[KG]welk type bont is dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: welk type bont is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 03:20

Ok dat bedoelde ik dus, ZONDER heb je ook maar 10% kans op homozygoot. Misschien niet zo duidelijk neer gezet.
Dus als je een homozygote wilt moet je d'r een met vlekken hebben.

Heeft TS ook geen verassingen als ze ooit wil gaan fokken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 03:25

Veilig is natuurlijk om de nieuwe DNA test te doen ... zo weet je het zeker dat je altijd een bont getekend veulen krijgt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 03:44

Niet als de merrie bij de 10% hoort ;)
Waarom zou je erop testen? Als hier onderzoek naar gedaan is lijkt me dat toch aardig betrouwbaar en al hoort de merrie bij de 10%, een effen veulen is toch niets mis mee?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:46

Hm mijn bontje is niet homozygoot maar misschien zou het veulen dat kunnen worden als ik een bonte hengst gebruik.

Als ik een gewone hengst gebruik heb ik 50% kans op bont dacht ik.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:39

anneliesdj schreef:
Waarom zou je erop testen? Als hier onderzoek naar gedaan is lijkt me dat toch aardig betrouwbaar en al hoort de merrie bij de 10%, een effen veulen is toch niets mis mee?

Maar hou weet je dat de merrie bij net die 10% hoort van homozygoot tobiano's zonder paw prints?

Zonder DNA test kan je zowiezo niet zeggen dat eenderwelke paard homozygoot is voor die eigenschap! En mocht net je merrie bij die minder dan 10% behoren die misschien homozygoot (zonder paw prints) zou zijn, kan je nooit en nimmer dit met 100% beweren omdat je merrie moet eerst 101 veulens gehad hebben voordat enige zekerheid erover kan zijn. Logische wijze is 101 veulens onmogelijk vandaar dat de bewering niet gedaan kan worden ... bij een hengst daarentegen zou het misschien wel kunnen, maar hier kan je ook flink langs liggen. Ik ken persoonlijk een voorbeeld van een paint waarvan beweert werd dat hij homozygoot was (de eiwit test zou dit hebben bevestigt), 100 veulens verder niets anders dan bontjes!, maar 103 = solid!!! geen bont te bespeuren. Dus eigenaar DNA test doen en wat bleek ... zijn hengst is heterozygoot voor tobiano!! De eerste 102 veulens waren gewoon puur geluk (en nee niet alle merries waren bont, 75% zelfs niet bont)!!!!

Idd met een effen gekleurde veulen is zeker niets mis!!! Hoofd zaak is dat het correct en gezond is, kleur en/of patroon is totaal bijzaak!!!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:41

@Suzanne: Dat kan inderdaad. Het gaat hem hier echter niet om de kans op een bepaalde genetische variatie, maar om de kans dat een bepaalde aftekening aanwezig is bij homozygoot bonte paarden. Het zal wel zo zijn dat 25% van alle nakomelingen uit een bont-bont ouderpaar homozygoot zijn, maar volgens Peterina heeft 90% van de paarden uit die groep van 25% van die paw prints.

Peterina: zelfs met 101 veulens uit eenzelfde merrie, is dat geen sluitende zekerheid... Je gaf zelf een voorbeeld aan waarbij dat niet het geval was.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:44

Suzanne F. schreef:
Hm mijn bontje is niet homozygoot maar misschien zou het veulen dat kunnen worden als ik een bonte hengst gebruik.

Als ik een gewone hengst gebruik heb ik 50% kans op bont dacht ik.

Als je merrie heterozygoot is voor bont, laten wij aannemen dat het tobiano is (TOto) dan zijn dit de mogelijkheden:

- merrie TOto x hengst niet bont toto
= 50% TOto : bont
= 50% toto : niet-bont

- merrie TOto x hengst TOto
= 50% TOto : heterozygoot bont
= 25% TOTO : homozygoot bont
= 25% toto : niet-bont

- merrie TOto x hengst TOTO
= 50% TOTO : homozygoot bont
= 50% TOto : heterozygoot bont

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:48

SuSEQ schreef:
@Suzanne: Dat kan inderdaad. Het gaat hem hier echter niet om de kans op een bepaalde genetische variatie, maar om de kans dat een bepaalde aftekening aanwezig is bij homozygoot bonte paarden. Het zal wel zo zijn dat 25% van alle nakomelingen uit een bont-bont ouderpaar homozygoot zijn, maar volgens Peterina heeft 90% van de paarden uit die groep van 25% van die paw prints.

Peterina: zelfs met 101 veulens uit eenzelfde merrie, is dat geen sluitende zekerheid... Je gaf zelf een voorbeeld aan waarbij dat niet het geval was.

Natuurlijk is het geen sluitend zekerheid ... alleen met DNA testing kan je die zekerheid hebben ... vandaar ook de voorbeeld. De 101 veulens voorstel was om de onlogische en onmogelijk concept aan te duiden wat nodig zou zijn om zonder DNA test enige illusie van zekerheid te hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:49

Dank je Peterina!!
Ik ga bedenken wat ik ga doen als ik haar laat dekken!

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 12:52

Wil je haar laten dekken Suzanne?? wel gaaaaf :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:11

Ze is idd een mooie meid geworden. Haar donker bruine kleur, met bont natuurlijk, vind ik ook apart.
Er zijn wel een paar homozygoot tobiano warmbloed hengsten op de markt die volledig WB ggk zijn met A-register en die ook OCD-vrij medisch gekeurd zijn!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:02

Peterina schreef:
anneliesdj schreef:

Maar hou weet je dat de merrie bij net die 10% hoort van homozygoot tobiano's zonder paw prints?

Zonder DNA test kan je zowiezo niet zeggen dat eenderwelke paard homozygoot is voor die eigenschap! En mocht net je merrie bij die minder dan 10% behoren die misschien homozygoot (zonder paw prints) zou zijn, kan je nooit en nimmer dit met 100% beweren omdat je merrie moet eerst 101 veulens gehad hebben voordat enige zekerheid erover kan zijn. Logische wijze is 101 veulens onmogelijk vandaar dat de bewering niet gedaan kan worden ... bij een hengst daarentegen zou het misschien wel kunnen, maar hier kan je ook flink langs liggen. Ik ken persoonlijk een voorbeeld van een paint waarvan beweert werd dat hij homozygoot was (de eiwit test zou dit hebben bevestigt), 100 veulens verder niets anders dan bontjes!, maar 103 = solid!!! geen bont te bespeuren. Dus eigenaar DNA test doen en wat bleek ... zijn hengst is heterozygoot voor tobiano!! De eerste 102 veulens waren gewoon puur geluk (en nee niet alle merries waren bont, 75% zelfs niet bont)!!!!

Idd met een effen gekleurde veulen is zeker niets mis!!! Hoofd zaak is dat het correct en gezond is, kleur en/of patroon is totaal bijzaak!!!

Maar wat is de meerwaarde van een DNA test? Kost je alleen geld.

Als je haar wilt verkopen als homozygoot dan moet je idd laten testen maar als je gewoon zelf wilt fokken maakt het toch niet uit of je 100% zekerheid hebt? Zolang je bonten krijgt heb je geluk, zodra er een effen veulen tussen zit weet je 't zeker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:59

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:01

hihi spikkeltjesbont???/

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:27

Suzanne F. schreef:
http://www.gestuet-falkenhorst.de/gfsempatico.html

Deze heeft ook die vlekjes en is homozygoot bont.

Zijn volbroer 'Chess M' (die WB ggk is en zijn 70 dagen test heeft afgelegt), heeft die ook maar alleen op een van zijn voorbenen.
Beide hengsten zijn homozygoot getest voor tobiano EN zwart.

Sempatico verblijft nu in U.S.A., Chess M in Duitsland.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:35

anneliesdj schreef:

Hoe kan je zeker zijn dat de merrie in die 10% hoort van homozygoot tobiano's zonder paw prints als je geen DNA test doet?
Hoe kan je in alle eerlijkheid beweren dat zij hier toe behoort zonder wetenschappelijk bevestiging?
Mijn inziens is iemand die zoiets beweert zonder wetenschappelijk bewijs bezig met fraude en bedrog.

Citaat:
Maar wat is de meerwaarde van een DNA test? Kost je alleen geld.

De meerwaarde is zekerheid, en de kost is te verwaarlozen, ongeveer 20 euro.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:43

Peterina schreef:
anneliesdj schreef:

Hoe kan je zeker zijn dat de merrie in die 10% hoort van homozygoot tobiano's zonder paw prints als je geen DNA test doet?
Hoe kan je in alle eerlijkheid beweren dat zij hier toe behoort zonder wetenschappelijk bevestiging?
Mijn inziens is iemand die zoiets beweert zonder wetenschappelijk bewijs bezig met fraude en bedrog.

Ik beweer toch ook niet dat deze merrie zeker homozygoot is? Als je eigenaar bent van dit paard tegen wie zou je dan moeten beweren dat zij homozygoot is?
Ik geef aan dat je als eigenaar grote kans hebt op alleen bonte veulens, als je dit als eigenaar weet is dat toch voldoende?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:51

Voor wie daar mee voldoening kan hebben, dan ja misschien is de wetenschap genoeg maar persoonlijk zou ik zekerheid willen en voor de kost van een DNA test zou ik het niet laten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:53

Waarom zou je geen voldoening hebben als je geen 100% zekerheid hebt? Wat voegt dat papiertje toe? Bevestigd alleen wat je al vermoedde.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:58

Ik denk dat het verschil in opvatting ligt aan de aard van het beestje!
Ik neem geen genoeg met onzekerheden wat betreft mijn paarden of wat ik mensen kan vertellen over mijn paarden en hun kleuren en/of patronen. Met vermoedens in het fokkerij hebt je niets en klinkt heel amateuristische.
Nee geef mij maar zekerheden en in dit specifieke geval dan weet ik tenminste waar ik sta met mijn paarden in het over-erven van hun eigenschappen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 01:02

Nou nou, hele studies komen hier naar boven :P

Het zou me geen ene moer kunnen schelen of ik een bont of een effen peerd als maatje heb :) , ik ben de trotse eigenaresse van een prachtige roodschimmel... ze zou ook wel voor appaloosa door kunnen gaan (gezien haar spierwitte kont), weinig kans als ik jullie berekeningen zie ;) .

Een goed paard kent geen kleur :) .

En een DNA-test zal ik al helemaal nooit laten doen, vind het persoonlijk nogal raar als je overal invloed op wil hebben, de fokkerij vind ik af en toe nogal vreemd aandoen met bepaalde gedachtes >;)
Laatst bijgewerkt door WolinLotte op 11-03-09 01:05, in het totaal 2 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 01:04

Precies ;)

Maar als ik mag kiezen tussen goed bont paard en goed bruin/vos paard dan ga ik wel voor de bonte :j

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 01:05

:D Maakt je leven kleurrijk ;) elk paard is uniek op zijn eigen manier.
Elke keer als ik naar mijn mooie merrie kijk, denk ik; Zoals jij is er geen ander!! :+:

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 01:18

Mooi paardje heb je, 't is alleen geen roodschimmel want ze is niet rood (vos)

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 01:19

Ik laat het tegen de tijd wel testen dnek ik.. meer voor mezelf dan wat anders.. het doet er niet toe wat voor veulen eruit komt maar voorkeur mag je toch wel hebben?