[H][KWPN] Paddox X Sambertino

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:48

Het voordeel in jouw geval is dat jouw merrie bestaat uit vele genen, totaal verschillende voorouders dus (net als die van mij hoor)
Dus als je hier een hengst op zet, die ook weer totaal verschillende voorouders heeft, dan weet je echt niet wat eruit komt, het kan alle kanten op gaan.
Door lijnenteelt toe te passen met hengsten (of merries) die de eigenschappen bezitten die je graag in je veulen wilt terug zien, vergroot je hierop je kans.
Je verankert deze eigenschappen dus.

Bekijk de links maar eens van je merrie en zenon, je vind hier veel overeenkomsten van hengsten die zich goed bewezen hebben.
Op http://www.allbreedpedigree.com (oid) kun je veel foto's vinden van deze voorouders, door deze eens te bestuderen kun je voor jezelf alvast eens een plaatje in je hoofd maken.

Bestudeer dan vooral de hengsten die in beide stambomen voorkomen, die van je merrie dus en die van de evt. hengst van je keuze.

edit: niet alleen farn maar ook darwin/roemer (in ieder geval super karakters) veranker je met zenon.

In dit verhaal zou Zhivago dus beter passen dan bijv. United of Krack.

Galupy

Re: [H][KWPN] Paddox X Sambertino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 23:16

Ja ik heb de links bekeken en met virtueel dekken krijg je een mooi overzichtje.
Je past dus lijnenteelt of inteelt (weet het verschil niet goed...) toe op de hengsten Ferro, Darwin, Roemer en Farn. Dit zijn de hengsten die dan in overvloed aanwezig zijn.

Nou heb ik op KWPNstallion de foto's opgezocht en ik herken veel in mijn merrie van voornamelijk de hengsten Darwin en Roemer. Farn is weer een heel ander type.

Maar ik dacht dat lijnenteelt of inteelt juist niet gewenst was aangezien bloedspreiding binnen de fokkerij nu steeds zo'n hot item is en iedereen maar vrij wil fokken van de grote Jazz, Ferro, Krack en Gribaldi. Dus moet ik dat dan juist wel gaan doen...?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:19

Je fokt toch niet met Jazz, Krack of Gribaldi?

Van Roemer is veelste weinig bloed voorhanden.. Jammer dat ze er daar een hoop van uit de laan hebben geweerd. Ik neem aan dat jij geen dekhengstcarriere voorziet voor het veulen? Als het voor de sport is zou ik dit niet erg vinden.
Zenon is wel een hittepetitje hoor, geen idee of hij dit doorfokt maar wel geweldig bloed erachter :j En mooi lijnenteelt bij die van jou.

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 23:29

Het fokdoel is inderdaad een sportpaard en absoluut geen dekhengst. Maar mocht het veulen een merrie worden is dit dan nog nadelig indien daar mee gefokt gaat worden?
(m.a.w. zitten ze bij het KWPN op zo'n afstamming te wachten..?)

Klopt deze merrie heeft verder geen van al deze welbekende hengsten in de afstamming, maar aangezien er zoveel hengsten zijn is het in mijn ogen voor de hand liggend dat je een hengst kiest die niet verwand is (bloedspreiding). Maar dat is gewoon dat ik niet bekend ben met lijnenteelt en dat het ook in positieve zin kan uitpakken. Zoals jullie het omschrijven klinkt het zeer interessant.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:33

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=4060

Als het een goede is kunnen ze er toch niet omheen :)

Houdt het vooralsnog in optie en kijk nog eens rustig verder. Er lopen meer hengsten rond :)

Lijnenteelt
6 x FARN
5 x OREGON
4 x ABGAR XX
3 x SIGHILDA
3 x ROEMER
3 x PERICLES XX
3 x IANA
2 x ROMEO
2 x WACHTMEESTER
2 x NIMMERDOR
2 x AMOR
2 x FERRO
2 x DARWIN

6x farn :=

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 23:38

Ja dat is pas inteelt die hoogheid :P

Maar ik zal Zenon zeker in gedachten houden. Zit nu net filmpjes van hem te bekijken op youtube en die vallen me absoluut niet tegen. Wat kan die hengst lekker bewegen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:33

Valencio schreef:
Maestro even bekeken en het is een imponerende verschijning, voor beweging zit ik in ieder geval goed bij Maestro.
Essiesilly jij hebt het over een lang voorbeen terwijl ik op kwpnstallion juist lees dat hij een kort voorbeen heeft. Verder is hij zelf niet zo heel groot en er is natuurlijk (nog) niet bekend of hij mogelijk verkleinend fokt. Hoe lijken zijn nakomelingen tot nu toe qua maat en voorbeen?
Verder lijkt hij me vrij klassiek van type en fors, vererft hij dit? Mijn merrie heeft veel ouderwets bloed en ik wil daarom niet te klassiek gaan. De veulens van Maestro die ik op de site zag leken me ook vrij klassiek van type.
Op zich niet verkeerd want ik hou wel van wat meer body.

Krack C nakomelingen zijn inderdaad de hengsten waar ik het tot nu toe vooral in heb gezocht om de beweging te verbeteren. Zoals United, Vivaldi of Tuschinski.

San Remo vanwege het achterbeen niet doen dus? Of zou de merrie hier voldoende in compenseren?

ja ik vind dat je altijd de hengst zelf moet bekijken, aangezien meneer hamoen ANTI maestro is, vind hij dat hij en zijn nakomelingen een kort voorbeen hebben wat in mijn ogen (en vele fokkers) ver te zoeken is maar goed.. je moet gewoon altijd zelf gaan kijken naar bijv. afstammelingenkeuringen enz. ook zou je eens bij ons op stal kunnen komen kijken...
wij hebben er 9 jaarlingen van staan en zijn op 1 na allemaal goed aan de maat, 2 ervan zijn eerg groot!
je kunt er nog niet een directe lijn in trekken dus maar het lijkt erop dat ze over het algemeen niet klein zijn. qua type fokt hij absoluut niet klassiek (wel iieets wat forser, als in niet zo iel dat als je blaast ze omvallen...) we hebben nu van iemand een merrie met veulen van maestro staan, ik ben er HELEMAAL verliefd op op dat type!! echt geweldig, zo n mooie kont erin, mooi front en een super schuine schouder! zal vande week even foto s proberen te maken.
verder vererft hij niet zo klassiek omdat hij zelf abgarxx bloed voert en dit zie je ook bij de nakomelingen... dus ik zou zeggen kom gerust eens kijken als je intresse hebt

aangezien je body wilt verbeteren zou ik absoluut niet gaan voor tuschinski dan wel vivaldi.... sorry..

san remo idd vanwege achterbeen maar ja heb er ook zoals ik al zei 1 gehad die wel een goed achterbeen had.... maar ja sommige (1 opde........) sandro hits hebben ook een goed achterbeen :+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:35

o trouwens!!!! we hebben bij de jaarlingen ook een maestro x paddox!!! :D een hele grote vos :)

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 11:42

Essiesilly heb je dan misschien een foto van die Maestro x Paddox ben daar benieuwd naar.

Zie trouwens net dat Zenon een blessure heeft en daardoor ook niet beschikbaar is voor de fokkerij, helaas!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:36

nee heb ik helaas niet...

oh wat voor blessure heeft ie dan dat ie niet kan dekken?

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 12:45

geen idee maar dat staat op de site van Brinkman, er staat dat hij naar verwachting pas weer juni 2009 beschikbaar is en dat vind ik sowieso te laat om te dekken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:46

juni te laat? Ik denk dat mei de beste periode is voor een veulen om geboren te worden. Hoeven ze niet meer zo lang op stal en kunnen ze zo veel mogelijk buiten zijn.

Maar er op gaan wachten en dan blijken dat hij helemaal niet meer dekt het seizoen lijkt me een stuk zuurder. Dan hadden ze 'm beter dit jaar helemaal uit de dekdienst moeten halen. Nu weten mensen nog niet echt waar ze aan toe zijn.

Maar er zwemmen meer vissen in de zee, hoor :)

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 12:51

ja precies er zijn meer hengsten gelukkig :D

juni zou inderdaad heel mooi zijn als de merrie in een keer drachtig wordt en je veulen in mei kan verwachten maar dit gaat de eerste keer worden dus dan vind ik het fijner om wat vroeger in het seizoen te beginnen zodat je net wat meer speling hebt omdat je nog niet weet of de merrie makkelijk drachtig te krijgen is. Bovendien wil ik niet op een bepaalde hengst wachten tot juni terwijl dat dan ook geen garantie is dat hij op dat moment wel hersteld is van zijn blessure, wie weet gaat het dan nog langer duren. Maar goed dat ligt er natuurlijk aan wat de blessure precies is en daar kan ik nog even naar gaan informeren.

Ondertussen kijken we nog even verder naar andere hengsten, met bijv. Zhivago zit ik dus ook goed lijnenteelt op Ulft en Farn o.a.

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:30

wat een leuke merrie~!
Ik zou idd geen San Remo doen, ivm met lang gelijnd en achterbeen niet zo. verder wel heel mooi qua uiterlijk!

Ik ben zelf ook wel eens aan het kijken wat leuk is bij mijn paddox. vind zelf Zizi top, Apache en Amazing star erg gaaf.

succes met het kiezen!

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 10:00

Dankje Jeanet ;)

Apache is echt een plaatje om te zien maar ik was niet echt van hem onder de indruk toen ik hem heb gezien bij de hengstenshow, ik vond hem een beetje 'knijperig' lopen.

Amazing Star en Zizi Top beide super hengsten, maar vanwege het Ferro bloed heb ik ze niet direct in gedachten voor mijn Paddox. Maar zoals je al hebt kunnen lezen kan lijnenteelt toe passen ook een optie zijn al vind ik dat wel moeilijk om daarin een goede keus te maken.
Gaan jullie de Paddox merrie ook laten dekken?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:24

ik ben idd ook niet weg van apache, onder t zadel erg comisch achter... en de hals vind ik net een giraf :o sorry

maar idd zizitop vind ik wel heeel leuk maar komt dat dan voor jou niet te dichtbij het ferro bloed??
heb er ook aan zitten denken voor mijn rhodium merrie maar uiteindelijk vond ik het te dichbij zitten..

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 12:07

In feite zit Ferro dan nog net zo ver weg als bij Zenon, bij beide is Ferro de grootvader alleen bij Zizi Top zit het aan moeders kant. Of maakt dat dan nog uit?

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:43

nee wij zijn niet van plan de paddox te laten dekken. eerst de sport in en daarna zien we wel verder.
Maar je kijkt altijd even naar hengsten die wel eens bij je merrie zou passen :o

Je hebt idd wel met Ferro te maken wat dan van beide kanten komt. succes met het zoeken! ;)

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:49

ik dacht aan: zizi-top Tango x Ferro x Officier
GOEDE VERRICHTINGSTEST DRESSUURHENGSTEN VOORJAAR 2007
STAP 9.0
DRAF 8.0
GALOP 8.5
SOULESSE 8.0
HOUDING & BALANS 8.0
RIJDBAARHEID/ BEWERKBAARHEID 8.0
AANLEG ALS DRESSUURPAARD 8.5
TOTAAL 83.5 PUNTEN
Exterieur:
Ruim voldoende ontwikkelde, rijtypische hengst, die voldoende in het rechthoeksmodel staat. Het hoofd is sprekend. De hals is goed van lengte, vorm en bespiering en is breed aangezet. De rug is voldoende van lengte en goed bespierd. De croupe is goed van lengte, ligging en bespiering. Het voorbeen is goed van lengte en correct gesteld. Het achterbeen is correct gesteld. Het fundament is goed ontwikkeld. De voeten zijn voldoende ontwikkeld.

Zizi Top is een eerlijke, betrouwbare hengst met een zeer goede instelling.
De hengst heeft veel bereidheid tot werken en laat zich goed bewerken.
De stap is zuiver en zeer goed van ruimte.
De draf is lichtvoetig, goed van ruimte en gedragen.
De galop is goed van ruimte en krachtig.
In beweging heeft Zizi Top een goede houding, veel souplesse en een goede balans.
Als dressuurpaard heeft Zizi Top veel tot zeer veel aanleg en geeft hij zijn ruiter een zeer goed gevoel.
Stalgedrag: Eerlijke betrouwbare hengst, makkelijk in de omgang en rustig op stal.

Kleur: Bruin
Stokmaat: 1.68
Geboren: 2004
Goedgekeurd voor: KWPN

groetjes!!

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:08

Welke hengst is het nu geworden voor je merrie? Of heb je nog geen keuze gemaakt? Wel leuk om dat ook even te vermelden!

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 12:25

Mijn merrie staat momenteel bij de hengstenhouder om geinsemineerd te worden en we hebben gekozen voor Zhivago!! Nu maar hopen dat ze drachtig wordt.