Totilas dekhengst ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:23

Vindt jij de botjes dan niet belangrijk beber?

Beber

Re: Totilas dekhengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 14:30

Botjes zijn heel belangrijk, maar de mate van keuren ook...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:31

Beber schreef:

En hoe bedoel je dat? Is de mate van keuren bij het KWPN te streng naar jou mening?

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:55

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 17:52

ponyparadijs schreef:
Beber schreef:

En hoe bedoel je dat? Is de mate van keuren bij het KWPN te streng naar jou mening?

Soms te streng ( verschil van mening over 2tjes en 3tjes tussen erkende dierenartsen ).

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:56

Oke maar hoe zijn de eisen bij een duits stamboek dan? Worden ze dan met 3tjes ggk?

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:42

ponyparadijs schreef:
Oke maar hoe zijn de eisen bij een duits stamboek dan? Worden ze dan met 3tjes ggk?

dat ligt er maar net aan vanuit welke hoek bepaalde foto's gemaakt zijn ;) ........

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 00:31

weule schreef:
ponyparadijs schreef:

dat ligt er maar net aan vanuit welke hoek bepaalde foto's gemaakt zijn ;) ........

Dat wilde ik nou juist zeggen... :o

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:08

Beber schreef:
weule schreef:
[quote="ponyparadijs"
[/quote

Dat wilde ik nou juist zeggen... :o

je kunt keuren om dingen te zien, en je kunt keuren om dingen niet te zien.....

Maar totilas als dekhengst... gaat zich het eerste jaar gegarandeerd suf PIEP...en. Tis een topsportpaard in elk geval, maar qua moederlijn en evt. als dekhengst durf ik er geen uitspraken over te doen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:39

weule schreef:
ponyparadijs schreef:

Het verschil met Nederland t.o.v. Duitsland is dat men in Duitsland moet zorgen dat je paard gezond verklaard is.
Maar de nieuwe eigenaar heeft toch de kans om je aansprakelijk te stellen wanneer later blijkt dat er toch echt iets niet goed was...
Duitse gebruikers lopen eerder naar de Rechter dan Nederlanders...Dus over het keuringsgebeuren in Duitsland zou ik toch maar eens niet lichtvoetig over denken..( Nemen ze ook de rug mee)

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 01:28

ceasario schreef:
weule schreef:

Het verschil met Nederland t.o.v. Duitsland is dat men in Duitsland moet zorgen dat je paard gezond verklaard is.
Maar de nieuwe eigenaar heeft toch de kans om je aansprakelijk te stellen wanneer later blijkt dat er toch echt iets niet goed was...
Duitse gebruikers lopen eerder naar de Rechter dan Nederlanders...Dus over het keuringsgebeuren in Duitsland zou ik toch maar eens niet lichtvoetig over denken..( Nemen ze ook de rug mee)

Een rechter houdt zich nochtans maar met één vraag bezig. 'Kan dit dier gebruikt worden voor aangekochte doeleinden?'

Goede keuring of niet, maakt een rechter geen snars uit. Daar gaat hij niet over. Het enige wat hij zal doen in een conflict over een goede keuring is een expert aanduiden, die vlogens hem wel een goede keuring kan leveren, en op basis daarvan zal hij een oordeel vellen. Of dit volgens ons (als paardenhouders) nu goed is of niet.

Vraag maar aan Steven Spielberg.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:02

ceasario schreef:
weule schreef:
[quote="ponyparadijs"
[/quote

weet nou niet zeker of ik het daarmee eens ben. Want ik hoor regelmatig van hengstenhouders die interesse hebben in duitse hengsten dat bij ongeveer de helft van de hengsten de foto's niet helemaal juist genomen zijn en dus eigenlijk niet te beoordelen, dus dat je in feite nog niet weet of datgene wat je koopt, gezond is wanneer Utrecht ze moet keuren.

Hoevaak hoor je ook niet dat bij de gemaakte PROK-foto's men in Utrecht vraagt of een bepaalde foto overnieuw kan, omdat die foto net uit een verkeerde hoek is genomen en dus niet te beoordelen is. (en dan heb ik het over Nederland)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:19

weule schreef:
Hoevaak hoor je ook niet dat bij de gemaakte PROK-foto's men in Utrecht vraagt of een bepaalde foto overnieuw kan, omdat die foto net uit een verkeerde hoek is genomen en dus niet te beoordelen is. (en dan heb ik het over Nederland)

Juist en dat geldt ook voor de foto's die de hengsten voor goedkeuring voor het KWPN moeten laten zien.
Daar is eenduidigheid, dus een hengst wordt niet wel of niet afgekeurd omdat de foto's anders genomen zijn.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:22

ik vind het zeer verstandig dat Totilas voorlopig een sportpaard ipv dekhengst blijft.
mocht ik tzt een goede merrie hebben en Totilas is ggk als dekhengst en het zou kunnen matchen,dan GRAAG!
ik vind het een fantastisch paard,en ik vind het heel verstandig hoe er nu over de carrière van Totilas nagedacht word.

daarbij vind ik dat er momenteel zo vreselijk veel hengsten ggk zijn,dat ik amper door de bomen het bos nog zie.
laat een hengst zich eerst "bewijzen" dat het zo'n fantastisch dier is,en zich goed laat bewerken etc voordat hij het keuringstraject ingaat.
er zijn zoveel hengsten die heel jong heel veel merrie's dekken,omdat het bijv. een keuringstopper is.
sommige vallen gigantisch tegen qua nakomelingen en dan word de hengst af geserveerd,en hoor je meestal ook niets meer over zo'n paard in de sport....
dat vind ik erg jammer.

ik zou zelfs graag willen dat het KWPN nog strenger is in zijn goedkeurings-beleid,door bijv. eerst de dieren tot bepaald niveau (en leeftijd) te brengen en daarna pas het traject in.
dan kun je misschien een beter beeld krijgen van een hengst,en word er misschien wat zuiniger mee omgesprongen omdat ze niet als 2,5 jarige al "klaar en af" moeten zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:25

timilon schreef:
ik zou zelfs graag willen dat het KWPN nog strenger is in zijn goedkeurings-beleid,door bijv. eerst de dieren tot bepaald niveau (en leeftijd) te brengen en daarna pas het traject in.
dan kun je misschien een beter beeld krijgen van een hengst,en word er misschien wat zuiniger mee omgesprongen omdat ze niet als 2,5 jarige al "klaar en af" moeten zijn.

Als jij dat sponsort prima 8-)

De meeste hengsten brengen juist hun geld op in de eerste jaren dat ze dekken, daarna verdienen ze alleen nog maar wat als ze zich bewijzen.

Zoals boven weergegeven is dekhengst helemaal niet weggelegd voor Totilas of het KWPN zou het beleid voor hem individueel moeten aanpassen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:29

??
Dus Totilas z'n foto's zijn slecht?

Een andere reden zie ik toch nie direct?

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:32

s0173957 schreef:
??
Dus Totilas z'n foto's zijn slecht?

Een andere reden zie ik toch nie direct?

er heeft niemand iets gezegd over zijn foto's bij mijn weten (en is zowiezo niemand die dat hard kan maken) en ik vind het nogal wat om te speculeren over foto's van een paard (hengst) in deze waarover niemand het zal weten hier.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:32

sarabande schreef:
weule schreef:

Juist en dat geldt ook voor de foto's die de hengsten voor goedkeuring voor het KWPN moeten laten zien.
Daar is eenduidigheid, dus een hengst wordt niet wel of niet afgekeurd omdat de foto's anders genomen zijn.

snap niet helemaal hoe je dit bedoeld. Wel is het zo dat KWPN hengsten in Utrecht gerontgend moeten zijn, willen ze deel mogen nemen aan de 3de bezichtiging. (uiteraard moeten ze dan goed zijn)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:46

Kheb net eens de kür van het NK bezien. Als die combinatie volgend jaar geen EK wordt, en binnen 3 jaar geen OK wordt, dan moet er wel écht iets mislopen! Wat een proef!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:51

Ik vind de manier waarop Ed hem in de uitgestrekte draf rijdt, net zoals hij met Lingh deed, niet mooi, zie liever meer gedragenheid dan deze kermis.
Verder is het een ongelooflijke krachtpatser die alles kan en zeer imponeert, hoop dat ie over 3 jaar nog heel is voor de OS.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:19

Idd, die uitgestrekte draf mocht iets meer vanuit de achterhand komen, maar ik heb dat bij Gal nog nooit echt gezien, behalve mss bij United. Voor de rest is meestal idd meer show vanvoor dan gedragenheid en push vanachteruit.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:55

sarabande schreef:
timilon schreef:

Als jij dat sponsort prima 8-)

De meeste hengsten brengen juist hun geld op in de eerste jaren dat ze dekken, daarna verdienen ze alleen nog maar wat als ze zich bewijzen.

Zoals boven weergegeven is dekhengst helemaal niet weggelegd voor Totilas of het KWPN zou het beleid voor hem individueel moeten aanpassen.

waarom zou ik dat moeten sponsoren??
naar mijn weten KOST het eerst klauwen met geld om je hengst keuringsklaar te(laten) maken etc.
dan loopt ie nog niet eens mee in de HK.
en ik neem aan dat het minder kost als een hengst zich al bewezen heeft en goedgekeurd word op prestatie/eventuele nakomelingen.
en waarom is dekhengst zijn niet weggelegd voor Totilas?daar heb ik nog geen volledig antwoord op gezien.
enkel dat tosca visser hem eerst in de sport wil zien,verder niet.of heb ik wat gemist??

even reactie op de laatste posts: ik zie liever een paard strekken als Totilas,hij blijft wel in hetzelfde ritme en doet achter toch wel wat meer dan in de verzamelde draf,dan een paard dat alleen maar hard gaat of zich mega lang maakt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:58

timilon schreef:
[en ik neem aan dat het minder kost als een hengst zich al bewezen heeft en goedgekeurd word op prestatie/eventuele nakomelingen.

Wat denk je dat het uitbrengen door een topruiter kost???
En hoe wil je nakomelingen van een hengst die niet dekt :?

Voor de rest de goede verstaander heeft aan een half woord genoeg.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:50

ook een niet goedgekeurde hengst kan dekken hoor.
hoewel dat met een kostbaar paard als Totilas niet zal gebeuren,het is een voorbeeld.

en wat betreft het uitbrengen door een topruiter,natuurlijk kost dat ook klauwen met geld.
maar goed,dit is geen discussie over het wel of niet uitbrengen van een hengst,dit is een "discussie" over het hoe en waarom Totilas nog niet ggk is.
blijkbaar ben ik een slechte verstaander in jouw ogen,wil je me even uitleggen wat ik gemist heb??

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 18:31

De meeste mensen ( lees : de onervaren massa ) die hun merrie willen laten dekken , kiezen voor de topper van DAT moment en niet voor 1 die dat 5 jaar geleden was en nog geen nakomeling heeft laten zien !