Fjorden Allesdragers ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Re: Fjorden Allesdragers ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:45

Ik denk dat het hier ook eerder was dat het jongetje geen rijervaring had. Dat heeft op een paard ook heel erg invloed. Heel veel paarden worden van beginners nerveus, omdat het onduidelijk is wat ze bedoelen of wat ze van het paard willen.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:53

Volgens mij valt het best wel mee, ik ben zelf ook rond de 75/80 kilo en Benthe heeft écht geen hinder van mij hoor. Vind die max'en van jullie echt wel heel laag, slecht voor mijn ego :P Ik denk niet dat een fjord, mits de ruiter gewoon rijd, hinder heeft van een zwaarder iemand.
Mijn instructrice heeft ook overgewicht, geen idee hoeveel maar behoorlijk wat, en die rijd haar fries x andalusier als een veertje, veel beter dan (ook een erg goede) ruiter van 65 kilo.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:09

Het is natuurlijk maar net hoe lang je met je dier wil doen...af en toe een wat zwaarder iemand moet wel kunnen (als ze wel goed kunnen rijden en dus meezitten), maar ik ben vrij zuinig op die van mij, dus 80 kilo vind ik maximaal.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:18

Mrln90 schreef:
Volgens mij valt het best wel mee, ik ben zelf ook rond de 75/80 kilo en Benthe heeft écht geen hinder van mij hoor. Vind die max'en van jullie echt wel heel laag, slecht voor mijn ego :P Ik denk niet dat een fjord, mits de ruiter gewoon rijd, hinder heeft van een zwaarder iemand.
Mijn instructrice heeft ook overgewicht, geen idee hoeveel maar behoorlijk wat, en die rijd haar fries x andalusier als een veertje, veel beter dan (ook een erg goede) ruiter van 65 kilo.

En toch vind ik dat als je over gewicht hebt je niet op een paard moet gaan zitten waarvan je je afvraagt of hij het aan kan.
Uberhaubt niet eigenlijk (dit is slechts mijn mening), nogmaals, een paard kan niet kiezen.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:30

Kelly_Taco schreef:
Mrln90 schreef:

En toch vind ik dat als je over gewicht hebt je niet op een paard moet gaan zitten waarvan je je afvraagt of hij het aan kan.
Uberhaubt niet eigenlijk (dit is slechts mijn mening), nogmaals, een paard kan niet kiezen.

vind ik ook maar dat is hard om te zeggen.
Ik sport omdat ik paard rijd ;).

En of het nou een belg is of een fjord (dit is mij gezegd door belgen houder, erg grote belgen) ieder paard zijn rug is hetzelfde, dus de belasting van aantal kg is in princiepe hetzelfde....
Zelf zou ik er geen prettig gevoel bij hebben.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:47

Kelly_Taco schreef:

Dus met andere woorden ik ben te zwaar voor mijn fjord en moet maar stoppen met rijden? Ik vind dat echt onzin. Er zijn genoeg mensen met minder gewicht die heel wat zwaarder wegen voor het paard door hun manier van rijden. Ik denk dat dat weinig te maken heeft met hoe zwaar je bent. Er zullen ook genoeg mensen zijn met overgewicht die wel te zwaar zijn voor een paard, maar dat komt dan niet persé door het gewicht maar de manier waarop dat gewicht gebruikt wordt. Het jongetje van het voorbeeld van TS kon niet rijden dus hij wist niet hoe hij zijn gewicht moest gebruiken op het paard, waardoor het paard onrustig werd, niet omdat hij toevallig 10 kilo meer weegt.
Waar ik het wel met je eens ben is dat je voorzichtig moet zijn met een paardenrug, zo'n jochie dat niet kan rijden is natuurlijk belastend, daarom is een goed zadel noodzakelijk om de druk te verdelen. En natuurlijk is een zwaarder iemand moeilijker te dragen voor een paard, maar als een paard dat gewend is, is dat écht geen probleem. Tenminste, mijn fjord huppelt vrolijk onder mij door hoor, die heeft nergens last van.

edit; wat Roosyes trouwens zegt kan ik me niet helemaal in vinden, niet elke paardenrug is hetzelfde en kan hetzelfde dragen. Waarom zou dan in elk penny-meisjes topic de discussie opkomen dat het meisje van 12 te groot en zwaar is voor haar shet?? Elk ras is anders, en een fjord kan zeker meer tillen dan een welsh pony.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:55

MRLN90 Misschien moet je even goed lezen wat ik type ;)
Als je je afvraagt of hij het kan.

Als jou paard en geen problemen mee heeft, no problems.
Maar voor mijn paarden heb ik mijn maximum.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 02:19

Voor mij is mijn zelf- opgestelde gewichtsgrens een extra motivatie om op gewicht te blijven en eventueel af te vallen. Het is voor mij dus ook voor mijn eigen gezondheid en als ik anderen die stukken zwaarder zijn erop laat rijden weet ik dat ik voor mezelf ook de grenzen ga oprekken. Voor mij is het dus ook gewoon een stuk eigenbelang. En dat ik mijn meiske ermee help is op dat punt alleen maar mooi meegenomen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 11:04

Het jongetje bij mijn pony heeft echt maar paar meter gestapt ik merkte meteen dat lindia het niet prettig vond en dat hij het eng vond (hij zat ook erg stijfjes in het zadel) dus hij is dr ook meteen weer afgegaan.

Kelly je hebt gelijk ieder weet vast wel voor zijn pony wat de maxx kilo's is..

Denk dat mijn dame gewoon heel gevoelig is voor mensen die bang zijn (meisje van bokt heeft ook ff op dr gereden/) maar toen deed ze dus ook al zo, en meisje heeft wel vaker gereden maar goed was wel angstig

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:25

Hier is al vaker een topic over geweest en blijft toch altijd een gevoelig onderwerp "gewicht".

Ik vind 60-65 kilo ook wel erg laag, dat weegt een gemiddelde volwassenen niet, dus dat zou betekenen
dat er heel veel mensen niet op een fjord zouden kunnen rijden. Ook als je wat langer bent, en niet dik maar
toch boven de 65 weegt zou je niet op een fjord kunnen stappen? Het zijn geen porseleinen poppetjes hoor.
Ik ben het er uiteraard wel mee eens dat iemand van 75 kilo die niet kan rijden meer "schade" aan kan richten
dan iemand van dat zelfde gewicht met veel rijervaring.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:31

Dreeke schreef:
Hier is al vaker een topic over geweest en blijft toch altijd een gevoelig onderwerp "gewicht".

Ik vind 60-65 kilo ook wel erg laag, dat weegt een gemiddelde volwassenen niet, dus dat zou betekenen
dat er heel veel mensen niet op een fjord zouden kunnen rijden. Ook als je wat langer bent, en niet dik maar
toch boven de 65 weegt zou je niet op een fjord kunnen stappen? Het zijn geen porseleinen poppetjes hoor.
Ik ben het er uiteraard wel mee eens dat iemand van 75 kilo die niet kan rijden meer "schade" aan kan richten
dan iemand van dat zelfde gewicht met veel rijervaring.

Het zijn ook zeker geen porseleinen poppetjes maar ik heb een fjordje van 1.40 met een vrij lange rug die wel hard moet werken en flink getrained wordt. Daarom hanteer ik een gewicht van max 65-70 kg voor Perla.
Je zal toch ook nooit een topsporter in overwicht zien, waarom dan wel iemand met overgewicht op een topsporter zetten??

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:41

Heb je helemaal gelijk in Kel, mijn beredenatie was meer vanuit de stokmaten die ik gewend ben.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:56

1.52 heeft inderdaad geen moeite met 75 kg :D

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:01

goh, mijn ruin van 173, stapte met een kleine aarzeling weg met mijn vader van toen ongeveer 115 kg zonder een krimp (vader reed vroeger maar echt niet op niveau). Een vriend van me stapte er op met zijn 73 kg, maar daar had mijn paard veel meer moeite mee. Fysiek en mentaal kwam hij in de problemen en hij wist echt niet wat hij er mee aan moest. Zeker toen hij benen gaf en tegenzat en paard dus licht omhoog kwam, waardoor de ruiter helemaal bang begon te worden. Mijn beeste kwam volledig verward, zwalpend en bang naar mij toe!

Paard geeft zelf echt wel aan wat kan, maar je moet wel luisteren...maar het is voor paard en ruiter een stuk makkelijker met wat kilootjes gewicht minder .

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:05

75 kilo zwaar voor een fjordje..
sorry voel me nu toch in ene een zwaarlijfig persoon terweil ik zelf op een nrpsje rijdt :o
ik heb zelf heel wat fjordjes gereden en kon toch niet merken dat ze moeite met mij hadden :P

ik denk dat 75 kilo voor een stevige fjord niet heel erg is :)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:12

Tat_jana schreef:
75 kilo zwaar voor een fjordje..
sorry voel me nu toch in ene een zwaarlijfig persoon terweil ik zelf op een nrpsje rijdt :o
ik heb zelf heel wat fjordjes gereden en kon toch niet merken dat ze moeite met mij hadden :P

ik denk dat 75 kilo voor een stevige fjord niet heel erg is :)

Voor mijn fjorden die respectievelijk in het Z1 en het Z2 (nu niet meer) moeten presteren vind ik dat inderdaad te zwaar :j
Daarbij zijn ze het nu beide niet gewend dus vind ik het niet eerlijk meer.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:19

nou ja laat ik het zo zeggen ik met mijn 73 kilo draagt mijn pony beter dan een vriendin van mij die 62 weegt :))
waardoor komt dat ik heb wel een buikje maar ben verder wel soepel.. zei is zo stijf als een plank en dat wil dus echt niet :o

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:22

Ik had het niet over mensen die niet kunnen rijden ;)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:26

ik ga niet verder in discussie heb geen zin om afgekraakt te worden om 3 kilo naast jou max,, en ik rijdt jou paarden ook niet dus het maakt niets uit..

ik vindt 75 niet overdreven zwaar voor een fjordje :) mis die gene zit te honken bonken en zn spieren aanpant

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:47

kelly geeft toch alleen een max aan voor haar pony's! dus dan snap ik niet dat je je daar zo druk om maakt

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:56

karev schreef:
kelly geeft toch alleen een max aan voor haar pony's! dus dan snap ik niet dat je je daar zo druk om maakt

daarom meld ik ook niet verder te discuseren omdat het mij niets uitmaakt.

het gaat om het zinnetje daaronder zei vindt het veel voor haar fjorden en ik zeg ik vindt 75 niet veel voor fjorden en dat duidt dan helemaal niet op haar paarden :)
en daar zijn we het ook gelukkig niet over eens ( we zouden toch allemaal de zelfde mening hebben dat zal wat worden )

ze zijn van haar dus moet zij doen wat volgens haar goed is net als ieder ander :)

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:03

Dit is inderdaad een discussie waar je toch nooit helemaal uit komt met zijn allen. Ik ben 1.83 lang en ben zeker geen teerpoppetje en wat te zwaar op het moment. 65 kg heb ik voor het laatst gewogen toen ik 14 was en er geen grammetje vet op me zat. Ik vind dat je inderdaad rekening moet houden met je paard en zijn gezondheid. Als dat Kelly haar mening is, is dat prima toch?

Ik moet wel zeggen dat ik geneigd ben om te zeggen dat juist een topsporter goed in de bespiering zit en die zou in mijn optiek meer moeten kunnen hebben dan een paard dat onbespierd/arm bespierd is op de rug.

Mijn fjord is 1.54 hoog en mijn vent rijdt er af en toe eens een bosritje op. Hij is 1.93 lang en weegt rond de 100kg (ik zelf schommel tussen de 83-87 dat wisselt nogal eens). Die van mij loopt er zo mee weg.

Bijna iedere man die ik ken weegt zeker boven de 80 kilo, of het moeten hele kleine mannen zijn. Ook in de top van de springsport rijden erg veel mannen en een aantal daarvan is ook best potig. Dan zouden die dus ook allemaal moeten stoppen met rijden volgens de tabellen. Ik vind het een beetje overtrokken.

Goed naar je eigen paard kijken en je gezonde verstand gebruiken is volgens mij de oplossing. Als je zelf last hebt van je eigen lijf zou ik er vanuit gaan dat je paard het ook heeft.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 14:14

Tat_jana schreef:
ik ga niet verder in discussie heb geen zin om afgekraakt te worden om 3 kilo naast jou max,, en ik rijdt jou paarden ook niet dus het maakt niets uit..

ik vindt 75 niet overdreven zwaar voor een fjordje :) mis die gene zit te honken bonken en zn spieren aanpant

Ze kraakt jou toch helemaal niet af?
ze geeft aan wat zij de max vind voor haar fjorden ook omdat die aan topsport doen ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 14:16

Ik weeg 60 kilo en ben rond de 1.70 lang mijn fjord is rond de 1.45 en ik heb nog eens een vrij zwaar stockzadel met mij er op merk ik niet dat mijn merrie vreemd/zenuwachtig gaat lopen doen, overigens ben ik geen topruiter en hobbel alleen voor mijn plezier buiten met haar rond ;)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:17

misschien heb ik het een beetje raar verwoord het woord afgekraakt komt niet to zn recht maar voel me toch wel een beetje in een hokje geplaatst zeg maar :)
over het zadel.. dan zal het in ieder geval al schelen dat ik met een lichte wintec rijdt :)