Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Fitzroy schreef:Ik bedoel alleen maar te zeggen dat er dus fokkers zijn die zich niet zo druk om de waardering maken die jij wel wilt hebben. Dus als jij dat wilt en je krijgt het niet moet je ermee stoppen.
Fok je nu voor je plezier of voor het geld, ik vat hem niet meer???
sarabande schreef:
Ik had daar nog nooit bij stil gestaan, voor mij is het normaal dat ik mijn uiterste best doe om een gezond fijn en werkwillig sportpaard te fokken. Een fokker krijgt daar inderdaad zelden de dank voor die hij/zij verdient.
Zannekin schreef:Ik denk ook dat je die waardering uit het fokken zelf moet halen. Als je waardering moet afdwingen kan je beter stoppen denk ik. Dat is trouwens zo met elk beroep, niet alleen met fokken.
Fitzroy schreef:Dat heb ik toch ook niet veroordeeld? Ik heb zelf ook de fokker gebeld om meer van mijn paard te weten te komen.
Maar sarabande spreekt van dank en dat vind ik een vreemde stelling. Je fokt voor je plezier. lijkt me, en niet om 'dank' te krijgen.
Ik jureer toch ook niet om 'dank' te krijgen? Ik jureer omdat ik het leuk vind.
Zannekin schreef:Ik denk ook dat je die waardering uit het fokken zelf moet halen. Als je waardering moet afdwingen kan je beter stoppen denk ik. Dat is trouwens zo met elk beroep, niet alleen met fokken.
pieterm schreef:Ik probeer ook hengsten uit te kiezen die qua karakter goed zijn (wie wil er nu een paard dat bijt of trapt als je in hun stal komt?
Pipo schreef:Tuurlijk zijn er uitzonderingen, die heel overwogen hun keuzes maken, maar de meeste kleine fokkers, die willen graag een veulentje, maar het mag allemaal niet teveel kosten. En kiezen daarom vaak een mindere hengst.
En de grote fokkers...........en dan denk ik aan een Wiepke van de Lageweg. Die laat een hengst niet staan om een paar honderd euro extra dekgeld, die neemt gewoon de hengst die hij het beste bij de merrie vind passen. Dus om nou te zeggen dat broodfokkers minder nadenken?????
sarabande schreef:Er zijn een heleboel grote hobbyfokkers en een heleboel kleine zeer goede en toegewijde fokkers.
sarabande schreef:Aan de andere kant heb je de kleine fokker die naar een door hem/haar vereerde hengstenhouder gaat en dan vaak de hengst krijgt opgedrongen die niet op de merrie past.
chantal1 schreef:[
De andere kant van het verhaal is dat de kleine fokker vaak zo koppig is tegen over de hengstenhouder en persee die "mooie hengst" wil en niet de hengst die het beste bij de merrie past ondanks voorstellen van de hengstenhouder, want als je logisch nadenkt zijn de beste combinatie's ook de winstgevendste (op lange termijn) voor een hengstenhouder.
[/quote]