Inrijden extra gang bij geen natuurtöltend paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 09:20

'tijd = geld' Dat ligt eraan hoeveel de persoon ervoor over heeft vindt ik ;) Maar ik denk dat ze met 3,5 jaar wel ingereden kan worden en dan langzaam opbouwen. Ik heb wel jonge hengsten ingereden (dravers) maar dat gaat toch even anders dan mijn eigen paard. Ik denk dat ik juist bij een pro-trainer moet aankloppen want alléén zou ik er denk ik niet uitkomen. (doodeng als ze niet goed wordt ingereden :=)

In ieder geval bedankt voor alle reacties, ik heb nog steeds geen idee wat 'normaal' is, maar wel veel verschillende meningen gezien en ik zie het over 2,5 jaar wel (ze is nu 1) als ze ingereden kan worden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:41

Hoi,

Met tijd = geld bedoel ik eigenlijk dat het 'zo snel mogelijk' moet. Je neemt geen 10 maanden de tijd tegen een trainingstarief van 500 tot 600 euro per maand...

Neem de tijd...

Groetjes, [***]

Wachtff

Re: Inrijden extra gang bij geen natuurtöltend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 15:17

@Wieke: ik begrijp je wel, maar ik denk dat plusminus 3weken wel moeten volstaan met een redelijk begin. En wat maakt mij die 600 euro per maand nou uit als ze langer nodig heeft? Want het belangrijkste is zij ;) Als ik daarna thuis genoeg kan oefenen en les krijg dan heeft ze wel mooi die goede start gekregen. Er zijn héél veel mensen die hun paarden het begin in laten rijden, zodat ze niet snel verkeerd worden ingereden en dat het beter is voor het paard. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is om zelf je eigen paard in te rijden maar ik kies er niet voor, liever later een goed ingereden paard dan een slecht ingereden paard waar je maanden/jaren aan moet werken om dit ooit nog goed te laten krijgen toch?

Ennu...ik heb de tijd dus dat gaat gelukkig helemaal goedkomen :P

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:26

je hebt nog zolang, dat zeg je zelf al. waarom ga je in die periode niet verdiepen in het rijden van gangenpaarden?? :P

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 19:10

@Zamora: Ummmm....nog niet aan gedacht _O- :') Maar er zit alleen een ijslanderstoeterij bij mij in de buurt, is dat vergelijkbaar?

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:53

Ze tölten iig. Probeer dat eens uit ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:54

inderdaad! Zoveel mogelijk rassen uit proberen zou ik zeggen, je kan er alleen maar van leren :)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:56

Leren tölten is hetzelfde als leren paardrijden.
Ik probeer het ook nog steeds, en word goed geconfronteerd met de waarheid :')

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 18:25

Hoii Maayk!!
ook van mij het advies eerst stap draf galop en dan pas tolten :) bij mijn kentucky merrie, die wel natuurtolter is en het ook aanbood, was echt geen tolt te rijden in het begin omdat ze gewoon de spieren miste.. Toen heb ik haar zo'n 2-3 maanden 'normaal' aangereden, dus stap, draf galop, en ik ga de weg op, verander mijn hulpen en ze pakt de tolt zo op! Spieren zijn belangrijk voor een goede tolt :)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:57

Mijn ijslander is gewoon 'normaal' ingereden zoals ieder ander paard. En wanneer hij deze gangen helemaal netjes loopt ga ik pas beginnen met de tölt.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:26

joyfordogs schreef:
wij hebben nu een merrie laten inrijden, ze is net onder het zadel, laat soms wat pasjes marcha (het is een mangalarga marchador) zien, maar ze word nu gewoon dressuurmatig ingereden, zorgen dat ze sterker word en recht door het lijf loopt etc.
hoe losser een gangenpaard is, hoe makkelijker deze dan de extra gang laat zien.
Er zijn ook paarden die gewoon niet draven maar standaard tölten, tja die rijd je dan in terwijl ze tölten.
Ik zou me dus straks gewoon richten op het normale inrijden, eerst de basis.
Dat is ook wat ze bij vierhausen aangeven, eerst de basis, zorgen dat een paard goed loopt, daarna komt de rest vaak vanzelf!

Ik zal je op de hoogte houden hoe het zich bij delicia ontwikkelt, op dit moment toont ze gang als ze ontspannen loopt, dus het begin is dr.

Hoe staat het met delicia's training? :D

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:42

mijn draver kan tolten. maar heb hem dat verder nooit aangeleerd onder het rijden.. hij doet het nou ook alleen als ie nerveus is of niet snapt wat ik wil..

opzich vind ik dat wel handig zo weet ik ook wat ik moet doen.
verder ga ik hem dat ook niet apart leren.

maar naar wat ik gehoord heb doen ze ijslanders bevoorbeeld gewoon normaal inrijden.. en als goede basis er is de hulp voor het tolt leren.

hoe dat dan zo heel precies in zijn werking gaat weet ik ook niet.