Dit kan toch niet!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 00:45

Maar wat wil je er aan doen Samsam, of denk je dat ze hier ook zit Haha! Knipoog

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 00:45

Er zijn nog wel dingen die ik wel erg ver vindt gaan hoor:

Er staat ook een B of C ponietje van een meisje of 7/8. Haar moeder was een heel sucessvolle amazone en het meisje is al stevig in training. Ze heeft een dressuurzadel op het mini-welshje liggen en er wordt eigenlijk alleen met slof gereden en altijd onder toezicht van mams. ook lest het kind bij een Lichte tour amazone!! Ze wordt gewoon echt klaargestoomd om zo snel mogelijk hoog te scoren. Heel zielig. Echt lekker spelen met je pony, zoals het hoort is er echt niet bij! Ik deed op die leeftijd niet anders dan, zonder zadel, tikkertje en buitenritjes ed gewoon leuk spelen met je pony en andere kids enzo

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 00:51

En Tally ho en aan het einde van de rit was een sloot ha ha
gooide die rot shets je er altijd af

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 08:44

sarabande schreef:

Haha! Haha! Haha! PRECIES Clown

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 10:36

sarabande schreef:
Maar wat wil je er aan doen Samsam, of denk je dat ze hier ook zit Haha! Knipoog

Ik weet wel zeker van niet!!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:42

Hmm interessant om zo eens te kijken naar "paardenmishandeling". Dat veulen is dus bijna in Februari geboren. Persoonlijk vind ik het al mishandeling om een veulen voor April geboren te laten worden, maar dat terzijde.

In veel landen zou de luxe niet bestaan om een veulen buiten te laten in midden maart. Hier ligt nog steeds 30 cm sneeuw, dus niet zo handig voor dat veulen. Daarnaast smelt de sneeuw en zijn er veel plekken met ijs in de wei. Een veulen zou snel zijn/haar benen breken.

Hier heb ik nog geen veulens gezien, maar met name in de USA is het schijnbaar belangrijk om paarden te laten veulenen in Januari. Dat heeft te maken met registratie en competitie.

Een veulen dat in Januari in Minnesota geboren wordt, zal dus zo'n 3-4 maanden oud zijn voordat het ook maar een keer buiten gelopen heeft.

Maar goed, Nederland is nou eenmaal een subtropisch land en veulens kunnen in principe wel naar buiten. Om het mishandeling te noemen gaat misschien wel wat ver, dan zou ik eerst eens wat andere misstanden aan gaan pakken. Voor wat mij betreft zou een strict dekverbod tussen 1 September en 1 April helemaal niet zo'n gek idee zijn Knipoog Met name in landen waar ze wel een winter kennen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:46

joostvangestel schreef:

Maar goed, Nederland is nou eenmaal een subtropisch land
en veulens kunnen in principe wel naar buiten. Om het mishandeling te noemen gaat misschien wel wat ver, dan zou ik eerst eens wat andere misstanden aan gaan pakken. Voor wat mij betreft zou een strict dekverbod tussen 1 September en 1 April helemaal niet zo'n gek idee zijn Knipoog Met name in landen waar ze wel een winter kennen...

sinds wanneer *LOL* *LOL* Verward Overigens kan ik me redelijk vinden in je verhaal, hoor

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:59

sarabande schreef:

inderdaad of die shet wilde niet lopen of hij was niet te stoppen.
Zat ik weleens met een voet in de beugel en die shet maar rennen. Haha!

Maar goed ontopic. En dan vinden veel mensen het gek dat er veel aangeboren afwijkingen zijn zoals OCD.
Een paard is een bewegingsdier en zoiets is funest. Ook moet het veulen toch leren zich vrij te bewegen, lekker galopperen enzo.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 12:19

boemel schreef:
In de 1e 3 maanden kwamen ze denk ik 3 of 4x per week buiten. Meestal dan nog met hun moeder in de stapmolen (Hun jonge moeders in de krul getrokken met een bijzetteugels).

HUH?! Bijgezet in de stapmolen ?! Moeder met veulen in de stapmolen ?! Goh, zoiets was niet eens in me opgekomen! Interessante manier van paarden trainen Frusty Frusty

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 12:49

Ik vraag me af of deze mensen ooit iets hebben meegekregen over hoe OCD negen van de tien keer ontstaat?!
Juist, door op jonge leeftijd de botten en pezen niet te kunnen ontwikkelen door te weinig beweging!
Jammer, jammer, jammer, zul je zien, is het nog een leuk veulen ook...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 12:54

Samsam zoek eens even het OCD onderzoek op veulens op dat IDS gestaan heeft. Er was bijna niets aantoonbaar, erfelijkheid, etc alleen kwam onomstotelijk vast te staan dat veulens die of te weinig beweging, of gedwongen interval beweging kregen duidelijk meer afwijkingen vertoonden dan de veulens die zelf met leeftijdgenoten uitmaken wanneer ze bewegen. Daarom staan mijn jonge dieren ook lekker in de modder met alleen een schutstal.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 13:11

sarabande schreef:
Samsam zoek eens even het OCD onderzoek op veulens op dat IDS gestaan heeft. Er was bijna niets aantoonbaar, erfelijkheid, etc alleen kwam onomstotelijk vast te staan dat veulens die of te weinig beweging, of gedwongen interval beweging kregen duidelijk meer afwijkingen vertoonden dan de veulens die zelf met leeftijdgenoten uitmaken wanneer ze bewegen. Daarom staan mijn jonge dieren ook lekker in de modder met alleen een schutstal.

Dat lijkt me niet alleen gezonder, maar ook veel prettiger voor de jonge beestjes, maar ik weet 100% zeker dat met deze mensen geen zinnig gesprek hierover te voeren valt, ook niet met de ids onder de arm!!

Kadans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:14

met zulke mensen valt niet te praten die hebben een plaat tegen de kop ik vind zoiets pure veulenmishandelin ook voor de merie trouwens een veulen kan niet in een stal groeien en ontwikkelen dat jonge spul moet naar buiten lekker spelen zichzelf ontwikkelen en paard zijn. ik vind persoonlijk dat alle paarden de mogelijkheid moeten hebben om zichzelf te kunnen zijn zo houd je ze ook gezond tussen de oren. Of ze nou 100 euro waard zijn of 10 miljoen euro het blijft een paard een bewegingsdier.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 19:44

Samsam schreef:
en gaat alleen af en toe met mams even los in de binnenbak!

Voordat we trouwens verder gaan met veroordelen: hoe vaak is af en toe en hoe groot is de binnenbak? Daar is veel verschil in. We hebben het hier over voldoende beweging. Er zijn maar weinig merries die 24 uur per dag, 7 dagen in de week buiten lopen. Als de merrie en veulen per dag een uur naar de binnenbak gaan en de binnenbak groot genoeg is, dan krijgt het veulen toch wel een kans om te bewegen, al is het niet optimaal..

Ik verdedig verder niets, ik kijk alleen hoe sommigen het moeten doen als ze te vroeg een veulen krijgen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 19:52

Ik heb begrepen dat "de rest" daar wel normaal met het jonge spul omgaat dus de mogelijkheden zouden er dan wel zijn............Toch

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 23:33

denk dat je paard steeds plezier moet hebben in wat ie moet doen voor z'n baasje.
als ie steeds in z'n porceleinen kastje staat , daar uit mag om een uurtje te rijden, kan dit toch niet gezond zijn?

beeld je eens in?

een paard dat op de wei staat en fris is, bokt eens vrolijk en sjeest eens goed de weide rond.
zo'n paard is in evenwicht (fysisch en psychisch => geeft zichzelf beweging wanneer ie wil , hoe ie wil )

als je dat niet kan en je mag enkel dat uurtje rijden, doen wat ze je zeggen, zonder eens lekker te mogen dollen, rollen in het zand, te crossen???

ik denk dat jij dit niet kan oplossen, je kan het die mensen wel eens zeggen, maar of ze willen luisteren?