Sabino paarden minder waard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:41

Wacht even.. begrijp ik het nu goed dat deze Ferro merrie op de foto dus overleden is? En dat de waarde bepaald moet worden voor de verzekering oid?

cissy

Re: Sabino paarden minder waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 22:47

yep!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:52

Wel straf dat ze het paard minder taxeren wegens de aftekening terwijl ik die persoonlijk bijzonder prachtig vind. Een paard dat nog niet is uitgebracht word zowiezo minder geschat, maar ik vind dat beide taxeringen nogal ver uiteenliggen.

Ik vind dat ze het paard moeten taxeren op kwaliteit, bloedlijn, potentieel, en niet op aftekening.

Ik snap eerlijk gezegd niet echt waarom ze op wedstrijd liever een gelijke kleur zien :o

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:54

Alleen zijn kwaliteit en potentieel helaas niet meer te beoordelen, dat is nu juist het probleem zoals ik het begrijp.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:56

Goh dan is het een lastige zaak... Valt er niets te doen met getuigen die het paard kennen, de fokker van het paard die de kwaliteit kan bevestigen, geen filmpjes oid, iets waar ze iets mee kunnen? Zoals ik begrijp is er ook geen keuringsrapport aangemaakt bij aankoop?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 22:58

instructeur (met naam en faam en bewezen gedegen kennis) heeft ook verklaring afgegeven van potentieel en kwaliteit maar daar wordt gewoon overheen geveegd dat het paard omdat ze sabino is geen hoge waarde zou hebben, dat is dus het vreemde eraan.

Keuringsrapport bij aankoop is er wel maar alleen klinisch omdat paardje toen nog veulen was.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:01

Waarde moet wss bepaald worden omdat vriendin van de ts schade vergoeding gaat krijgen van de betreffende da die deze fout gemaakt heeft.

cissy schreef:
[MD] Paard dood door mokspuit, Ivomec
het gaat om dit paard, het zadel zat er nog op toen ze gespoten werd en er was echt helemaal niks met paard aan de hand behalve dan de mok waarvoor ze de spuit kreeg. Ze stond klaar om te gaan rijden dus niks kreupel paard op 3 benen ;)

De taxeur ziet alleen een dood paard en kan over de gezondheidstoestant voor de dood niets zeggen omdat er geen bewijs is dat het paard klinische en rontgenologische helemaal in orde was

Citaat:
Misschien vinden jullie 5000 euro veel ..tot dat het je eigen paard is wat neervalt...

Het is altijd balen als een stekker wanneer je paard doodneervalt, je vraagt hier naar de reden van het bedrag en die geef ik je vanuit hoe ik denk dat men logische gezien de waarde van een dood paard kan bepalen. Die man of vrouw heeft alleen een dood paard voor zich en een paspoort. Verder geen enkele gegevens over gezondheidstoestant, kwaliteit etc. Dan vind ik 5000 een redelijk bedrag.

Citaat:
Voorbeeld, eigenaar heeft als test op MP bij een paard gevraagd wat die moest kosten (ze is tenslotte op zoek naar een ander paard) merrie zes jaar wel op keuring geweest maar geen predikaten, is drie keer opgezeten en drachtig daar vragen ze 8500 euro voor. Niet echt een spectaculair paard, wel leuke afstamming maar groen. M.: ( keur) MM: (Keur, preverent,prestatie) MMM:(Keur,preferent)
V.Flemming x Wisconsin (nimmerdor x uppercut) x.:Amor
Leg mij maar eens het verschil uit

Overeenkomst beide goede papieren, beide van redelijke kwaliteit geen toppers maar wel goed bewegende paarden neem ik aan. begin dus met een start prijs van 5000
Verschil:
Van dit paard kan nog bewezen worden of het al dan niet klinische en rontgenologische gezond is. Paard van ts vriendin was niets over bekend.
Daarnaast drachtig geen idee welke hengst dus ik neem een gem dekgeld + inseminatie/da kosten van 1100 euro
Opbrengst toekomstig veulen a heel ongunstig 2500 euro
Deze heeft 2 jaar langer geld gekost omdat ze 2 jaar ouder is. a heel gunstig 1000 per jaar.
Is groener maar wel uitgegroeid hoeft geen rekening mee gehouden te worden jeugdigheid. vind ik elkaar opheffen

5000 euro + 1100 dekgeld = 6100
6100 euro + 2500 opbrengst veulen = 8600
8600 euro + 2000 euro 2 jaar onderhoud = 10600

Kortom ook deze gaat de eigenaar geld kosten.... zoal 99% van de paarden de fokker/eigenaar/verkoper geld kost ipv opbrengt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:08

F*ck balen echt! Heb ooit eens een veulenfoto van deze merrie hier op Bokt gezien en vond d'r echt prachtig! Echt zonde... ;(

Maar minder taxeren op aftekeningen en zeker zoals hij dat stelt is echt je rijnste bullsh*t! Een paard met een bles of witte benen dat loopt als een tierelier krijgt gewoon hogere punten dan een paard dat géén aftekeningen heeft en bijna als een tierelier loopt. Een paard wordt beoordeeld zoals hij z'n oefeningen loopt, niet hoe zijn kleur/aftekening is. Wat dat betreft kletst die vent echt vierkant uit zijn nek.. Maar ja.. voor de verzekering zullen ze dan alles wel roepen om de prijs te drukken..

Wat betreft het nog niet uitbrengen in de sport/gekeurd zijn heeft hij wel een punt, maar er zijn zat paarden die dat niet zijn/lopen en waar ze €25.000 of meer voor vragen. Het gaat dan om potentie.. (die de mens er aanhangt) of ze het waar (kunnen) maken is nog maar de vraag.

Persoonlijk vind ik 5000-6000 een mooie prijs voor een 4 jarige waar je (B) wedstrijden mee kan gaan rijden.
Wat ik bij deze 'taxatie' wel mis is het fokken verhaal.. als die vent dan toch gaat kletsen over aftekeningen dan had ie ook wel in z'n verhaal kunnen zetten dat ze als fokmerrie ook niet meer te gebruiken is en op dat punt ook 'inkomsten' gedelft zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 23:09

sinds wanneer telt jaren onderhoud mee in de verkoopwaarde? mijn paard is 16, die moet dan een godsvermogen opbrengen als je zo redeneert....

Citaat:
Maar ja.. voor de verzekering zullen ze dan alles wel roepen om de prijs te drukken..
een onafhankelijke taxateur zou daar dus niet aan mee moeten doen!

wat het fokken betreft, er zijn ook bonte dekhengsten die genoeg geld verdienen hoor ;)

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:23

Ik snap je punt zeker hoor het is gewoon balen en ik wil niemand afbreken wil gewoon een beetje proberen duidelijk te maken hoe die mensen denken.

Voorbeeldje

Wat moet deze kosten?

voorbeeld 1
Afbeelding
4 jaar
netjes aangereden niet uitgebracht
calydo x sport wellington x notaris

Wat moet deze kosten

voorbeeld 2
Afbeelding
4 jaar
calydo x sport wellington x notaris
Ster Prok
rontgenologisch goedgekeurd is met overal 1tjes
klinische recent goedgekeurd is voor de sport
L dressuur en B springen

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:27

Zelfde paard waar aan ik in voorbeeld 1 5000 euro uit zou geven en in voorbeeld 2 eerder richting 8500 euro zou denken.

In allebei de voorbeelden heeft ze het zelfde niveau enkel is ze in voorbeeld 2 uitgebracht.
In allebei de voorbeelden is ze even gezond enkel is dat in voorbeeld 2 door een dierenarts bevestigd.
En enkel die dingen leveren je al 3500 euro extra op terwijl over precies het zelfde paard praten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:32

romy.. ik denk dat je dat soort dingen beter in het taxatietopic kan plaatsen :)
Overigs zou dat voor ts ook geen kwaad kunnen, al heb je er geen bal aan. Second Opion al gebruikt?

Ik denk niet dat we paarden moet gaan vergelijken maar redeneringen over waarom iemand iets vindt/denkt/meent..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 23:36

ik vond nog een oud topic nav die opmerking van Sammie dat ze het paard als veulen al een keer gezien had op bokt, helaas doen de foto´s het niet meer maar er staat wel nuttige info in. [EA-CO] TK: Apart merrieveulen van Ferro

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:38

Ik wilde alleen maar aangeven dat die extra bevestigde gegevens door een dierenarts en de jury op wedstrijd veel waarde toevoegen en dat dat eerder de reden zal zijn waarom het paard zo 'laag' getaxeerd is dan dat ie een niet zo standaart kleur had.

Ik wil dit paard dan ook helemaal niet met het paard waarin het hier over gaat vergelijken met dit paard wilde alleen het verschil aangeven in wat extra bevestigde gegevens doen voor de 'waarde' van een paard.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 23:42

sammie wat bedoel je met second opinion al gebruikt? er zijn twee taxateurs geweest en het verschil is zo groot.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:10

Maar die 2 taxateurs is standaard toch? Volgens mij is het bij zo'n zaak dat er standaard 2 taxateurs komen. Dan zou je volgens mij voor een second opion kunnen gaan (een 3de taxateur). Het is het onderzoeken waard denk ik zo :) Zeker als er hier 2 taxateurs zijn die zoveel verschillen qua mening.

romy ik begrijp het, maar met zulke foto's krijg je al snel dat mensen allerlei foto's gaan plaatsen of gaan discusseren over datgene waar dit topic niet overgaat :D

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 02:03

cissy schreef:
Misschien vinden jullie 5000 euro veel ..tot dat het je eigen paard is wat neervalt...
Voorbeeld, eigenaar heeft als test op MP bij een paard gevraagd wat die moest kosten (ze is tenslotte op zoek naar een ander paard) merrie zes jaar wel op keuring geweest maar geen predikaten, is drie keer opgezeten en drachtig daar vragen ze 8500 euro voor. Niet echt een spectaculair paard, wel leuke afstamming maar groen. M.: ( keur) MM: (Keur, preverent,prestatie) MMM:(Keur,preferent)
V.Flemming x Wisconsin (nimmerdor x uppercut) x.:Amor
Leg mij maar eens het verschil uit.

Het kost een fokker al een fortuin, om zo een lijn op te bouwen... Los van de vraagprijs of het paard. Respecteer een beetje van wat de fokker wil terugkrijgen van zijn investering. Je hoeft het ook niet te geven. Maar de fokker mag toch proberen.
Ook al is deze merrie geen ster.

Je mag blij zijn met die 5000. Veel fokkers doen het voor een pak mindr.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 09:39

sammie, er wordt nog een taxateur ingeschakeld inderdaad, we zaten zelf ook te denken om het te vragen aan een kwpn deskundige die merries keurt voor predikaten.

Jan-VT, dat geldt dus ook voor ´onze´merrie, ook haar moeder heeft predikaten en presteert zelf in de sport.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:12

cissy schreef:
sammie, er wordt nog een taxateur ingeschakeld inderdaad, we zaten zelf ook te denken om het te vragen aan een kwpn deskundige die merries keurt voor predikaten.

Jan-VT, dat geldt dus ook voor ´onze´merrie, ook haar moeder heeft predikaten en presteert zelf in de sport.

Ook iemand die keurt voor predikaten kan hier toch niks meer mee? Je kan het paard niet meer zien op stand of in beweging. (misschien heb je nog een video??)

Echt ik snap dat het heel zuur is. Als het mijn eigen paard was zou ik 5000 ook te weinig vinden, ook omdat je er zelf met een roze bril tegenaan kijkt. Maar als buitenstaander gezien is het een heel reeel bedrag als je alle feiten op een rij zet.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:49

Ik vind opzich €5000,- een redelijk bedrag. Potentie in de sport kun je nou eenmaal niet meer bewijzen. Tenzij je idd een video hebt....

Ik heb mijn merrie voor €5500,- gekocht. Ze was toen 6 jaar, L springen B dressuur. Correct gebouwd, 100% gezond.
Goede afstamming en zelf als 3 jarige in Duitsland op de stamboek keuring een eerste premie behaald.

Dus €5000,- vind ik zo gek nog niet....

Edit: Is het paard nog ergens "bewaard" ?? (gekoeld) Misschien kunnen jullie dan aandringen op rontgenfoto's? / autopsie?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 15:57

er is autopsie gepleegd, paard was in topconditie en mankeerde niks, doodsoorzaak ivomec.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:24

Is er ook een raport opgemaakt van de staat van het hart / longen etc?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 17:27

ik denk het wel ja, hoezo? dat was het eerste waaraan gedacht werd toen ze neerviel, maar hart bleek 100% gezond te zijn.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:33

ik heb wel eens gelezen dat ze liefst 4 gelijke aftekeningen aan de benen zien in de dressuur ivm makkelijker jureren op de beweging ofzo...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:34

Zodat dat ook weer een beeld geeft van de gezondheid. Aangezien ze verder niet gekeurd is (waar ik in kan komen hoor, mijn paard was helemaal goed bij aanschaf 7 jaar terug, die ga ik ook niet weer keuren als ze niets mankeerd) geeft dat dan weer aan dat ze wel gezond was.
Is het paard al "weg"? Anders zou er een keuringsdierenarts foto's van dr benen etc. kunnen maken om aan te tonen dat er geen lichamenlijke dingen het paard in de weg stonden voor een goede sportcarriere....

Daarbij, ik zei eerder dat ik €5000,- een redelijk bedrag vind. En dat is het ook voor mijn portemonaie. Maar wij hebben hier een merrie staan waarvan het veulen van afgelopen jaar voor €27.000,- is verkocht. Kan je ook nog niets van zeggen. Maar blijkbaar vonden mensen hem dat waard. Dus waarom zou die andere taxateur er naast zitten met zijn hogere bedrag? Op papier kun je idd niet rijden. Maar daar kijken de meeste mensen wel het eerste naar. En zeker Jury's in een dressuur ring...