Fokken met merrie's met beengebreken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Re: Fokken met merrie's met beengebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:12

En fokken met een merrie met hanetred? Is dit erfelijk?

Ik vind het niet erg, als het paard maar geen pijn heeft of nadelige gevolgen krijgt en als het maar niet erfelijk is..

uccello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:12

Als er geen erfelijkheid en pijn is, waarom niet.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:57

Waarom alleen maar fokken met een merrie die keuringen achter de rug heeft.
Wij hebben een gezonde merrie niet gekeurd (wel op de foto geweest). Die uit verschillende hengsten superbrave nakommelingen heeft gegeven.

Dit zijn paarden die je niet nationaal tegen zult komen. Maar met de juiste ruiter het Z wel kan halen als je er de tijd voor neemt.
Het zijn echter wel paarden die geen last hebben van bakkabouters of andersoortig hypergedrag. Ook nadat ze een paar dagen niet zijn gereden.
Ideale paarden dus voor die mensen die graag in het weekend een bosrit maken, of zo nu en dan een wedstrijd rijden.

De nakomelingen hebben we voordat ze verkocht werden op de foto laten zetten en vertonen geen gebreken.

Ook voor dit soort paarden is een markt. En die markt zou een stuk groter moeten zijn als je de kwaliteit van de gemiddelde ruiter bekijkt op de wedstrijden.
Lijkt wel of die groep alleen kijkt naar het papier en het voorbeen en niet naar de eigen kwaliteiten.

(Voordat ik iedereen over me heen krijg, er zijn uitzonderingen).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:43

Je hebt gelijk,maar ik neem aan dat jullie de veulens ook niet voor veel geld verkopen dan?
En is de merrie helemaal goed op de foto's? {prok?}
Maar voor dit soort paarden is er zeker een markt,alleen moet je oppassen dat je niet alleen aan het vermeerderen bent denk ik.

12tt12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 01:34

Suzanne F. schreef:
Nee niet fokken met merries met beengebreken. Er is al zooi genoeg, fok toch met een gezonde goede merrie. Rotzooi zet je niet in voor de fokkerij.
Je hebt al ellende genoeg met gezonde paarden. Het beginsel moet goed zijn en dat is een gezonde talentvolle merrie uit een sterke moederlijn.

Ik ben meer voor, niet fokken met ERFELIJKE beengebreken. Beengebreken door traumas vind ik een heel ander verhaal.
Overigens, een internationaal presterende merrie die niet geheel schoon is op de foto daar zou ik gerust mee durven fokken, je pas je hengstenkeuze er op aan.
Een merrie met een peesblessure door een trauma, ook daar zou ik wel mee fokken. Ok een merrie met extreem lange pijpen (volbloed) die aan een voorbeen een blessure heeft die steeds terugkomt, daar zou ik dan niet mee fokken.

En hoe zit het met andere gebreken, reebeen, hazehak, koehakkig, varkensbekken enz? Mag daar wel gewoon mee gefokt worden?

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:45

Elisa2 schreef:
Je hebt gelijk,maar ik neem aan dat jullie de veulens ook niet voor veel geld verkopen

Bedoel je hiermee dat alleen de Jazz-en Krack's en dergelijke afstammelingen voor veel geld verkocht kunnen worden.
Ook tussen deze afstammelingen zitten er met gebreken die voor veel geld weg gaan. (vanwege het parier dat er bij zit en gebrek aan kennis)
Dan kunnen ze mijns inziens beter dat geld uitgeven aan een braaf paard. dat dan een minder populair papier heeft.

Daar hebben wij en de toekomstige ruiter meer plezier van dan is dat paard zijn geld dubbel en dwars waard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:42

12tt12 schreef:
En hoe zit het met andere gebreken, reebeen, hazehak, koehakkig, varkensbekken enz? Mag daar wel gewoon mee gefokt worden?

:n
Lijkt me niet he?
En die beenstanden hangt af van welke mate. Merrie die wat toontredend staat is geen probleem. Maar ga ermee naar een keuring en je hoort vanzelf of de "afwijking" ernstig genoeg is.
Daarvoor zijn keuringen bedoelt.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:44

Hanentred dan??

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:45

rensju schreef:
Hanentred dan??

Ik ga er vanuit dat een merrie minimaal sterwaardig moet zijn.
Een merrie met een hanetred wordt niet eens in het stamboek opgenomen...
Dus nee, zou ik niet mee fokken.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:32

12tt12 schreef:
Suzanne F. schreef:
Nee niet fokken met merries met beengebreken. Er is al zooi genoeg, fok toch met een gezonde goede merrie. Rotzooi zet je niet in voor de fokkerij.
Je hebt al ellende genoeg met gezonde paarden. Het beginsel moet goed zijn en dat is een gezonde talentvolle merrie uit een sterke moederlijn.

Ik ben meer voor, niet fokken met ERFELIJKE beengebreken. Beengebreken door traumas vind ik een heel ander verhaal.
quote]

en hoe zit dat dan met ocd?

ik weet dat ze in duitsland, en als ik me goed herrinner was dat met kwpn'ers, een fok programma hadden opgezet om de ocd te vermideren. dus gingen ze alleen fokken met paarden die ocd vrij waren, maar het aantal veulens wat geboren werd met ocd was evenhoog als wanneer ze fokten met paarden die wel ocd hebben. dat was er niet uit te fokken.

en dan denk ik als simpele ziel, als je een goed paard heb maar hij heeft ocd, dan laat je het opereren en hij is er vanaf heb je alsnog een goed sportpaard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:13

Ik dacht dat OC/OCD weldegelijk een erfelijkheids graad heeft.(heeft iets in de strenge over gestaan) Maar het schijnt vrij ingewikkeld te zijn. Een paard die op de foto's OCD vrij is hoeft niet per definitie erfelijk OC/OCD vrij te zijn. Het kan ook elders in het paard voorkomen. Ik heb een (grote)pony gekend en die had het in het schouder....dat komt niet op de foto.

En er zijn meer invloeden van belang. Voeding en beweging o.a.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:16

Maar het klopt dat ze in Duitsland daar anders mee omgaan.
Wellicht dat je over een paar jaar de verschillende stamboeken kan vergelijken. Dat er bij het KWPN minder OC/OCD gevallen zijn. Kijk een operatie kost wel geld natuurlijk...daar zit je als eigenaar eigenlijk niet op te wachten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:49

OCD is ook nogal een dubbel verhaal ja..vroeger was het allemaal hko en nu allemaal ocd.Ik vind het wel een goed streven om te proberen dat soort dingen eruit te fokken.Maar er word teveel mee gekloot.Jaarlingen geopereerd en dan hebben ze op 3-jarige leeftijd geen oc{d} meer en worden ze wel ggk bijvoorbeeld.

Cjb: Ik denk dat er best afstammingen zijn van onbekendere hengsten die voor veel geld verkocht kunnen worden,maar dat is wel vaak pas na prestatie.
De meeste mensen die veel geld neertellen voor jonge paarden doen dat voor paarden met een beloftevol papier,ze kopen immers een belofte.En dan gaan de paarden met de meeste beloftevolle vaders wel voor veel meer geld de deur uit meestal.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:50

NatasjavE schreef:
Ik dacht dat OC/OCD weldegelijk een erfelijkheids graad heeft.(heeft iets in de strenge over gestaan) Maar het schijnt vrij ingewikkeld te zijn. Een paard die op de foto's OCD vrij is hoeft niet per definitie erfelijk OC/OCD vrij te zijn. Het kan ook elders in het paard voorkomen. Ik heb een (grote)pony gekend en die had het in het schouder....dat komt niet op de foto.

En er zijn meer invloeden van belang. Voeding en beweging o.a.

ocd is 30% vererving en 70% opfok. dus de kans dat je paard het krijgt door verkeerde opfok is groter als de kans dat hij het vererft. denk dat dat er ook veel mee te maken heb waarom het er niet uit te fokken is, vind persoonlijk dat een hoop paarden verkeerd opgefokt worden.

en operatie kost ook veel geld, maar als je voor zown paard met een ge-wel-dige afstammign gaat die toch al aardig in de centen loopt, dan zou voor mij persoonlijk die drie duizend euro er ook nog wel bij kunnen

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 12:51

Hey kimmie, ik zou er niet meefokken want wat er niet inzit hoef je er ook niet uittefokken. Je kan er nooit achterkomen namelijk of het een erfelijk- of opfokOC/OCD is. Je kan wel opereren, maar heb nog nooit meegemaakt dat het wegblijft, van de 5 die ik ken tenminste hebben ze na een operatie max. 3 jaar later weer terug gekregen. Er is in dat onderzoek aangetoond dat onbeperkt voeren (ongeacht veel of weinig beweging) ook kan leiden tot OC/OCD, je kan wel kijken naar de hengst maar hier wordt vaak ook niet de gehele waarheid over verteld. Want bij sommige hengsten knijpen ze ook nog wel eens een oogje toe, met idd de reden, de afstamming is zo interessant/spectaculair/orgineel. Kijk maar bij het FPS had 3 hengsten met vererving dwerggroei en 8 met waterhoofden. De hengsten werden niet teruggetrokken en ook niet bekend gemaakt, want volgens hun moet de hengstenhouder maar kijken of de merrie's dit gen ook dragen want aanwezig X aanweig= positief.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:27

blue_kim schreef:
ocd is 30% vererving en 70% opfok.

Het lijkt me dat er wat meer variabelen zijn, zoals eigen aanleg. Feit is dat ocd vrije ouders vaker ocd vrije kinderen geven, omdat aanleg en vererving dan verminderd is. Verder is ook de maat van het veulen van invloed, bij grote veulens is de kans op ook groter.
En dan is er nog het verschil in fokkerij, springpaarden hebben nauwelijks ocd in de kogels, dressuurpaarden weer meer en zo zijn er meer zaken die invloed hebben.
Dus ik vind deze stelling nogal discutabel.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:15

NatasjavE schreef:
Maar het klopt dat ze in Duitsland daar anders mee omgaan.
Wellicht dat je over een paar jaar de verschillende stamboeken kan vergelijken. Dat er bij het KWPN minder OC/OCD gevallen zijn. Kijk een operatie kost wel geld natuurlijk...daar zit je als eigenaar eigenlijk niet op te wachten.

die veranderen stilaan ook wel ..kopers worden steeds moeilijker ..als de duitsers een jong paard willen verkopen dan beseffen ze ook wel dat ie op de foto acceptebel moet zijn anders gaat de waarden gelijk met de helft naar beneden ..pakweg 5/10 jaar terug konden ze alles met een holstein papier zo direct kwijt of ie nu op de foto was geweest of niet ..
en idd je kan wel zeggen "het is maar een chipje " maar het is en blijft een risico of je het laat zitten of wegnemen ..en met wegnemen heb je nog een dikke meerkost

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 17:50

ja maar dan is ie op de foto wel clean, of kan je dan zien dat er geoppereerd is?

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:00

ik zal zon paard niet te koop zetten en zekker niet mee fokken

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:43

daffie1986 schreef:
Je kan wel opereren, maar heb nog nooit meegemaakt dat het wegblijft, van de 5 die ik ken tenminste hebben ze na een operatie max. 3 jaar later weer terug gekregen.

jij beweerd dat een paard wat geopereerd is aan een ocd, na operatie 3 jaar later precies dezelfde plek weer een ocd had?

interesting?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 17:26

Ik heb er nu 5 meegemaakt die dit wel hadden ja. Maar als je logisch nadenkt is dit heel normaal. Broose botten kun je wel opereren maar niet sterker maken, dat gebied blijft altijd een zwakker stuk. Van de 5 kreeg de laatste het na 3 jaar weer, dus de periode verschilt nogal, het hoeft niet opdezelfde plek te zijn kan ook op andere plekken.

Helaas wordt er met deze paarden nog steeds gefokt en worden ze verkocht, want iedereen denkt idd dat het na een operatie opgelost is maar helaas is dit niet altijd zo. Gefokt wordt er met deze paarden door particulieren die een veulentje willen want de merrie mag niet weg omdat ze die willen houden en zelf fokken is dan vog steeds het goedkoopst, volgens hun(praktijk wijst zich wel anders uit). En verkocht worden ze nog steeds omdat dat meer oplevert als de kosten die de eigenaar maakt en omdat ze hun eigen geld eruit willen hebben.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:37

sarabande schreef:
blue_kim schreef:

Het lijkt me dat er wat meer variabelen zijn, zoals eigen aanleg. Feit is dat ocd vrije ouders vaker ocd vrije kinderen geven, omdat aanleg en vererving dan verminderd is. Verder is ook de maat van het veulen van invloed, bij grote veulens is de kans op ook groter.
En dan is er nog het verschil in fokkerij, springpaarden hebben nauwelijks ocd in de kogels, dressuurpaarden weer meer en zo zijn er meer zaken die invloed hebben.

Wat is volgens jouw het verschil tussen aanleg en vererving? Volgens mij zijn er inderdaad maar twee factoren, genen/erfelijkheid/nature aan de ene kant en omgeving/nurture aan de andere kant. Alle andere dingen die je noemt zijn hier in mijn ogen voorbeelden van. Verder weet ik weinig van OCD, dus of die percentages kloppen weet ik niet.

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:41

Slaat echt nergens op, zo'n merrie kun je met een hengst met goede sterke benen fokken, maar dat heeft helemaal geen nut.
Het is ook zonde van de veulens, er staan er veel te koop en zijn er al veel in Nederland. Een veulen met beenproblemen verkoop je echt niet 1..2..3

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:45

Ik vind dat het eraan ligt wat de merrie precies mankeert.
Ik heb een aantal jaar een friese merrie verzorgt die een paar veulens heeft gehad.
Die merrie heeft een oude wond boven haar hoef zitten waar ze voor de rest geen last van had.
Maarja ik vond het ook wel zielig dat hij nog met haar fokte.
Het eerste veulen was gezond, tweede na een aantal dagen overleden en de derde had na een week een infectie maar heeft het gelukkig wel overleeft.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:09

sarabande schreef:
blue_kim schreef:

eigen aanleg valt dus onder vererving, sterke op slappen botten krijg je mee van de ouders.
springpaarden nauwelijks ocd en dressuurpaarden meer. de manier waarop er met de paarden wordt omgegaan en hoe ze gehouden en gereden worden, dat valt onder opfok.

daffie1986 schreef:
Je kan wel opereren, maar heb nog nooit meegemaakt dat het wegblijft, van de 5 die ik ken tenminste hebben ze na een operatie max. 3 jaar later weer terug gekregen. Er is in dat onderzoek aangetoond dat onbeperkt voeren (ongeacht veel of weinig beweging) ook kan leiden tot OC/OCD

er zijn wel degelijk paarden waarbij het weg blijft en op de foto is dan ook niks meer te zien. en onbeperkt voeren lijdt inderdaad tot ocd. krijgen ze veel te veel eiwitten binnen en teveel eiwitten is een oorzaak voor ocd.