Register A en B KWPN

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Re: Register A en B KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 09:25

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:44

Dank je. Het gaat om de hengst Sorento in ons geval. Deze is volgens mij goedgekeurd bij het Oldenburger Stamboek. Deze zie ik ook in de lijst van erkende stamboeken staan. Wat betekent dit voor het veulen? Welk papier kan hij/zij krijgen en wat kun je daar dan mee?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 11:12

Als ik het nu goed gesnapt heb ( ;) ) , krijg je gewoon een register A paier en kun je dus naar de keuring tec.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:21

maar wordt pas opgenomen in het stb als de nakomeling voldoet aan eisen zoals prok/cornage enz..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 12:23

thanks, Sammie :D .

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:43

ok thanx. :-)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:55

Als je SBS-merries A-register papieren heeft van SBS dan kan deze 'overgeschreven' worden naar het BWP met behoudt van papieren (A). Het veulen van deze merrie x A-register KWPN ggk hengst = A-register papieren bij BWP.
Deze A-register BWP veulen is 'gerechtigt' volgens KWPN eigen statuten om deel te nemen aan keuringen enz., zelfs op latere leeftijd 'overgeschreven' te worden naar A-register KWPN.

Enige probleem (?) met bovengenoemde omslachtigt pad is dat er overall een kostenplaatje aan hangt ... lidgeld BWP, overschrijving merrie, inschrijving veulen van buitenlandse hengst (=+/- 200 euro), en dan herhaling bij het KWPN .......???????

Is het dit allemaal waard $$$$?

Waarom gewoon niet je veulen registreren bij het SBS (waar het recht heeft op A-register papier) .... dit is een EU-erkende stamboek die ook WBFSH lid is, enz enz. Hier zal ook, zoals bij alle WB stamboeken, een DNA test van het veulen moeten plaatsvinden voordat het opgenomen wordt maar dat is alles. Extratje voor registratie bij SBS is dat een dressage fokprogramma hebben wat vorig jaar bij inschrijving en registratie een premie opleverde.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 08:58

Peterina: ik wilde eigenlijk alleen de merrie om laten schrijven, zodat mijn jaarling gewoon nu al een KWPN reg A papier krijgt, ipv B.
Ik zal ook na moeten kijken wat voor SBS papieren de moeder van mijn jaarling heeft. En aangezien ze niet van mij is...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:07

Lastig zeg, je kunt wel met de jaarling fokken, dan krijgt het veulen reg. A papier (KWPN) en kun je weer naar de keuring. Ik zou inderdaad ook eens bij het NRPS informeren of je de jaarling of het eventuele toekomstige veulen daar wel ingeschreven kunt krijgen.

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:48

Mijn merrie heeft n b register. (de vader is niet ggk bij t kwpn, wel bij t aes) Als ik haar laat dekken door Jazz, wat voor papier krijgt het veulen dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:50

een gewoon papier. :)

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:02

:D Mooi

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:26

nobility schreef:
Mijn merrie heeft n b register. (de vader is niet ggk bij t kwpn, wel bij t aes) Als ik haar laat dekken door Jazz, wat voor papier krijgt het veulen dan?

Heeft de vader wel kwpn veulenboek papier? Of is hij niet bij het kwpn geregistreerd?

"Van in reg B geregistreerde moeders dient de vader te zijn goedgekeurd, erkend of geregistreerd in het veulenboek van het kwpn (of te zijn goedgekeurd bij een erkend stamboek) om het product voor registratie in veulenboek (of reg A) in aanmerking te laten komen."

Als ze geen kwpn vb papieren bij hem hebben, maar alleen AES, dan krijgt je veulen dus geen veulenboek papier

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:34

De regels zijn tussen 2004 en 2005 veranderd, ik heb nl een nakomeling van Ravel uit 2004 met een register A papier en de zelfde combie nog een keer uit het jaar 2006 en die heeft register B gekregen. NU zullen we met de laatste merrie alleen maar fokken met KWPN hengsten, krijgen dus wel een gewoon vb papier. Waarom het in de tussen tijd is veranderd is mij ook niet duidelijk en heb via het KWPN nooit antwoord gehad op deze vraag. Is er misschien iemand die dat wel weet??

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:58

Poehee: Dit komt uit een kwpn nieuwsbrief uit 2003:
http://www.kwpn.eu/uploads/File/pdf-doc ... 3-10-2.pdf

Kort geding AES - Het Anglo European Studbook heeft een kort geding aangespannen tegen het KWPN. Via deze gang naar de rechter wil het in Engeland gevestigde, maar ook in Nederland actieve, stamboek afdwingen dat het KWPN veulens van AES-hengsten uit KWPN-merries in het KWPN-veulenboek registreert. Dit naar aanleiding van het besluit van het Algemeen Bestuur van het KWPN om vanaf de veulenjaargang 2005 ten aanzien van de registratie een onderscheid te maken tussen de verschillende Europees erkende stamboeken. Het AES behoort tot de stamboeken waarvan de producten van goedgekeurde hengsten uit KWPN-merries in het register B zullen worden geregistreerd, indien de fokker aangeeft niet bij het AES, maar bij het KWPN te willen registreren.

AES heeft dat dus niet kunnen voorkomen.

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:09

AH, bedankt voor de verheldering! Hier kan ik wat mee.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:45

Dit was op een reactie die nu verwijderd is :o?

Reg. b merrie x kwpn goedgekeurde hengst = gewoon vb papier :)

Bij welk stamboek is Discovery allemaal goedgekeurd?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 02:02

Sammie schreef:
Reg. b merrie x kwpn goedgekeurde hengst = gewoon vb papier :)

Mits de vader van de reg B merrie is goedgekeurd, erkend of geregistreerd in het veulenboek van het kwpn, anders niet

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:50

Vroeger kreeg je uit een reg. B merrie x ggk KWPN hengst een reg A papier bij het veulen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:39

Volgens mij niet Lante, maar wat Nicole zegt heb ik al eens eerder gehoord of gelezen dus dat zou kunnen. Dat is dan nog niet zo lang neem ik aan. Ergens ook wel te begrijpen anders kon je ff een geit met eigenschap x er opzetten en daarna weer vrolijk werder hopsen in het gewone boek.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:39

Kan iemand mij ook helpen met een kort en bondig antwoord, ik heb het kwpn al gemaild maar kan het hier ook even vragen.

Ik wil met mijn gelderse merrie meedoen aan de IBOP. Nu heeft ze een b-register. Vader is alleen goedgekeurd bij het IHW. Niet erkend door het kwpn voor zover bij mij bekend. Hier haar afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=396873

Klopt het dus dat ik met deze merrie NIET naar de IBOP kan? Of kan een b-register merrie wel gestart worden op de IBOP??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:44

Een Reg. b merrie kan niet meedoen aan kwpn keuringen of evenementen. Je kan dus niet mee doen aan de ibop :) Wel kan ze pref prest of het sport predikaat ontvangen, mits ze aan deze gestelde eisen voldoet. Ibop lopen is dus NIET mogelijk.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:51

Bedankt Sammie, heel erg duidelijk haha. Helaas helaas.

Hoe is het mogelijk wel aan die predikaten te komen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:55

Je bedoelt de pref,prest en sport of de ster/keur?

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:03

Pref, prest, kan volgens mij alleen via haar succesvolle nakomelingen, sport kan ze zelf door behalen van een bepaald niveau in spring of dressuur te lopen en ster of keur kan niet volgens mij, ze kan niet naar een keuring.