Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Suzanne F. schreef:Nee niet fokken met merries met beengebreken. Er is al zooi genoeg, fok toch met een gezonde goede merrie. Rotzooi zet je niet in voor de fokkerij.
Je hebt al ellende genoeg met gezonde paarden. Het beginsel moet goed zijn en dat is een gezonde talentvolle merrie uit een sterke moederlijn.
Elisa2 schreef:Je hebt gelijk,maar ik neem aan dat jullie de veulens ook niet voor veel geld verkopen
12tt12 schreef:En hoe zit het met andere gebreken, reebeen, hazehak, koehakkig, varkensbekken enz? Mag daar wel gewoon mee gefokt worden?

12tt12 schreef:Suzanne F. schreef:Nee niet fokken met merries met beengebreken. Er is al zooi genoeg, fok toch met een gezonde goede merrie. Rotzooi zet je niet in voor de fokkerij.
Je hebt al ellende genoeg met gezonde paarden. Het beginsel moet goed zijn en dat is een gezonde talentvolle merrie uit een sterke moederlijn.
NatasjavE schreef:Ik dacht dat OC/OCD weldegelijk een erfelijkheids graad heeft.(heeft iets in de strenge over gestaan) Maar het schijnt vrij ingewikkeld te zijn. Een paard die op de foto's OCD vrij is hoeft niet per definitie erfelijk OC/OCD vrij te zijn. Het kan ook elders in het paard voorkomen. Ik heb een (grote)pony gekend en die had het in het schouder....dat komt niet op de foto.
En er zijn meer invloeden van belang. Voeding en beweging o.a.
blue_kim schreef:ocd is 30% vererving en 70% opfok.
NatasjavE schreef:Maar het klopt dat ze in Duitsland daar anders mee omgaan.
Wellicht dat je over een paar jaar de verschillende stamboeken kan vergelijken. Dat er bij het KWPN minder OC/OCD gevallen zijn. Kijk een operatie kost wel geld natuurlijk...daar zit je als eigenaar eigenlijk niet op te wachten.
daffie1986 schreef:Je kan wel opereren, maar heb nog nooit meegemaakt dat het wegblijft, van de 5 die ik ken tenminste hebben ze na een operatie max. 3 jaar later weer terug gekregen.
sarabande schreef:blue_kim schreef:ocd is 30% vererving en 70% opfok.
Het lijkt me dat er wat meer variabelen zijn, zoals eigen aanleg. Feit is dat ocd vrije ouders vaker ocd vrije kinderen geven, omdat aanleg en vererving dan verminderd is. Verder is ook de maat van het veulen van invloed, bij grote veulens is de kans op ook groter.
En dan is er nog het verschil in fokkerij, springpaarden hebben nauwelijks ocd in de kogels, dressuurpaarden weer meer en zo zijn er meer zaken die invloed hebben.
Dus ik vind deze stelling nogal discutabel.
sarabande schreef:blue_kim schreef:ocd is 30% vererving en 70% opfok.
Het lijkt me dat er wat meer variabelen zijn, zoals eigen aanleg. Feit is dat ocd vrije ouders vaker ocd vrije kinderen geven, omdat aanleg en vererving dan verminderd is. Verder is ook de maat van het veulen van invloed, bij grote veulens is de kans op ook groter.
En dan is er nog het verschil in fokkerij, springpaarden hebben nauwelijks ocd in de kogels, dressuurpaarden weer meer en zo zijn er meer zaken die invloed hebben.
Dus ik vind deze stelling nogal discutabel.
daffie1986 schreef:Je kan wel opereren, maar heb nog nooit meegemaakt dat het wegblijft, van de 5 die ik ken tenminste hebben ze na een operatie max. 3 jaar later weer terug gekregen. Er is in dat onderzoek aangetoond dat onbeperkt voeren (ongeacht veel of weinig beweging) ook kan leiden tot OC/OCD