Welke hengst bij mijn welsh merrie ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:38

joostvangestel schreef:
Met een NWR hengst ga je in ieder geval zeker niets voor de keuring fokken. En als je iets richting die maat wil fokken kan je beter bij iemand een veulentje gaan uitzoeken. Dan spaar je dat dekgeld weer uit.
Geld dat niet bij elke fokkerij waarbij je geen absolute top-pony gebruikt?

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:40

dan is dat ook geen verstandige manier van fokken lijkt mij zo ofwel? voor frikandelle fokken gebeurd al te veel denk ik

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:20

joostvangestel schreef:
Ik dacht net nog over Lowland Davy. een leuke hengst, maar doet op dit moment wel wat chique aan. Foto's zeggen niet alles natuurlijk. Daarnaast is Davy ook 1,20m. een prima maat, maar als je kleiner wilt is dat misschien niet zo handig. Als je meer massa wilt, kan je natuurlijk naar de Nederlands kampioen hengst gaan, Shamrock Lord Caernarfon. Dan heb je een interessant pakket. Je merrie heeft relatief veel Revel bloed, maar moet een beetje meer breedte en diepte hebben om serieus aan de keuring mee te doen, althans zo lijkt het van de foto. Caernarfon heeft 50% Revel/Springbourne bloed. Overigens bij deze merrie denk ik ook wel dat Rhesfair Seren-y-De past. Is een erg typisch hengstje en ik denk dat de merrie en de hengst elkaar mooi aanvullen.

Overigens weet ik niet of het zin heeft om een kleurhengst op je merrie te zetten. er is een redelijk grote kans dat de merrie geen kleur fokt. Aan moederszijde zitten bijna alleen schimmels en aan vaderszijde is de bruine Synod Prophet de grootvader. Dus let wel: kan wel, maar het zit er in dat je merrie misschien geen kleurtjes fokt (of toch wel, de mooiste, namelijk schimmel :D ).

Bij een B hengst dekken is natuurlijk wel mogelijk, maar dan zou de maat wel eens tegen kunnen vallen. Met een NWR hengst ga je in ieder geval zeker niets voor de keuring fokken. En als je iets richting die maat wil fokken kan je beter bij iemand een veulentje gaan uitzoeken. Dan spaar je dat dekgeld weer uit.

Misschien heb je overigens nog een budget? Wat dat betreft kan je ergens tussen de 100 en 1000 Euro uitgeven om je merrie te laten dekken ;)

Joost, grappig dat jij voor deze merrie Rhesfair Seren Y De ook noemt. Hij is natuurlijk 1,17m , dus dat zou iets compenseren in de maat van de merrie. Overigens hebben wij ooit een Zeb dochter gehad, en die was ook erg groot.
En Heatherite schijnt ook een uit de kluiten gewassen merrie te zijn. Er is nog een zoon van Vardra Julius op de keuring geweest van haar en dat was wel weer een kleintje.
Deze merrie is op de foto niet in keuringsconditie, ze moet zowieso nog uitzwaren, maar zit wel behoorlijk goed in elkaar. Ik zou er een hele rassige hengst opzetten, zoals de Maesgwyn Hot Item, die nu bij stal Zwanehoef in Putten staat. Misschien zelfs wel bloedaansluiting?

kelz

Re: Welke hengst bij mijn welsh merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 22:10

Is inderdaad een mooie rassige hengst!
Echter hebben wij besloten te wachten tot volgend jaar om in alle rust een passende hengst te kunnen vinden!
Daarbij wordt onze merrie op dit moment beleerd dus kan zij mooi rust hebben nog tot volgend jaar!

En mischien vooraf nog eens op een keuring verschijnen,wie weet!
Heb veel aan jullie reactie`s en heb al veel beter beeld en snap dir heel veel meer van!
Bedankt!
Nog nadere reactie`s zijn zeer welkom,en geschikte hengsten ook zeer zeker!
Scheelt ons volgend jaar een hoop zoek werk, haha.

Nog maals bedankt!

fairynuff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:49

I do hope someone will be able to give me some information on a Section A Welsh pony. He is registered as Maesgwyn Hot Item and was at stud in Holland until roughly 2009. I found one of his foals who was born in 2010. Please, if you have any information on him or his whereabouts, I would be very grateful.
Thankyou. :)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:08

fairynuff schreef:
I do hope someone will be able to give me some information on a Section A Welsh pony. He is registered as Maesgwyn Hot Item and was at stud in Holland until roughly 2009. I found one of his foals who was born in 2010. Please, if you have any information on him or his whereabouts, I would be very grateful.
Thankyou. :)

He is castrated. "Ruined" we call it.