andalusiër kopen?waar let ik op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:13

Voor 3.500 EUR heb je zelfs al een goede PRE! Het is maar net wat je verwachtingen zijn. Veel mensen hebben echter allerlei aanvullende wensen, zoals maat, netjes beleerd, uitzonderlijke gangen om goed te kunnen scoren in de wedstrijddressuur, bouw etc en dan kom je er niet met een PRE van 5.000 EUR. De betere PRE's van rond de 20.000 EUR worden nog steeds verkocht hoor. In het buitenland is er in ieder geval nog steeds vraag naar.
Als het gaat om beleerde PRE's voor 5.000 EUR zijn dat of paarden zonder papieren of paarden waar op een of andere manier iets op aan te merken valt (hoeft overigens helemaal niets ernstigs te zijn hoor) of oudere paarden. Het paard dat iederéén wel wil is nog steeds waardevast.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:18

Adalberti schreef:
Voor 3.500 EUR heb je zelfs al een goede PRE! Het is maar net wat je verwachtingen zijn. Veel mensen hebben echter allerlei aanvullende wensen, zoals maat, netjes beleerd, uitzonderlijke gangen om goed te kunnen scoren in de wedstrijddressuur, bouw etc en dan kom je er niet met een PRE van 5.000 EUR. De betere PRE's van rond de 20.000 EUR worden nog steeds verkocht hoor. In het buitenland is er in ieder geval nog steeds vraag naar.
Als het gaat om beleerde PRE's voor 5.000 EUR zijn dat of paarden zonder papieren of paarden waar op een of andere manier iets op aan te merken valt (hoeft overigens helemaal niets ernstigs te zijn hoor) of oudere paarden. Het paard dat iederéén wel wil is nog steeds waardevast.

Dat denk ik ook, en dat is niet enkel zo voor PRE's, maar ook voor andere warmbloeden.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:12

Ik ben blij dat iemand dat bevestigt. Veel mensen hebben de indruk dat vanwege de crisis alle goede paarden ineens voor een prikje te koop staan en dat er keus is uit die paarden van 5.000 EUR. Een berichtje dat vermeld dat je voor 5.000 EUR een goede PRE kunt kopen is erg misleidend.
Ik merk aan sommige reacties die ik via advertenties ontvang, dat mensen ècht denken dat ze vanwege de crisis een topklasse paard kunnen kopen voor hun 5.000 EUR, beleerd en wel. Dat is een groot misverstand. Er is slechts een klein rekensommetje voor nodig om dat te begrijpen.
Paardrijden is in Spanje geen volkssport zoals in Nederland. Er zijn maar heel weinig stallen die hun eigen ruiter in dienst hebben. Dat betekent dat vrijwel ieder paard dat met enige kwaliteit wordt afgericht naar een professionel ruiter moet. Daar wordt per paard al gauw 5 à 6.000 EUR in geinvesteerd. Alleen al het grootbrengen van een veulen, vanaf het dekgeld tot een jaar of 3 kost al gauw een duizend of 6. Méér dan dat de prijzen van zulke paarden dalen, merken wij dat men dan liever een jong paard nog een extra jaartje op het land laat staan (tot zijn 4e, 5e of zelfs 6e), of de prijs van het onbeleerde paard omlaag doet. Er zijn zelfs stoeterijen die liever hun paarden naar de slacht brengen dan dat ze ze onder de prijs verkopen.

Verder zijn er stoeterijen die zich in de handen wrijven en heel blij zijn met de crisis. Er is een heleboel "geknoeid" met het ras, tot ongenoegen van de meer traditionele fokkers. Bovendien spelen bij een groot aantal stoeterijen ficale aspecten een rol, die ik hier niet wil bespreken. Aangezien veel constructiebedrijven failliet gaan op dit moment, verdwijnen er op dit moment veel stoeterijen die laat ik zeggen een meer interne functie hadden. De serieuze stoeterijen met de betere paarden blijven bestaan en doen helemaal niets aan hun prijzen. Sterker, er zijn er zelfs bij die hun prijzen op dit moment juist (aanzienlijk) omhoog doen. De paarden die zij op dit moment niet verkopen zijn over een jaar of 2, als de markt is uitgedund, véél meer geld waard. Ik ken zelfs investeerders die met een veewagen rondrijden en bij alle stoeterijen die gaan sluiten de beste paarden opkopen en ze vervolgens in hun eigen stallen zetten, verder beleren als dat nog niet gebeurd is om ze voor de pre-crisis prijzen te koop aan te bieden. Als de paarden een of twee jaartjes langer blijven staan is dat voor hen geen enkel probleem. Deze investeerders zijn vaak groot-grondbezitters en alle paarden kunnen gevoerd worden met de eigen oogst.

De PRE wordt weer het exclusieve paard dat het was in de jaren '70 vlak voor de dressuur-hype. Op dat moment roken veel mensen geld en zijn lucratief beginnen te fokken, liefst zwarte en bruine paarden. Enkele jaren geleden zijn daar nog een aantal andere exotische kleuren bijgekomen, waarvoor de vraag achter blijft maar de prijzen de pan uit rijzen. In het buitenland heeft men echter al lang ontdekt dat de kwaliteit van die paarden lang niet hetzelfde is en ik krijg steeds meer aanvragen voor de klassieke barokke schimmel, liefst met maat en met mooie rastypische gangen die tegelijkertijd ook geschikt is om mee te kunnen in de dressuur. Een paard van het type zoals bv Invasor van Rafael Soto, of van de Terry en Osborne reclames van de jaren '50 blijft in het buitenland toch favoriet.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:32

Ik kom veel bij handelaren en fokkers en het is duidelijk te merken dat de handel stiller is als normaal , veel fokkers hebben overschot aan veulens en deze worden echt aangeboden voor heel weinig geld , ook op de advertentiesites in Spanje is duidelijk te merken dat de prijzen zakken economie gaat niet lekker dus eerste paardje weg , dan zijn er ook nog aanemers die hun geld in fokkerijen hebben gestopt en nu dus falliet zijn met de bouwcrisis in Spanje en niet de paarden kunnen of willen onderhouden. Op veilingen is het stil , wordt weinig verkocht.

Ik wil hier niet bij zeggen dat een goed paard zijn geld niet waard is maar dat het toch wel is teruggelopen in de laatste 2 jaar.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:43

Nog even over Invasor dit paard als potro kwam niet door de apto keuring eenmaal bekend natuurlijk wel , veel kenners van Spaanse paarden zien hier duidelijk lusitano in terug , en het is algemeen bekend maar nooit toegegeven dat jaren terug Domecq lusitanos heeft gebruikt voor zijn merries dit is ook goed terug te zien in het hoofd van Invasor , vandaar ook de kwaliteit van dit paard.Paard is ook niet getraind door Soto maar door Antonio Cid , toch jammer dat alleen Rafael met de eer strijkt.

Volgens Soto zelf en genetisch gezien is Evento een veel beter paard dan Invasor ook al heeft deze meer succes gehad.

http://video.aol.com/video-detail/evento-ignacio-rambla-verden/1199607954

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:15

over melanomen

het paard eerder genoemd in dit topic is dus mijn paard

mijn paard heeft die dus , vanaf heeel erg jong
(is geopereerd voor de verkoop op 4 jarige leeftijd )
waarop het vervolgens veeel heftiger is terug gekomen

de medicatie werkt het beste indien het asap na ontdekken
van de melanomen word begonnen

hij is 2 jaar weggeweest waarvan 14 mnd verwaarloost in de ruimste zin van het woord
stress schijnt niet positief te werken
het is bij ons nu afgenomen tot het niveau van een paar jaar terug
en staat nu weer stabiel

nu heeft mijn paard ze echt heeeel erg heftig / veel
nog geen enkel paard gezien die het zo zwaar heeft

en hij is ondertussen 20 ..

Cyrina

Re: andalusiër kopen?waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:05

Hoi Nickyu,

Ik heb even jouw berichten gelezen over Cimetidine, ik vroeg me af of je verder nog bijwerkingen aan je paard merkt.
Ik zit het ook te overwegen nu ik dit lees, mijn paarden hebben er op zich niet echt last van, maar bijde hebben een vrij dikke bij de speekselklier en ik vind dat toch een beetje een rotplek.

Daarnaast waar haal jij de tabletten vandaan?

sorry voor het vervuilen van het topic..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:15

bij de apotheek , recept van de da in overleg
daar het niet vrij te verkrijgen is
en je heeel veel nodig hebt is dit de meest betaalbare methode

geen negatieve bijwerkingen gemerkt
wel dat het paard iets fitter leek iig was de algehele weerstand beter met gebruik

wij zitten weer op het voormalige niveau en je merkt dat het nu niet minder meer word na stoppen bljift het gelijk

wel hebben we gemerkt dat 3 x daags veel beter aanslaat als 2 of 1 x daags

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:32

Vraagje, wel off topic, mijn paard heeft 1 bult ter grootte van een flinke erwt halverwege zijn staart wortel, wat is nu wijsheid, weg laten halen of wachten?
Ik heb hem nu 4 jaar, in die tijd is hij gekomen en groeit wel wat, maar niet heel hard, heeft het risico;s nu of worden de risico's alleen maar groter naarmate hij groter groeit?
Hij is nu 12 jaar, nog redelijk jong, lijkt mij.......

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:49

Of een paard wel of niet APTO is zegt helemaal niets over zijn capaciteiten als dressuurpaard. Zelfs het feit of het paard wel of geen papieren heeft doet er niet toe als je een paard zoekt voor de sport, tenzij je ermee zou gaan willen dekken, maar dat strookt niet met het feit dat de meeste dressuurmensen de voorkeur hebben voor een ruin.

Dat er (niet alleen) in de grensstreek veel gerommeld is met het stamboek is algemeen bekend. De kruisbestuiving is overigens 2 kanten op geweest. Door diverse stoeterijen is er bovendien volop gefokt met west-europese warmbloedpaarden. DNA wordt pas sinds zo'n 15 jaar toegepast ter identificatie van de veulens. Alles wat daarvoor gebeurd is, is gebaseerd op geruchten en koffiedik kijken.

Wat (ondanks de crisis) zeker niet het geval is, is dat de paarden die eerst 15.000 EUR kostten, omdat ze bijvoorbeeld een bepaald niveau van africhting hadden, nu plotseling beschikbaar zijn voor 5.000 of 7.500 EUR. Dat is gewoon niet zo. Daarom vind ik je berichtgeving erg misleidend.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:20

Citaat:
Wat (ondanks de crisis) zeker niet het geval is, is dat de paarden die eerst 15.000 EUR kostten, omdat ze bijvoorbeeld een bepaald niveau van africhting hadden, nu plotseling beschikbaar zijn voor 5.000 of 7.500 EUR. Dat is gewoon niet zo. Daarom vind ik je berichtgeving erg misleidend.

Ik heb het dan in het algemeen over jonge paarden en met de meer bereden paard meer particulier wijs. Ik kan alleen vertellen wat ik zelf zie bij handelstallen.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 09:30

ik heb eerder de indruk dat door de crisis de prijzen omhoog zijn gegaan, maar goed dat is alleen een indruk, ik heb me de laatste jaren niet zo verdiept in de prijzen van paarden.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:17

Ik praat dan wel over Spanje in mijn omstreek , handelstallen in de omgeving Alicante , Valencia, Castellon en Murcia en de advertenties die ik zie op de Spaanse sites.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:37

Ik heb ook paarden van particulieren te koop, maar ben daar heel selectief in. Ze zijn vaak helemaal niet gereden op een manier die we in Noord-Europa gewend zijn. Vaak hebben hun eigenaren nooit een paardrijles gehad, en is er behoorlijk wat rework aan die paarden. Ik ben er in ieder geval voorzichtig mee.

Maar, als het goedkoop is gaan mensen twijfelen. Men denkt: hoe kan het dat zo'n goed paard voor die prijs weg kan? Ik heb al een poosje een schitterende hengst te koop, stokmaat 1m68, van het traditionele type, van 1993. Hij kost maar 3.500 EUR (gezakt van 5.000 EUR). Het is een prachtig dier, met veel noblesse, maar denk jij dat er iemand reageert? Ondertussen verkoop ik wèl de paarden van 15.000 EUR! Dat is eigenlijk heel krom, http://www.adalberti.com/@ME001.swf. Dit paard zou ik zo voor mezelf kunnen kiezen. Hij is dus van een particulier. Als mijn situatie dit zou toelaten was hij dezelfde dag van het filmpje nog met mij meegegaan! Dit is notabene een PRE met papieren van een hele goede bloedlijn!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:07

Prachtig paard!!!

Hier in Nederland is het ook zo dat de betere goed gereden paarden en pony's gewoon goed te verkopen en duur blijven. Echter de middenmoot zakt enorm in prijs en jonkies zijn aan de straatstenen niet te slijten. Dit gelt voor alle rassen.

hafjegek, het schier me ineens te binnen dat Lobke (Idra hier op bokt) niet alleen Licor te koop aanbood, maar ook een stel merries van dezelfde fokker. Omdat de fokker wil minderen zijn ze voor zeer schappelijke prijzen (binnen jouw budget ) te koop. De merries hebben alle een vader die Calificado is of een vader die kampioen functionaliteit is. Enkele merries zijn ook onder het zadel.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:16

Licor is niet te koop, enkel Terroso ;)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:09

Whahaha ,wat zeg ik nou! FOUTJE!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:49

Die merries zijn inderdaad mooi die te koop staan van dezelfde fokker als Licor en Terroso (geloof ik) en vooral voor die prijs !!!

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 13:56

Cyrina schreef:
Prachtig paard!!!

Hier in Nederland is het ook zo dat de betere goed gereden paarden en pony's gewoon goed te verkopen en duur blijven. Echter de middenmoot zakt enorm in prijs en jonkies zijn aan de straatstenen niet te slijten. Dit gelt voor alle rassen.

hafjegek, het schier me ineens te binnen dat Lobke (Idra hier op bokt) niet alleen Licor te koop aanbood, maar ook een stel merries van dezelfde fokker. Omdat de fokker wil minderen zijn ze voor zeer schappelijke prijzen (binnen jouw budget ) te koop. De merries hebben alle een vader die Calificado is of een vader die kampioen functionaliteit is. Enkele merries zijn ook onder het zadel.

bedankt ik zal eens kijken, maar ik kan nog niet echt op zoek, moet eerst mijn haflinger verkopen, er is weinig interesse in, maar wie weet, ik hoop wel dat ze redelijk snel verkocht word, voordat ik me weer bedenk, ze is echt een schat maar kan niet zo goed met haar overweg, ik wil een gevoeliger beestje, en ze is zo lomp als een dikke boerenknol en daar moet je mee om weten te gaan, ze doet alles voor je hoor, daar niet van, maar ik heb gewoon geen band met haar, ondanks dat ik haar vanaf haar geboorte heb. desondanks doet het wel pijn om haar te verkopen en heb ik er een jaar over gedaan om de beslissing te nemen, maar als je wat wilt moet je keuzes maken he, en anders heb ik straks die graseters waar ik niks mee kan doen en die wel een hoop kosten. en dat is niet erg, de beestjes waar ik echt een band mee heb zoals mn oude merrie en shetlander blijven hier voor de rest van hun leven die kan ik echt nooit weg doen, want hou veelste veel van ze, ik hou alleen altijd van alle beestjes, zelfs al heb ik er geen goede band mee, en ik heb echt al van alles geprobeerd om haar meer te binden, maar het lukt gewoon niet, ze loopt gewoon met iedereen mee die haar maar een snoepje geeft, en ik wil een aanhankelijker paardje.

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:27

Adalberti schreef:
N.B. de hengst Betunero die xxxNaatjuhxx hier op Bokt bij ons gekocht heeft is gefokt bij zo'n rejoneador. Hij heeft daar overigens geen enkel trauma aan over gehouden :P. De rejoneadores waar wij mee werken gaan heel netjes met hun paarden om.

Hahaha nee idd hij heeft geen enkel trauma en is een heel erg sensible paard met een goud karakter !
Heb hem leren stijgeren :D even aan Adalberti laten zien :D

Afbeelding

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:23

Knappe PRE! En heel mooi beheerst dat steigeren :j

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:49

Terug op de topic vraag:

Tips.
Lees de site van het stamboek goed om te weten welke papieren je allemaal nodig hebt, voor je het weet bent je opgelicht. http://www.pre-stamboek.nl/

Laat ook een bloedtest doen op tekenziekte (pyroplasmosis)

Succes met de aankoop van je paardje

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:30

Paard kan positief geven op pyroplasmosis en al lang niet meer ziek zijn , alleen naar amerika is het verplicht negatief te zijn , zat paarden die postief gekeurd zijn op piro en hierdoor niet naar amerika zijn gegaan maar wel gewoon verkocht zijn en voorderest gewoon gezond zijn.
Denk dat Aldaberti er meer uitleg over kan geven

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 17:47

bedankt voor alle info, maar ik ben gisteren gezwicht voor een prachtige fries. hele aardige mensen, die graag willen wachten tot ik mn haflinger verkocht heb, ze wilden een absoluut goed tehuis. het paardje, (AHUM) Paard (1,70)... is 8 jaar oud, een ruin, is braaf onder het zadel en buiten, kan dressuur matig niet zo veel maar dat is niet erg dat leer ik hem zelf wel. het belangrijkste is dat hij gezond en braaf is.
nu alleen nog mn hafje verkopen... valt helaas niet mee. maar ook daar vind ik vast nog wel een goed tehuis voor.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:00

jus schreef:
Paard kan positief geven op pyroplasmosis en al lang niet meer ziek zijn , alleen naar amerika is het verplicht negatief te zijn , zat paarden die postief gekeurd zijn op piro en hierdoor niet naar amerika zijn gegaan maar wel gewoon verkocht zijn en voorderest gewoon gezond zijn.
Denk dat Aldaberti er meer uitleg over kan geven

Lijkt me toch handig om te weten wat je paard heeft of niet?

Hafjegek, leuk dat je wat gevonden hebt! Succes met je paardje