Arabier: Moeilijker te verzamelen door te stijl achterbeen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:51

MLoeser schreef:
penny alert. Ik vraag hier om een goed beargumenteerd antwoord. En ook het liefst goed gespeld.

Hahaha _O-

Ik heb vandaag mijn Z1 debuut gereden en had gewoon voldoendes voor al het verzamelde werk. met mijn Anglo-Arabier. geen volbloed dus, maar je ziet het er wel aan.

s6801881

Re: Arabier: Moeilijker te verzamelen door te stijl achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 14:57

Mooi toch? :)

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:20

Ik heb met mijn arab Z2 paarden gereden en NK Z dressuur geweest...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 13:30

dat is wel erg netjes ja :) welke lijnen had die?

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:47

Amal, Abdullah...
Moeder kant Russisch.
Heb nu een Amerikaans gefokte arabier en die loopt ook super onder het zadel

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 17:36

Oke, dat is wel mooi ja. Ik dacht alleen dat de amerikanen nogal uhm... "kapotgefokt" waren en dus meer barbiepaardjes voor in de showring waren? Of zij het wat oudere lijnen?

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:08

idd de wat oudere lijnen voornamelijk russisch en aan moeders kant Golden Cross

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:03

Beetje kort door de bocht idd. Want ook tussen de arabieren heb je grote verschillen.
Maar het klopt wel dat veel arabieren een stijl achterbeen hebben en daardoor meer moeite kunnen hebben met het goed onderbrengen van de achterhand.

Maar om nou te zeggen dat alle arabieren dit hebben en ze daarom niet thuis horen in de sport. Met goede training kan je heel veel bereiken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:29

zeg dat wel, het verschil tussen een show arabier en een koersarabier is echt groot. dan nog te zwijgen over de poolse, russische, egyptische,... bloedlijnen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:31

En daarin heb je nog weer verschillen.

Ik heb een russisch gefokte arabier, arabieren die meer gefokt zijn voor gebruik dan voor show. Maar die van mij heeft dus wel een stijl achterbeen. Vooral in galop is dat heel duidelijk merkbaar.

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:35

waarom heeft amonza dan ZZ gelopen? :?

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:58

Elk paard is weer anders, zo heb je ook kwpnérs met een steil achterbeen en arabieren met een "normaal" achterbeen
Ik kreeg tijdens een clinic van Herman Wientjes te horen dat mijn paard totaal niet onder doet voor een KWPNer en mooi vanuit de schouder beweegt "zo zie ik ze graag "zei hij

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:42

Deze discussie is mij niet onbekend; het stikt van de (voor)oordelen over Arabieren. Wat betreft de verzameling moet ik zeggen dat mijn ervaring is dat de meeste arabieren prima te verzamelen zijn, maar dat, en dan bedoel ik over het algemeen, een arabier niet kan concurreren met bijvoorbeeld een ras als de KWPN'er wat betreft dressuur, springen en SGW. Ook kan de arabier niet concurreren met bijvoorbeeld de Quarter in de Reining. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. En dat is natuurlijk ook heel simpel te verklaren; in deze specifieke takken van sport zijn jaren van selectie vooraf gegaan en zijn rassen als de KWPN ontstaan, puur om te kunnen presteren in een specifieke tak van sport. De AV is wat dat betreft nog heel puur en eigenlijk ook 'sterker' (wat betreft gezondheid) en veelzijdiger. Ik denk, dat als je ver wilt komen in de Dressuur je niet in eerste instantie zal gaan kiezen voor een AV. Je kansen zijn dan gewoon veel kleiner om verder te komen en inderdaad dat heeft met bouw te maken, zoals hier al eerder is aangegeven.

Ik rijd met mijn AV western, zou dolgraag richting reining willen maar weet ook wel dat dit niet realiseerbaar is en dat ik daar een ander type paard voor nodig heb. Nou ja, so be it, heb wel lol met mn veelzijdige knol en dat is toch het belangrijkste voor mij!

Maroud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:40

Als je %-gewijs gaat kijken hoeveel warmbloedpaarden er rondlopen t.o.v. de relatief kleine groep arabieren die Nederland kent, doen zij het zeer zeker niet verkeerd. Je moet niet vergeten dat de (sub)top ruiters niet voor een arabier kiezen, zij gaan voor een bewegingsmonster met bewezen dressuurbloed. Bovendien mochten de arabieren voorheen niet door na de Z2 omdat zij over het algemeen te klein zijn vanwege die E-pony regeling die Nederland hanteert. Gelukkig is dit nu uit de wereld en hebben we een aantal zeer serieuze amazone in Nederland die hun arabier naar een hoger plan willen krijgen! Go: Paik en Menush +:)+

MMSultan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:50

En natuurlijk, Go Marijke :D +:)+

sunniebunnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:32

ik rijd een volbloed arabier.

had noooit gedacht dat ik met hem Z1 zou worden.

maar het is wel zo :D

ik vind het wel fijn lekker zwabberig en hij loopt goed verzameld.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:35

Onzin.
onze Arab die we hebben gehad heeft M2 gelopen en zijn vader was zowel bij het NRPS als het AV stamboek goed gekeurd, check zjin resultaten eens op het gebied van de dressuur.

Zijn naam is Oostervelds Marzas.

Zat paarden met vrij stijl achterbeen die best lekker lopen, een paard heeft meer dan een rug en been, en het dier moet zich vooral tonen op karakter. En daar heeft een bloedpaard imo nét even wat meer van dan de gemiddelde KWPN-er. 8-)

Dat de gemiddelde jury niet op een Arab zit te wachten, soit.
Zat Arabieren zijn leniger dan menig KWPN-er.