De topfokker : Wat versta je eronder ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 02:43

eilander schreef:
Citaat:
Dus als een fokker dit met 1 merrie kan mag hij van mij een lintje hebben.

Misschien heeft die fokker nou net die merrie getroffen waar het bijna niet uitmaakt welke hengst je erop zet. De merrie weet in combi met een ezel nog een top sportpaard te maken.
Het zegt nog niet zo veel.

eilander, daar zit wat in, wij hebben wat fokmateriaal uit 1 merrie staan, ze doen het best leuk in de sport maar ook in de fokkerij....misschien hebben wij wel het geluk gehad net die ene merrie te treffen die het verschil maakt....gelukkig dan ook maar dat wij haar wel op basis van haar kwaliteiten hebben ingekocht en in de sport en fokkerij hebben ingezet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:46

Een topfokker (blijf het een raar woord vinden en praat liever over een goede fokker) is voor mij iemand die bezig is met een lijn opbouwen en niet met het fokken van commerciele eindprodukten die lekker verkopen.

Iemand die een visie heeft en zijn eigen weg gaat. Vaak zijn dit soort mensen hun tijd al jaren vooruit.
Uit de lijn die ze opgebouwd hebben komen meerdere internationale sportpaarden en goedgekeurde hengsten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:08

eilander schreef:
Citaat:
Dus als een fokker dit met 1 merrie kan mag hij van mij een lintje hebben.

Misschien heeft die fokker nou net die merrie getroffen waar het bijna niet uitmaakt welke hengst je erop zet. De merrie weet in combi met een ezel nog een top sportpaard te maken.
Het zegt nog niet zo veel.

Ja sorry verkeerd neergezet je moet die onderste 2 regeltjes er eigenlijk nog even voorzetten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:27

ThePast03 schreef:
Een topfokker (blijf het een raar woord vinden en praat liever over een goede fokker) is voor mij iemand die bezig is met een lijn opbouwen en niet met het fokken van commerciele eindprodukten die lekker verkopen.

Iemand die een visie heeft en zijn eigen weg gaat. Vaak zijn dit soort mensen hun tijd al jaren vooruit.
Uit de lijn die ze opgebouwd hebben komen meerdere internationale sportpaarden en goedgekeurde hengsten.

Het dik gedrukte hoeft er van mij niet bij. Dan zouden namelijk alleen fokkers van sportpaarden ooit goede fokkers kunnen zijn. Een goede fokker van haflingers oid zal waarschijnlijk nooit een internationaal sportpaard fokken. Betekend niet dat hij niet weet waar hij mee bezig is. Of dat hij geen goede paarden fokt.

sarabande

Re: De topfokker : Wat versta je eronder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:33

Het gaat over een artikel in Sport Horse breeding, lijkt me toch over sportpaarden gaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:41

Er staat anders gewoon 'onder een topfokker versta ik' niet 'onder een topfokker van sportpaarden versta ik'.
Daarbij gaat hij er dus imo vanuit dat alleen fokkers van sportpaarden goede fokkers zijn. Met die definitie ben ik het niet eens. Een topfokker kan best een ander doel hebben dan het fokken van een sportpaard.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:28

ThePast03 schreef:

daar herken ik me wel in :D ;)
maar voor de laatste zin heb ik nog wel een paar jaar nodig

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 02:46

liedje89 schreef:
Er staat anders gewoon 'onder een topfokker versta ik' niet 'onder een topfokker van sportpaarden versta ik'.
Daarbij gaat hij er dus imo vanuit dat alleen fokkers van sportpaarden goede fokkers zijn. Met die definitie ben ik het niet eens. Een topfokker kan best een ander doel hebben dan het fokken van een sportpaard.

Ach, F-AM is impliciet gereserveerd voor de fokkerij van sportpaarden... Logisch dus dat onder "fokken" eigenlijk "het fokken van sportpaarden" verstaan wordt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:25

Zoals al eerder aangegeven, maar bokt vindt dat helemaal niet interessant, heeft het grootste stamboek van Nederland geen eigen plek. Bokt vindt dat Algemeen, vandaar dus.

Dat het nogal irrelevant is over gebrek aan aandacht te mopperen, zie onder

Rassenpraat
[RPA] Rassenpraat Algemeen
Voor je gedachten, belevenissen en vragen over alle mogelijke rassen en kruisingen.

[TI] Tinkers
Voor al je vragen en belevenissen rondom de Tinker.

[HA] Haflingers
Voor al je vragen en belevenissen rondom de Haflinger.

[FJ] Fjorden
Voor al je vragen en belevenissen rondom de Fjord.

[WPC] Welsh Pony & Cob
Voor al je vragen en belevenissen rondom de Welsh pony en cob.

[AV] Arabische Volbloeden
Voor al je vragen en belevenissen rondom de Arabier.

[BKR] Barokke en Klassieke rassen
Voor al je vragen en belevenissen rondom de barokke en klassieke paardenrassen.

[SMP] Shetlanders en MiniPaarden
Voor al je vragen en belevenissen rondom de Shetlander en de verschillende Minipaarden.

[GP] Gangenpaarden
Voor al je vragen en belevenissen rondom Gangenpaarden.

[NF] New Forest
Voor al je vragen en belevenissen rondom de New Forest pony

DRS] Draf- en Rensport
Voor de snelle jongens: over dravers en volbloeden, van recreatie tot koersen.

[WN] Western
Subforums: [WN-AM] Western Algemeen, [WN-EV] Western Evenementen, [WN-TR] Tack room, [WN-FA] Western Fokkerij, [WN-ITP] Western Foto's

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:07

Ik zie dat wat anders. Als je het over paarden fokken in het algemeen hebt dan denkt bijna iedereen aan de kwpn-fokkerij. Het is de standaard.
Daarom heeft de KWPN-sportpaardenfokkerij geen eigen (sub)forum nodig.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:16

Allemaal wel waar, maar ook al bestaat het woord "topfokker" dan wel of niet, je kan wel zeggen dat er zowel in de warmbloeden/tinkers/haflingers/arabieren/etc... bepaalde fokkers zijn die uitblinken, die steevast vooraan in de keuringen/sportuitslagen staan, die een goedgekeurde hengst kunnen fokken.

Mbt het besproken artikel kunnen we echter wel ervan uitgaan dat we hier over het warbloedpaard hebben, KWPN/Duits/Frans/Belgisch/enz...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:53

misterA schreef:
Ik zie dat wat anders. Als je het over paarden fokken in het algemeen hebt dan denkt bijna iedereen aan de kwpn-fokkerij. Het is de standaard.
Daarom heeft de KWPN-sportpaardenfokkerij geen eigen (sub)forum nodig.

Een subforum is ook niet nodig voor de fokkers van sportpaarden, dat wil ik iets breder zien dan alleen KWPN.

Maar ik zie een geïnteresseerde in de fokkerij van sportpaarden niet mekkeren bij pakweg de Tinkers of Haffies dat het nooit over sportpaarden gaat.

Terwijl ondanks al die subfora er voortdurend verongelijkt gedaan wordt dat we het alleen over sportpaarden hebben :?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:27

sarabande schreef:
Terwijl ondanks al die subfora er voortdurend verongelijkt gedaan wordt dat we het alleen over sportpaarden hebben :?

Dit is denk ik de eerste keer sinds lang dat er nog iets over gezegd is. Hoezo, "voortdurend"?

Heel deze discussie is trouwens niet echt on topic; bovendien is er tevoren al aangegeven dat het doel van een "topfokker" niet noodzakelijk "internationale sportpaarden" hoeft te zijn; je kunt ook gaan voor "degelijke paarden voor de recreant" en dan hoeft het natuurlijk geen warmbloed meer te zijn... Verder zijn punten als langetermijn visie, "je eigen zin doen" en kennis van paarden universeel voor een fokker van gelijk welk ras.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:36

SuSEQ schreef:
Heel deze discussie is trouwens niet echt on topic.

Precies dus laat dat dan ook achterwege.

Voortdurend in de zin van telkens terugkomend.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:42

Sjonge ,ik zal de laatste topfokker zijn maar ik heb wel geinvesteerd in het lijntje van een topfokker die toch al heel wat jaartjes aan de weg timmert.
Ben gister weer even bij hem wezen kijken en een leuk ,interessant en informatief gesprek met een lekkere kop thee gehad.
Meneer vind het leuk nog wat van zijn oude fokmerrie te horen en ik hang aan de info en jonge paarden die hij op stal heeft staan waar onder nog 3 fokprodukten uit mijn merrie.
Idd ,hij gaat zijn eigen weg ,heeft heel sterk zijn eigen mening en als beginnend fokker vind ik het leuk dat ik met de opmerking over een bepaalde "top "hengst bijval kreeg dat hij er net zo over dacht.
Voor mij geeft dat het gevoel dat ik in ieder geval nog een klein beetje kijk op de zaken heb.
Toch wel geruststellend omdat er zoveel twijfels zijn(tenminste bij mij) in de fokkerij.

lientjeds

Re: De topfokker : Wat versta je eronder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:47

Dat vind ik wel een goede instelling, eilander: als je wilt leren van mensen die al jaren in het vak zitten, die zich (en vooral hun paarden) al wat bewezen hebben...

Ook dat zijn eigenschappen die je niet over het hoofd mag zien: kennis vergaren, de wil om te luisteren en te leren, soms es je ongelijk moeten toegeven, en soms es je ego laten strelen, omdat jij een bepaalde hengst op het oog hebt die zij volledig goedkeuren...

Ik vind mezelf nog piep daarvoor, maar luister graag es naar die oudere mannen op dat gebied!!!