Hoefbevangen bij Shetlanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:54

Ik vind het ook moeilijk hoor, maar zoals de laatste paar dagen, dan krijgen mijn paarden geen brok meer en dan zet ik ze max 4 uur op het gras, dat zie ik als een maaltijd. Laat ze uitdikken op het zand en dan krijgen ze na een uurtje of 3 gewoon een zak hooi en voor de nacht nog hooi.

Ze zijn nog net niet dik aan het worden, dus ik ga er van uit dat ze meer dan genoeg binnen krijgen. Ik voer dan geen extra suikers in de vorm van granen bij, muesli, brok, brood of whatever.

diana1

Re: Hoefbevangen bij Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:36

Even een paar stukje gekopieerd.

De meeste shetlanders zijn veel te dik. Ze hebben weinig nodig.
Hoog gras is niet nodig. Op een schrale wei hebben ze genoeg. Ik heb zelf 2 x een shet gehad en alleen maar op een schrale wei gehad, zagen er altijd goed uit en nooit ziek.

Hieronder de gekopieerde stukjes:

Op de ruige Shetland Islands groeien geen bomen en op de schrale, zure veengrond groeien grassen en heidestruiken met weinig voedingswaarde. De Shetland-pony's hebben zich zo ontwikkeld dat ze hiervan kunnen leven.

Shetland-pony's zijn geharde pony's. Ze hebben dan ook weinig voedsel en beschutting nodig, maar een schuilstal in de weide is voor de pony zeer fijn bij slecht en koud weer. Shetlanders hebben een enorme aanleg om dik te worden. Het eten van gras en ander voedsel dat te rijk is voor zijn gestel in combinatie met te weinig beweging kan leiden tot hoefbevangenheid, een hoefziekte die kreupelheid veroorzaakt en zelfs tot de dood van de pony kan leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:19

De mini's hebben ook meer gezondheidsproblemen dan de grote maat shets, dus de ouderwetse shets. Dat inimini lijfje als je dat omrekent naar ruwe celstof is het gewoon bijna niets wat ze hoeven te eten, 24 uur op een wei met veel gras is de kat op het spek binden.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:30

Zelf houd ik onze shetjes 's nachts in de paddock, zodat ze in ieder geval niet 24 uur blijven doorgrazen. Voor ik ze 's morgens weer buiten zet, krijgen ze eerst wat hooi. Dan verdragen ze het gras beter en is er minder kans op hoefbevangenheid.

Kismo_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:46

Onze shet staat dag en nacht op een schrale wei.Hij wordt bijgevoerd met hooi en een beetje meuslie.Af en toe gaan we een half uurtje met hem grazen.Nooit last gehad van hoefbevangenheid.

Maarrr...gistermiddag heeft een of andere flapdrol van de gemeente een bak gemaaid gras uit het park voor de heining van de wei gestort met als gevolg dat toen ik gister thuis kwam meneer heerlijk stond te vreten van het gras, wie weet hoe lang al.Vandaag zie ik dat hij niet goed stapt,beetje houterig en sloom.Hij staat ook nogal eens te dromen in de rijbak.Ben heel bang dat hij hoefbevangen is,weet niet of dat zo snel kan?Of zou hij gewoon niet zo lekker zijn??

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:49

jonge shetjes kunnen het gras prima hebben :)
shetjes liever op een overjarige wei zetten ( dus lang gras ) liever nooit niet op het jonge korte schrale weiland :)

marijke0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:55

Ik heb mijn Shet bij een stal staan met 10 andere paarden en ponys, overdag de hele dag buiten in het land (gewoon kortgegeten gras) en snachts staat ze binnen en krijgt ze voor de nacht nog wat kuil, dit is ze zo gewend en heb eigenlijk nooit problemen gehad, wel hoor ik heel vaak dat je je shet beter geen kuil kunt geven.. maar ze is zo gezond als maar kan :D .

heeft hoefbevangenheid nou wel of niet iets te maken met de leeftijd van de shet?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:02

nouja de jonge groeiende shetjes kunnen er beter tegen omdat ze het in hun groei stoppen :)
oudere shetten ook wel maar dan in de breedte en das niet goed :)

Kismo_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:32

Onze shet krijgt in de winter ook kuil en heeft er geen last van.

Gister is trouwens de dierenarts geweest en hij is inderdaad hoefbevangen(zie mijn vorige posting)Het is gelukkig niet heel erg,maar wel aan alle 4 de benen.Hij heeft pijnstilling gegeven en ik geef hem alleen hooi en gedroogde brandnetels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:35

is het niet zo dat versgemaaid gras sowieso heel veel fructaan bevat?

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:57

Weet je ook op wat voor soort gras je hem hebt staan? Klinkt misschien stom maar dat kan ook behoorlijk veel uitmaken. Er zijn paarden die staan op koeiengras. In koeiengras zit enorm veel eiwit voor de melk. Bij pony's met name shetlanders zijn daar gevoelig voor. Met gevolg dus dat ze hoefbevangen raken.Daarom is het het beste dat je paardengras op je land hebt staan. Hier zit veel minder eiwit in. Wij hebben een tijdje geleden ook ons land ingezaaid met paardengras. Ik wist dat eerst ook nooit totdat een goede vriend van ons(heeft ook allemaal paarden) mij daarop wees.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:03

Elinaa schreef:
is het niet zo dat versgemaaid gras sowieso heel veel fructaan bevat?

Geloof het wel :j Bij ons laten ze het ingezaaide gras groeien tot ong. 10 cm en dan gaan ze het maaien. Dus dan hou je nog een klein stukje over en dan moesten we nog 10 dagen wachten. Daarna konden we dan(langzaam opbouwend) de pony's erop zetten. Ik weet niet meer 100% zeker maar dat is wat ik verstaan heb(de boer is nl. een duitser).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:22

ja maar dat is weer wat anders, ik heb het over het gras wat eraf komt, niet over wat blijft staan.

doordat het op een bepaalde manier gesneden word oid maakt t gras meer fructaan aan. zoiets was het.

na het maaien mogen de pony's er gelijk wel weer op dat is voor zover ik weet geen probleem voor de pony zelf

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:55

ik vers gemaaid gras zit idd teveel fructaan, vandaar dat er bij shet geadviseerd wordt ouder droog hooi te voeren ( wel even nat maken voor de stof ) die van mij staan er ook op 1 ex hoefbevangen en weer helemaal gaaf en ze doen het er super goed op.
toen ze op uil stondn ging het gelijk weer fout dat raad ik niemand aan bij shets :) het kan jaren goed gaan maar al het fout gaat heb je wel een flink probleem.

marijke0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:18

mij is ook altijd verteld dat het belangrijk is dat je shet genoeg beweging krijgt, hoefbevangenheid komt toch voort uit te dik zijn heb ik altijd begrepen. Als je je shet genoeg beweging geeft denk ik dat je het risico ook al beperkt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:23

Een dikke pony heeft meer kans op bevangenheid, maar bevangenheid wordt zeker niet alleen door te dik zijn veroorzaakt. Zijn zoveel oorzaken, zoals stress enz.

Kismo_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:06

Hoe lang duurt hoefbevangenheid eigenlijk?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:01

Als het chronisch is blijven ze altijd gevoelig voor hoefbevangenheid. En hoelang ze er mee lopen is verschillend. de mijne is er toch wel een half jaar zoet mee geweest voordat ze weer helemaal goed liep.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:10

Mijn shets staan overdag meestal aan de longeerlijn in de tuin (onder toezicht) of op een schrale wei.
's nachts staan ze altijd op zand, in mijn geval in de rijbak.
Ze krijgen ook voldoende beweging.

Ze zijn mooi slank en doen prima :j

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:55

Mijn shet staat snachts op stal en overdag in een afgezet stukje wei. Ze is altijd al zwaar geweest en nog wel extremer dan dat ze nu is.
Van de week heb ik advies van de hoefsmid gehad om haar zo min mogelijk op het gras te zetten, omdat de kans er in gaat zitten dat ze hoefbevangen gaat raken.

Ik ga denk ik een graaskorf voor der halen, iemand daar slechte ervaringen mee? (lees alleen maar goede namelijk).

Kismo_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:54

capopjekop schreef:
Als het chronisch is blijven ze altijd gevoelig voor hoefbevangenheid. En hoelang ze er mee lopen is verschillend. de mijne is er toch wel een half jaar zoet mee geweest voordat ze weer helemaal goed liep.

Jeetje, een half jaar...
Onze shet heeft het nu anderhalve week.Hij heeft het gekregen na het eten van gemaaid gras dat bij de wei neer gestort was.de volgende dag liep hij al stijf.Vanavond heeft hij de hele avond in de rijbak gelegen, en toen hij op stond kwam hij bijna niet vooruit.Ik geef het momenteel hooi en brandnetels.In brandnetels schijnen stoffen te zitten die bloedzuiverend zijn.Hij eet ze het liefste vers op, dus net geplukt.Heeft iemand ook ervaring met brandnetels?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:37

Het ging met vlagen, ze heeft een half jaar stijf gelopen met dagen dat ze nog minder liep en andere dagen ging het redelijk. Toen ging ik magnesium proberen en toen ging het snel de goede kant op. Na 2 weken kwam ze in draf naar het hek toe.

Met brandnetels heb ik geen ervaring, maar ik heb gehoord dat het ook helpt tegen zomerexzeem om gedroogde brandnetels te geven omdat dat zuivert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:00

dat is idd een hele goede tip zeg brandnetels! en als het ook tegen ecxeem helpt ga ik dat ook eens proberen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:08

Kismo_tjuh schreef:
capopjekop schreef:

Jeetje, een half jaar...
Onze shet heeft het nu anderhalve week.Hij heeft het gekregen na het eten van gemaaid gras dat bij de wei neer gestort was.de volgende dag liep hij al stijf.Vanavond heeft hij de hele avond in de rijbak gelegen, en toen hij op stond kwam hij bijna niet vooruit.Ik geef het momenteel hooi en brandnetels.In brandnetels schijnen stoffen te zitten die bloedzuiverend zijn.Hij eet ze het liefste vers op, dus net geplukt.Heeft iemand ook ervaring met brandnetels?

je shet krijgt toch hoop ik wel een ontstekings-remmer?
Hoefbevangenheid in dit stadium redt je niet met alleen de oorzaak wegnemen(gras).....

Kismo_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:12

Hij heeft een week iedere dag medicijnen gehad.Volgens mij was het een pijnstiller.