Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maar nee, dat was ik eigenlijk niet van plan tenzij je het wilt weten
VieJo schreef:@SuSeq vorig jaar beweerde jij dat Were-di van de Vrijthof geen reinzucht is... Zie dit artikel:
Op 20 januari jl. is door ons de schriftelijke bevestiging ontvangen van de Wereld Haflinger Vereniging dat de hengst Were-di van de Vrijthof raszuiver is en voldoet aan de reglementen voor een "reinzucht" haflinger. Dat wil zeggen dat de hengst Were-di van de Vrijthof 0% vreemd bloed bezit.
Dus weet je wel zeker dat Alfred dat ook niet is...?!
SuSEQ schreef:Viejo: De mededeling dat Were-di dan toch raszuiver verklaard is door de WHV, is pas van 20 januari 2009. Mijn bewering reflecteerde de op dat moment als correct aanvaarde stelling, zoals die gepubliceerd is in een Haflingermagazine uit 2007, uitgegeven door het Belgisch Haflingerstamboek. Ik kan er niet aan doen dat ze die ondertussen veranderd hebben. Er is dus geen nood om mij persoonlijk aan te vallen... Bovendien is uit de afstamming van Alfred duidelijk af te lezen waar het vreemd bloed vandaan komt, iets wat bij Were-di niet het geval was.
Lyonesse: Voor zover ik weet, was in de moederlijn van Appel een "Haflinger Kreuzungsstute" (een Halflinger, dus) terug te vinden. Waarom die van de WHV nu opeens hun kar gekeerd hebben, weet ik niet, maar ik vermoed onder meer politieke motieven. Bovendien maakt het tegenwoordig niet zoveel meer uit; dat al dan niet vreemd bloed zit al zover verwijderd... Maar jij schijnt meer te weten?

Zelfde geval bijv bij Adler. Die hengst heeft Andalusierbloed, maar omdat hij zo dicht bij het begin van het ras staat, is hij zuiver. Beide gevallen zijn imo dan ook logische gevallen van zuiver verklaring, hoewel het technisch gezien gewoon paarden met vreemdbloed zijn, en vreemdbloed verdwijnt niet zomaar. Maar in dit geval is het dus geen "echt" vreemd bloed.
Faniek @ bokt had er vorig jaar een veulen van. Ik geloof dat Milani was
Ze had 2 veulens namelijk
Maar ook dat was een heel leuke merrie
SuSEQ schreef:Hier ben ik het inderdaad mee eens. ik ben aan het kijken voor mijn merrie ook voor een hengst en zei zit ook in de bloedlijn van Afghan II en Afghan. maar het is best moeilijk om een hengst te vinden waar hun niet in zitten.Alfred is geen rheinzucht, mocht je dat een probleem vinden...
In de A lijn moet je tegenwoordig niet meer opletten voor Afghan, die zit ondertussen wel ver genoeg. Zijn zoon Afghan II en kleinzoon Amadeus zijn de hengsten waar je tegenwoordig eerder moet op letten. Aangezien Amadeus zo populair is en vele goedgekeurde (klein)zonen heeft, kun je er haast niet meer rond. Die heb je dus liefst niet of zo ver mogelijk naar achter in de stamboom van een te kiezen hengst. Almfürst is een zoon van Atomist en dus een kleinzoon van Amadeus...
Welt hit bouwt via Andrit en Archimedes wel terug op Afghan, maar dat zit al vrij ver. Qua bloedvoering zou ik er geen schrik van hebben.