Welke zadel voor een arabier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Welke zadel voor een arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:17

Hebben jullie meer paarden voor de verkoop? Dan zou je aan een WOW zadel kunnen denken, die is (door de zadelmaker) heel makkelijk aan te passen zodat je hem gewoon weer voor een ander paard kan gebruiken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:22

Lenneke_ schreef:
Hebben jullie meer paarden voor de verkoop? Dan zou je aan een WOW zadel kunnen denken, die is (door de zadelmaker) heel makkelijk aan te passen zodat je hem gewoon weer voor een ander paard kan gebruiken.

Nee alleen deze. Liep er met mazzel tegenaan :)

Doedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:52

Ik heb 2 arabieren,
1 van 4 jaar en die heeft een euroriding Diamant
en de andere is 16 en die heeft sinds kort een
euroriding Titan.Ook de oudste had hiervoor een
euroriding diamant.Ik vind het hele fijne zadels.
Succes,Joke

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:52

Ik vind het niet verstandig dat je met een niet passend zadel je paard zadelmak wilt gaan maken. Dit zadel ligt niet fijn op zijn rug, kan drukplekken veroorzaken en geeft geen goede ervaringen, wat in de toekomst voor problemen kan zorgen. Ook vind ik je paard nog erg tenger, ik zou hem eerst een jaartje geven om lekker bij te groeien ( een Arabisch volbloed groeit door tot zijn 8ste jaar) en dan weer eens verder kijken. De kans dat zijn skelet en bespiering er nog niet aan toe is om een ruiter te dragen is best groot.

wij hebben 2 type zadels liggen op al onze AV`s, en dat zijn de Rossner America dressuur en de BR JosLansink.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:57

ik heb een vzh zadel van loesdau met bontje eronder past prima het is een medium boom en dit is ook een tijdelijke oplossing omdat ik hem alleen maar zadelmak maak en inrijd dit is dan ook mijn eigen zadel
nooit geen problemen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 11:46

Hazzebaz schreef:
Ik vind het niet verstandig dat je met een niet passend zadel je paard zadelmak wilt gaan maken. Dit zadel ligt niet fijn op zijn rug, kan drukplekken veroorzaken en geeft geen goede ervaringen, wat in de toekomst voor problemen kan zorgen. Ook vind ik je paard nog erg tenger, ik zou hem eerst een jaartje geven om lekker bij te groeien ( een Arabisch volbloed groeit door tot zijn 8ste jaar) en dan weer eens verder kijken. De kans dat zijn skelet en bespiering er nog niet aan toe is om een ruiter te dragen is best groot.

wij hebben 2 type zadels liggen op al onze AV`s, en dat zijn de Rossner America dressuur en de BR JosLansink.

Ik wil hem niet met een niet-passend zadel zadelmak maken, dat is juist de reden dat ik om ervaringen vraag :)
Zoals ik al zei lijkt het me (naast het ongemak voor het paard) voor gevaarlijke capriolen kunnen zorgen om met een niet passend zadel een paard te gaan inrijden (dus met oog op schrikken bv, wat gebeurt er dan met het zadel enz).
Met het zadelmak maken (dus echt alleen het wennen aan een zadel op zijn rug) vind ik dit nog niet zo'n probleem.
Overigens weegt de ruiter die hem gaat "beleren" slechts 40kilo en gaat hij alleen maar lekker korte ritjes maken zometeen, dus rechte stukken zonder inspanning.

De Rossners liggen ook wel op de manege, zal eens kijken wat daar van passend lijkt te kunnen krijgen.
Wat voor boommaat heb jij voor jullie AV's?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:51

Wat mag ik mezelf als gelukkig mens rekenen als ik al die zadel problemen lees.
Heb 9 arabieren staan en heb eigenlijk helemaal geen problemen met mijn zadel.
Ik rij op forestier, kan hem zo overleggen van Tigger op de merries en ook de ruinen lopen super onder deze zadels.
Daarnaast ook nog een handgemaakte Shire en een veelzijdigheids kieffer.
Alleen bij mijn rusje moet ik met voorsingel rijden want alle zadel schuiven op haar naar voren.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:14

Helaas zijn er niet zoveel mensen die geluk hebben met zadels (ik ook niet hoor). Na alle zadelellende ben ik overgestapt op WoW en ik heb er nog geen moment spijt van gehad :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 12:15

Maar dat is een duur grapje zeker? ;)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:21

Dat is een vrij dure grap ja. Máár je hebt dat zadel wel voor het leven!
Ik moest in het verleden om het half jaar een ander zadel voor m'n arab kopen omdat hij er telkens uitgroeide. In totaal heeft hij 6 zadels gehad, en dan had ik ook nog 'het geluk' := dat hij alleen de duurdere zadels, zoals Passier en Schumacher, paste. Heel leuk voor de portemonnee dus! :\ Als ik nu optel hoeveel geld ik al aan zadels heb uitgegeven, dan had ik daar gerust een tweede (of mss wel derde) arab voor kunnen kopen.
Maar dankzij mijn WoW is dat nu voorgoed verleden tijd. Als Dak nu in bespiering verandert, wordt de luchtvulling (en event. de boommmaat) aangepast en voor een goede € 30 ben ik klaar! :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 12:23

Wow (hihi!) dat is niet veel geld voor het aanpassen!

Wat kost zo'n zadel in aanschaf dan ongeveer?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:25

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 12:34

Heb net gekeken, ook een mail gestuurd over die korrektor; lijkt me ook wel interessant.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:35

Korrektor is een handig iets ja, maar dat is slechts een tijdelijk hulpmiddel. Daar krijg je een niet-passend zadel niet mee passend.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:36

Die van mijn was ook zo laat bloeier.
eerst was de planning om hem rond zijn 3e zadel mak te maken.
Uiteindelijk heb ik gewacht, Barc was toen bijna 4 nu is hij 7 en begint nu pas flink te veranderen in zijn body.
Ondertussen heb ik ook 3 zadels gehad,een merkloos en een wintec.
Nu heb ik een kentauer penlope er op liggen.
ik hoop dat het bij deze blijft hij is pas opgevuld en nu ligt ie weer (Y).
hopelijk blijft het bij deze en anders wordt het de wow zadel

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:04

Ik hoor om me heen dat veel arabieren een bredere boommaat hebben dan mensen verwachten. Omdat ze vaak smal in de schouders zijn denken mensen dat een smalle boom nodig is, maar omdat ze zo rondgeribt zijn past een smal zadel niet. Een te smal zadel zal niet genoeg 'zakken' en juist gaan schuiven, omdat het te ver boven het paard ligt. Bontjes etc versmallen een boom alleen maar meer. Het rondgeribte van de arabier kan ook voor verschuiven zorgen, net als de singelplek. Deze ligt bij vaak vrij ver naar voren, helemaal als ze wat buikig zijn. Het zadel zal dan ook steeds over de schouder heen komen.
Ik had hier met Kiya eerst ook last van, nu heb ik het zadel iets laten aanpassen. Het ligt nu goed, maar ik merk wanneer ze weer wat buikiger wordt het weer wat naar voren schuift. Haar singelpunt ligt ook erg ver naar voren, direct achter de schouder, daarom ga ik nu een anatomische singel aanschaffen. Een vriendin van mij heeft hier goede ervaring mee en haar zadel schuift nu niet meer. Ik heb de kans die van haar even te proberen, hoop dat het helpt. Anders zal ik er toch weer een zadelmaker bijhalen.

Succes!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 14:41

O dan zal ik toch die brede van mijn haflinger er eens opleggen om te kijken hoe die ligt, die is breder dan deze.
Is wel een vzh, wat weer niet zo handig is omdat ze inderdaad de neiging hebben snel op de schouder te gaan liggen bij een arabier; dan ligt een dressuur beter denk ik beter ivm de zweetbladen?
Een anatomische singel heb ik ook nog wel liggen, eens kijken welke maat die is.
Het buikige klopt inderdaad, hij is wel smal maar heeft wel een buikje en is duidelijk rondgeribd.

Jalenka hoe heb jij je zadel laten aanpassen, voorsingel erin gezet ofzo?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:53

boommaat heeft in eerste instantie niks te maken met hoe dik of small een paard is. De boom moet vooral op de schoft passen en niet knellen of te diep zakken. Op het eerste zicht heeft jou arabier weinig schoft, dus kan een bredere boom misschien beter passen, anders blijft het zadel er echt bovenop liggen.

Het handigst is een zadelpasser met nieuwe en tweedhands zadels laten komen. Dat heb ik gedaan voor m'n EV. ik begon ook te denken dat ze een rare schoft/rug had. Maar dat was helemaal niet zo. Als leek weet je alleen niet zo goed waar je op moet letten.
Succes met de zoektocht.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:18

De kussens aan de voorkant zijn iets opgevuld. Het was maar iets van een cm ofzo aan iedere kant maar het heeft wel geholpen tegen dat schuiven, want het lag mooier aangesloten. Gelukkig was dat alles wat er aan gedaan moest worden. Nu ga ik die anatomische singel proberen zodat het nog iets mooier stil blijft liggen. Ik kreeg wel het advies dat als het zadel dan nog schoof dat ik beter voor een ander zadel kon kijken, omdat een voorsingel kennelijk veel druk kan geven op de schoft.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:54

Ik had op mijn arabier een Kieffer munchen veelzijdigheid 17 inch. dat lag goed. Al moet ik wel zeggen dat de mijne wel wat breder is dan die van jou. Voor hoever je dat op de foto kunt beoordelen natuurlijk....

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:05

opisop_shop schreef:
Hazzebaz schreef:

Ik wil hem niet met een niet-passend zadel zadelmak maken, dat is juist de reden dat ik om ervaringen vraag :)
Zoals ik al zei lijkt het me (naast het ongemak voor het paard) voor gevaarlijke capriolen kunnen zorgen om met een niet passend zadel een paard te gaan inrijden (dus met oog op schrikken bv, wat gebeurt er dan met het zadel enz).
Met het zadelmak maken (dus echt alleen het wennen aan een zadel op zijn rug) vind ik dit nog niet zo'n probleem.
Overigens weegt de ruiter die hem gaat "beleren" slechts 40kilo en gaat hij alleen maar lekker korte ritjes maken zometeen, dus rechte stukken zonder inspanning.

De Rossners liggen ook wel op de manege, zal eens kijken wat daar van passend lijkt te kunnen krijgen.
Wat voor boommaat heb jij voor jullie AV's?

Voor alleen het zadelmak maken kan het minder kwaad dan wanneer je hem inrijdt met een niet passend zadel, maar toch kan het zadelmak maken met een niet passend zadel grote problemen opleveren. Zo`n zadel kan gaan schuiven of knellen, het kan irriteren op zijn body of de schouder en lendenen belemmeren. dat zorgt voor veel stress, angs en spanning bij het beleren wat zijn levenlang kan doorwerken. Dit kan ook weer problemen opleveren bij de verkoop. Ik zou dus echt goed nadenken voor je wat doet. ( Even voor de duidelijkheid; ik bedoel het niet negatief tegen je, alleen als waarschuwing. ;) )

Ik durf niet te zeggen welke boommaat ik heb in de Rossners ( we hebben er 3 liggen), maar de meeste van onze paarden hebben weinig schoft en de zadels zijn breed. Dan is het ook wel even slim te vermelden dat wij Spanjaarden hebben, die zijn over het algemeen ronden en zwaarder gebouwd.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 09:09

Ik heb voor Raheem een dressuurzadel van HDR ( model Lyon), een heerlijk zadel waar ik (en het allerbelangrijkst natuurlijk) en Raheem erg blij mee zijn :D