 maand tussen tijd en allebij 2 maanden te vroeg, 1 geboren baarmoeder kwam ook mee! gaat overigens goed met mams en veulen, 1 geboren staat nu in de kliniek wegens niet kunnen plassen, nog 7 te gaan hoop dat de ellende nu toch voorbij is!
Hier op het eiland heeft vorig jaar rhino geheerst en in die periode heb ik van diverse DA's info gehad.
Het komt er op neer dat rhino een herpes virus is, wat bijna elk paard bij zich draagt. Heel veel mensen hebben ook herpes en het steekt de kop op als onze weerstand wat laag is. Vaak zie je dan een koortslip e.d. Zelden wordt er iemand echt ziek van.
Zo ook bij paarden, een enkele keer worden ze er goed ziek van en bij 1 van de varianten van dit virus krijg je dus de bekende verlammingsverschijnselen en abortus.
Enten kan een buffer tegen de rhino opbouwen, evenals zorgen dat je paard gezond is (dus goede weerstand). Maar enten werkt niet of nauwelijks als het paard aan de gevaarlijke variant wordt blootgesteld. Enten heeft ook nauwelijks zin als je paard bij niet-geënte paarden staat.
Er zijn helemaal geen verschillende varianten van rhino. Er is maar één enkele rhino. Gebruik de zoekfunctie maar eens voor COLIENA, die weet er heel veel over. Geloof dat die er onderzoek naar doet.
jolandje
Geplaatst: 04-05-09 13:58
mijn paardjes zijn wel geent maar zit dat er dan bij in? en wanneer moet je dat dan doen? alleen bij volwassen merries ? of moet je daar apart voor enten en op elke leeftijd? boel vragen maar ik heb geen idee wat dit voor eng verschijnsel is
Rhino zit niet bij je standaart enting, moet je dus appart laten enten er zijn verschillende varianten van de ziekte maar maar 1 enting die niet alle varianten dekt, je ent op 5,7 en 9 maanden dracht, daarnaast moet de hele kudde/alle paarden op stal geent worden en dan nog kunnen er merrie´s verwerpen. Het is gewoon een poedersuiker ziekte!!
Nogmaals, er zijn geen verschillende varianten en de enting beschermt geloof ik volledig tegen ademhalingsproblemen, gedeeltelijk tegen abortus en men weet niet of het werkt tegen zenuwstoornissen, waarschijnlijk wel. Zoek maar eens op Coliena.
Ik heb ook van verschillende artsen gehoord dat er weldegelijk meerdere rhinovirusen zijn en dat het helaas niet bij 1 blijft en dat de enting niet alle rhinovirusen tegen gaat. En zeker de abortus niet. Ik heb vaker gehoord dat mensen zeggen dat er maar 1 virus is maar helaas zijn er meerdere. Je hebt ze varierend in alleen een kuchje en de abortus en de verlammingen volgens mij. *gaat even zoeken op internet*
Ik denk dat deze site wel aardig actueel is over Rhino daar komen wel degelijk 3 soorten rhino in voor en daar staat ook duidelijk bij dat er voor maar 1 soort wel een aardige kans is op bescherming mits je vaccineerd zoals beschreven.