[TI] Ver.van Gypsy en Irish Cob Eigenaren en keuring door ICS Ltd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re: Ver.van Gypsy en Irish Cob Eigenaren en keuring door ICS Ltd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:58

Ik zie geen noodzaak maar als de mogelijkheid er is om mijn kerel door een ierse keurmeester te laten keuren voor het ierse stamboek, graag! Net als dat zijn DNA nu naar de usa toe is gegaan, wie weet vullen we op deze manier stamboomgaten.

Tinkerdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:13

Ik weet niet of dit de juiste plaats is voor mijn vraag, maar ik heb een tweejarige hengst met een paspoort van ICS Nederland die nog niet is gekeurd.
Als ik die door het Ierse ICS laat keuren, en hij wordt goedgekeurd, mag hij dan ook merries dekken die bij ICS Nederland of het GCDHA zijn ingeschreven? Accepteren ICS Nederland en GCDHA de dekbonnen van ICS Ierland?
Komt mijn hengst ook op de ICS hengstenlijst in Nederland?
Als hij alleen maar merries mag dekken die ook in Ierland zijn ingeschreven, hoeveel zijn daarvan in Nederland?
Neemt ICS Nederland de premies over die Evelyn in april toekent?
Dientje

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 02:50

Hoi, Dientje.

Welkom op dit forum.
Hoop dat je hier veel lees en schrijf plezier mag hebben.
Heb je een foto van je hengstje ??
Wat is zijn naam en wie zijn de vader en moeder ??

Op al je vragen geef ik als antwoord: nee.

Tinkerdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:27

Hallo Ariebren,

Blijkbaar is je antwoord juist want niemand gaat er tegenin.
ik hou mijn hengst nog even voor mij want ik moet nog beslissen wat ik doe.
Ik heb genoten van de hengstenshow in Schijndel. Prachtige hengsten, een prima sfeer en een strenge rechtvaardige keuring-met-uitleg. Met een Ierse keurmeester erbij.
Als mijn hengst volgend jaar tot de uitvallers behoort is dat misschien beter dan als hij dekhengst wordt in een stamboek met 16 hengsten en 5 merries die door de ICS in Nederland met de nek worden aangekeken. :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:20

Maar wie zit dan wel te wachten op stamboek nummer 4 ???
De paar deelnemers van Bokt die hier op dit topic reageren ???
Een aantal Tinker / Cob eigenaren die overal met hun neus ergens tegen aan lopen ???
Denk nu eens na, stop met die haat gevoelens.
Bij de laatste ICS hengstenshow waren bestuursleden van het NSvT op uitnodiging aanwezig.
Ik weet niet zeker, was het GCDHA ook aanwezig ???

Strijdbijlen begraven en samen verder gaan.

Neem een voorbeeld aan de indianen opperhoofden waar mijn (ex) hengsten naar vernoemd zijn.

Cochise, Mangas Colorados, Geronimo, Robin-Bonito, en Victorio.

Kreeg net een PB'tje dat het GCDHA ook vertegenwoordigd was.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 10-03-09 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:25

Zou je die allemaal bij elkaar zetten dan?

V.w.b. dit topic, Henk, leven en laten leven.....

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:27

Ariebren schreef:
Maar wie zit dan wel te wachten op stamboek nummer 4 ???
De paar deelnemers van Bokt die hier op dit topic reageren ???
Een aantal Tinker / Cob eigenaren die overal met hun neus ergens tegen aan lopen ???
Denk nu eens na, stop met die haat gevoelens.
Bij de laatste ICS hengstenshow waren bestuursleden van het NSvT op uitnodiging aanwezig.
Ik weet niet zeker, was het GCDHA ook aanwezig ???

Strijdbijlen begraven en samen verder gaan.

Klinkt heel hoopvol, maar geloof mij, dat zal zo lang fam. H. In het bestuur zit daar niet gebeuren.. Die hebben teveel mensen zoveel berokkend dat die misschien de strijdbijl begraven, maar alleen omdat een mitrailleur een beter bereik heeft.. :D

Ook ik zal nooit meer lid zijn van een "vereniging" waar zij bij zitten. En zo vele met mij. En als je dan wel graag je paard bij ICS Ierland ingeschreven wilt hebben, en ICS bied die kans, snap ik het prima dat deze vereniging dat doet. En ik denk dat ze zelf ook druk aan het uitzoeken zijn hoe en wat verder qua erkenning etc, want dat is echt veel werk..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:23

Benzy schreef:
Om dan ook nog even ontopic te reageren kan je ook stellen dat er misschien niet een vierde stamboek bij is gekomen maar dat het moederstamboek vanuit Ierland mee gaat doen, via een gelieerde organisatie alhier, gewenst of niet. Wat is daar onoverzichtelijk aan? Iedereen kan toch een keuze maken uit het aanbod waar hij of zij denkt zich thuis te voelen? Al zouden het er 12 zijn!

Snel even een account aangemaakt?

Ik wil me verder niet mengen in de discussie over het ICS, maar het is wel degelijk onoverzichtelijk en slecht voor het ras als er zoveel stamboeken zijn. Laat staan 12!!
Iemand die zegt dat dit niet zou uitmaken heeft naar mijn idee geen idee wat een stamboek eigenlijk doet en waarvoor het bestaat. Dan zie je het als clubjes waar de eigenaar van het paard zich thuis moet voelen. Dat is een stamboek niet!
Met zoveel verschillende stamboeken raakt de registratie van de tinkerfokkerij versprokkelt en dus incompleet. Buiten dat is er geen duidelijk fokdoel dankzij de verschillende manieren van keuren en verschillende fokdoelen. Er kan dus niet ergens naartoe gewerkt worden en kwaliteit blijft een mening. Dat zie je nu al; de een hecht geen waarde aan premies van het andere stamboek. Het grootste nadeel van allerlei stamboeken is het ontstaan van inteelt. De informatie van stamboeken over afstamming wordt onderling vrijwel nooit gedeeld of overgenomen. 5 jaar later is een paard verkocht en is de informatie verloren.
Ook de criteria waaraan dekhengsten moeten voldoen is zeer discutabel.
Zowel op sperma-onderzoek, röntgen-eisen als simpelweg de goedkeuring van bepaalde hengsten waarvan de kwaliteit toch wel erg discutabel is.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:32

Helemaal mee eens

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 23:44

Nou nou zeg, ben ff een paar daagies weg en tjee.

Even snel want ik ben moe en ik heb een merrie 'op springen' staan dus heb m'n slaap nodig. Morgen zal ik uitgebreider reageren.

Er komt helemaal niet een 4e stamboek bij. Het blijft in Nederland gewoon op 3 stamboeken.
Het enige dat veranderd is, is dat ICS-Nl niet meer de vertegenwoordiger in Nederland van ICS Ltd is. (En voor de niet kenners: ICS Ltd. is het moederstamboek van de Irish Cob in Ierland). Daarvoor in de plaats is de Vereniging van Gypsy En Irish Cob Eigenaren gekomen. Een Vereniging zonder enig eigen belang en zonder Juryleden die deel uit maken van het Bestuur. Er komen juryleden uit Ierland samenmet juryleden van een andere ICS erkende affiliation keuren. Deze 'Vereniging' organiseert slects keuringen voor het moederstamboek. Dus nogmaals helemaal geen nieuw stamboek. De paarden worden opgenomen in de boeken van het Moederstamboek.

En nu voor iedereen welterusten.... :Z

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:46

Wat is de functie/status dan nog van ICS-NL?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:14

Maar de stamboekregistratie van ICS ltd is dus een andere van ICS NL?

Wat mij betreft zijn het dan toch wel 2 aparte stamboeken...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 06:31

Wat mij betreft ook, je kan lang of kort draaien, maar zo is het nou eenmaal,
IK wil er niet te veel over zeggen, vind het gewoon erg jammer, al die verdeeldheid in tinker/irisch cob land, dood zonde.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 07:22

Ik zie de meerwaarde niet van zoveel stamboeken cq. verenigingen. Als buitenstaander van "beruchte vergaderingen", vetes, en alle andere heibel rondom stamboeken zou ik graag zien dat er eenduidiger beleid en -indien mogelijk- samenwerking zou komen wat betreft de (gewenste) ontwikkeling van tinkers en de opbouw en behoud van gegevens. De geschiedenis van de tinkers in Nederland is al zo kort, veel onbekende ouderdieren en registerdieren, dat ik bang ben dat informatie versplinterd blijft zolang er niet iets veranderd.

Dat op een recente keuring van ICS ook het bestuur van de overige stamboeken aanwezig was vind ik een goede stap in de juiste richting.

Het enige wat ik nu niet echt begrijp, maar dat kan door het vroege tijdstip komen :o , is wat deze nieuwe vereniging toevoegt. Misschien is het mogelijk dat iemand me dat nog eens uitlegt?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:14

Moderatoropmerking:
Na overleg is besloten om dit topic weer te openen. Dat gebeurt op één voorwaarde, en dat is dat er in dit topic alleen nog gereageerd mag worden op de nieuwe vereniging. Er zijn een aantal berichten verwijderd die of off-topic of een persoonlijke aanval waren.
Elk bericht wat niet aan deze voorwaarde voldoet, dus off-topic of een persoonlijke aanval, zal worden verwijderd en levert een Officiële Waarschuwing op.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 19:39

Vasthi schreef:
Wat is de functie/status dan nog van ICS-NL?

ICS-Nl is een door de Nederlandse overheid volgens EU-richtlijn blablabla erkend (dochter)stamboek van The Irish Cob Society.

Echter door redenen waar ICS-Nl zelf schuldig aan is (zie o.a. http://www.irishcobsociety.com/web_page ... e_page.htm), wil de The Irish Cob Society niet meer dat ICS-Nl hun in Nederland vertegenwoordigd.
Wanneer je de preciese redenen wilt weten, kan je altijd een mail naar Ierland sturen. Mocht je geen Engels spreken/schrijven dan kan je de vraag ook via secretariaat@gypsyenirishcob.nl sturen. Dan vertalen wij de vraag naar het Engels voor je. Je krijgt altijd een cc zodat je kan zien of wij je vraag correct hebben vertaald..
.

Om redenen die op het keuringsvlak liggen zijn een aantal mensen bij elkaar gekomen, hebben deze vereniging opgezet en hebben vervolgens een aanvraag tot affiliation ingediend. Deze aanvraag is dus goedgekeurd door The Irish Cob Society en vanaf dat moment is deze vereniging de officiële vertegenwoordiging in Nederland van The Irish Cob Society.

Het is een vereniging die geen leden kent maar zich uitsluitend bezig houdt met het organiseren van Rastoelatings- en Premiekeuringen voor The Irish Cob Society en cursussen om ICS Inspector grade 2 en 1 te worden.

Wat de het registreren en wel of niet overschrijven van het ene stamboek naar het andere betreft het volgende.
Hier hebben wij natuurlijk contact over opgenomen met het PVE. Het PVE schrijft het volgende:

Quote:
1. Merries, ruinen en veulens die in een ander stamboek worden ingeschreven moeten inderdaad uitgeschreven worden van het stamboek waar ze nu ingeschreven staan.
2. Dekhengsten mogen wel in twee stamboeken ingeschreven staan. Het is wel van belang dat de oorspronkelijke naam van het dier behouden blijft zodat de afstamming duidelijk blijft.
Unquote

Nu weet iedereen dat het onmoglijk is een paard uitgeschreven te krijgen bij ICS-Nl.
Voor het moederstamboek in Ierland hoeft dit ook niet. Wel verwachten en eisen ze dat een dochter/affiliation in hun registers noteert dat een paard is overgeschreven naar een ander stamboek wegens export of opname. En dat de dochters/affiliations elkaar dit kenbaar maken door aan het einde van een jaar cq. begin van het nieuwe jaar het elkaar toesturen van een lijst met gegevens van paarden die opgenomen zijn in hun registers.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:43

Maar technisch gezien zijn beiden dochterstamboeken in de ogen van het PVE?

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 01:54

snowdon schreef:
Maar technisch gezien zijn beiden dochterstamboeken in de ogen van het PVE?

Nee, in de ogen van het PVE is De vereniging van Gypsy en Irish Cob eigenaren is het Ierse Moederstamboek dat in Nederland komt keuren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:55

Beste Henk,

Jammer dat je deze hetze ondanks onze pb wisseling voortzet. Voor zover ik weet is Nederland nog steeds een vrij land, natuurlijk mag je over ons schrijven wat je wilt. Maar ik blijf me afvragen WAAROM? Zijn wij zo belangrijk voor je, wil je ons zo graag de grond in trappen?

Zoals Natalia al eerder schreef: leven en laten leven.

Als wij onze paarden door ierse keurmeesters willen laten keuren dan is dat ons goed recht. Voor zover ik weet doen we daar niemand kwaad mee. We zijn er niet op uit om ICS NL te verdrijven of zelfs maar zwart te maken.We zijn geen zieltjes aan het winnen, lopen niet bij iedereen de deur plat en dwingen niemand om mee te doen.
Dat jij het er niet mee eens bent heb je nu al meerdere malen duidelijk gemaakt, dus dat punt hoef je niet meer te maken. Dat het ons te doen is om het geld? Ach kom zeg, jij zou beter moeten weten.

Henk, laat het gaan. Zoveel negatieve energie daar heeft niemand iets aan.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:59

Ik zie de toegevoegde waarde ook nog niet zo.
Ben benieuwd hoeveel paarden er gekeurd gaan worden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:04

Ik vind het allemaal wel interessant, maar ik kies er niet voor.
Ik denk niet dat je een toegevoegde waarde moet zoeken, op de Inspector cursussen na dan.
Een ieder die hiervoor kiest, wilt graag zijn eigen weg in slaan en niet een andermans weg volgen.

Geldbelust? Ach als dat het zou zijn, moet men dat alsnog zelf weten. Een beetje verdieping voor jezelf als je ergens aan mee wilt doen, kan geen kwaad.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 11:17

Henk heeft duidelijk geen idee waar hij het over heeft en klets maar wat in het rond om de Vereniging vooral in een negatief daglicht te zetten.

Be my guest Henk, er is er maar eentje die zich hier belachelijk maakt.

En daar wil ik het bij laten.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:53

Caira schreef:
We zijn er niet op uit om ICS NL te verdrijven of zelfs maar zwart te maken.

Wat ik dan niet snap is, als ICS Nederland wel een dochterstamboek is (wat volgens mij aangegeven wordt), waarom er dan buiten hun om keuringen worden gehouden door het moederstamboek. Dat is dan toch vreemd. Daar is toch een dochterstamboek voor? Ik snap dat er nu weer heleboel verwarring komt, omdat er nu dus een 4e "stamboek" komt met keuringen. Wanneer wordt de 5e gevonden??
Ik snap best dat de verhoudingen niet goed liggen tussen het moeder en dochterstamboek, maar het lijkt me dat ze daar onderling uit moeten komen en niet apart keuringen gaan organiseren. Zeer verwarrend.
Gaat dit moederstamboek straks ook in Belgie enz keuren, want daar keuren ze ook in samenwerking met ICS nederland? (dacht ik)

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:54

snowdon schreef:
Een ieder die hiervoor kiest, wilt graag zijn eigen weg in slaan en niet een andermans weg volgen.

Hier kan ik me helemaal in vinden. :j

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:56

Bonte schreef:
Caira schreef:
We zijn er niet op uit om ICS NL te verdrijven of zelfs maar zwart te maken.

Wat ik dan niet snap is, als ICS Nederland wel een dochterstamboek is (wat volgens mij aangegeven wordt), waarom er dan buiten hun om keuringen worden gehouden door het moederstamboek. Dat is dan toch vreemd. Daar is toch een dochterstamboek voor? Ik snap dat er nu weer heleboel verwarring komt, omdat er nu dus een 4e "stamboek" komt met keuringen. Wanneer wordt de 5e gevonden??
Ik snap best dat de verhoudingen niet goed liggen tussen het moeder en dochterstamboek, maar het lijkt me dat ze daar onderling uit moeten komen en niet apart keuringen gaan organiseren. Zeer verwarrend.
Gaat dit moederstamboek straks ook in Belgie enz keuren, want daar keuren ze ook in samenwerking met ICS nederland? (dacht ik)

Voor het antwoord op die vraag verwijs ik je door naar ICS Ierland