Wat verwacht je van de dekhengst van je keuze

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:11

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat er dus fokkers zijn die zich niet zo druk om de waardering maken die jij wel wilt hebben. Dus als jij dat wilt en je krijgt het niet moet je ermee stoppen.
Fok je nu voor je plezier of voor het geld, ik vat hem niet meer???

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 10:19

Fitzroy schreef:
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat er dus fokkers zijn die zich niet zo druk om de waardering maken die jij wel wilt hebben. Dus als jij dat wilt en je krijgt het niet moet je ermee stoppen.
Fok je nu voor je plezier of voor het geld, ik vat hem niet meer???

Waardering?????

Waar zeg ik dat ik waardering wil hebben, je bent dus niet thuis in deze wereld, anders zou je zoiets op een eigen ervaring met een Duitse fokker niet zomaar zeggen.
Kijk eens in het andere topic daar komt duidelijk naar boven dat de meeste mensen graag willen weten waar hun paarden naar toe zijn gegaan en andersom waar hun paarden vandaan komen.

Maar wanneer je van een door jou gemaakte stelling een persoonlijke aanval wilt maken dan stop ik de discussie die dan geen discussie meer is Slapen

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:21

Ik denk ook dat je die waardering uit het fokken zelf moet halen. Als je waardering moet afdwingen kan je beter stoppen denk ik. Dat is trouwens zo met elk beroep, niet alleen met fokken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:32

sarabande schreef:

Ik had daar nog nooit bij stil gestaan, voor mij is het normaal dat ik mijn uiterste best doe om een gezond fijn en werkwillig sportpaard te fokken. Een fokker krijgt daar inderdaad zelden de dank voor die hij/zij verdient.

Dus deze woorden zijn niet van jou? Maar je mag het laatste woord van mij Slapen ., Met jou ga ik niet verder in discussie.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:33

Zannekin schreef:
Ik denk ook dat je die waardering uit het fokken zelf moet halen. Als je waardering moet afdwingen kan je beter stoppen denk ik. Dat is trouwens zo met elk beroep, niet alleen met fokken.

Zannekin, hier moet ik je groot gelijk in geven., fokken is een stukje inzicht van jezelf en in het algemeen je oor ter luister leggen en niet bepaald bij de zogenaamde "kenners"
Maar zoals met vele topics gaat het net zo als bij de anderen, het draait weer uit op Hengsten en Hengstenboeren. Het schijnt dat er geen topic meer gestart kan worden zonder allerlei hengsten af te kraken. Huilen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:38

los van fokken: ik zelf wil wel graag weten waar en hoe mijn paarden terecht komen. En dat zal bij een paard dat ik zelf gefokt heb dubbel gelden. Dus dat is van Sarabande niets bijzonders en dat staat los van waardering. Je wilt gewoon weten hoe je paard het doet, of de mensen er happy mee zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:41

Dat heb ik toch ook niet veroordeeld? Ik heb zelf ook de fokker gebeld om meer van mijn paard te weten te komen.
Maar sarabande spreekt van dank en dat vind ik een vreemde stelling. Je fokt voor je plezier. lijkt me, en niet om 'dank' te krijgen.
Ik jureer toch ook niet om 'dank' te krijgen? Ik jureer omdat ik het leuk vind.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:44

In het algemeen verwacht ik dat de dekhengst de kwaliteit van de merrielijn niet onderuit haalt. Het is verbazend moeilijk om een veulen te fokken dat de kwaliteit heeft van de moeder, met name als je in de top probeert te fokken.

Daarnaast moet je duidelijke indikaties hebben dat de hengst mogelijkerwijs de doelstelling kan volbrengen.

Afgezien van het feit dat we bepaalde doelstellingen heb op exterieur, karakter, gezondheid en gebruikswaarde, is het ook zo dat we liever geen eindprodukten fokken. Dat betekent dat de hengst ook een fokmerrie kan neerzetten.

Daar zijn nooit garanties voor. Bij een hengst die lang genoeg in de fokkerij gezeten heeft, kan je zien of dat die reeds fokmerries heeft neergezet. Helaas beperk je je dan tot hengsten die minimaal 6 jaar in de fokkerij hebben gezeten.

Bij jongere hengsten gaat het dan vooral om het kijken naar de moeder. Dat is wat dat betreft niet veel anders dan de melkkoeienfokkerij. Stieren geven geen melk, dus wordt er in het begin altijd gekeken hoeveel melk de moeder van de stier gaf en wat de melkindex van zijn vader was. Goed, we fokken geen paarden of ponies voor de melkproduktie, maar we moeten ons wel flink achter onze oren krabben als een hengst geen (half)zusjes of broertjes heeft die ook goed zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:54

Fitzroy schreef:
Dat heb ik toch ook niet veroordeeld? Ik heb zelf ook de fokker gebeld om meer van mijn paard te weten te komen.
Maar sarabande spreekt van dank en dat vind ik een vreemde stelling. Je fokt voor je plezier. lijkt me, en niet om 'dank' te krijgen.
Ik jureer toch ook niet om 'dank' te krijgen? Ik jureer omdat ik het leuk vind.

waardering.............. daarvoor moet je NOOIT bij andere mensen wezen. Die krijg je namelijk toch niet ook al heb je het goed gedaan. Laat staan een bedankje. Nee, je moet ZELF tevreden zijn als je fokprodukt voldoet aan je eigen verwachtingen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:14

Ja wel mee eens Desiree, maar het is toch ook zo dat je dan wel dankbaar kunt zijn omdat je zo'n paard hebt? Ik sta er dus echt wel eens bij stil (en stond, ook bij mijn vorige paard) dat je paard niet een vanzelfsprekend iets is (terwijl we het eigenlijk wel zo zien/behandelen). Nogmaals, het geldt niet voor alle fokkers (dus niet voor de zgn. vermeerderaars), maar de kleine fokkers fokken met hun hart en niet voor het geld. Dan gaat het meer om het plezier wat iemand met zo'n paard zal beleven dan om de pingels. En daar mag je dan best dankbaar voor zijn vind ik zelf (als eigenaar zijnde bedoel ik dan).

En Fitzroy: ik ben een jury soms wel dankbaar, voor een winstpunt of als ze me op iets wijzen dat ik kan verbeteren. Het is maar net hoe je het bekijkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:00

Tja maar je weet natuurlijk nooit als je een paard koopt van een stal of de fokker groot of klein was. En veel mensen nemen ook geen contact op met de fokker. Die zien het paard als product. Prima natuurlijk, maar als je waardering wil voor het fokken, dan zou ik het anders aan gaan pakken, en niet meer met paarden bezig zijn.

Fokken doe je voor jezelf niet voor een ander, als je dat wel doet, geloof je naar mijn idee in sprookjes.

En Fitz...............je hebt gelijk wat betreft het jureren, tuurlijk worden die mensen wel gewaardeerd, maar niet als persoon meer in het algemene. Denk dat dat ook zo is als fokker, je moet niet persoonlijk gewaardeerd willen worden. Verder zou ik het wel heel leuk vinden als iedereen aan de discussie mee blijft doen, of je nou wel of niet uit het wereldje komt.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 22:05

Zannekin schreef:

Hier ben ik het toch zeker mee eens.

Verder is het gewoon zo dat het sommige mensen niet boeit of je wel of niet weet waar je paard nou eigenlijk vandaan komt. Die hebben dat paard en voldoet aan de wensen en zijn er gelukkig mee, zo is het gewoon.

Ik zelf wil altijd graag weten waar mijn paard vandaan komt & wat er mee gebeurt is.

Wat de waardering betreft, ik heb voor iedereen waardering tot dat ze het bij mij kapotmaken. Dus ja, ik heb waardering voor de ene fokker maar voor de andere niet. Verder heb ik in onze regio nog geen vervelende juryleden mee gemaakt dus dat schilt Haha!

En zoals hier boven is gezegd,je fokt immers voor jezelf en kan toch een eindje sturen in het terechtkomen van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 22:09

Wat ik hier trouwens steeds tussen de woorden door lees, is dat iedereen het over de grote fokkers en kleine fokkers heeft. De grote fokkers krijgen al snel de stempel van broodfokkers op zich gedrukt. En er word gedaan dat de kleine fokkers juist zo goed selecteren.Terwijl je vaak de mindere paarden bij de kleinere fokkers ziet.

Tuurlijk zijn er uitzonderingen, die heel overwogen hun keuzes maken, maar de meeste kleine fokkers, die willen graag een veulentje, maar het mag allemaal niet teveel kosten. En kiezen daarom vaak een mindere hengst.

En de grote fokkers...........en dan denk ik aan een Wiepke van de Lageweg. Die laat een hengst niet staan om een paar honderd euro extra dekgeld, die neemt gewoon de hengst die hij het beste bij de merrie vind passen. Dus om nou te zeggen dat broodfokkers minder nadenken????? Verward

pieterm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 22:12

Ik verwacht van mijn hengstenkeuze een veulen die later eerst en vooral de bewegingen en de mentaliteit van een dressuurpaard heeft.

Maar dat paard moet ook kunnen springen, want vooral bij ons (in belgië) verkoopt een goed spring(end) paard nu eenmaal beter dan een dressuurpaard.

Ik probeer ook hengsten uit te kiezen die qua karakter goed zijn (wie wil er nu een paard dat bijt of trapt als je in hun stal komt?

Als laatste wil ik ook mooie paarden fokken, kleur is me gelijk, maar ik zie ook liever een zwarte of een vosse met witte benen

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 22:13

Vind ik ook een beetje vaag ja. Ik heb niet het idee dat de zogenaamde "broodfokkers"zo negatief bestempeld moeten worden. Ze zouden wel de goede hengsten kunnen vertegenwoordigen maar niet kunnen fokken? Best apart zou dat zijn, of niet?

pieterm schreef:
Ik probeer ook hengsten uit te kiezen die qua karakter goed zijn (wie wil er nu een paard dat bijt of trapt als je in hun stal komt?

Ik ga hier even op in haken; doet een paard van nature dat, gericht trappen en bijten? Ik zelf heb het gevoel van niet, kan natuurlijk zijn dat ik op dat gebied erg naïef ben maar meestal is er dan toch al heel wat gebeurt. Plus daar komt bij dat een paard van nature een vluchtdier is en dus eerder zal vluchten dan iemand "pakken".

Ff erg off-topic maar ok.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 22:36

Ik hoop dit jaar op mooie veulens, ik heb wel hoge verwachtingen van een Chin Chin x Flemmingh x Nimmerdor x Joost.

Maar we verwachten nog meer o.a van Flemmingh, Hold Up Premier, Good Times en Indoctro. Maar dat word afwachten.

Verder vind ik dat je de keuze niet mag laten af hangen van het karakter, althans niet alleen naar de hengst kijken.
We verwachten dit jaar een Good Times uit een Indoctro x Purioso, een een super sport stam.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 23:55

Pipo schreef:
Tuurlijk zijn er uitzonderingen, die heel overwogen hun keuzes maken, maar de meeste kleine fokkers, die willen graag een veulentje, maar het mag allemaal niet teveel kosten. En kiezen daarom vaak een mindere hengst.

En de grote fokkers...........en dan denk ik aan een Wiepke van de Lageweg. Die laat een hengst niet staan om een paar honderd euro extra dekgeld, die neemt gewoon de hengst die hij het beste bij de merrie vind passen. Dus om nou te zeggen dat broodfokkers minder nadenken????? Verward

Dat vind ik ook. Er wordt hier altijd heel negatief gedaan over grote fokkers, en kleine fokkers worden de hemel in geprezen. Ik denk inderdaad ook dat grote fokkers vaak meer kijken naar een ideale combinatie en dat sporadische fokkers vaak eerder een leuke hengst kiezen, of die nu past of niet. Ik denk dat er bij echt grote fokkers weinig prutsers te vinden zijn. Die mensen moeten er inderdaad ook hun brood mee verdienen en kunnen zich niet permiteren steeds mindere dieren te fokken. In beide groepen zijn waarschijnlijk uitzonderingen te vinden, daar niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 01:24

Inhakend op wat hierboven al staat, een goede fokker worden is misschien niet zo moeilijk, maar een goede fokker blijven wel. Voor de grote fokkers lijkt dat makkelijker, maar ze moeten dat ook waarmaken om te kunnen blijven waar ze zijn. Voor de kleine fokker hangt er misschien minder vanaf?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 10:23

sarabande schreef:
Er zijn een heleboel grote hobbyfokkers en een heleboel kleine zeer goede en toegewijde fokkers.

Zoals al eerder gezegd er wordt niet gesteld door mij althans niet dat grote fokkers beter of slechter zouden zijn dan kleine of andersom.
Er zijn de laatste tijd heel wat fokkers met veel geld groot begonnen die inmiddels afgehaakt hebben omdat ze er idd achter kwamen dat het geen goede belegging is, Van der Vorm, Jordans, Musterd om er maar een paar te noemen. Aan de andere kant heb je de kleine fokker die naar een door hem/haar vereerde hengstenhouder gaat en dan vaak de hengst krijgt opgedrongen die niet op de merrie past.

Daarnaast is het het leger van toegewijde fokkers, groot en klein, die ieder jaar weer proberen om een zo goed mogelijk veulen te fokken en zich daar intensief in verdiepen.

Dus on topic de hengst die gekozen wordt hangt vaak van veel andere factoren af, dan alleen of hij bij de merrie past.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:58

sarabande schreef:
Aan de andere kant heb je de kleine fokker die naar een door hem/haar vereerde hengstenhouder gaat en dan vaak de hengst krijgt opgedrongen die niet op de merrie past.

De andere kant van het verhaal is dat de kleine fokker vaak zo koppig is tegen over de hengstenhouder en persee die "mooie hengst" wil en niet de hengst die het beste bij de merrie past ondanks voorstellen van de hengstenhouder, want als je logisch nadenkt zijn de beste combinatie's ook de winstgevendste (op lange termijn) voor een hengstenhouder.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 11:14

chantal1 schreef:
[
De andere kant van het verhaal is dat de kleine fokker vaak zo koppig is tegen over de hengstenhouder en persee die "mooie hengst" wil en niet de hengst die het beste bij de merrie past ondanks voorstellen van de hengstenhouder, want als je logisch nadenkt zijn de beste combinatie's ook de winstgevendste (op lange termijn) voor een hengstenhouder.
[/quote]

Dus als de hengstehouder bereid is zwart op wit te zetten dat hij het te verwachten veulen wil kopen voor een van te voren over een te komen bedrag dan zit je dus altijd goed. Maar meestal blijft het bij praatjes, beloftesen zo. En krijg je de hengst waar de hengstenhouder het meest aan verdient aanbevolen. Dus zijn eigen hengst inplaats van al die hengsten die hij voor anderen ter dekking stelt