In hoeverre je keus beperken door bloedlijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:24

Desiree"]
[quote="Pipo schreef:
[
Maar smaken verschillen en om nou direct te zeggen dat zo iemand minder intelligent is Verward Beetje kort door de bocht!
[/quote]

Nou, ik denk dat dit meer een kwestie is van vooroordelen dan smaak. En vooroordelen getuigen vaak van minder intelligentie.

Precies, dat bedoelde ik. Tot die mensen met 'modepaarden' behoren ook vrienden van me, en die vind ik verder echt niet minder intelligent hoor Pling . En als dat hun smaak is, oke, maar dan moeten ze mij niet veroordelen om mijn eigen smaak vind ik...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:27

JollyJumper schreef:
misschien laten dekken door Elegant, nou en gelders ligt voor de meeste wedstrijdruiters nou ook niet echt lekker in de markt . Dus een commentaar dat ik al heb gehad! Maar ik heb zelf het gevoel dat het een hele leuke combinatie gaat worden, die een leuk wedstrijdpaard gaat opleveren dus ik trek me er niks van aan, maar ja, ik ben dan ook van plan om het veulen te houden... Haha!

Ik las in je profiel dat je Eventing wil gaan rijden, is Elegant dan niet een rare keuze? Of niet met dit veulen?

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:33

Dat was ik inderdaad niet van plan met dit veulen Haha! (hoewel ik vroeger wel ooit gecrosst heb met een gelders paard! En dat ging supergoed, hij was de bloedpaarden vaak voor }> ). Ik wil graag een familiepaard waar mijn man mee het bos in kan, ik lekker dressuur of een sprongetje kan maken en mijn zoon straks als hij van de pony af komt ook mee uit de voeten kan.
Ik ga proberen te eventen met Jumper, en als het goed gaat en ik vind het leuk en wil daar in verder dan kan ik altijd als ik verder wil komen nog een volbloed erbij kopen (tja, soms is het heel gemakkelijk als je je stallen bij huis hebt, anders was het vast niet zo'n uit de hand gelopen paarde hobby geworden Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 12:27

Desiree"]
[quote="Pipo schreef:
[
Maar smaken verschillen en om nou direct te zeggen dat zo iemand minder intelligent is Verward Beetje kort door de bocht!
[/quote]

Nou, ik denk dat dit meer een kwestie is van vooroordelen dan smaak. En vooroordelen getuigen vaak van minder intelligentie.

En al die vooroordelen over al die populaire hengsten dan? Daar zijn er ook zat van. Dus hoe je het ook wend of keert, nu is het in de positieve zin van de Gelderse paarden. Vooroordelen blijven vooroordelen. En er bestaan ook veel vooroordelen over de populaire hengsten.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 14:14

Ik ben zelf alleen maar geinteresseerd in merries voor de sport en fokkerij, dus voor mij is de afstamming dan wel behoorlijk belangrijk. Dus naast een predicaatrijke moederlijn, wil ik in elk geval ook een vader en moedersvader die mij aanspreken. Daarnaast geen op wacht staande of afgekeurde hengsten in de eerste drie generaties. Natuurlijk is de merrie zelf nog altijd het belangrijkste, dus ze kan een wat minder interessante pedigree wel deels compenseren. Goede moederlijn vind ik echter altijd belangrijk. Voor de rest zie ik ook graag een behoorlijk percentage xx. Mn huidige merrie heeft 68 % volbloed, en die ik nu op het oog heb zit op 62 %. Veel hengsten hebben toch wel een merrie nodig die wat bloed voert, en met zulke merries heb je zodoende vaak wat meer mogelijkheden (qua partnerkeuze).

Voor een sportpaard lijkt me dit echter een stuk minder belangrijk. Als ik bijvoorbeeld ooit een ruin zou kopen, hoeft die echt niet uit een elite merrie of zo te komen! Bij sportpaarden gaat het immers alleen maar om het eindproduct, het paard zelf. Dus in het geval van de Zep nakomeling en die man die hem daarom liet staan...vind ik nogal raar!