Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
anneliesdj schreef:Niet als de merrie bij de 10% hoort![]()
Waarom zou je erop testen? Als hier onderzoek naar gedaan is lijkt me dat toch aardig betrouwbaar en al hoort de merrie bij de 10%, een effen veulen is toch niets mis mee?
Suzanne F. schreef:Hm mijn bontje is niet homozygoot maar misschien zou het veulen dat kunnen worden als ik een bonte hengst gebruik.
Als ik een gewone hengst gebruik heb ik 50% kans op bont dacht ik.
SuSEQ schreef:@Suzanne: Dat kan inderdaad. Het gaat hem hier echter niet om de kans op een bepaalde genetische variatie, maar om de kans dat een bepaalde aftekening aanwezig is bij homozygoot bonte paarden. Het zal wel zo zijn dat 25% van alle nakomelingen uit een bont-bont ouderpaar homozygoot zijn, maar volgens Peterina heeft 90% van de paarden uit die groep van 25% van die paw prints.
Peterina: zelfs met 101 veulens uit eenzelfde merrie, is dat geen sluitende zekerheid... Je gaf zelf een voorbeeld aan waarbij dat niet het geval was.
Peterina schreef:anneliesdj schreef:Niet als de merrie bij de 10% hoort![]()
Waarom zou je erop testen? Als hier onderzoek naar gedaan is lijkt me dat toch aardig betrouwbaar en al hoort de merrie bij de 10%, een effen veulen is toch niets mis mee?
Maar hou weet je dat de merrie bij net die 10% hoort van homozygoot tobiano's zonder paw prints?
Zonder DNA test kan je zowiezo niet zeggen dat eenderwelke paard homozygoot is voor die eigenschap! En mocht net je merrie bij die minder dan 10% behoren die misschien homozygoot (zonder paw prints) zou zijn, kan je nooit en nimmer dit met 100% beweren omdat je merrie moet eerst 101 veulens gehad hebben voordat enige zekerheid erover kan zijn. Logische wijze is 101 veulens onmogelijk vandaar dat de bewering niet gedaan kan worden ... bij een hengst daarentegen zou het misschien wel kunnen, maar hier kan je ook flink langs liggen. Ik ken persoonlijk een voorbeeld van een paint waarvan beweert werd dat hij homozygoot was (de eiwit test zou dit hebben bevestigt), 100 veulens verder niets anders dan bontjes!, maar 103 = solid!!! geen bont te bespeuren. Dus eigenaar DNA test doen en wat bleek ... zijn hengst is heterozygoot voor tobiano!! De eerste 102 veulens waren gewoon puur geluk (en nee niet alle merries waren bont, 75% zelfs niet bont)!!!!
Idd met een effen gekleurde veulen is zeker niets mis!!! Hoofd zaak is dat het correct en gezond is, kleur en/of patroon is totaal bijzaak!!!
anneliesdj schreef:Niet als de merrie bij de 10% hoort![]()
Citaat:Maar wat is de meerwaarde van een DNA test? Kost je alleen geld.
Peterina schreef:anneliesdj schreef:Niet als de merrie bij de 10% hoort![]()
Hoe kan je zeker zijn dat de merrie in die 10% hoort van homozygoot tobiano's zonder paw prints als je geen DNA test doet?
Hoe kan je in alle eerlijkheid beweren dat zij hier toe behoort zonder wetenschappelijk bevestiging?
Mijn inziens is iemand die zoiets beweert zonder wetenschappelijk bewijs bezig met fraude en bedrog.
, ik ben de trotse eigenaresse van een prachtige roodschimmel... ze zou ook wel voor appaloosa door kunnen gaan (gezien haar spierwitte kont), weinig kans als ik jullie berekeningen zie
.
.