Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Hazzebaz schreef:Ik vind het niet verstandig dat je met een niet passend zadel je paard zadelmak wilt gaan maken. Dit zadel ligt niet fijn op zijn rug, kan drukplekken veroorzaken en geeft geen goede ervaringen, wat in de toekomst voor problemen kan zorgen. Ook vind ik je paard nog erg tenger, ik zou hem eerst een jaartje geven om lekker bij te groeien ( een Arabisch volbloed groeit door tot zijn 8ste jaar) en dan weer eens verder kijken. De kans dat zijn skelet en bespiering er nog niet aan toe is om een ruiter te dragen is best groot.
wij hebben 2 type zadels liggen op al onze AV`s, en dat zijn de Rossner America dressuur en de BR JosLansink.

dat hij alleen de duurdere zadels, zoals Passier en Schumacher, paste. Heel leuk voor de portemonnee dus!
Als ik nu optel hoeveel geld ik al aan zadels heb uitgegeven, dan had ik daar gerust een tweede (of mss wel derde) arab voor kunnen kopen.
opisop_shop schreef:Hazzebaz schreef:Ik vind het niet verstandig dat je met een niet passend zadel je paard zadelmak wilt gaan maken. Dit zadel ligt niet fijn op zijn rug, kan drukplekken veroorzaken en geeft geen goede ervaringen, wat in de toekomst voor problemen kan zorgen. Ook vind ik je paard nog erg tenger, ik zou hem eerst een jaartje geven om lekker bij te groeien ( een Arabisch volbloed groeit door tot zijn 8ste jaar) en dan weer eens verder kijken. De kans dat zijn skelet en bespiering er nog niet aan toe is om een ruiter te dragen is best groot.
wij hebben 2 type zadels liggen op al onze AV`s, en dat zijn de Rossner America dressuur en de BR JosLansink.
Ik wil hem niet met een niet-passend zadel zadelmak maken, dat is juist de reden dat ik om ervaringen vraag
Zoals ik al zei lijkt het me (naast het ongemak voor het paard) voor gevaarlijke capriolen kunnen zorgen om met een niet passend zadel een paard te gaan inrijden (dus met oog op schrikken bv, wat gebeurt er dan met het zadel enz).
Met het zadelmak maken (dus echt alleen het wennen aan een zadel op zijn rug) vind ik dit nog niet zo'n probleem.
Overigens weegt de ruiter die hem gaat "beleren" slechts 40kilo en gaat hij alleen maar lekker korte ritjes maken zometeen, dus rechte stukken zonder inspanning.
De Rossners liggen ook wel op de manege, zal eens kijken wat daar van passend lijkt te kunnen krijgen.
Wat voor boommaat heb jij voor jullie AV's?
)