hoe lang mag je maximaal zijn voor een welsh mountain?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:58

Ik heb mijn pony ook altijd gereden. Van mij achtste, toen kon ze nog niets, tot mijn 12e. Toen werd ik echt te groot, maar niet eens te zwaar. Ze kon dat nog makkelijk hebben.
Wanneer ze bij ons kwam, kon ze dus niets, heb ik haar samen met mijn moeder 'zadelmak gemaakt'. Toen heeft mn moeder er ook nog op gezeten, want ja ik was nog klein. Dat ging allemaal prima volgens mij. Heel heet ponytje, altijd met gebruiksaanwijzing geweest. Maar super knol kwa beweging en kwaliteit. Kampioen bestgaand op Breukelen in 2002, 2003 en 2004 + kampioen B springen van Zuid-Holland 2004. Heb er verder L mee gesprongen en L2 mee gedressuurd (oude proeven, dus in het L2 gewoon doorzitten!)
Ik vind net als veel anderen, zolang je aan de pony niet merkt dat tie er moeite mee heeft is het goed. Ik ben nu 1.68 ongeveer, 58 kg. en ik heb een half jaartje geleden nog regelmatig op een a gezeten, omdat tie zo geweldig eigenwijs was dat het meisje en zelfs ik bijna er vanaf vielen. Geweldige dieren om mee te werken, vooral als er wat pit in zit :D

maayke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:10

welshjes (shetlanders ook) zijn over het algemeen heel erg sterk. Dit komt doordat ze vroeger gebruikt werden in de oude steenkool mijnen. Ze waren klein en konden dus makkelijk door de lage gangen, maar ze waren toch sterk genoeg om de zware karren te trekken. Deze kleine paardjes zijn dus ook heel erg sterk.
Je kunt dus vrij lang op ze blijven rijden, of het lekker rijd is natuurlijk een ander verhaal, en natuurlijk ben je op het gegeven moment te lang en te zwaar, maar welshjes kunnen echt heel veel tillen en kunnen dan nog steeds vrolijk lopen!

Cemlys

Re: hoe lang mag je maximaal zijn voor een welsh mountain?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:26

Tussen trekken en dragen is dan wel nog een verschil, maar idd ze kunnen wel wat, uiteraard ga je op zo'n kleine niet doorrijden als je met een paard zou trainen, toch niet als je niet de goede maat hebt. en dan nog hangt het af van het type. Mijn ene welsh a durf ik met gemak op, mijn jongste welsh a zal ik denk ik nooit opdurven, ze is een stuk kleiner, of ze even breed uitgroeit is even de vraag want dit doet er ook veel toe.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:39

Ik heb een welsh van 1.30m schofthoogte. Ben zelf 1.63 en weeg max 55 kg.

Ik rijd niet intensief, dressuur/springen vind ik niet meer voor ons weggelegd. Ik train/gymnastiseer haar aan de dubbele longe en aan de hand op spieren etc, ze loopt met een kleiner/lichter meisje 1 a 2x in de week een uurtje lesjes en ik maak buitenritten, wat ze heerlijk vindt.

We rijden met een boomlooszadel, omdat we anders ook zitten te prutsen met zadellengtes en inches. Voor ons ging qua lengte een 17inch nog net, maar ik ben dan zo'n miepert die dan een op maat gemaakt zadel wil- en da's buiten budget. Nu dus met barefoot cheyenne mt 0/shettie, en daar passen mijn billen precies in, en hoef ik me niet (ernstig) druk te maken om haar ruggetje+zadel :D. Pony wordt trouwens minimaal 1x, meestal 2x per jaar door een osteopaat gecheckt en tot nu toe zijn er nog geen problemen gevonden :).

Pony is overigens ook al 16 dus met uitgroeien etc geen problemen meer. Foto's staan wel in profiel denk ik :)

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:47

Aladinnetje schreef:
Tesssie14 schreef:
ik heb een welsh van 1.30. zelf ben ik 1.65 en weeg 50 kilo. ik ben wel te groot voor me pony maar gua gewicht kan het makkelijk! ik heb echt al heel vaak gehoord dat ik te groot ben voor me pony, maar hij geeft niet aan dat ik te zwaar/groot ben. ik rij in de zomer wel bijna alleen maar buiten! en dat is niet omdat ik te groot ben maar omdat ik buiten rijden veel leuker vind! wedstrijden rij ik niet meer op me welsh. ik rij nu wedstrijden op een nrps! maar ik vind welshjes echt super leuk!

leuk! heb je er een foto van dat je erop rijdt?

Ik heb alleen oude rijfoto`s. omdat ik nu meer foto heb dat ik er zonder iets op zit. dan zie je niet hoe groot ik ben