Is er van GRIBALDI een kwpn ggk hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 02:24

Selbst unumstrittener Sieger der Körung 1995, hat er bereits in der Trakehnerzucht zwei Reserve-Sieger gestellt, Hofrat und Hoftänzer sowie mit dem ebenso gekörten Distelzar einen Bundeschampionat-Finalisten.
Ein Dressurvererber der Extraklasse, der selbst bis Grand Prix erfolgreich unterwegs ist. Seine zahlreichen Nachkommen findet man bis zur höchsten Klasse in allen Sparten wieder.

Gelukkig weten ze in duitsland maar ook in denemarken en frankrijk de hengst wel te waarderen en op de juiste manier te gebruiken. Het is geen hengst die op elke merrie past. Maar ik ben er van overtuigd dat als hij in goede combinatie gebruikt wordt zijn nakomelingen goed zijn. Dit is overigens in andere landen al gebleken, terwijl zijn dekdienst daar aanzienlijk minder was. De hengst wordt nu afgerekend op het misgebruik van zijn genen door de nederlandse fokkers. Niet iets wat hem aan te rekenen valt, want hij heeft wel degelijk laten zien dat hij goede paarden kan leveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 02:43

Gaan we weer discusseren of Gribaldi wel of niet goed fokt? Na zoveel winnaars in de Pavo cup, een Painted Black die superbeweegt, de hengst zelf presteert zeer goed. En over al die andere nakomelingen het maar niet te hebben. Vind het ietwat vermoeiend worden.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 04:29

Noem er dan nog eens eentje Pipo die het internationaal op die leeftijd al maakte? Van geen enkele hengst mag je verwachten dat hij uit elke merrie een superprodukt fokt.
Hofrat heb ik gezien en die is ongelooflijk...
Bokt is blijkbaar niet zo'n betrouwbaar medium. Je zou vroeger haast gedacht hebben dat Gribaldi afval was. Gelukkig spreekt een hengst voor zich.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 11:50

Die Grib x Amor schijnt echt een ongelooflijke draak te zijn, verder geeft hij je als ruiter echt een heel slecht gevoel, terwijl het er van de kant zo super uitziet.
Dat waren zover ik het weet de redenen waarom hij er uitgegooid is.

De Grib x Daimler die Wouter nog noemde is Rivaldi, die is zover ik weet verkocht tijdens het verrichtingsonderzoek en is nu ggk in Denemarken.
Afbeelding
Komt bij dezelfde fokker vandaan als waar ik mijn Grib heb gekocht.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 15:42

GribaldiFAN schreef:
. De hengst wordt nu afgerekend op het misgebruik van zijn genen door de nederlandse fokkers.

Alle meningen over Gribaldi zijn al vele keren gegeven Slapen

Alleen bovestaande zin schiet me even in het verkeerde keelgat.

Als er iemand misbruik van Gribaldi gemaakt heeft is het zijn eigenaar die tegen al die fokkers die hem vertrouwen al jarenlang zegt dat Gribaldi juist zo goed bij HUN merrie past.

Het zijn niet de fokkers, maar degenen die geld aan de hengst verdienen die ervoor gezorgd hebben dat hij de meest dekkende hengst van Nederland is met procentueel het minst goedgekeurde zonen of PROK goedgekeurde dochters.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 15:44

Sjuimpje schreef:
De Grib x Daimler die Wouter nog noemde is Rivaldi, die is zover ik weet verkocht tijdens het verrichtingsonderzoek en is nu ggk in Denemarken.

Correctie verkocht voor het verrichtingsonderzoek en inmidels ook niet meer goedgekeurd in Denemarken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 15:59

Zannekin schreef:
Noem er dan nog eens eentje Pipo die het internationaal op die leeftijd al maakte? Van geen enkele hengst mag je verwachten dat hij uit elke merrie een superprodukt fokt.
Hofrat heb ik gezien en die is ongelooflijk...
Bokt is blijkbaar niet zo'n betrouwbaar medium. Je zou vroeger haast gedacht hebben dat Gribaldi afval was. Gelukkig spreekt een hengst voor zich.

Ben juist heel positief zannekin over deze hengst. Maar er zijn altijd weer mensen die op de een of andere manier banketstaaf over deze hengst moeten doen. Heel flauw. Valt mij ook op dat deze mensen ook hun eigen fokproduct als walhalla zien. En verder alles bagger vinden. Die moeten altijd zo nodig een lief paard fokken.

Helaas win je daar de oorlog niet mee.................

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:25

sarabande schreef:
met procentueel het minst goedgekeurde zonen of PROK goedgekeurde dochters.

Mocht het niet duidelijk zijn: hijzelf is röntgenklasse 1.
Procentueel rekenen heeft natuurlijk geen zin. Al die hengsten die zo enorm veel merries krijgen hebben niet plots dubbel zoveel goedgekeurde zonen. Het aantal merries dat van mindere kwaliteit is stijgt enorm, zeker als de hengst laag in prijs blijft. Uit een groot aantal van die merries zou geen enkele hengst een goedgekeurde zoon kunnen produceren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 18:40

Correctie Gribaldi heeft overal 2 behalve voor de sprong daar heeft hij 1

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 19:09

Dan heeft 1 van ons foute info gekregen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 19:32

Hengstenboekje Nederlandse warmbloedfokkerij editie 2002 pag 180

Dat wordt bij het KWPN gewoon gepubliceerd per ggk hengst

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 19:41

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 12:26

Niet zo lelijk tegen Paulanda ,Sarabande. Dit is een Forum, iedereen is vrij om vragen te stellen en iedereen is ook vrij om hier antwoord op te geven, dat is dus niet verplicht. Overigens vind ik jou vorige advies om een jonge hoogbenige dressuurhengst die wat bloed voert, te gebruiken zeer goed. De merrie is 21 en ze is dus ouderwets gefokt. Ik ken de merrie en enkele van haar nakomelingen en die kunnen wat moderner. De merrie heeft weinig front, is wel mooi bewegend, maar niet zoals tegenwoordig van de grond af, met een snel en actief achterbeen, maar het Doruto bloed is natuurlijk zeer waardevol. Ook haar nakomeling hebben niet zo'n achterbeen. Dus ik zou een jonge modern gefokte hengst kiezen, uiteraard met dressuurbloed, die een zeer goed achterbeen heeft, veel front en hoogbenig is. Verder zou ik bij Fokkers informeren welk bloed goed met Doruto bloed samen gaat.

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 12:30

nou dan zou ik graag willen weten welke hengst aan al deze criteria voldoet,goed karakter moet ook in het pakket zitten en dus veel front goed achterbeen en hoogbenig.
Roept u maar!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 12:36

Obelisk en Polansky Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 12:42

paulanda schreef:
nou dan zou ik graag willen weten welke hengst aan al deze criteria voldoet,goed karakter moet ook in het pakket zitten en dus veel front goed achterbeen en hoogbenig.
Roept u maar!

Knipoog
Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 12:45

Zie dus alle vorige adviezen, Polansky of Obelisk om de aansluiting te behouden en goed karakter en veel front te verbeteren. Ik denk dat je niet al te ver van je eigen bloed moet zitten omdat je dan een te grote sprong maakt. Indertijd werden daar, omdat het snel moest en er ook niet veel anders was, de volbloeds voor gebruikt. Maar een halfbloed Trakehner met een goede prestatie merrielijn lijkt mij de beste keus. Maar iemand anders heeft wellicht een ander idee??

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 12:57

Dat klinkt logisch en zijn commercieele hengsten en dekgeld valt geloof ik ook nog wel mee en de veulens op de keuring afeglopen jaar en daarvoor hebben het volgens mij ook goed gedaan.
Polansky zie ik de 21 op de keuring,weet iemand waar en wanneer obelisk op een show komt en bij welke hengstenhouder staat die ook alweer?
bedankt

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 12:58

gribaldi lijkt me een goede hengst,echt waar heb hem ook bij de show vorig jaar gezien maar is wel al zoveel gebruikt,maar hou hem in mijn achterhoofd hoor zannekin!
wat is het trouwens nu druk op bokt zo vroeg moeten jullie niet werken of bokken jullie op het werk soms?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:05

Zannekin"]
[quote="paulanda schreef:
Roept u maar!

Knipoog
Afbeelding
[/quote]

Ja dat heeft Grib zelf, maar wat vererft hij qua achterbeen???

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:13

KWPN Afstammelingenkeuring Gribaldi 1997 (veulens):
(Verkort weergegeven)
uniforme collectie, ruim voldoende tot goed ontwikkeld; veel ras en uitdrukking. Rijtypisch met opvallende voorhand; vlak voorbeengebruik, achterbeen moet meer ondergebracht worden.
Over beweging van de veulens wordt verder gezegd dat er voldoende ruimte en souplesse is, maar dat ze meer afdruk zouden mogen vertonen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:15

2 zonen:
Afbeelding
Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:16

Fab is weer de wijste van ons allemaal

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:24

Maar ondanks dat zogenaamde 'mindere' achterbeen is hij wel goedgekeurd.

Er wordt gezegd dat ze het achterbeen meer onder moeten brengen, en dat meer afdruk gewenst is, maar dat wil nog niet zeggen dat het slecht is!!!!!! Ze willen altijd NOG meer afdruk, een NOG SNELLER achterbeen enz enz zien............wat niet wil zeggen dat, wat ze op dat moment zien slecht is, maar alleen nog meer of minder verwijderd van het ideaalbeeld dat zo'n stamboek zich heeft gesteld!
Als hij zo'n slechte achterbenen had doorgegeven hadden ze hem niet goedgekeurd............
het blijft relativeren dus!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:25

Je kan beter nakomelingen gaan bekijken als de hengst zelf Paulanda...
Obelisk en Polansky zijn beide plaatjes om te zien. Daar kan je niets van zeggen.