Advies gevraagd ivm fokmerrie drachtig van Krack C

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:20

ik meende me te herinneren ze te koop te hebben gezien ;)

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:22

ik heb ze ook gezien, ik dacht op Kapaza.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:25

ik was onder de indruk :D

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 21:00

Laatst bijgewerkt door gomir op 18-03-09 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto uit quote

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 21:01

Getup schreef:
ik was onder de indruk :D

Onder de indruk van de merrie? Of juist niet?

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:05

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:44

Ben ook even aan het meelezen op dit topic. Sowieso spreekt dat veulen wat erbij loopt op het filmpje me wel aan.
Maareh heb je eigenlijk ook wel eens recente foto's of een film gekregen? Want zowel het filmpje als die foto zijn redelijk gedateerd (een half jaar oud), dus misschien niet representatief voor hoe de merrie er nu uit ziet?

De bloedlijn is wel interessant, maar mist sportprestaties, zoals al eerder gezegd. Ligt er ook een beetje aan voor welk doel je gaat fokken.

Ik denk wel dat je je goed moet realiseren wat jij gaat verwachten van de merrie. Ze is nu nog goed vruchtbaar en echt niet opgefokt denk ik. Dus er kunnen nog zo'n 5 veulens zeker uit komen, zonder al te veel gezondheids risico's. Maar dan is de merrie al wel weer ongeveer 20 jaar en begint ze aan de oude kant te raken (voor de fok wel te verstaan). Wat ga je er dan mee doen? Het lijkt misschien nog een ver van je bed show, maar in je financiele plaatje is dat wel belangrijk om mee te nemen.

Verder ben ik erg benieuwd naar de mate van zadelmakheid van dit paard. Heb je de huidige eigenaresse er wel eens op zien zitten? Als je rijden belangrijk vindt dan zou ik dit maar eens goed uitzoeken. Zo te zien is de merrie voornamelijk voor de fok gebruikt, dus ik vraag me af in hoeverre ze iets kan onder het zadel!

succes en hou ons op de hoogte!

edit: ik lees net terug dat je haar al in real life hebt gezien! Dus dat stukje over die film/foto is dan overbodig...

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:59

Bnienke schreef:
Ben ook even aan het meelezen op dit topic. Sowieso spreekt dat veulen wat erbij loopt op het filmpje me wel aan.
Maareh heb je eigenlijk ook wel eens recente foto's of een film gekregen? Want zowel het filmpje als die foto zijn redelijk gedateerd (een half jaar oud), dus misschien niet representatief voor hoe de merrie er nu uit ziet?

De bloedlijn is wel interessant, maar mist sportprestaties, zoals al eerder gezegd. Ligt er ook een beetje aan voor welk doel je gaat fokken.

Ik denk wel dat je je goed moet realiseren wat jij gaat verwachten van de merrie. Ze is nu nog goed vruchtbaar en echt niet opgefokt denk ik. Dus er kunnen nog zo'n 5 veulens zeker uit komen, zonder al te veel gezondheids risico's. Maar dan is de merrie al wel weer ongeveer 20 jaar en begint ze aan de oude kant te raken (voor de fok wel te verstaan). Wat ga je er dan mee doen? Het lijkt misschien nog een ver van je bed show, maar in je financiele plaatje is dat wel belangrijk om mee te nemen.

Verder ben ik erg benieuwd naar de mate van zadelmakheid van dit paard. Heb je de huidige eigenaresse er wel eens op zien zitten? Als je rijden belangrijk vindt dan zou ik dit maar eens goed uitzoeken. Zo te zien is de merrie voornamelijk voor de fok gebruikt, dus ik vraag me af in hoeverre ze iets kan onder het zadel!

succes en hou ons op de hoogte!

edit: ik lees net terug dat je haar al in real life hebt gezien! Dus dat stukje over die film/foto is dan overbodig...

Ja ik heb de merrie twee dagen geleden gaan bekijken. Ze stond een beetje mager, heeft een ingezakte rug en staat duidelijk niet echt in conditie. Ze kon wel super bewegen toen we haar lieten lopen en ze heeft al een dikke buik.

De eigenaares zei me dat ze er een half jaar geleden nog mee heeft gereden. Ik zal zelf wel uit zoeken in welke mate ze zadelmak is en bereden is geweest. Ze loopt nogal een beetje hoog met haar hoofd en steekt haar rug weg, dus ze zal waarschijnlijk wel niet heel goed bereden geweest zijn. Haar rugspieren zijn ook niet goed ontwikkeld want haar rug zakt in.

Ik heb daarnet nog gebeld naar een dierenarts Leontien Zanderink. Zij heeft deze merrie gefokt en heeft ze vier jaar later als sportpaard doorverkocht. Ik veronderstel dus dat ze ooit toch wel goed bereden moet geweest zijn.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:10

Je moet er natuurlijk wel vanuit gaan dat dit een FOKmerrie is. Die zal dus nooit in de conditie van een sportpaard staan. Zeker wanneer de merrie toch al wat veulens heeft gegeven.
Persoonlijk vind ik dan ook je opmerkingen over die ingezakte rug een beetje overbodig, moet je echt doorheen zien.

Feit dat ze misschien een beetje mager is, hoeft niet meteen te wijzen op ondervoeding of slechte gezondheidsconditie.
Goede fokmerries geven naar het einde van de dracht zeer veel voeding door aan het veulen, dat dan ook zeer snel groeit. Dat moet gewoon zo. Dat gaat dan vaak ten koste van de merrie zelf...

Het lijkt me een aansprekend paard. Mooie afstamming.

Wat dat vosse betreft, dat zou je echt niet mogen tegenhouden.

Veel succes nog.

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 23:14

Jan_VT schreef:
Je moet er natuurlijk wel vanuit gaan dat dit een FOKmerrie is. Die zal dus nooit in de conditie van een sportpaard staan. Zeker wanneer de merrie toch al wat veulens heeft gegeven.
Persoonlijk vind ik dan ook je opmerkingen over die ingezakte rug een beetje overbodig, moet je echt doorheen zien.

Feit dat ze misschien een beetje mager is, hoeft niet meteen te wijzen op ondervoeding of slechte gezondheidsconditie.
Goede fokmerries geven naar het einde van de dracht zeer veel voeding door aan het veulen, dat dan ook zeer snel groeit. Dat moet gewoon zo. Dat gaat dan vaak ten koste van de merrie zelf...

Het lijkt me een aansprekend paard. Mooie afstamming.

Wat dat vosse betreft, dat zou je echt niet mogen tegenhouden.

Veel succes nog.

bedankt. Ik zit er trouwens echt niet mee in dat de merrie vos is. Ik vind het dwaas dat mensen nu plots anti-vos zijn. Vroeger moest niemand een schimmel...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:06

ik ga met Jan mee ..een goede ontworming en een vitamine kuurtje kan wonderen doen ..
als de buik op het eind van de dracht gaat hangen geeft dat een beetje de doorzakte rug effect
als de merrie nog rad is zou je na dit veulen een keer de training in de winter kunnen heroppakken ..denk dat je dan een heel ander beeld krijgt van zo'n merrie

lolokanarie

Re: Advies gevraagd ivm fokmerrie drachtig van Krack C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 16:28

de merrie is wel dichtgezet geweest. Iemand zei me dat hierdoor de merrie op den duur niet meer drachtig kan worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:38

lolokanarie schreef:
de merrie is wel dichtgezet geweest. Iemand zei me dat hierdoor de merrie op den duur niet meer drachtig kan worden.

Bakerpraatjes en andere onzin dus.....
Maar heb je de merrie inmiddels gekocht??

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:37

sarabande schreef:
lolokanarie schreef:

Bakerpraatjes en andere onzin dus.....
Maar heb je de merrie inmiddels gekocht??

ja deze merrie heb ik gekocht,

nu van dat dichtzetten, in feite kan dit wel waar zijn, want de snee moet voor de volgende geboorte telkens weer worden opengemaakt, daarna moet het littekenweefsel verwijderd worden en terug worden gedicht,

Ik denk dat je dan op den duur geen weefsel meer over houdt om de vulva nog correct te hechten,
nuja, het kan ook maar een gedacht zijn...

Nu vraag ik aan iemand met ervaring, is dit zo?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:46

lolokanarie schreef:
nu van dat dichtzetten, in feite kan dit wel waar zijn, want de snee moet voor de volgende geboorte telkens weer worden opengemaakt, daarna moet het littekenweefsel verwijderd worden en terug worden gedicht,

Ik denk dat je dan op den duur geen weefsel meer over houdt om de vulva nog correct te hechten,
nuja, het kan ook maar een gedacht zijn...

Nu vraag ik aan iemand met ervaring, is dit zo?

Nee dat is niet zo, er worden geen stukken afgehakt, maar vrij dun vlies aan elkaar gezet dat weer aangroeit.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:48

contangooooo _/-\o_ _/-\o_ hoop voor je dat je er mooie veulens mee fokt, een contango merrie is goud waard!!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:51

essiesilly schreef:
contangooooo _/-\o_ _/-\o_ hoop voor je dat je er mooie veulens mee fokt, een contango merrie is goud waard!!!

Ben het helemaal met je eens :D

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:27

lolokanarie schreef:

Dit klopt dus wel echt niet! Het dichtzetten van merrie's is een normale ingreep, die zeer vaak voorkomt. Er zijn merrie's die lucht opnemen omdat ze niet voldoende afsluiten. Hierdoor kan het zijn dat de vrucht wordt afgedreven.
Je moet echt niet denken dat er na enige tijd, gewoon een 'open gat' overblijft.

Wel is het zo, dat je best een DA gebruikt die de merrie netjes opnaait. Ik heb het ook wel eens anders gezien.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:33

ja he sarabande hahahaha ja ik ben ook eeerg fan hoor ;)

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:38

Ik denk dat velen hier wel met de gedachte gelopen hebben...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:43

ja eindelijk is veel mensen die het bij het rechte eind hebben :P

ps, over contango gesproken, de moeder van ravel en showtime is drachtig van rousseau nu (mijn lauries crusador xx merrie ook ) *D :9

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 20:56

ah oke, dan ben ik ook hierover gerust gesteld. Merci !

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 01:22

Gefeliciteerd! Laat ook even wat weten als het veulenpietje op de wereld gezet is, ben erg benieuwd. Succes de laatste maandjes...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:02

essiesilly schreef:
ja eindelijk is veel mensen die het bij het rechte eind hebben :P

ps, over contango gesproken, de moeder van ravel en showtime is drachtig van rousseau nu (mijn lauries crusador xx merrie ook ) *D :9

sorry, foutje, niet de moeder maar de volle zus van ravel en showtime..