Toiletteren Fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Toiletteren Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:55

Daar ga ik maar niet mee knutselen, heb ik dalijk een half kaal paard :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:56

Hihi, daarvoor gebruik ik dus ook een aansteker, Joto!!!
Overigens ook erg handig als je een bijvoorbeeld KWPNer hebt ingevlochten en je ziet bovenop je kunstwerk van die kleine uitstekende haartjes, die brand ik ook altijd even weg.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:58

Haha Robijn.. Heb maar 1 tip en dat is pak een scheerapparaat en ga oefenen!
(Niet als je een week later concour heb dan loop je voor paal).

_O- Sul,
Onder de kaak (tot jukbeen) scheer ik trouwens wel helemaal kaal, en de kaken ga ik met de haren mee

Zie dat je Onne fan bent Sul? heb nog wel een jaarling merrie voor je haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:00

Ik ga niet op concours, dat scheelt :+

Ik zal me er wel een op storten binnenkort :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:12

Joto, heb je in mijn profiel de hoofdfoto van Onne gezien?? Geweldig hoe die er ook keurig geknipt en geschoren bij staat!!!!!
Ik heb zelf een volwassen Onne-kind en een jaarlingetje, Joto :D

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:33

Ja heb het gezien! en zo hoort het haha.

Haha nou dan niet! *Steekt tong uit* dan blijft ze lekker bij ons

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:51

suleilitha schreef:
Hihi, daarvoor gebruik ik dus ook een aansteker, Joto!!!
Overigens ook erg handig als je een bijvoorbeeld KWPNer hebt ingevlochten en je ziet bovenop je kunstwerk van die kleine uitstekende haartjes, die brand ik ook altijd even weg.

Inderdaad Sul en de rest, de fik erin :P en lang leve ut skeerapparaat :D
Bij mijn zwartje gaat ook al t overtollige haar eraf.
Die van mij, heeft nogal wat 'borsthaar' , ja t is een échte man :D
De manen groeien letterlijk uit zn borstkas

Niet zo 'charming' op de wedstrijden en brand ik dus ook weg.

Maar goed de ene fries is veel zwaarder behaard dan de ander.
Ik moet mijn fries echt iedere 3 weken bijhouden met de 'shave'

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 08:36

Tja, wordt toch wel duidelijk.....wel normaal dus.
Mijn eigen Fries had niet zoveel haar, ik knipte alleen de uitstekende plukken uit de oren en de staart netjes recht. Ik herinner me nu ook dat ik idd. wel eens wat lange haren aan z'n benen heb kortgeknipt verder nooit, maar ook niet nodig.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:18

suleilitha schreef:
Joto, heb je in mijn profiel de hoofdfoto van Onne gezien?? Geweldig hoe die er ook keurig geknipt en geschoren bij staat!!!!!
Ik heb zelf een volwassen Onne-kind en een jaarlingetje, Joto :D

hihi, hier nog een onne fan! :)
(profiel staat foto!)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:23

suleilitha schreef:
wimpers mag je nooit en te nimmer knippen.

Waar jou grote liefde Onne staat, daar scheren ze weldegelijk de wimpers eraf. Jup, de wimpers, dus op het ooglid zelf! Heb er bij de hengstenshow nog van staan gruwelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:30

Ik denk dat jij niet weet wat wimpers zijn Barvrouwke, dat zijn die dingen waar wij mascara op smeren.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:22

_O- ai gevoelige snaar geraakt ...

Nu serieus welke scheermachine gebruik je hiervoor dan? Wat kan je aanbevelen om die lange baardharen weg te scheren zonder alles te scheren. Bestaan er zo'n afstandstukjes hierbij zoals je op gewone tondeuzes hebt zodat enkel die lelijke uitsteeksels weg zijn?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:27

Ik heb een kleine sectolin (500???), Gaat nu dik een jaar mee, en zelfs de tandjes zijn nog scherp :D,
als je paard niet kaal wil hebben,kun je met de haren mee scheren, of met de losse pols er over heen, werkt hier perfect.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:58

suleilitha schreef:
Ik denk dat jij niet weet wat wimpers zijn Barvrouwke, dat zijn die dingen waar wij mascara op smeren.

Ja, precies, die ja. Afgeschoren!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:08

suleilitha schreef:
Ik zie graag een keurig getoiletteerd paard, Ikke20. Ik vind het zelf belangrijk dat die van mij echt tot in de puntjes verzorgd op wedstrijd gaat. En daar doe ik ook altijd mijn stinkende best voor.

Precies. Ondanks dat mijn Fries op een wedstrijd geen knotjes en een bijgeschoren staart heeft, is hij verder volledig getoiletterd. Ik vind het zelf geen gezicht die lange baardharen, die wollige benen en pluizige billen. Meint staat er dan ook altijd strak geschoren en geknipt bij. Ik houd het regelmatig bij, zodat ik er nooit erg veel werk aan heb.
Ik gebruik daarvoor een Moser Adelar, een kleine snoerloze machine. Ook ideaal voor uitscheren van de oren. Als ik eenmaal aan het scheren en knippen ga :D :D
De tastharen laat ik zitten. Alleen als ze erg lang zijn knip ik die wat bij. Haal ze er nooit af.

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:13

Ik doe dit ook zo veel mogenlijk, ga niet elke week aan de gang (heb er 4 om bij te houden) maar als het te gek wordt, of er een rit of bruiloft gereden moet worden vind ik het wel zo netjes als die kin ,neus, kont, oksel, oor(dan knip ik alleen het uitstekende weg) goed geknipt is. Ik scheer niet ik knip alles. gewoon netjes hoor geen happen, gaat goed.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:20

Baard scheren, oren knippen (ben ervaren knipper :P). Voelsprieten doe ik niet, het zijn immers zintuigen!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:39

ik scheer de oren, de kaak en der snorharen. boven de ogen ook wel
haar benen doe ik, de rand op haar hoef. en achter haar ogen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:40

suleilitha schreef:
Ik zie graag een keurig getoiletteerd paard, Ikke20. Ik vind het zelf belangrijk dat die van mij echt tot in de puntjes verzorgd op wedstrijd gaat. En daar doe ik ook altijd mijn stinkende best voor.

ik ook :) fries of geen fries

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:18

Wow, ik dacht dat ik de enige Fries-eigenaresse was die graag naar het scheerapparaat grijpt, haha! Mijn paard staat er ook altijd strak bij, oren uitgeschoren, baard weg, tastharen kort (vind het echt onzin dat dit dierenmishandeling zou zijn, ik heb nog nooit een paard gezien met stootwonden omdat zijn tastharen eraf zijn), borstharen zoveel mogelijk eraf (ga eens met een aansteker proberen want met scheerapparaat blijft het lastig) billen bijscheren en staart op fatsoenlijke lengte recht afgeknipt. Ik kan er absolúut niet tegen als mijn paard er slonzig bijstaat, fijn om te horen dat er meer mensen zo over denken.

Hidde heeft overigens wel een lichte fobie gekregen voor het scheren van zijn oren, hoe doen jullie dat?

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 08:03

Als ik iets stoot, kan het best pijn doen zonder een wond te hebben hoor. Blauwe plekken zie je ook niet makkelijk op een zwart paard.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:28

Mijn paard staat er altijd strak in het pak bij, voordeel wat ik heb is dat hij op billen, buik, borst en benen vrijwel geen overtollig haar heeft, dus ik ben daarmee altijd zooo klaar :)
Wat wel veel aandacht vraagt is zijn baard, als ik die laat groeien (heb ik een keer gedaan voor de gein) dan wordt ie 5cm+ :D, en hij is heel erg dik. Ik knip m nu nog, maar ik ben aan het bedenken of ik niet toch beter kan gaan scheren...

voelsprietjes laat ik altijd ongeveer 2 cm van zitten, die bij zijn ogen worden anders ook echt superlang.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:39

WildChild schreef:
Wow, ik dacht dat ik de enige Fries-eigenaresse was die graag naar het scheerapparaat grijpt, haha! Mijn paard staat er ook altijd strak bij, oren uitgeschoren, baard weg, tastharen kort (vind het echt onzin dat dit dierenmishandeling zou zijn, ik heb nog nooit een paard gezien met stootwonden omdat zijn tastharen eraf zijn), borstharen zoveel mogelijk eraf (ga eens met een aansteker proberen want met scheerapparaat blijft het lastig) billen bijscheren en staart op fatsoenlijke lengte recht afgeknipt. Ik kan er absolúut niet tegen als mijn paard er slonzig bijstaat, fijn om te horen dat er meer mensen zo over denken.

Hidde heeft overigens wel een lichte fobie gekregen voor het scheren van zijn oren, hoe doen jullie dat?

paarden vinden het altijd vervelend als je aan hun oren zit. gewoon praam erop :) maak je er geen gevecht van en ben je zo klaar

mijn 4 jarige heeft een fobie voor scheerapparaten. het is dat mijn mesje bij de ruitershop ligt en dat er een veulen naast staat anders was ze allang de klos :o

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:15

Hier worden ze ook geschoren en geknipt. In de winter blijft baardgroei wel eens staan maar in de lente of toch zeker voor een wedstrijd of keuring gebeurt er een grote schoonmaak :+ .
De oren worden bijgeknipt (niet elk paard even enthousiast over), de kaaklijn geschoren, de tastharen ietsjes ingekort en de sokken gefatsoeneerd (die sprietjes hogerop gaan eruit).
Verder worden ze bij kouder weer goed onder dek gezet.

Ik vind zo'n getoiletteerde fries die goed in de vacht staat toch een pak eleganter dan een haarbal.

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:09

Ik knip de baard, de kaaklijn en de oren alleen uit. Maar wat jullie zeggen over die lange kont en buikharen, die zitten er bij die van mij ook altijd en daar irriteer ik me mateloos aan. Ik probeer ze altijd weg te knippen, maar er is geen einde aan. Elke keer denk je dat je ze allemaal hebt weg geknipt en dan doet hij een pas of schudt even en dan zitten er weer een hele boel. :(
Weet iemand of je er ook een tondeuze voor kunt gebruiken? :o